№ 190 / 23.4.2019 г.
Р Е Ш Е Н И Е
ГР.МОНТАНА, 23.04.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД гр.Монтана.....…….……...четвърти наказателен
състав в публично заседание на пети април…...……….……………………………….
през две
хиляди и деветнадесета година....…….……………………в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДИМИТРИНА НИКОЛОВА
при
секретаря Гинка Митова..................................................………………и
в присъствието на прокурора..……………………….……....…....като разгледа докладваното от съдията
Николова.....……………………..…….............АН дело 495 по описа за 2019г........……….......и
за да се произнесе взе предвид:
Производството е по реда на чл.340 от НПК във връзка с чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление 32-0000026/ 06.03.2019г.
на Началник ОО „АА” град Монтана на В. Т. ЕООД със седалище и адрес на
управление в град Монтана, представляващ дружеството З.М.К. е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 5 000.00 /пет хиляди/
лева на основание чл.104, ал.7, пр.1 от ЗАвтП.
Наказателното постановление се обжалва от
управителя на наказаното дружество. Сочат се доводи за незаконосъобразност и
неправилно приложение на материалния закон. В съдебно заседание подържа
жалбата.
ОО „АА” гр. Монтана редовно призовани не изпращат
представител.
Съдът след преценка на събраните доказателства по
делото приема за установена следната фактическа обстановка:
След извършена проверка от свидетелите З.И.Т. и С.А.Г. е
съставен АУАН № 250543 / 08.02.2019 г. за това, че при извършване на комплексна проверка на фирма
В. Т. ЕООД, притежаваща лиценз на Общността №13904/04.09.2015 г. за
международен автомобилен превоз на товари, е констатирано следното нарушение:
1. Превозвачът не е съхранил и не представя за проверка тахографски листове за
периода от 01.02.2018 г. до 31.01.2019 г. за товарен автомобил И. С., с per. № XXXX , оборудван с аналогов тахограф Simens Vdo 1324.510015380100 идентификационен №64761. Видно от
направена справка в информационната система на ИА „АА” за извършени периодични
технически прегледи за техническа изправност на ППС с автомобила за периода от
14.04.2018 г. до 18.10.2018 г. са изминати 24032 км.
След
съставянето на акта последвало издаването на обжалваното НП.
Горната фактическа обстановка се установява по
безспорен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства на
свидетелите З.Т. и С.Г., които съдът изцяло кредитира като обективни и
безпристрастни.
С оглед установеното съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е допустима и разгледана по същество е
неоснователна.
При съставянето на акта за
установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното НП са
спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН,
съгласно които, за да бъде редовен актът за установяване на административно
нарушение и НП трябва да включват в съдържанието си всички кумулативно посочени
реквизити. Спазени са и сроковете по чл.34 от ЗАНН за съставяне на акта и
издаване на НП. В конкретния случай АУАН е съставен от главен инспектор при ОО
„АА” гр. Монтана, който дава пълно описание на нарушението и обстоятелствата,
при които същото е извършено. Чрез изпълнение на изискванията на чл.42 от ЗАНН
органът издал АУАН постига пълна индивидуализация на нарушението и нарушителя,
без да ограничава правото на защита на дружеството-жалбоподател. Издадения в
съответствие с процесуалните норми акт е редовен и като такъв се явява правно
основание за издаване на НП.
Съдът счита, че не са налице формални
предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането на
административнонаказателната отговорност на дружеството-жалбоподател не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на
производството.
Предвид събраните по делото
доказателства съдът намира, че правилно е било прието в хода на проверката, че
дружеството-жалбоподател, е извършил нарушение на чл.91в, т.1 от ЗАвП, тъй като
не е изпълнил задължението си да съхранява най-малко една година след тяхното
приключване и да предоставя за проверка от контролните органи тахографските листове от аналогов
тахограф. Нормата на чл.91в, т.1 ЗАвП
намира отражение и в чл.10, т.5, б ”а”, (ii), пр.1 от Регламент (ЕО) № 561 / 2006 г. на Европейския парламент,
който гласи „осигурява съхранението на всички записани данни от оборудването на
превозното средство в продължение на най-малко 12 месеца след записването им и
при поискване от страна на инспектор, осигурява достъп до тези данни пряко или
дистанционно от помещенията на предприятието”. Видно от разпита на
актосъставителя управителят на дружеството не е изпълнил задължението си да
представи изисканите по време на проверката тахографски листи, които би
следвало да се съхраняват в рамките на 12 месеца в транспортното предприятие. В
случая е безспорно обстоятелството, че автомобилът, за който не се представят
тахографски листи е бил годен да извършва превози и не е бил спрян от движение,
тъй като от
направена справка в информационната система на ИА „АА” за извършени периодични
технически прегледи за техническа изправност на ППС с автомобила за периода от
14.04.2018 г. до 18.10.2018 г. са изминати 24 032 км. Наведените твърдения, че автомобилът се е
намирал на ремонт по време на проверката, съдът счита за несъстоятелни,
голословни и не подкрепени с абсолютни никакви доказателства. Задължението по
закон е тахогравските листи да се съхраняват в предприятието, а не в автомобила
на управителя или пък да се проверява километража.
По изложените съображения, съдът
намира за доказано осъществяване от страна на дружеството-жалбоподател на
фактическия състав на разглежданото административно нарушение от обективна
страна. Доколкото в случая се касае за нарушение извършено от ЕООД, чиято
отговорност по аргумента на чл.83, ал.1 от ЗАНН е невиновна, а обективна,
деянието не следва да се изследва от субективна страна.
След като правилно е квалифицирал
нарушението, на основание чл.104, ал.7, пр.1 от ЗАвП АНО правилно и
законосъобразно е санкционирал дружеството-жалбоподател с административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 5 000.00 лева.
Съгласно посочения законов текст, на
превозвач, който не съхранява тахографските листа за период 365 дни или
отказват да ги предоставят за проверка от контролните органи, се налага имуществена
санкция 5 000.00 лв.
Правилно АНО не е приложил
разпоредбата на чл.28 от ЗАНН по няколко съображения. На първо място
нарушението не се отличава със степен на обществена опасност, различна от
обичайната за съответния вид. Не се касае за несъхраняване на един или два
тахографски листа, а за множество тахографски листове и то за дълъг период от
време, а именно от от 01.02.2018 г. до 31.01.2019 г. т.е. в никакъв случай не би могло
да се приеме, че се касае за инцидентност на противоправната проява.
Ирелевантен е въпросът дали са настъпили вредни последици, тъй като съставът на
нарушението не визира такива. Освен всичко гореизложено следва да се отбележи и
фактът, че непредоставянето респективно несъхраняването на тахографските
листове не се дължи на някаква друга причина, а на допускани очевидно системно
нарушения на законовите изисквания от страна на управителя на дружеството. В
този смисъл безспорно е налице състав на нарушение, което не би могло да се
квалифицира като маловажно по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Този вид нарушения
очевидно са приети от законодателя за такива, с висока степен на обществена
опасност, видно от размера на предвидената санкция.
Следователно
дружеството-жалбоподател законосъобразно е наказан на основание посочения текст
с предвидената в закона единствена санкция в размер на 5 000.00/пет
хиляди/ лева, поради което и НП следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от горното и на основание чл 63 и сл. от
ЗАНН съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление 32-0000026/ 06.03.2019г. на
Началник ОО „АА” град Монтана, с което на В. Т. ЕООД със седалище и адрес на
управление в град Монтана, представлявано дружеството от управителя З.М.К. е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5 000.00
/пет хиляди/ лева на основание чл.104, ал.7, пр.1 от ЗАвтП, като
ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно
обжалване по реда на АПК пред АС-Монтана в 14-дневен срок от съобщението на
страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: