Решение по дело №2596/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 50
Дата: 11 януари 2023 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180702596
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

              

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 50

Гр. Пловдив, 11.01.2023 год.  

     В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съдПловдив, XXVI касационен състав, в публично съдебно заседание на петнадесети декември, две хиляди двадесет и  втора година, в състав:                                                      

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                                       ЧЛЕНОВЕ:      МИЛЕНА ДИЧЕВА

                                                                                   ДАРИНА МАТЕЕВА                                 

 

     

при секретаря К.Р.и участието на прокурора АНЕЛИЯ ТРИФОНОВА, като разгледа докладваното от председателя КАНД № 2596 по описа за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл.63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, предявена от В.К.С., ЕГН **********,***, против решение № 1472/08.07.2022 г. по АНД № 7773/22 г. по описа на ПРС,Х н.с.

Жалбоподателят твърди, че обжалвания съдебен акт е незаконосъобразен, неправилен и необоснован, а оспореният административен акт – електронен фиш е незаконосъобразно издаден. Иска тяхната отмяна с доводи, че мястото на извършване на нарушението е установено едва в хода на съдебното производство, което не може да санира пропускът в издадения ЕФ. Касае се за несъществуващ адрес. Прави възражение и за неправилно приложение на чл.28 от ЗАНН.

Ответникът по касационната жалба, ОД на МВР - Пловдив, чрез юрисконсулт Б., оспорва жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните доказателства и наведените касационни основания, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

За допустимостта :

Касационната жалба е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява процесуално ДОПУСТИМА.

По същество:

По същество:

Пловдивският районен съд е бил сезиран с жалба на В.К.С., срещу ЕФ серия К № 4122175 издаден от ОД на МВР – Пловдив. С оспорения ЕФ С. е санкциониран за това, че на 18.08.2020г. в 12:47ч. в гр. Раковски, ул. „Шишманско шосе“ № 13, при ограничение на скоростта за населено място 50 км/ч, отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, МПС Алфа Ромео 147 с рег. № РВ5903СА се е движило със скорост 74 км./ч., при разрешена стойност на скоростта – 50км/ч. Нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо средство №  TFR1-М  №  648.

За да потвърди електронния фиш, районният съд е приел, че извършването на нарушението е установено по несъмнен начин, както и че същото е установено и надлежно заснето със съответно техническо средство - мобилна система за видеоконтрол TFR - 1М  №  648, което средство е вписано в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване под № 4835, съгласно приложено по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване, издадено от БИМ и което средство е преминало през проверка, видно от приложен по делото протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-M, както и от съставен и попълнен протокол, съгласно чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., който удостоверява мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата законосъобразност.

Прието е още, че изложената в електронния фиш фактическа обстановка се установява и от приложеното по административната преписка статично изображение от клип № 23220, от който се установява индивидуалицацията на регистрационния номер, марка и модел на заснетото моторно превозно средство, с което е извършено нарушението.

В мотивите на оспорения съдебен акт е посочено, че от приложеното по делото статично изображение са посочени географски координати на мястото на контрол, като връзката между тези координати и сочения адрес, че е в границите на ограничението се установява, както от приложения по делото протокол за използване на АТСС така и от приложения снимков материал. За установяване на обстоятелствата относно мястото на извършване на нарушението е назначена СТЕ, посредством която е установено точното място на заснемане на нарушението и обстоятелството,че то е в рамките на населеното място.

Районният съд е посочил, че правилно е определен субектът на административнонаказателната отговорност

На следващо място районният съд е посочил, че от приложеното по делото удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 се установява, че срокът на валидност е до 24.02.2020г. като от  протокол № 2-33-20 от 10.04.2020г. от проверка на мобилна система за видеоконтрол „TFR-1M 648" се установява, че техническото средство е преминало през проверка на 10.04.2020г.; уредът съответства на одобрения тип, като това съответствие е установено както от проверка в лабораторни условия, така и посредством мобилен полеви тест. Съдът е съобразил разпоредбата на чл. 30, ал.5 от Закона за измерванията и на  чл. 43 ал. 4 от ЗИ, като във връзка със заповед № 616/ 11.09.2018г. на председателя на ДАМТН, обнародвана в ДВ, въз основа на които е приел, че измерването на скоростта на автомобила е извършено с годно техническо средство.

Съдът е обсъдил и приспадането на нормативно опредения толеранс от 3 км/ч при определяне на установената наказуема скорост като в тази връзка е съобразил разпоредбата на чл.16, ал.5 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. и данните от приложените по делото протокол от проверка на мобилна система за видеоконтрол и статично изображение.

Посочено е в оспорваното съдебно решение, че електронния фиш съдържа предвидените от закона реквизити,  като и че на констатираното превишение на скоростта е дадена правилната правна квалификация. Обсъден е в мотивите на съдебното решение приложеният снимков материал от техническо средство, както и протоколът за проверка. Направен е извод, че са спазени и изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение, като по делото е наличен коректно и изчерпателно попълнен протокол за работа на техническото средство по чл.10 от Наредбата. Освен данните в протокола съдът се е позовал и на номера на статичното изображение, приложено по делото, което е в обхвата на първото и на последното статични изображения.

