Решение по дело №168/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 август 2020 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20207240700168
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

218                                                07.08.2020 г.                               гр. Стара Загора

 

     В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

         Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на девети юли през две хиляди и двадесета година в състав:

                 

                                                                            Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА   

                                                                                                                                                                              Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА      

                                                                                                   МИХАИЛ РУСЕВ   

при секретаря Пенка Маринова        

и с участието на прокурора Нейка Тенева     

като разгледа докладваното от  съдия Галина Динкова  КАН дело №168 по описа за 2020 год, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. 

Образувано е по касационна жалба на ТД на НАП гр. Стара Загора, представлявана в съдебното производство от редовно упълномощен юрисконсулт, против Решение № 206/14.04.2020г., постановено по АНД №387/2020 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление/НП/ №463770-F480132/17.09.2019г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности Пловдив при ЦУ на НАП.

С касационната жалба се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон. Оспорват се като неправилни изводите на въззивния съд, че нарушението не е доказано, че прекъсването на дистанционната връзка не е в резултат на действието или бездействието на търговеца. Касае се за самостоятелно задължение за предаване на данни от всяко едно фискално устройство към НАП, чрез коректно установена дистанционна връзка и това задължение е безусловно и не е в зависимост от изпълнението на други задължения по закон. Обстоятелството дали приходите са отчетени, чрез издаваните касови бележки за периода и отпечатването на дневни финансови отчети не отрича извършеното нарушение. Изискването за подаване на данни не зависи от преценката на лицето по чл.3 от Наредба №Н-18/13.12.2006г на МХ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин /Наредба № Н-18/ 2006г./. Отговорността на търговеца е обективна и няма значение дали нарушаването на чл.7 ал.3 от Наредба № Н-18/2006г. е резултат от виновно действие или бездействие тоест дали знае или не знае за липсата на дистанционна връзка не е извинителна грешка. Нарушена е забраната да се работи с ФУ, без изградена дистанционна връзка с НАП. Следователно търговците следят за наличието на тази връзка и предаването на данни, за да се наруши забраната за работа с ФУ, което не предава данни към НАП. Няма правно значение дали липсата на връзка се дължи на трети лица, на които е възложена техническата поддръжка на ФУ и осигуряването на дистанционната връзка, след като отговорността за нарушаване на забраната е на търговеца. Установената липса на функционираща дистанционна връзка не позволява автоматично предаване на данни за дневните отчети на всяко ФУ към сървър на НАП. Така се препятства текущия контрол върху реализираните приходи и правилното определяне на данъчните задължения. Нарушението е за първи път, отразяването на приходите в паметта на ФУ е съобразено от АНО като е приложена санкцията по чл.185 ал.1 от ЗДДС за нарушения, които не водят до неотразяване на приходи. От съда се иска отмяна на решението и постановяване на друго, с което да се потвърди НП. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение и моли за присъждане на възнаграждение за юрисконсулт в полза на НАП в размер на 120лв.

 

Ответникът - „А.П.“ ЕООД, в писмен отговор оспорва касационната жалба и поддържа всички изложени доводи във въззивната си жалба, както и мотивите на РС Стара Загора. Иска от съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение и да се присъди възнаграждение за един адвокат в размер на 300лв за настоящото производство, платени в брой по договор за правна защита и съдействие от 01.06.2020г.

Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за законосъобразност на въззивното съдебно решение и предлага на съда да бъде оставено в сила.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

Производството пред Районен съд – Стара Загора се е развило по жалба на „А.П.“ ЕООД против НП № 463770-F480132/17.09.2019г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности Пловдив при ЦУ на НАП, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 700лв на основание чл.185 ал.2 вр. с ал.1 от ЗДДС за това, че на 21.07.2017г е извършил нарушение на чл. 7 ал.3 от Наредба №Н-18/13.12.2006г на МХ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изискванията към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, във вр. с чл.118, ал.2 и ал.4, т.3 от ЗДДС. При извършена на 05.02.2019г в 11.45ч проверка на обект – магазин за хранителни стоки, находящ се в град Стара Загора, ул. М.37, стопанисван от А.П. ЕООД ХХХХе констатирано, че дружеството в качеството си на лице по чл.3 от същата Наредба е допуснало работа с фискално устройство, без изградена дистанционна връзка на ФУ с НАП в периода от 21.07.2017г до 04.02.2019г. Установени са отчетени продажби от въведеното, регистрирано и работещо ФУ DATECS MP -55 KL с ИН на ФУ DT 318565 и ИН на ФП 02666144, без изградена дистанционна връзка с НАП. Генериран е периодичен отчет от устройството, като видно от същия за периода от 21.07.2017г до 04.02.2019г е регистриран оборот от 48 441.54лв. Направена е справка в ИС на НАП, модул „Фискални устройства“, при която се установява, че наличното в обекта фискално устройство е регистрирано в НАП и притежава свидетелство за регистрация, като през периода 21.07.2017г до 04.02.2019г не е изпращало данни в НАП за дневните отчети, както следва: от дневен отчет с №0171 от 21.07.2017г до дневен отчет с №0661 от 04.02.2019г / общо 490 броя дневни отчети с общ оборот от 48 441.54лв/, поради липса на дистанционна връзка. Съгласно чл.7 ал.3 от Наредбата не се допуска работа от лицата по чл.3 с ФУ, без изградена дистанционна връзка с НАП, освен в посочените от Наредбата случаи. Извършената проверка е документирана с протокол №0407953/05.02.2019г. Съставен а АУАН №F480132/02.04.2019г, връчен на същата дата на упълномощен представител. Против АУАН е постъпило възражение от упълномощен адвокат, който твърди, че има изградена дистанционна връзка с НАП, тъй като устройството е снабдено със сим карта, както и договор с мобилен оператор, договор със сервизна фирма за поддръжка на техническите изисквания по Наредбата, както и че разполага с потвърждение за регистрацията му в ТД НАП №3780328/26.07.2017г. Платена е годишната такса към мобилния оператор, без която не би могло да се осъществява дистанционната връзка със сървъра на НАП. Собственикът по никакъв начин не може да констатира, че дистанционна връзка с НАП е преустановена или неустановена. Счита, че причините за липса на връзка със сървъра са обективни и не се състоят в не изпълнение на задължението да се изгради дистанционна връзка с НАП. Представя свидетелството за регистрация на ФУ, което има сервизен договор от 20.07.2017г, договори за техническо обслужване, съгласно Наредбата, валидни за процесния период. Приходната администрация е представила справка за данни от Z отчети на ФУ, според която от 21.07.2017г до 04.02.2019г няма подавани данни от ФУ, регистрирано под №3780328 / номера на удостоверението за регистрация в ТД на НАП/. Съгласно справка за регистрираните данни от Z задачи за ФУ 3780328 се установява, че на 20.07.2017г в 15.10ч, е изпратен отчет, който е получена в 16.01ч. Справка за регистрирани фискални устройства на ЕИК сочи, че с КОСМО БЪЛГАРИЯ МОБАЙЛ ЕАД има сключен договор от 20.07.2018г до 23.11.2019г.

С въззивната жалба се твърди, че на основание сключения договор с Дартроник ООД от 20.07.2017г и до настоящия момент, е осигурено осъществяването на дистанционна връзка с НАП, а собственика на дружеството не може да установи, че няма установена такава или е преустановена. Фискалното устройство има техническа възможност да подава данни към НАП, посредством установена дистанционна връзка.

За да отмени НП, РС Стара Загора е приел, че лицето е представило в НАП всички договори, които осигуряват дистанционната връзка с НАП, а в хода на проверката е установено, че тя не е работеща. В тази връзка неправилно АНО е приел, че е нарушен чл.7 ал.3 от Наредба № Н-18/ 2006г., тъй като е имало изградена дистанционна връзка с НАП. Не се спори, че за процесния период са изготвяни дневни отчети и това е отразено съобразно законовите изисквания в паметта на ФУ, което е позволило и те да бъдат изведени при проверката. Не е установено извършването на нарушението на чл.118 от ЗЗДС вр. с чл. 7 ал.3 от Наредба № Н-18/ 2006г. Действително при проверката, извършена на 05.02.2019г е констатирано, че в обекта работи ФУ, без действаща дистанционна връзка с НАП за периода от 21.07.2017г до 04.02.2019г. За да се осъществи регистрацията на ФУ е необходимо да има изградена дистанционна връзка, която е функционирала до 21.07.2017г, видно от представените писмени доказателства. Считано от 21.07.2017 до 04.02.2019г обаче тази връзка е била прекъсната, като причините за това не са изяснени от АНО по време на проверката и съответно в хода на производството по ЗАНН. Липсва и мотиви в тази насока. Освен това се установило, че търговецът има сключен договор за сервизно обслужване и че ФУ е разполагало със сим карта, както и че търговецът не е имал възможност да установи дали има или няма връзка с НАП, тъй като след не изпращане на три поредни дневни отчета, устройствата би трябвало да блокира, но това не се е случило. Следователно е налице субективна невъзможност да се узнаят фактическите обстоятелства от състава на административното нарушение, което изключва отговорността за неговото извършване. Освен това прекъсването на дистанционната връзка не е резултат на действието или бездействието на представители на търговеца. Предвид изхода от спора на жалбоподателя е присъдено възнаграждение за един адвокат в размер на 300лв.

Така постановеното решение е правилно като краен резултат.

Датата на извършеното нарушение е конкретно и категорично посочена като 21.07.2017г, на която се твърди работа с ФУ, регистрирано в търговския обект на санкционираното лице, при липса на изградена дистанционна връзка с НАП. Нарушението на забраната по чл.7 ал.3 от Наредба № Н-18/ 2006г. е формално нарушение, което е продължено за посочения период, а последния има значението на не съставомерно обстоятелство, доказващо тежестта на конкретното деяние. Изпълнителното деяние е конкретно очертано от диспозицията на сочената за нарушена правна норма /чл.7, ал.1 от Наредба № Н.18/ 2006г./, а именно: не се допуска работа с ФУ, без изградена дистанционна връзка с НАП. Съгласно чл. 7 ал.1 от Наредбата лицата по чл. 3 /извършващи продажби на стоки или услуги във или от търговски обект/ са длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на обекта. В следващите ал.2 и ал.3 от същия чл.7 на Наредбата са описани забрани за извършване на продажби, без функциониращи ФУ, както и работа с функциониращи ФУ, но които нямат изградена дистанционна връзка с НАП – това са ФУ, които са монтирани, въведени в експлоатация и регистрирани, какъвто е настоящия случай, но които към определен момент не функционират или ако функционират, то нямат изградена дистанционна връзка с НАП. Видно и безспорно е, че фискалното устройство в търговския обект на ответника по касация, е регистрирано под № 3780328 в НАП и е имало дистанционна връзка на 21.07.2017г, когато е подало 170 броя отчети в рамките на Z задачата. Това се установява от представената от ТД на НАП Справка за регистрираните данни от Z задачи за ФУ/ИАСУДТ 3780328 /стр.24 от въззивното дело/, съгласно която Z отчета има дата и час на генериране 20.07.2017г 20.20ч, но датата и часа на изпращането му е 21.07.2017г в 15.10ч., като е получен на същата дата в 16.01ч. АНО твърди, че наличното в обекта ФУ не е изпращало данни в НАП за дневните финансови отчети от дневен отчет с №0171 от 21.07.2017т до дневен отчет с №0661/04.02.2019г, изведени от паметта  му. Въз основа на този факт – неизпращане на дневния финансов отчет за 21.07.2017г и до 04.02.2019г включително се обосновава извода, че от 21.07.2017г липсва изградена дистанционна връзка на ФУ с НАП, което се доказвало от справка в ИС на НАП, модул „Фискални устройства“. Тази справка е приложена на стр. 22 по АНД № 387820г на РС Стара Загора и тя действително доказва, че за 21.07.2017г в НАП не са регистрирани данни от Z задачи за ФУ с номер на регистрация в НАП 3780328. Регистрирани са данни от Z задачи за ФУ от дата 20.07.2017, но на 21.07.2017г в 16.01ч, който факт сочи, че на инкриминираната дата /21.07.2017г./е имало изградена връзка с НАП. Изложеното опровергава основателността на касационната жалба и потвърждава правилното приложение на материалния закон от въззивния съд при отмяна на НП. Ето защо обжалваното решение следва да бъде оставено в сила.

Предвид изхода на делото искането на ответника по касация за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН /ДВ бр.94/  29.11.2019г./, Национална агенция за приходите следва да бъде осъдена да заплати на „А.П.““ ЕООД, гр. Стара Загора сумата от 300 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат за осъществено процесуално представителство в касационното производство по Договор за правна защита и съдействие от 01.06.2020г. Тъй като размерът на договореното адвокатско възнаграждение е в минималния размер съгласно  чл. 18 ал.2 вр. с чл.7 ал.2 т.1 от Наредбата за определяне на минималните размери на адвокатските възнаграждения, възражението на пълномощника на касатора за прекомерност се явява лишено от основание.

Водим от горното и на основание чл. 222 ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 206/ 14.04.2020г., постановено по АНД № 387/ 2020 г. по описа на Районен съд - Стара Загора.

ОСЪЖДА  Национална агенция за приходите да заплати на „А.П.“ ЕООД, ХХХХ, седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, ул.“Х.“ № 37, сумата от 300лв/триста/, представляваща възнаграждение за адвокат.

   Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

                                                                                                                                                                                                                                                                ЧЛЕНОВЕ: 1. 

 

                                                                                                                 2.