Решение по дело №496/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 195
Дата: 2 декември 2019 г. (в сила от 28 декември 2019 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200496
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:                                     02.12.2019г.                                гр.Царево,

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Царевският районен съд,                                                         наказателен състав

На двадесети ноември                                  две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

                                                                          

Председател: Мария Москова

Секретар: Стефка И.

като разгледа докладваното от съдия Москова  НАХД  № 496/2019г.  по описа на съда , за да се произнесе взе пред вид следното:

 

Производството е по реда на  чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Добри Войников“ №17,  срещу Наказателно постановление № ОА-88/20.08.2019г. на Кмета на Община Царево, с което на жалбоподателя за нарушение по чл. 114 т.1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл.206 ал.1 от Закона за туризма. В жалбата се сочи, че атакуваното наказателно постановление е неправилно и незаконосъобразно и се иска от съда то да бъде отменено, алтернативно – да бъде намален размера на имуществената санкция до минималния, определен в закона.

В с.з., жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв.Т., която поддържа жалбата и  моли НП да бъде отменено, алтернативно – санкцията да бъде намалена до минималния размер.

За АНО, редовно призован, се явява ю.к.Д., която моли НП да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

 Съдебният състав, съобразявайки  становищата на страните и въз основа на събраните по делото писмени и устни доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

         На 07.08.2019 . св.Г.–*** заедно колегата си Р., извършила проверка на туристически обект – почивна станция „синьо лято“ с капацитет 15 броя стаи и 45 броя легла, находяща се в гр. Царево, къмпинг „Нестинарка“ и стопанисван от „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД. При извършената проверка контролните органи установили, че дружеството „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД извършва туристическа  дейност в процесния обект - хотелиерство, без да притежава Удостоверение за категоризация или временно Удостоверение за открита процедура по категоризация. В туристическия обект дружеството „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД водело Регистър за настанени туристи с вписани 241 броя туристи и реализирани 1211 броя нощувки за периода от 23.06.2019г. до 07.08.2019г.

Въз основа на така установените факти и обстоятелства, на 09.08.2019г. св.Г. съставила против дружеството „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД Акт за установяване на административно нарушение  с бланков № 3459/09.08.2019г. като приела, че  дружеството е нарушило разпоредбата на чл.114 т.1 от Закона за туризма. Актът бил съставен в присъствието на управителя на дружеството и подписан от същия с възражение, че е подадена молба за категоризация с вх.№53-01-1039/01.07.2019г., като процедурата все още не е приключила.

 Въз основа на така съставения АУАН и документите, намиращи се в административно-наказателната преписка, било издадено и процесното наказателно постановление, с което на жалбоподателя „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД, за нарушение по чл. 114, т.1 от ЗТ, е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл. 206, ал. 1 от Закона за туризма.

Препис от НП е връчено на жалбоподателя на 02.10.2019г. видно от известието за доставяне /л.12/, а жалбата е депозирана на 09.10.2019г. видно от клеймото на пощенския плик /л.4/.

Горната фактическа обстановка се съда установи по безспорен начин, от събраните по делото писмени доказателства и показанията на актосъставителя, събрани в хода на съдебното следствие. Съдът дава пълна вяра на показанията на актосъставителя св.Г., като ясни, подробни, логични и последователни и кореспондиращи изцяло с писмените доказателства по делото.

При така установената фактическа обстановка и след като съобрази разпоредбите на закона, съда прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е частично основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, дали това деяние е извършено от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител и дали е извършено от това лице виновно. Следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, а съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият (административно отговорното лице) се счита за невиновен до доказване на противното.  (Така и ППВС № 10/1973 г.). Това означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

При проверка на Наказателното постановление, съдът не констатира допуснати процесуални нарушения от страна на АНО както при съставянето на АУАН, така и при издаването на обжалваното НП, са спазени всички процесуални правила и норми. В настоящият случай, актът за установяване на нарушението е съставен от служител на МДТ в Община Царево, който е оправомощен по надлежния ред да съставя актове  за констатиране на нарушения по ЗТ, а атакуваното наказателно постановление е издадено от Кмета на Община Царево, т.е. от оправомощени лица, в кръга на тяхната материална и териториална компетентност, при спазване на изискванията за форма и съдържание, с което са спазени разпоредбите на чл. 37 и чл. 47 от ЗАНН.

Съгласно чл.3 ал.2 т.1 б.“б“ от ЗТ туристически обекти са местата за настаняване - семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги. Съгласно разпоредбата на чл.114 т.1 от ЗТ, лицата, извършващи хотелиерство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3, са длъжни да предоставят туристически услуги в категоризиран туристически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че дружеството „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД е подало на 01.07.2019г. в Община Царево заявление за категоризация на процесната почивна станция с вх.№53-01-1039/01.07.2019г. С писмо с изх.№53-01-1039-1 от 05.07.2019г., получено от дружеството на 15.07.2019г., заявителят е бил уведомен за непълнотата на представените към заявлението документи, като в указания срок за отстраняване на нередовностите, изтекъл за заявителя  на 30.07.2019г. /вторник/ същият не е представил изискуемите допълнителни документи. Извън срока за отстраняване на нередовности, с вх.№53-01-1039-2 на 01.08.2019г. дружеството е представило допълнителните изискуеми документи. Със Заповед № РД-01-489 от 07.08.2019г. Кметът на Община Царево е отказал определяне на вида и категорията на процесната почивна станция, стопанисвана от дружеството, като препис от същата е получена от дружеството на 15.08.2019г., видно от известието за доставяне. Следователно възражението на дружеството, че към датата на проверката -07.08.2019г. не е разполагало с временно удостоверение за категоризация на обекта по вина на Община Царево е неоснователно, доколкото с подаденото заявление с вх.№53-01-1039/01.07.2019г. дружеството не е било представило всички изискуеми документи, поради което и не му е било издадено временно удостоверение за категоризация. След като надлежно е било уведомено за липсата на част от изискуемите документи за категоризация и му е било предоставен срок до 29.07.2019г. включително за отстраняване на нередовностите, дружеството не е отстранило същите в указания му от Община Царево срок, поради което със Заповед № РД-01-489 от 07.08.2019г. Кметът на Община Царево е  отказал да определи вида и категорията на процесната почивна станция.

Въз основа на  събраните по делото гласни и писмени доказателства,  съдът намира за категорично и безспорно установено, че към момента на проверката – 07.08.2019г., дружеството „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД е осъществило деянието, предмет на настоящото производство, а именно: извършвало е туристическа дейност - хотелиерство в почивна станция „Синьо лято“, находяща се в гр. Царево, къмпинг „Нестинарка“,  като е реализирало 1211 броя нощувки за периода от 23.06.2019г. до 07.08.2019г. съгласно Регистъра за настанени туристи, без обекта да има необходимата категоризация или да има временно удостоверение за открита процедура по категоризиране, с което е нарушило разпоредбата на  чл. 114 т.1 от ЗТ.

С оглед на гореизложеното, съдът намира че описаното в АУАН и НП деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно нарушение по чл.114 ал. 1 от ЗТ, поради което правилно е била ангажирана административно- наказателна отговорност спрямо дружеството. Безспорен е  факта, че към момента на проверката обектът не е бил категоризиран - дружеството „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД не е разполагало нито с удостоверение за категоризация на обекта нито с временно такова за открита процедура за категоризация на обекта, но въпреки това е осъществявало туристическа дейност – хотелиерство, като е приемало и настанявало за нощувки срещу заплащане  туристи. С оглед на така установеното, съдът намира, че разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима в конкретния случай, доколкото така извършеното нарушение не се отличава с по-малка тежест от другите нарушения от този вид.

Вида и размера на административните наказания, които могат да бъдат наложени за констатираното нарушение, са определени в чл. 206, ал. 1 от ЗТ, където е посочено, че който предоставя туристически услуги в некатегоризиран туристически обект по чл. 3, ал. 2, т. 1 - 3, се наказва с глоба в размер от 500 до 5000 лв., а на едноличните търговци и юридическите лица се налага имуществена санкция в размер от 1000 до 10 000 лв. Това налага извода, че в конкретния случай, АНО правилно е определил вида на наложеното на дружеството наказание „имуществена санкция“ предвид обстоятелството, че нарушението е извършено от юридическо лице, но неправилно е определил санкцията в размер на 1500 лева, като необосновано е завишил същата над  1000 лева - минималния предвиден от закона размер. По делото липсват данни дружеството да е било наказвано с влезли в сила наказателни постановления за други нарушения по ЗТ, следователно нарушението е извършено за първи път. Ето защо съдът навира, че в санкционната част наказателното постановление следва да се измени, като имуществената санкция следва да се намали на 1000 лева.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р     Е     Ш     И

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № ОА-88/20.08.2019г. на Кмета на Община Царево, с което на „ОРЕНДА ТУР“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Пловдив, ул.“Добри Войников“ №17,  за нарушение по чл. 114 т.1 от Закона за туризма е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1500.00 лева на основание чл.206 ал.1 от Закона за туризма. като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция на 1000.00 /хиляда/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      Районен съдия: