Решение по дело №216/2023 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 226
Дата: 3 юли 2023 г. (в сила от 3 юли 2023 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20237080700216
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 април 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

226

 

гр. Враца, 3.07.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 13.06.2023г. / тринадесети юни  две хиляди двадесет и трета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА                                                                                        

КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия  КОЦЕВА  КАН дело № 216 по описа на АдмС – Враца за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и сл. АПК, във вр. с чл. 63в  ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Директора на Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца против РЕШЕНИЕ №260001 от 08.02.2023г., постановено по АНД № 259/2020г. по описа на Районен съд – Мездра, с което е отменено издаденото от касатора НП № 06-001379/09.06.2020г. В касационната жалба се твърди че оспорното решение е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, постановено в нарушение на материалния закон и на процесуалните правила, в противоречие с доказателствата и действителната фактическа и правна обстановка, при допуснати съществени нарушения на съдопроизводстевните правила. Иска се отмяна на решението и постановяване на друго, с което да се потвърди наказ.постановление, за което се излагат съображения.

В с.з. касаторът се представлява от * М.К.. Моли за решение, с което да се отмени решението на РС-Мездра, с което е отменено НП по АНД №259/2020г., като незаконосъобразно и неправилно и да се потвърди наказ. постановление. Поддържат се съображенията изложени в касационната жалба. Претендира се юрисконсултско възнаграждение  за двете съдебни инстанции.

Ответникът в представено по делото становище от * Ч.П. оспорва касационната жалба, като неоснователна и недоказана, поради което следва да се остави без уважение и да се потвърди решението, като правилно и законосъобразно. Излагат се доводи в тази насока. Претендират се разноски по делото. 

Представителят на Окръжна прокуратура-Враца, прокурор Вътов дава заключение за допустимост и основателност на касационната жалба. Решението е неправилно и следва да се отмени, за което се навеждат  доводи.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл.218,  ал.2 от АПК, приема следното:

          Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с установения срок по чл.211, ал.1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е  основателна по следните съображения:

С оспореното пред въззивната инстанция НП  № 06-001379/09.06.2020г. е ангажирана отговорността на дружеството - ответник  за това, че при извършена на 29.05.2020г. проверка от Д“ИТ“-Враца  в сградата на ДИТ на представените документи от дружеството е установено, че  не е изпълнено задължително предписание №5 на контролен орган дадено с протокол от проверка на ДИТ-Враца № ПР 2009558 от 23.04.2020г. в указания срок -26.05.2020г., а именно предписание № 5 „Работодателят „М.“ АД да заплати  пълния размер на трудовото възнаграждение на наетите по трудово правоотношение лица за месец февруари на 2020г. на кариерата при *** на обща стойност 5357.22лв., съгласно изискванията на чл.128,т.2 от КТ. Прието е, че нарушението е извършено на кариерата в *** на  27.05.2020г. – първия работен ден след изтичане на срока за изпълнение на даденото предписание. В санкционния акт е прието, че  дружеството е нарушило чл.415,ал.1 от КТ, за което му е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 лева.

С Решение № 260001/08.02.2023г. на Районен съд -Мездра е отменено горепосоченото НП. В решението е прието, че събраните по делото доказателства безспорно установяват, че юридическото лице не е изпълнило изискванията на трудовото законодателство и е допуснало нарушения, които са надлежно описани в протокола от извършената проверка. Правилно органа не е приложил чл.28 от ЗАНН, с оглед специалната норма на чл.415в КТ, която изключва  приложението на чл.28 ЗАНН. Въпреки така прието от съда е направен извод, че адм.наказ.производство е протекло в разрез със закона. С протокола от 23.04.2020г. е било дадено едно предписание, макар и разбито в 5 отделни точки, неизпълнението на предписанието съответно изцяло или частично, следва да се счита за едно нарушение, а не за няколко отделни. Деянието е едно и то се изразява в неизпълнение на предписание на контролен орган. С оглед на така приетото и наказ.постановление е отменено.   

Настоящият касационен състав споделя изводите на въззивния съд, че дружеството не е изпълнило изискванията на трудовото законодателство и е допуснало нарушения, както и че не е налице маловажност на случая, но  не споделя   изводите на въззивиня съд за отмяна  на наказ.постановление.

Безспорно в конкретния случай е доказано, както и въззивният съд е приел, че наказаното дружество е осъществило състава на административното нарушение по  чл.415, ал.1 от КТ. Видно от доказателствата по делото, при извършената последваща проверка, документирана с протокол от 29.05.2020 г., е установено, че даденото предписание № 5 с протокол от проверката от 23.04.2020г. и срок за изпълнение  26.05.2020г. не е изпълнено. Дадените  задължителни  предписания  с  протокола от 23.04.2020г. са във връзка с изпълнение на задълженията по чл.128,т.2  от Кодекса на труда, като същите са влезли в сила. Не са ангажирани доказателства  за изпълнението на процесното предписание в указания срок. Установява се, че не е изпълнено задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото законодателство, поради което и дружеството подлежи на наказание по посочения текст. По делото е безспорно, че от ответника по касация не са представени доказателства за изпълнение на даденото от ДИТ предписание №5, както в хода на проверката, така и в провелото се пред въззивния съд съдебно следствие.

Съставът на нарушението по  чл. 415, ал. 1 от КТ се осъществява от обективна страна с неизпълнение на задължително предписание на контролните органи по спазване на трудовото законодателство. Неизпълнението на предписанието, установено при последващата проверка, е правно-релевантният факт, пораждащ отговорността по  чл.415, ал.1 от КТ. Като адресат на предписанието дружеството-ответник  е и субект на нарушението, поради което отговорността му е реализирана  правилно  с издаденото НП. Следва да се посочи, че в случай, че работодателя не е бил съгласен с дадените по реда на чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ предписания, пред него е стояла възможността да ги оспори по реда на АПК пред съответния Административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването им, за което по делото няма данни да е сторено. Дадените задължителни предписания имат белезите на индивидуален административен акт и подлежат на самостоятелен контрол. След като дружеството не е атакувало дадените му предписания, конкретно процесното под №5, то има задължителен за него характер и подлежи на  изпълнение в дадения му срок. Тъй като това задължително предписание не е било изпълнено в срок, което е констатирано към 29.05.2020 г. при извършената последваща проверка от контролния орган, с това свое бездействие работодателя е осъществил състава на административното нарушение по  чл.415, ал. 1 от КТ.  В тази насока следва да се посочи, че в протокола от проверката от 23.04.2020г. са дадени отделни предписания за всеки един месец, като е посочен изрично месеца, размера на възнаграждението и срок на изпълнение. Неизпълнението на всяко едно предписание, макар няколко предписания да са обективирани фактически в един административен акт, осъществява самостоятелен състав на административно нарушение и основание за ангажиране отговорността на нарушителя за неизпълнение на всяко нарушение, съставляващо неизпълнение на всяко едно отделно предписание. Протоколът, в който се съдържат предписанията е акт, който ги материализира, но обстоятелството, че тези предписания са описани в един акт, не води до извода, че става въпрос за едно единствено предписание и налагане на едно общо наказание. В тази насока и изводите на районния съд са неправилни и не се споделят от настоящата инстанция.

При издаване на АУАН и НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на НП на това основание. Същите съдържат задължителните реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

Съгласно чл.415, ал. 1 от КТ, който не изпълни задължително предписание на контролен орган за спазване на трудовото законодателство, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 10 000 лв. В случая е определена имуществена санкция от 2000 лв., като АНО не е изложил мотиви защо приема, че наложената санкция следва да е в този размер, а не в минималния размер предвиден от разпоредбата на закона. Съгласно чл.27, ал.1 от ЗАНН административното наказание се определя в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение. При определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. Съдът приема, че наложената санкция с наказ.постановление, следва да бъде определена в минималния размер  от 1500 лева, поради което и същото  следва да бъде изменено до минималния  размер.

С оглед на изложеното касационната жалба е основателна. Възраженията на ответника са неоснователни и не се  подкрепят от доказателствата по делото.

Обжалваното съдебно решение е валидно, допустимо, но неправилно и като такова следва да бъде отменено, а издаденото наказателно постановление потвърдено.

При този изход на спора и своевременно направено искане за юрисконсултско възнаграждение от процесуалния представител на касатора, на същия следва да бъде присъдено такова в размер определен в чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за заплащане на правната помощ, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 ЗАНН, а именно възнаграждение за юрисконсулт в размер на по 100.00 лева, за всяка съдебна инстанция или в общ размер на 200.00 лева.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

                                                           

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  РЕШЕНИЕ  №260001 от 08.02.2023г., постановено по АНД № 259/2020г. по описа на Районен съд – Мездра, с което е отменено НП № 06-001379/09.06.2020г. на Директора на Д“ИТ“-Враца и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ИЗМЕНЯ НП № 06-001379/09.06.2020г. на Директора на Д“ИТ“-Враца, с което на основание чл.415, ал.1 от КТ  на „М.“ АД ***, ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева, като намалява наложената имуществена санкция от  2 000/две хиляди/ лева   на 1 500/хиляда и петстотин/ лева.

ОСЪЖДА „М.“ АД ***, ЕИК ********* да заплати на Дирекция “Инспекция по труда“ гр.Враца разноски по делото в размер на  200.00/двеста / лева  и  за  двете  съдебни инстанции.  

Решението  е  окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

2.