По отношение на размера на наложената глоба в мотивите на съдебния акт е посочено, че същият е правилно определен съобразно размерът посочен в чл. 182, ал. 1 т. 4 от ЗДвП.

Решението е неправилно.

От събраните доказателства не се формира извод, че вмененото нарушение се явява доказано по несъмнен начин. От наличния в административната преписка снимков материал не може да се установи по категоричен начин дали въпросното МПС е заснето при движение в рамките на населено място, а именно в гр. Раковски, за което населено място е относимо въведеното, съгласно чл. 21, ал. 2 ЗДвП ограничение  на скоростта за движение от 50 км./ч.

Съгласно разпоредбата на §6, т. 49 от ДР на ЗДвП, по смисъла на този закон „населено място“ е застроена със сгради територия, при която началото и краят са обозначени със съответни пътни знаци. От своя страна, разпоредбата на чл. 54, ал. 5 от Правилника на прилагане на Закона за движението по пътищата установява, че „начало на населено място“ се обозначава с пътен знак Д11, а „край на населеното място“ се обозначава с пътен знак Д12.

Видно от приложената снимка № 23220, АТСС е позиционирана в точка с географски координати NL 42°15.5728, EL 24°56.4763, която точка, според извършена от съда служебна проверка в www.google.com/maps не попада в очертанията на гр. Раковски. Същото се подкрепя и от приетото по делото писмо от 10.03.2022г. на кмета на община Раковски, в което като информация е посочено, че в рамките на града не съществува улица с наименование „Шишманско шосе“ и няма такава улица, включена в обхвата на общинската пътна мрежа. Тоест, не е доказан факта на движение на превозното средство в населено място.

Това обстоятелство не се опровергава от заключението на вещото лице по допуснатата СТЕ, доколкото в същото се борави с понятие за трансформиране на географски координати в геодезическа координатна система, без да се обосновава на какво се дължи разликата в тези така трансформирани координати по т.1 от заключението, с тези, посочени в т.2 от същото, като така и не е обосновано защо изписаните в изображението географски координати не съвпадат с вероятното местоположение на заснетото нарушение. Видно от скицата към експертното заключение е,че изписаните географски координати на статичното изображение не са тези по изображението към електронния фиш – вместо 24”56.4763  в заключението пише 24”56.5728 и вместо 42”15.5728 в заключението пише 42”15.4763. Когато става въпрос за географски координати, подобно разминаване е твърде съществено.

Иначе, неоснователно е възражението на жалбоподателя, че недопустимо се е предприело установяване на точното място на заснемане, респ. извършване на нарушението едва в хода на съдебното производство, след като това не е било направено в рамките на административнонаказателното производство. Няма пречка в хода на осъществяване на съдебен контрол да се установи точното място на извършване на нарушението, доколкото районният съд е инстанция по същество. В случая обаче неяснотата на описание на мястото на заснетото нарушение касае самият факт на извършване на нарушението, доколкото то ще е налице единствено и само, ако превишението на скоростта се е случило в рамките на населеното място. Именно това обстоятелство не е изяснено по несъмнен начин.

Нещо повече, дори и условно да се приеме, че мястото на заснемане е именно установеното в производството пред районен съд, на база именно на констатациите на вещото лице по приетата СТЕ се установява, че се касае за движение на автомобил в посока извън населеното място, в непосредствена близост или на границата на ограничението, в участък без застрояване и кръстовища така, щото прилагането на каквато и санкция се явява в нарушение на принципите за съразмерност. Нормата на чл.28 от ЗАНН е неприложима с оглед специалната разпоредба на чл.189з от ЗДвП, но са приложими общите принципи в административнонаказателния процес, между които и принципът за справедливост, тоест за съответствие между степента на обществена опасност на нарушението и нарушителя и смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства и на целите на административното наказване.

По изложените съображения съдът намира,че ЕФ неправилно е бил потвърден. Ето защо, оспореното съдебно решение следва да бъде отменено, а вместо това да се постанови отмяна на ЕФ.

С оглед изхода на спора, на основание чл.38,ал.2 от Закона за адвокатурата, в полза на процесуалния представител на жалбоподателя следва да се присъди адвокатско възнаграждение в размер на 400лв., на основание чл.18,ал.2 вр. с чл.7,ал.2,т.1 от НАРЕДБА № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Водим от горното, Съдът

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 1472/18.07.2022 г. по АНД № 7773/22 г. по описа на Пловдивски районен съд, Х н.с. и вместо това постановява:

 

ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с АТСС серия К № 4122175 издаден от ОД на МВР – Пловдив, с който на В.К.С., ЕГН **********, на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100 (сто) лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

 

ОСЪЖДА ОД на МВР ПЛОВДИВ да заплати на адвокат Р. Н. Р. сумата от 400/четиристотин лева/ адвокатско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

 

                                                          

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                                                          2.