Р
Е Ш Е Н И Е
гр.
ЛЕВСКИ, 25.04.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен
съд – Левски, ІV състав, в публичното съдебно заседание на двадесет и шести
март
Председател: СТОЙКА
МАНОЛОВА
при участието на секретаря
Ваня Димитрова и прокурора _, като
разгледа докладваното от съдия Манолова а.н.д. №59 по описа на
съда за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
В Районен съд - Левски е постъпила жалба от Д.М.М., ЕГН **********,***,
против наказателно постановление № 1729/14.02.2019 г. на директора на РДГ – Ловеч.
Жалбоподателят счита, че издаденото против него
наказателно постановление е несправедливо и несъразмерно с нарушението, което е
извършил. Твърди, че не е рязал едри дървета и не е имал такива намерения. Моли
съда да намали така наложената парична глоба.
Ответната
страна по жалбата не се представлява и не взема становище по същата.
Жалбата
е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява процесуално
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Разгледана
по същество, жалбата се явява основателна.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното
от фактическа и правна страна:
Административнонаказателното
производство срещу М. е започнало със съставяне на акт за установяване на
административно нарушение от 05.12.2018 г. за това, че на същата дата
транспортира с конска каруца 1 пр. куб.м. върбови дърва за огрев немаркирани с
КГМ.
Посочена
като нарушена е разпоредбата на чл. 213, ал.1 от ЗГ.
Въз
основа на така съставения акт административнонаказващият орган е издал
обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.266, ал.1 от
Закона за горите е наложил на жалбоподателя административно наказание глоба в
размер на 100 лева, за нарушение на чл.213, ал.1, пр.4, т.1 от ЗГ.
Разпитаните
в качеството на свидетели служители в ТП ДГС – Плевен, в показанията си сочат,
че в изпълнение на служебните си задължения са извършвали охрана в землището на
Варана и Левски, когато чули, че работи резачка. Приближили, видели лице, което
режело с бензиномоторен трион дърво и същевременно товарело дървесината в
спряна до него конска каруца. След известно време жалбоподателят излязъл с
каруцата, натоварена с дърва и бил спрян за проверка. При извършената проверка
констатирали, че той не притежава позволително за сеч в гората, няма превозен
билет, и дървесината не е била маркирана с КГМ, както и не е притежавал
разрешително за достъп на горска територия. Измерили дървесината, която
отговаряла на 1 пространствен кубик върбови дърва за огрев. За констатираните
нарушения съставили съответните АУАН на лицето.
Приложено
е и постановление за изпращане на преписка по компетентност (отказ за
образуване на досъдебно производство). Пррокурорът е приел, че в случая са
налице предпоставките на чл. 9, ал.2 от НК. Приел е, че стойността на дърветата
е около 100 лв.
Според
императивната разпоредба на чл. 42, т.5 от ЗАНН, задължителен реквизит на АУАН
са законните разпоредби, които са нарушени, а според императивната разпоредба
на чл. 57, ал.1, т.6 от ЗАНН, в НП задължително се посочват законните
разпоредби, които са били виновно нарушени.
В
случая, като законни разпоредби, които Д. М. е нарушил виновно, както в АУАН,
така и в НП са посочени чл. 213, ал.1, т.1 от Закона за горите.
С
разпоредбата на чл. 213, ал.1, т.1 от ЗГ е въведена забрана за покупко –
продажба и разпоредителни сделки, товаренето, транспортирането, разтоварването,
придобиването, съхраняването и преработването на дървесина, немаркирана с
контролна горска марка, съответно производствена марка.
Разпоредбата
на чл. 266, ал.1 от ЗГ предвижда налагане на глоба от 50 до 3000 лв., ако не
подлежи на по – тежко наказание физическо лице, което в нарушение на този закон
и на подзаконовите актове по прилагането му сече, извозва, товари,
транспортира, разтоварва, придобива,
съхранява, преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски
продукти.
Според
разпоредбата на чл. 27, ал.1 от ЗАНН, административното наказание се определяя
съобразно разпоредбите на този закон, в границите на наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, като при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта
на нарушението, подбудите за неговото иззвършване и другите смекчаващи и
отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.
В
случая в процесното НП няма изложени каквито и да било съображения, обуславящи
налагане на глоба именно в размер на 100 лв.
Преценката
за маловажност на случая подлежи на съдебен контрол. В обхвата на съдебния
контрол се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 от ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице,
но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на
наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със закона.
С
оглед разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН, според която по въпросите за вината,
вменсяемостта, обстоятелствата, изключващи отговорността, формите на съучастие,
приготовлението и опита се прилагат разпоредбите на общата част на НК,
доколкото в този закон не се предвижда друго, за маловажен случай следва да се
приеме този, при който извършеното административно нарушение с оглед липсата
или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи
обстоятелства представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение
с обикновените случаи на нарушение от съответния вид (чл. 93, т.9 от НК).
Жалбоподателят
е в тежко семейно и имотно положение, което е причина в началото на м. декември
2018г. да се снабди с дърва за огрев. Изразил е разкаяние и съжаление, за което
свидетелстват и разпитаните актосъставител и свидетел. Съдът взе предвид и данните за личността на
нарушителя, които са съобразени и от представителя на РП – Левски – че М. няма
извършвани други нарушения по Закона за горите преди установените на
05.12.2018г. нарушения.
Съдът
съобрази и количеството дърва –
Преценени
в своята съвкупност, посочените обстоятелства предпоставят извода за наличието
на явно маловажен случай на административно нарушение, обуславящи
неправилността на процесното НП, както и неговата отмяна.
Преценка
за маловажността на случая не е направена от административнонаказващия
орган.
Предвид
изложеното обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно, поради
което следва да се отмени изцяло като такова.
Водим
от горните мотиви, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
на основание чл.63 от ЗАНН наказателно постановление № 1729/14.02.2019 г. на
директор РДГ – Ловеч, с което на Д.М.М.,
ЕГН **********,***, е наложено на
основание чл.266, ал.1, пр.4 от Закона за горите административно наказание
глоба в размер на сто лева, за
нарушение на чл.213, ал.1, пр.4, т.1 от Закона за горите, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване пред Административен съд - Плевен в 14 – дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ: