Решение по дело №550/2020 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 260050
Дата: 16 ноември 2020 г. (в сила от 20 април 2021 г.)
Съдия: Мариана Момчева
Дело: 20203230200550
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

гр. Добрич, 16.11.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Районен съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно заседание на петнадесети септември две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: Мариана Момчева

 

при участието на секретаря Милена Александрова

разгледа докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 550 по описа на Добричкия районен съд за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от С.М.Ю. ЕГН ********** срещу НП № ПИОС 151 от 13.05.2020г., издадено от Кмета на Община гр. Д., с което на жалбоподателката за нарушение на т. 9 от Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г. /издадена на основание чл. 63, ал. 1 от ЗЗ/, на основание  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лева.

С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено.

В съдебно заседание, жалбоподателят поддържа жалбата на изложените в нея основания, като прави искане наказателното постановление да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител изразява становище по жалбата, като прави искане същата да бъде оставена без уважение, а НП - потвърдено като правилно и законосъобразно.

Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните доказателства намира за установено следното:

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения седемдневен срок и от лице, което има правен интерес.

Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен акт, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което констатира следното от фактическа страна:

На 28.04.2020г. около 14.40ч. в гр. Д. актосъставителят С.М.С. и свидетелят по АУАН А.Н.А. - служители на Първо РУ на МВР – Добрич, осъществявали служебните си задължения по ул. „***“, в близост до ***, когато установили жалбоподателката да се движи, без да е поставила защитна маска за лицето си или друго средство, покриващо носа и устата.

Така на жалбоподателката бил съставен Акт за установяване на административно нарушение за това, че на 28.04.2020г. около 14.40ч. в гр. Д., по ул. „***“ в близост до ***, на обществено място е без поставена защитна маска за лице си или друго средство, предпазващо носа и устата, с което не изпълнява въведената противоепидемична мярка с т. 9 на Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г. – нарушение по  чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ.

Впоследствие било издадено и процесното НП, в което цитирайки описаната в АУАН фактическа обстановка административнонаказващият орган е квалифицирал нарушението по т. 9 от Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г. /издадена на основание чл. 63, ал. 1 от ЗЗ/.

Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на актосъставителя С.М.С. и свидетеля по АУАН А.Н.А., както и от приобщените по делото писмени доказателства.

При установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

В хода на административнонаказателното производство са допуснати нарушения на процесуалните правила, които ограничават правото на защита на жалбоподателката и съображенията на съда в тази насока са следните:

АУАН не отговаря на изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Като нарушена разпоредба в АУАН е посочен  чл. 209а ал. 1 /от Закона за здравето/. Тази разпоредба обаче съдържа състав на административно нарушение, но е бланкетна и следва да бъде запълнена със съдържание чрез посочване на друга разпоредба, съдържаща описание на мерките.  Чл. 209а, ал. 1 ЗЗ в случая е следвало да е посочен във връзка с чл. 63, ал. 4 ЗЗ, във връзка с т. 9 от Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г.

Нито в АУАН, нито в НП се упоменава чл. 63, ал. 4 ЗЗ, според който при обявена извънредна епидемична обстановка по ал. 1 министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област, като чл. 63, ал. 1 ЗЗ се цитира единствено в описанието на нарушението в НП, сочещо, че цитираните заповеди са издадени на това основание.

Атакуваното НП също е издадено, в нарушение на разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Посочена е различна от описаната в АУАН разпоредба, която е била нарушена - т. 9 от Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г. на Министъра на здравеопазването.

Подвеждането на описаното в АУАН и в НП поведение на дееца под различни правни норми съставлява съществено процесуално нарушение, което води до накърняване правата на нарушителя в производството, респ. правото му на защита – да разбере в какво точно деяние е обвинен и да реши как да се защитава срещу него и обуславящо цялостната отмяна на наказателното постановление.

Правилната квалификация на деянието е  чл. 209а, ал. 1 във връзка с чл. 63, ал. 4 от ЗЗ във връзка с т. 9 от Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г. на Министъра на здравеопазването.

Посочване на правната квалификация на нарушението е от съществено значение с оглед гарантиране правото на санкционираното лице да узнае за какво точно нарушение му е наложено административно наказание. Освен това следва между текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация да е налице пълно единство и съответствие. Отделно от това следва квалификацията на нарушението да е една и съща в АУАН и НП.

Производството по налагане на административно наказание е строго формален процес, който изисква стриктно спазване на процедурата и законовите норми. Констатираните от съда нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на защита на жалбоподателя и представляват формална предпоставка за отмяна на обжалваното наказателно постановление. Същите опорочават изцяло производството по ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя и водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

Отделно от това, по същество на делото следва да се направи и следното отбелязване:

Със заповед на министъра на здравеопазването е въведена противоепидемична мярка, установена с т. 9 на заповед № РД-01-197/11.04.2020г. - носене на защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата /в т. ч. кърпа, шал и др. / от всички лица, които се намират в закрити или на открити обществени места /в т. ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др. /. За целите на мярката е посочено, че са обществени и местата, и пространствата, които са свободно достъпни и/или са предназначени за обществено ползване /в т. ч. всички места, на които се предоставят обществени услуги/.

Впоследствие, със заповед № РД-01-247/01.05.2020г. на министъра на здравеопазването, т. 9 на заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването е била изменена, като думите "или на открити" и думите "паркове" и "улици, автобусни спирки" са заличени.

Съгласно чл. 63, ал. 11 от Закона за здравето, заповедите на министъра на здравеопазването, с които се въвеждат временни противоепидемични мерки, макар да могат да бъдат обжалвани, подлежат на предварително изпълнение.

При това положение е видно, че към датата на издаване на обжалваното наказателно постановление – на 13.05.2020г., деянието, за което е санкционирана жалбоподателката, вече не съставлява административно нарушение. Считано от датата на издаване на заповед № РД-01-247/01.05.2020г. носенето на защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата по улицата, не е измежду въведените със заповед на министъра на здравеопазването противоепидемични мерки.

Налице е хипотезата на чл. 3, ал. 2 ЗАНН, съгласно която, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая, за жалбоподателя е по-благоприятно установеното със заповед № РД-01-247/01.05.2020г., тъй като според нея деянието не е административно нарушение и за него не следва да се носи административно наказателна отговорност.

С оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление следва да бъде отменено, като незаконосъобразно и необосновано, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ НП № ПИОС 151 от 13.05.2020 г., издадено от Кмета на Община гр. Д., с което на С.М.Ю. ЕГН ********** за нарушение на т. 9 от Заповед с peг. № РД-01-124/13.03.2020г. на Министъра на здравеопазването, изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-197/11.04.2020г., изменена и допълнена със Заповед с peг. № РД-01-236/24.04.2020г. /издадена на основание чл. 63, ал. 1 от ЗЗ/, на основание  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето е наложено административно наказание "глоба" в размер на 300 лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на Административно-процесуалния кодекс пред Административен съд – гр. Добрич в 14–дневен срок от уведомяването на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: