Решение по дело №262/2022 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 250
Дата: 28 април 2022 г.
Съдия: Теодора Начева Петкова
Дело: 20224430200262
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 250
гр. Плевен, 28.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и девети март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ИГЛИКА ИВ. ИГНАТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20224430200262 по описа за 2022 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе
предвид следното:
Постъпила е жалба от Д. Е. Ц. от ***, с ЕГН **********, против
Електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“ за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с
устройство № ***, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път І-3, км.100+471, с който на жалбоподателя за нарушение на чл.139, ал.6 от
ЗДвП и на основание чл.179, ал.3, във връзка с чл.187а, ал.1 от ЗДвП е
наложено административно наказание: глоба в размер на 300,00 /триста/ лева.
Твърди се, че електронния фиш е незаконосъобразен, поради което се моли
неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от
адв. П.В. от ***. Излага становище за незаконосъобразност на издадения
електронен фиш в съществото на делото, като по-подробно се аргументира в
представена писмена защита.
Ответникът по жалбата – Агенция „Пътна инфраструктура“-София,
редовно призован, представлява се от юрк. И.И., която моли за
1
потвърждаване на НП, като излага подробни аргументи и развива подробни
съображения относно законосъобразността на същото по съществото на
делото.
Съдът, като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК И ОТ
ЛЕГИТИМИРАНО ЛИЦЕ, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО
ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА
ОСНОВАТЕЛНА.
Електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“ за налагане на глоба за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за
пътищата от 23.06.2021г. бил издаден на жалбоподателя Д. Е. Ц. от ***, с
ЕГН **********, като за нарушение на чл.139, ал.6 от ЗДвП и на основание
чл.179, ал.3, във връзка с чл.187а, ал.1 от ЗДвП е наложено административно
наказание: глоба в размер на 300,00 /триста/ лева. Било прието, че на
23.06.2021г. в 13:51 часа, в община Долни Дъбник, на път І-3 км.100+471, с
посока Намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
се движело ППС – лек автомобил „Фолксваген Пасат“ с рег. № ***, с
технически допустима максимална маса 1790 – като за посоченото ППС не е
заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.1 от Закона за пътищата,
като нарушението било установено с устройство № ***, представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
Закона за пътищата, намиращо се на път І-3, км.100+471.
Съобразно разпоредбата на чл.139, ал.6 от ЗДвПВодачът на пътно
превозно средство е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от
Закона за пътищата в случаите, когато такава е дължима според
категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е
заплатена от трето лице.“.
В издадения ЕФ са изпълнени в пълна степен законовите предписания,
от гледна точка на реквизити, спазен е и процесуалния ред за издаването му,
като следва да се посочи за пълнота, че със закона за изменение и допълнение
2
на Закона за движение по пътищата, ДВ, бр. 10 от 2011г. се създават алинеи
4, 5, 6, 7, 8 и 9 в чл.189 /на по-късен етап актуализирани/, като се въвежда
понятието “електронен фиш”, с който се налага глоба за нарушение,
установено с технически средства и системи за видеонаблюдение, записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на превозното
средство. Разписани са изискванията към електронния фиш – задължителните
реквизити и съдържанието му, както и административнопроцесуалните
правила за неговото издаване и изпращане на собственика на превозното
средство, с което е извършено нарушението. Така съгласно разпоредбата на
чл.189ж, ал.3 от ЗДвП: „При нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и
заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата
по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата, размера на глобата, срока и начините
за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава
от управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“. Т.е. в
конкретния е посочено, както мястото на нарушението – община Долни
Дъбник, на път І-3 км.100+471, с посока Намаляващ километър, включен в
обхвата на платената пътна мрежа, така и подлежащото на наказване лице,
ако не е посочил съобразно разпоредбата на чл.187а, ал.4 от ЗДвП, че е
предоставил управлението на превозното средство на друго лице, което в
конкретния случай не е сторено – „Вписаният собственик, съответно
ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност
по ал. 1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б,
ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на
административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в
която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от
свидетелството му за управление на моторно превозно средство.“.
Отбелязан е органът, от когото е издаден фиша. В достатъчна степен
според съда са описани и обстоятелствата на нарушението. Указани са
начинът на уведомяване, сроковете за уведомяване, възможността да правят
3
възражения и предвиденият за това срок. Посочени са основанията, на които
може да бъде анулиран електронният фиш, както и срокът за неговото
обжалване. Чрез установяването на нарушенията чрез технически средства,
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство, на практика отпада възможността за
субективното тълкуване и интерпретиране на обстоятелствата, при което е
извършено нарушението.
Посочените изменения имат за цел повишаването на ефективността на
контрола за спазване на правилата за движение по пътищата. Тук следва да се
посочи, че специалните правила за налагане на глоби с електронен фиш
облекчават и съкращават бавната и неефективна административна процедура
по налагането и обжалването на наказанията, свързани с нарушения на
Закона за движението по пътищата.
Съгласно ал.3 на чл.167а от ЗДвП: „Електронната система за събиране
на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за
всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3в, към които автоматично
се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения – видеозаписи. Докладите, заедно с приложените
към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения – видеозаписи, представляват доказателства за
отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство,
неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, и местонахождението на техническото средство – част от
системата.“. Следователно, приложеният снимков материал от 23.06.2021г.
представлява годно доказателствено средство за констатираното нарушение.
Не на последно място, с оглед прецизност и сигурност е създаден § 6,
т.65 от ДР на ЗДвП /ДВ бр.19/2015г./, в който се съдържа определение за
„автоматизирани технически средства и системи“, като те са определени като
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; и б) мобилни – прикрепени към
4
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес.
В ДВ бр.36/2015г. е обнародвана Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи /АТСС/ за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена
от министъра на вътрешните работи /изм. и доп. ДВ. бр.6 от 16 Януари
2018г./. Съгласно чл.12 от Наредбата, стационарните автоматизирани
технически средства или системи, прикрепени към земята, се обслужват
периодично от служител за:
- т. 1. сваляне на заснетите изображения с данни за установените
нарушения на правилата за движение в случаите, когато няма изградена
преносна среда между АТСС и съответната структура на МВР;
- т. 2. осигуряване на условия за непрекъсната работа на АТСС.
По аргумент от посочената разпоредба следва извод, че с
подзаконовият нормативен акт е регламентирана възможност, при
установяване на нарушения със стационарно АТСС, което е позиционирано
към земята, да бъде издаден електронен фиш.
При съпоставяне на чл.187а, ал.1 от ЗДвП, според който при
установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б в отсъствие на нарушителя
се счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а
в случаите, в които в свидетелството за регистрация на пътното превозно
средство е вписан ползвател – от ползвателя, освен ако бъде установено, че
пътното превозно средство е управлявано от трето лице – електронен фиш се
издава при констатирано с АТСС нарушение в отсъствие на контролен
орган, с разпоредбата на §6, т. 65, б. „а” от ДР на ЗДвП, според която
стационарни АТСС – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган установяват нарушение в отсъствие на контролен
орган следва, че при установени със стационарни АТСС нарушения на
скоростта принципно е допустимо издаването на електронен фиш.
С други думи следва да се посочи, че водач, който управлява пътно
превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за
пътищата попада в приложното поле на санкционната разпоредба на чл.179,
5
ал.3 от ЗДвП, предвиждаща глоба в размер на 300 лв.

ЕФ обаче следва да бъде отменен като незаконосъобразно издаден
поради следните съображения:
Видно от приложената по делото разписка № *** на л.30, на 26.03.2021г.
в 10.36.30 часа е заплатена годишна винетна такса в размер на 97 лева с
посочена валидност до 23.59.59 часа на 25.03.2022г. В разписката е вписан
рег.№ на автомобил „***“. На ж-ля на 23.06.2021г. е издаден процесния ЕФ, с
който е приета от страна на АНО невалидност на заплатената такса поради
невписване на изискуемите четири цифри на регистрационни номер на
автомобила при заплащане на таксата, вместо които са отразени три цифри.
Действително посоченото вписване на три цифри според съда вероятно не
води до отразяване в съответната система на валидно плащане, а оттам и
насочва към извършено административно нарушение. При съобразяване обаче
на приложеното по делото заявление на л.28 от 26.07.2021г. от страна на ж-ля
до АНО, както и свидетелство за регистрация част Първа на л.29, съдът счита
че е налице допусната техническа грешка, възможно и на съответен служител
при осъществяване на *** разплащането, който при въвеждане на данните на
автомобила, в конкретност рег.№, е посочил такъв с една цифра по-малко.
Възможно е хипотетично и погрешно посочване на тези цифри и от самия
платец. Тези обстоятелства обаче по никакъв начин не могат да обосноват
намерение от страна на ж-ля да не извърши съответното плащане и с това да
не изпълни задължението си по чл.10а, ал. 2 от ЗП. Липсва каквато и да е
логика и житейска правдоподобност след като е заплатена посочената по
размер сума с конкретно основание, умишлено и недобросъвестно да се
посочи погрешен регистрационен номер, което да обоснове невалидност, най-
малкото защото тази сума е предоставена и не е предвиден ред за обратното и
връщане на този, който я е предоставил.
Поради това съдът намира, че липсва виновно поведение у ж-ля за
извършване на процесното нарушение, изискуемо съгласно разпоредбата на
чл.7 от ЗАНН вр. чл.6 от ЗАНН, за да е налице извършване на
административното нарушение от субективна страна, която е необходима
наред с обективната страна за да е налице и административно нарушение.
Поради това ЕФ следва да бъде отменен като незаконосъобразно издаден.
6
Воден от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“ за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с
устройство № ***, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път І-3, км.100+471, с който на жалбоподателя Д. Е. Ц. от ***, с ЕГН
**********, за нарушение на чл.139, ал.6 от ЗДвП и на основание чл.179,
ал.3, във връзка с чл.187а, ал.1 от ЗДвП е наложено административно
наказание: глоба в размер на 300,00 /триста/ лева, като
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред
Административен съд-гр.Плевен в 14-дневен срок от получаване на
съобщенията за постановяването му от страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7