Р Е Ш
Е Н И
Е
№260041/гр. Варна,16.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИ
АПЕЛАТИВЕН СЪД – ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ в открито съдебно заседание на
седемнадесети февруари през две хиляди
двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИЛИЯН
ПЕТРОВ
ЧЛЕНОВЕ: ГЕОРГИ ЙОВЧЕВ
НИКОЛИНА ДАМЯНОВА
При
участието на секретаря Ели Т., като разгледа докладваното от съдия Георги
Йовчев в.т.д.№26/2021 год., за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството
е образувано по въззивна жалба на „УП България 1“ ЕООД, ЕИК 200310951, със седалище гр.София срещу решение
№260204/21.08.2020 г., постановено по т.д. №1978/2019 г. по описа на Варненски окръжен съд, с
което са отхвърлени предявените от въззивника обективно съединени осъдителни
искове против „ЕНЕРГО-ПРО ПРОДАЖБИ” АД, ЕИК *********, със седалище гр.Варна, с правно основание
чл.79, ал.1 и чл.86 ЗЗД за заплащане на сумата от 32524,73 лв., претендирана като дължима, но незаплатена цена
за произведена и доставена електрическа енергия от възобновяем източник – ВяЕЦ
за м.ноември 2016г., за която е издадено Дебитно известие към Фактура № **********/30.11.2016г., както и
сумата от 9323,68 лв, претендирана като
обезщетение за забава за периода 01.02.17г. до 02.12.19г., ведно със
законната лихва върху главницата от датата на подаване на исковата молба – 02.12.19г. до окончателното изплащане на задължението; сумата от 157278,84 лв.,
претендирана като дължима, но незаплатена цена за произведена и доставена
електрическа енергия от възобновяем източник – ВяЕЦ за м.Декември 2016г., за
която е издадена Фактура № **********/31.12.2016г.,
както и сумата от 45086,72 лв, претендирана като обезщетение за забава за
периода 01.02.17г. до 02.12.19г., ведно със законната лихва върху главницата от
датата на подаване на исковата молба – 02.12.19г. до окончателното изплащане на задължението.
В
жалбата са наведени конкретни оплаквания за неправилност на решението. Оспорва
се правилността на изводите на първоинстанционния съд за промяна механизма на
заплащане на производителите на ВяЕЦ с измененията на ЗЕВИ. Релевират се
съображения за неправилно приложение на последиците от отмяната на Решение №
СП–1/31.07.2015г., за липса на произнасяне по валидността на Решение № СП–5/28.03.2019г.,
както и за постановяване на атакуваното решение при процесуална пречка по
смисъла на чл. 229, ал.1, т. 4 ГПК – преюдициален спор по обжалване на Решение
№ СП – 5/28.03.2019г. Искането към въззивния съд е за отмяна на решението
изцяло и уважаване на исковете.
Въззиваемото
дружество „Енерго Про Продажби“ АД, със седалище гр.Варна е подало писмен
отговор, в който е изразено становище за неоснователност на жалбата с подробно
изложени доводи и съображения.
Третото
лице помагач на страната на ответника „НЕК“ ЕАД е подало отговор, с който
оспорва жалбата.
Съдът, след преценка на представените по делото доказателства,
доводите и възраженията на страните в производството, в съответствие с
правомощията си по чл. 269 ГПК, намира за установено следното от фактическа и
правна страна:
Страните
не спорят по установените от първоинстанционния съд факти и обстоятелства, съставляващи
фактическо основание на предявените искове, а именно:
Въззивникът
е производител на електрическа енергия от възобновяеми източници - вятърна електроцентрала с обща инсталирана мощност
3000 kW, присъединена към електроразпределителната мрежа по силата
на договор за присъединяване
№ДУА-428/20.03.2008-3036-ВГ-21.03.2008-4039-ВГ-08.09.08 от 14.11.08 г., сключен
между „УП България 1“ ЕООД и Е.ОН България Мрежи
АД.
Въззиваемата
страна „Енерго- Про Продажби" АД е титуляр на лицензия за дейността крайно
снабдяване с електрическа енергия № Л-139-11/13.08.2004 год. от ДКЕВР
(допълнена с последващо Решение № И1-Л-139/09.12.2013год. на ДКЕВР). Като краен
снабдител по силата на чл. 31 от ЗЕВИ, въззиваемият е задължен да купува
електрическата енергия, произвеждана от възобновяеми източници при условията на
същата норма, като част от електрическата енергия се заплаща по преференциални
цени, определени от КЕВР, а друга част по цени за излишък.
Третото
лице помагач на ответника - „Национална електрическа компания" ЕАД е
титуляр на лицензия за извършване на дейността обществен доставчик на
електрическа енергия № Л-147-13/17.12.2004г., издадена от ДКЕВР.
Като
обществен доставчик по силата на чл.94 от ЗЕ НЕК ЕАД е задължено да купува от
„Енерго-Про Продажби" АД, в качеството му на краен снабдител, количествата
електрическа енергия, която „Енерго-Про Продажби" АД е закупило по силата
на чл. 31 от ЗЕВИ по цената, по която е закупена от производителя.
Между
страните е възникнало валидно правоотношение по договор за изкупуване на
ел.енергия, по силата на който въззиваемото дружество се е задължило да
изкупува произведената от въззивника
електрическа енергия за срок от 15г. В чл.18, ал.3 от договора е
определена цената, по която ще се продава ел.енергия, определена с Решение
№Ц-04/30.03.09г. а именно – 189лв/ мWh, като в
ал.4 е посочено, че при достигане на 2250 пълни ефективни годишни часове за
следващите такива цената е 172лв/Мвч. Съгласно чл.18, ал.2 от договора в
случай, че с решение на компетентния орган преференциалната цена за изкупуване
бъде променена, то тя се прилага между страните от датата на влизане в сила на
решението, без да е необходимо подписване на допълн.споразумение. Между страните не се спори, че до достигане на НСП през м.11.16 г.,
произведената ел.енергия е изкупувана по преференциалната цена по т.8 от
Решение Ц-10/30.03.11 г. на КЕВР. Представени са по делото
фактура №**********/30.11.2016г. за ел.енергия за м.11.16г. за 717,030 мWh на стойност 162011,50лв,
кредитно известие към нея и съответно дебитно известие №**********/31.12.16г.
за 151,732 мWh на стойност 32524,73лв., както и фактура
№**********/31.12.16г. за ел.енергия за м.12.16г. за 754,42 мWh на стойност 167584,42лв.
В
чл. 18, ал. 3 от сключения между страните договор е определена цената, по която
ще се продава ел. енергия, определена с Решение № Ц -04/30.03.2009г. на ДКЕВР,
а именно – 189лв./МWh, като в ал. 4 е посочено, че при достигане на 2250 пълни
ефективни годишни часове за следващите такива цената е 172 лв./ МWh. Съгласно
чл. 18, ал. 2 от договора в случай, че с решение на компетентния орган
преференциалната цена за изкупуване бъде променена, то тя се прилага между
страните от датата на влизане в сила на решението, без да е необходимо
подписване на допълнително споразумение.
Спорният
въпрос е как се определя цената на произведената ел. енергия от възобновяем
енергиен източник – ВяЕЦ, работеща до и над 2250 часа в рамките на едногодишен
период, при нетно специфично производство над 2 000 kWh до 2300 kWh - като
преференциална по т. 8 и/или т. 9 от Решение № Ц-10/30.03.2011г. и т. 1.7 и или
т. 1.8 от Решение СП-1/31.07.2015г. на КЕВР или по цена за излишък на
балансиращия пазар, на основание чл. 31, ал. 5, т. 2 от ЗЕВИ, респ. дали една
централа, след изменението на разпоредбата на чл. 31, ал. 5 ЗЕВИ и приемане на
Решение № СП-1/31.07.2015г. на КЕВР, може да попадне последователно в две
ценови категории, определени в т. 1. 7 и т. 1. 8 от Решение № СП–
1/31.07.2015г.
Пазарните
отношения по повод производство и изкупуване на ел. енергия се регулират от
специфични норми, поставящи рамка на свободата на договаряне в обществен
интерес – аргумент от чл. 2 ЗЕ. При започването на производството на енергия от
процесния възобновяем източник е действал Законът за възобновяемите и
алтернативните енергийни източници и биогорива (отменен 03.05.2011 г.), който е
предвиждал в срок от 15 години изкупуване на цялото производство по
преференциални цени, формирани от 80% от средните на пазара, с добавка за
стимулиране на този вид производство, определяна периодично от ДКЕВР по
критерии в зависимост от вида на първичния енергиен източник. Новият Закон за
енергията от възобновяеми източници, Обн. ДВ, бр. 35 от 2011г., в сила от
03.05.2011г.) предвижда стабилизиране на инвестициите с неизменна изкупна
преференциална цена на производството в рамките на дългосрочните договори за
изкупуване – чл. 31 ЗЕВИ, но и възможност за договаряне на произведени
количества на свободен и балансиращ пазар. Същевременно, в Преходните правила
на новия ЗЕВИ са съхранени отношенията с досегашните производители, като е
запазено действието на дългосрочните договори за изкупуване на електрическата
енергия от възобновяеми източници по преференциална цена за изкупуване,
действаща към датата на влизане в сила на закона. В случая такива цени са били
определени с Решение № Ц-10 от 30.03.2011г. в два варианта, приложими според
мотивите на регулаторния орган поради специфичен за този вид производство
критерий – наличен ресурс на първичния източник, съответно в размер на 188. 29
лв. /МВтч за ВяЕЦ, работещи до 2250 часа и 172. 95 лв. /МWh за ВяЕЦ, работещи
над 2250 часа годишно.
С
разпоредбата на чл.31, ал.5 ЗЕВИ е въведена промяна на регламентацията на
пазара на произведената от възобновяем източник ел. енергия, като се ограничава
преференциално изкупуваното производство не само като цени, но и като обем, с
въвеждането на праг – "нетно специфично производство" (НСП), до който
крайният снабдител е задължен за изкупи ел. енергията по преференциални цени, а
съответно остатъкът от производството – по цена за излишък на балансиращия
пазар. В Решение № СП-1 от 31.07.2015 г. КЕВР е запазил разграничението според
годишни часове работа и посочва различни обеми на НСП за централи, работещи до
и над 2250 часа годишно, въз основа на същия определящ според регулатора
специфичен критерий за този вид производители (наличен ресурс на първичния енергиен
източник). Разпоредбата на чл. 31, ал. 5 ЗЕВИ на общо основание намира
приложение както към бъдещи производители, така и към тези, които вече имат
сключени дългосрочни договори, доколкото ЗИД на ЗЕВИ не съдържа норми,
изключващи действието му от определени заварени правоотношения. Трайно се е
наложило в съдебната практика по приложението на посочената разпоредба
разбирането, че ако се допусне, че един и същи производител може да промени
началното си планиране и да преминава от една към друга тарифа в рамките на
една и съща година, би довело до получаване на приход на производителя над
заложената за съответната група централи норма на възвращаемост на разходите и
би обезсмислило самата нова регулация, целяща ограничаване на приход над
нормирана обща възвращаемост от инвестиция в полза на обществото.
С
Решение № 1115/28.01.2019 г., постановено по адм. д. № 5284/2018г. по описа на
ВАС, IV отделение, е оставено в сила Решение № 1177/23.02.2018г. по адм. д. №
8522/2015 г. на Административен съд – София град в частта, с която е отменено
Решение № СП-1 от 31.07.2015 г. на Комисия за енергийно и водно регулиране по
т. 1. 7, с която е определено нетното специфично производство на електрическа
енергия, въз основа на което са определени преференциалните цени в Решение №
Ц-10 от 30.03.2011г. на КЕВР, в размер 2 000 kWh, при определената цена - 188.
29 лв./MWh, без ДДС, за вятърни електрически централи работещи до 2 250
часа.
Съгласно
§ 17 от ПЗИ от ЗЕВИ за комисията съществува законовото задължение да приеме
решение, с което установява нетното специфично производство на електрическа
енергия, въз основа на което са определени преференциалните цени в съответните
решения на комисията, приети до влизането в сила на ЗЕВИ. Обстоятелството, че
Решение № СП-1 от 31.07.2015г. в съответната част е отменено с влязъл в сила
съдебен акт е породило необходимостта регулаторът да изпълни вменените му със
закон задължения и да установи нетното специфично производство на електрическа
енергия за преференциалните цени по Решение № Ц-10/30.03.2011 г. на КЕВР.
С
Решение № СП-5/28.03.2019г. на КЕВР е установено, считано от 31.07.2015 г.,
нетно специфично производство на ел. енергия в размер на 2000 kWh, въз основа
на което е определена преференциална цена за вятърни електрически централи работещи
до 2250 часа по т. 8 от Решение № Ц-10/30.03.2011 г. на КЕВР, във връзка с
Решение № Ц-13/28.06.2006г. Това решение не е влязло в сила, но е породило
своето действие в хода на производството пред първоинстанционния съд, съгласно
чл.13, ал.9 ЗЕ, поради което и следва да бъде съобразено според правилото на
чл. 235, ал. 3 ГПК.
Законодателят
е въвел правилото за предварително изпълнение на решенията на регулатора, като
независимо от тяхното обжалване, същите произвеждат валидни правни последици и
са обвързващи за страните по тези правоотношения.
В
тази връзка, настоящият съдебен състав намира за неоснователно оплакването в
жалбата за постановяване на обжалваното решение при наличието на процесуална
пречка по чл.229, ал.1, т.4 от ГПК, а именно основание за спиране на
производството до приключване на производството по обжалване на Решение №
СП-5/28.03.2019г. на КЕВР.
Основание
за спиране на исковото производство поради висящ административен спор е налице,
когато решението по административното дело има значение за правилното решаване
на спора в исковото производство. Връзка на преюдициалност ще е налице, в
случаите, когато валидността и законосъобразността на административния акт,
оспорен от съда, има значение за възникването/изменението/ погасяването на
субективните права, предявени за защита с исковата молба, по която е образувано
гражданското производство. / в този смисъл определение по ч. гр. д. №
795/2012г. по описа на ВКС, ІV г.о./
В §
17 от ПЗР на ЗИД на ЗЕ е предвидено, че „ в срок до 31.07.2015 г., в съответствие
със ЗЕВИ КЕВР приема решение, с което установява нетно специфично производство
на ел. енергия, въз основа на което са определени преференциалните цени в
съответните решения на комисията, приети до влизане в сила на този закон.“. В
изпълнение на законово задължение, с решение № СП-1/31.07.2015г. КЕВР е
определено нетното специфично производство на ел. енергия, въз основа на което
са определени преференциалните цени в Решение № Ц-10/30.03.2011г. на КЕВР.
Решение № СП-5 от 28.03.2019г. на КЕВР е издадено след отмяна по съдебен път на
Решение № СП-1 от 31.07.2015 г. в частта
по т. 1.7., в изпълнение на законовото задължение на регулатора да
приеме решение, с което установява нетното специфично производство на
електрическа енергия, въз основа на което са определени преференциалните цени в
съответните решения на комисията, приети до влизането в сила на ЗЕВИ
В
Административен съд – София град са образувани множество дела срещу Решение №
СП-5 от 28.03.2019 г. на КЕВР, с което е установено, считано от 31.07.2015 г.
нетно специфично производство на електрическа енергия в размер на 2 000
kWh, въз основа на което е определена преференциална цена за вятърни
електрически централи работещи до 2 250 час по т. 8 от Решение Ц-10 от
30.03.2011г. на КЕВР във връзка с Решение № Ц-13 от 28.06.2006г.
Както
беше посочено по-горе в мотивите, спорът се концентрира върху това дали по
отношение на една и съща електроцентрала, в рамките на една календарна година
са приложими и двете тарифи или спрямо една централа, в рамките на една
календарна година е приложима само едната тарифа, при достигане размера, на
която разликата се заплаща по цени за излишък. Т. е. спори се относно тълкуване
и прилагане на разпоредба на индивидуален административен акт, относим към
определянето на преференциални цени за изкупуване на електрическа енергия от
възобновяеми източници. Евентуалната отмяна на Решение № СП-5 от 28.03.2019г.
на КЕВР сама по себе си няма да даде отговор в значимата за спора насока. Освен
това във вече формираната от ВКС практика е прието обратно действие на отмяната
на решенията на КЕВР с характеристиките на индивидуални административни актове.
/в този смисъл са и мотиви в определение № 360 от 10.07.2019г. по търг. дело №
2655/18г., І т.о./
По
изложените съображения, настоящият съдебен състав намира, че като е заплатил на
производителите фактурираните по преференциални цени, приложими за ВяЕЦ
работещи до 2250 часа годишно, само произведеното количество ел. енергия,
равняващо се на НСП до 2000 kWh, и е закупил останалото количество произведена
ел. енергия за процесните периоди по цени за излишък на балансиращия пазар,
ответникът е изпълнил точно задълженията си по договора и не дължи горница над
тези цени до претендираните от ищеца за изкупени количества от 2000 kWh до 2300
kWh.
С оглед
на гореизложеното, решението на ВОС следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно, като въззивният съд препраща и към мотивите на обжалваното
решение на осн. чл. 272 ГПК.
С оглед цената на
исковете – 244 214 лева, минималното адвокатско възнаграждение определено по НАРЕДБА
№ 1 от 9.07.2004 г. е в размер на 7697 лева с ДДС, поради което направено
възражение за прекомерност на платеното от въззиваемия възнаграждение в размер
на 8844 лева е основателно. Ето защо
и на осн. чл.78, ал.3 вр. ал.5 от ГПК,
въззивникът следва да бъде осъден да заплати на въззиваемата страна, част от
направените във въззивното производство разноски за адвокатско възнаграждение,
в размер на 7800 лева с ДДС.
Водим
от горното, съдът
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА решение
№260204/21.08.2020 г., постановено по т.д. №1978/2019 г. по описа на Варненски окръжен съд.
ОСЪЖДА „УП БЪЛГАРИЯ 1“ ЕООД, ЕИК 200310951, със седалище и адрес на
управление гр.София, р-н Триадица, пл. Позитано №2,
ет.5, ДА ЗАПЛАТИ на „ЕНЕРГО-ПРО ПРОДАЖБИ” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Варна, р-н Владислав Варненчик, ВАРНА ТАУЪРС - Г, бул.Владислав Варненчик
№ 258,
сумата от 7800 (седем хиляди и осемстотин) лева, представляваща
съдебно-деловодни разноски за въззивна инстанция, на основание чл.78, ал.3 вр.
ал.5 от ГПК.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния касационен съд, при условията на
чл. 280 ГПК, в едномесечен срок от връчването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: