Решение по дело №178/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 218
Дата: 9 октомври 2019 г. (в сила от 18 май 2020 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20197280700178
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 май 2019 г.

Съдържание на акта

Р     Е     Ш     Е     Н     И    Е  

№ 218/9.10.2019 г.

 Гр. Ямбол

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи   състав, в публично заседание на шестнадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

 

 

при секретаря Стефка Панайотова, разгледа докладваното от председателя адм. д. № 178 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е  образувано по жалба на В.Я.В. *** против Акт за установяване на публично държавно вземане № 9/11.03.2019 г., с уникален номер   28/06/1/0/01085/2/01/04/01, издаден от Директора на ОД на ДФЗ, гр. Ямбол, с който е отказано пълно изплащане на финансовата помощ общо в размер на 24 447,50 лева, представляваща второ плащане по Договор № 28/06/1/0/01085 от 01.06.2016 г. и е определено задължение в размер на 24 447.50 лева, представляващо първо плащане по същия договор.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е нищожен, неправилен, незаконосъобразен и немотивиран, постановен в нарушение на административно-производствените правила и на материалния закон. Иска се обявяване на нищожност на същия, респ. отмяната му и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият участва лично и с адв. К.. Последната поддържа жалбата  изцяло на основанията, изложени в същата. Поддържа становище за незаконосъобразност на оспорения акт предвид обстоятелството, че към момента в България няма сертифицираща фирма, която да притежава лиценз за контролиране на дейността по отглеждането на био зайци.

Ответната страна, редовно призована, не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. В постъпилото писмено становище с вх. № 2037/12.09.2019 г. жалбата се оспорва, като се поддържа становището, че   жалбоподателят е следвало да сезира постоянната междуведомствената консултативна комисия по биологично производство, която съгласно чл. 59 от Наредба № 5 от 03.09.2018 г. за прилагане на правилата на биологичното производство, подпомага дейността на министъра на земеделието, храните и горите в сферата на биологичното земеделие и до която се отправят сигнали и жалби, свързани със сертифициращите дружества.

След като извърши цялостна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

На осн. чл. 28, ал. 6 от Наредба № 14 от 28 май 2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.,  и Заповед за одобрение на заявлението по подпомагане № 03-280-РД/309 от 25.05.2016 г., между ДФ „Земеделие“ и жалбоподателя В. бил сключен Договор № 28/06/1/0/01085 от 01.06.2016 г. По силата на този договор, Фондът предоставя на жалбоподателя финансова помощ по процесната подмярка  за изпълнението на одобрен проект № 28/06/1/0/01085 в размер на 48 895.00 лева, като първото плащане в размер на 24 447.50 лева, съобразно уговореното, е изплатено на В.. Второто плащане, също в размер на 24 447.50 лева,  видно от чл. 3, ал. 2, т. 2 от Договора е предвидено да се извърши в срок до три месеца след издаване на УИН за окомплектованата с всички изискуеми документи, съгласно Приложение № 7 към Наредба № 14 от 28.05.2015 г. заявка за второ плащане, като в чл. 3, ал. 3 от същия договор е посочено, че заявката за второ плащане следва да се подаде в срок до 17.10.2018 г.

С Писмо изх. № 01-283-6500/924 от 001.11.2018 г., жалбоподателят В. е уведомен, че на осн. чл. 26, ал. 1, във вр. с чл. 34, ал. 3 от АПК ДФ „Земеделие“ открива производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане във връзка с обстоятелството, че не е подадената заявка за второ плащане в срок до 17.10.2018 г. Сочи се, че при явяването на В. на 17.10.2018 г., в негово присъствие   е направен преглед на приложените към заявката за второ плащане документи, при което е установена липсата на договор за сертифициране на зайкини-майки, който представлява изискуем документ съгласно Приложение № 7 – Специфични документи  при преминаване към биологично производство. С оглед на направената констатация, административният орган е приел, че тъй като подадената заявка за второ плащане не е била окомплектована с всички изискуеми документи и е била върната на жалбоподателя, то следва да се приеме, че заявка не е подадена, поради което последният няма право да получи второ плащане и дължи връщане на полученото първо такова.

Срещу тези констатации В. подал Възражение вх. № 02-283-6500/1306 от 19.11.2019 г., в което посочил, че към момента на сключването на договора не се е изисквало стопанството за отглеждане на био зайци да бъде сертифицирано, както и че в бизнес  плана е предвиден 3 – годишен срок за преминаване към отглеждане на био зайци. Сочи също, че към момента на сключването на договора не е могъл да предвиди, че до третата година от мярката няма да има сертифицирани фирми с лиценз за контролиращо лице за био зайци, както и че няма   разписани критерии за отглеждането и контролирането им.

С Акт за установяване на публично държавно вземане № 28/06/1/0/01085/2/01/04/01 от 12.03.2019 г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“, гр. Ямбол, е отказано пълно изплащането на финансовата помощ общо в размер на 24 447,50 лева, представляваща второ плащане по Договор № 28/06/1/0/01085 от 01.06.2016 г. и е определено на В.Я.В.  задължение  в размер на 24 447.50 лева, представляващо първо плащане по същия договор.

Видно от приложеното към делото писмо вх. № 1583/03.07.2019 г. от Заместник  -  министъра на земеделието, храните и горите, в България не са одобрени национални технически стандарти или частни такива за биологично отглеждане на зайци, съгласно общите стандарти и принципи, определени в Регламент (ЕО) № 834/2007 г. на Съвета  регламентите за неговото прилагане. Посочено е, че зайците, като живи животни, попадат в обхвата на Регламент (ЕО) № 834/2007 г., но не са разписани подробни правила за отглеждането им по биологичен начин в Регламент (ЕО) № 889/2008 г.

С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срок и е допустима. Разгледана по същество, тя се преценя и като ОСНОВАТЕЛНА. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност, а съгл. чл. 4 от същия текст, той може да делегира със свои заповеди част от предоставените му правомощия на заместник - изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда, съобразно териториалната им компетентност, включително и правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, за вземане на решения, произнасяне по подадени заявление и/или сключване на договори за финансово подпомагане. Със заповед № ОЗ-РД/286 от 01.02.2017 г., Изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на директорите на ОД на ДФЗ изрично посочените в нея правомощия, измежду които е и издаването на актове за установяване на публично държавно вземане по отношение на ползватели на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР за периода 2014 – 2020 г. Следователно, оспореният административен акт е издаден от оправомощен и териториално компетентен директор на ОД на ДФЗ, гр. Ямбол.

Съдът обаче намира, че административният орган е издал акта си при неизяснена фактическа обстановка, като не е обсъдил всички факти и обстоятелства от значение за случая и е нарушил правото на защита на оспорващия, с което е съществено е нарушил процесуалните правила. Поради очевидната непълнота в правната уредба, административният орган е следвало да обсъди има ли данни за недобросъвестно поведение от страна на жалбоподателя. При положение, че административният орган е знаел, че не съществува сертифицираща фирма за био зайци, не е ясно защо е заложено кандидатите, които заложат в бизнес плана си преминаване към биологично производство на зайци, да получават повече точки при оценяването на проектите.

Условията и редът за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., са регламентирани в Наредба № 14 от 28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР за периода 2014-2020 г.

Съгласно чл. 10 от Наредба № 14/2015 г., изплащането на помощта по процесната подмярка се извършва на два етапа, а именно: първо плащане в размер на левовата равностойност на 12 500 евро – след сключване на договора за предоставяне на финансова помощ и второ плащане, също в размер на левовата равностойност на 12 500 евро – когато след извършена проверка от Разплащателната агенция се установи точно изпълнение на бизнес   плана. Видно от разпоредбата на чл. 34,         ал. 1 от Наредба № 14/2015 г., при кандидатстване за второто плащане по чл. 10, т. 2, ползвателят на помощта подава заявка за плащане по образец, утвърден от Изпълнителния директор на Разплащателната агенция и публикуван на електронната страница на последната, в съответната регионална разплащателна агенция и прилага всички изискуеми документи съгласно Приложение № 7, като в ал. 4 на същия член е  записано, че заявката за второ плащане следва да се подаде не по-късно от посочения в заявлението за подпомагане и договора за предоставяне на финансова помощ срок.

В конкретния случай, видно от оспорения АУПДВ, административният орган се е позовал на констатираното неизпълнение на задълженията на оспорващия по чл. 3, ал. 3, във вр. с ал. 2, т. 2 от Договор № 28/06/1/0/01085 от 01.06.2015 г. за отпускане на безвъзмездната помощ, изразяващо се в липсата  на представен договор за сертифициране на зайкини-майки (изискуем документ съгласно Приложение № 7 - СПЕЦИФИЧНИ ДОКУМЕНТИ Преминаване към биологично производство, към чл. 34, ал. 1 от Наредба № 14/2015 г. „Копие от договор за контрол по чл. 18 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз с контролиращо лице“). Посочено е, че подадената заявка за второ плащане не е окомплектована с всички изискуеми съгласно Приложение № 7 към Наредба № 14/2015 г. документи, което представлява неизпълнение на договорно и нормативно задължение и предвид разпоредбата на чл. 9, ал. 1, т. 1, пр. 1 респ. чл. 38, ал. 1, т. 1 от Наредбата, ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане и дължи връщане на полученото първо плащане по договора.

Помощта, предоставяна на малките стопанства е насочена към осигуряване на тяхното устойчиво развитие и растеж. По мярката се подпомагат всички дейности, които могат да гарантират това развитие, които са включени в бизнес плана. Това включва инвестиции в малкото стопанство, свързани с неговото развитие и модернизация, а също и текущи разходи, необходими за изпълнението на бизнес плана. Основната цел е  стимулиране на младите земеделски стопани за развитие на стопанствата им, а не при осъществен бизнес план и извършване на инвестицията в пълен размер, същите да се лишават от подпомагане. В случай, че кандидатът стриктно е изпълнявал задълженията си по договора и бизнес плана, административният орган е следвало да вземе предвид възражението му, още повече, че първото плащане е получено добросъвестно, а невъзможността да представи договор за сертифициране на майки-зайкини и да премине към биологично производство на зайци не е по негова вина. Нещо повече, още при приемане на заявлението за подпомагане и бизнес плана, както и първото плащане по договора, с оглед наличната нормативна уредба и спецификата на животните,  е следвало да се прецизира   възможността изобщо за преминаване към биологично производство на зайци.

В заключение, съдът намира, че е налице неизпълнение на сключения договор, което обаче не е виновно. Зайците попадат в обхвата на Регламент (ЕО) № 834/2007 г., но по отношение на тях в периода на сключване на договора и до момента на изтичане на срока за подаване на заявката за второ плащане, а и към настоящия момент липсват разписани   правила за сертификация  на отглежданите биологично зайци. Това поставя в невъзможност който и да било орган да гарантира произхода и качеството на съответната биологична единица и дали същата се е отглеждала по биологичен начин. На територията на страната няма контролиращи лица – търговци, които да са получили разрешението на Министъра на земеделието, храните и горите и с които за бъде сключен договор за сертифициране. Това е поставило жалбоподателя в невъзможност   да сключи, съответно да представи такъв договор при подаване на заявката за второ плащане.

Предвид изложеното съдът счита че административният орган, освен че е нарушил административнопроизводствените правила,  е постановил акта си и в противоречие с целта на закона, което го прави незаконосъобразен и подлежащ на отмяна. 

Що се отнася до искането от процесуалния представител на жалбоподателя за връщане на надвнесена държавна такса,  съдът намира същото за неоснователно. Съгласно чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ, при оспорване на индивидуалните административни актове по този закон държавните такси, които  се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 1 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лева, а в случаите, когато материалният интерес е над 10 000 0000 лева, таксата е в размер на 4500 лева. В настоящия случай оспореният АУПДВ е издаден на основание Наредба №  14/2015 г.  за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани““ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., приета на основание чл. 9а от ЗПЗП, а ПРСР 2014 - 2020 г. е съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Както е посочено в чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове по смисъла на този закон за средствата от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство, предоставени по програми на Република България. За средства по Европейските структурни и инвестиционни фондове се счита и предвиденото в програмите национално съфинансиране. Разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ е специална по отношение на чл. 2б, б. „а“ от Тарифа № 1 към Закона за държавните такси, събирани от съдилищата, прокуратурата, следствените служби и Министерството на правосъдието.    Поради това и таксата   е определена съобразно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗУСЕСИФ. В този смисъл е и Определение № 10500 от 10.08.2018 г. на ВАС на РБ по адм. д.  № 8258/2018 г.

При този изход на делото ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените от него разноски по делото, които възлизат на общо в размер на 1044.50 лева, от които държавна такса за образуване на делото в размер на 244.50 лева и 800 лева, съставляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение. Що се отнася до направеното от процесуалния представител на ответната страна възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, съдът, с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 1, т. 7 от Наредбата за минималните размери на възнаграждения, където е предвидено минимално възнаграждение в размер в размер на 500 лева и  предвид фактическата и правна сложност на делото, намира същото за неоснователно.   

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, първи административен състав

 

 

 

 

 

Р    Е    Ш    И   :

 

 

 

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на В.Я.В.,***, *, чрез адв. Х.К. Акт за установяване на публично държавно вземане № 28/06/1/0/01085/2/01/04/01, издаден от Директора на ОД на ДФЗ, гр. Ямбол.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на жалбоподателя В.Я.В. за връщане на надвнесена държавна такса за образуване на делото.

 

ОСЪЖДА ДЪРЖАВЕН ФОНД „ЗЕМЕДЕЛИЕ“ – ГР. СОФИЯ,  да заплати на В.Я.В. сумата от 1044.50 лева (хиляда четиридесет и четири лева и 50 ст.) за направените по делото разноски.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

 

 

                    

                                 

 

                                   СЪДИЯ:/п/не се чете