№ 260
гр. Велико Търново, 23.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, XIII СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:М. А.А
при участието на секретаря М.П.
като разгледа докладваното от М. А.А Административно наказателно дело №
20224110200111 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН
Производството е образувано по жалба на АЛ. Н. АЛ. от гр. Враца, който не е
съгласен с Наказателно постановление № 21-0319-000128 от 01.03.2021 г. на Началник РУ –
Полски Тръмбеш при ОД на МВР – Велико Търново, с което за нарушение на чл. 140, ал. 1
от ЗДвП и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, са му наложени административни
наказания "Глоба" в размер на 200,00 лева и "Лишаване от право да управлява МПС" за срок
от шест месеца. В жалбата се иска отмяна на издаденото наказателно постановление като
неправилно и незаконосъобразно по изложени съображения.
В съдебно заседание жалбоподателят, лично и чрез пълномощника адв. Р.И. от
ВТАК, заявява, че поддържа жалбата по изложените в нея съображения за неправилност и
незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.
Административнонаказващият орган - редовно призована страна, не изпраща
представител и не взема становище по делото.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установена
следната фактическа обстановка:
Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана с
издаване на Наказателно постановление № 21-0319-000128 от 01.03.2021 г. на Началник РУ
1
– Полски Тръмбеш при ОД на МВР – Велико Търново, за това, че на 17.12.2020 г., около
10,50 часа, на път ІІІ-407, км. 70+000, в посока с. Страхилово, управлявал лек автомобил
********, ************, собственост на ************ от гр. Полски Тръмбеш, което МПС
не е регистрирано по надлежния ред /МПС е дерегистрирано от 04.11.2020 г. на основание
чл. 143, ал. 15 от ЗДвП/ - нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал.
3, пр. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя са наложени административни наказания "Глоба" в
размер на 200,00 лева и "Лишаване от право да управлява МПС" за срок от шест месеца.
Наказателното постановление е издадено във връзка с Постановление от 16.02.2021 г.
на ВТРП по преписка № 1027/2021 г. за отказ да се образува досъдебно производство, на
основание чл. 24, ал. 1, т. 1, пр. 2 от НПК.
Наказателното постановление е връчено на А. на дата 14.01.2022 г. и е обжалвано от
него в законоустановения срок /жалба от дата 18.01.2022 г./.
По делото като доказателства са приети материалите по преписка № 1027/2021 г. по
описа на ВТРП, както и е разпитана в качеството на свидетел В.Д.К. – купувач на
процесното МПС съгласно Договор за покупко-продажба от 03.09.2020 г., с нотариална
заверка на подписите, живееща на семейни начала с жалбоподателя към 21.12.2020 г. и
пътник в автомобила при извършената проверка от служителите на РУ – Полски Тръмбеш.
От приложената справка за нарушител/водач е видно, че жалбоподателят А. е
системен нарушител на правилата за движение по пътищата, като е наказван многократно
по реда на ЗДвП.
При така описаната фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Депозираната жалба е подадена от активно легитимирано лице, в законоустановения
срок, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна, по
следните съображения:
В настоящото производство, въз основа на събраните по делото доказателства,
безспорно бе установено, че жалбоподателят А. е извършил вмененото му нарушение по чл.
140, ал. 1 от ЗДвП, доколкото на 17.12.2020 г., около 10,50 часа, на път ІІІ-407, км. 70+000, в
посока с. Страхилово, е управлявал нерегистриран по надлежния ред лек автомобил
********, ************, собственост на ************ от гр. Полски Тръмбеш.
Разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Не се спори
от страните в хода на производството, че жалбоподателят се е движил, управлявайки
процесното МПС, по път, отворен за обществено ползване. На следващо място, в хода на
съдебното дирене от събраните гласни доказателства, подкрепени от писмените
доказателства, приобщени към доказателствения материал, се установи по безспорен и
категоричен начин, че МПС не е било регистрирано по надлежния ред, като в
законоустановения срок не е било пререгистрирано след промяна на собствеността върху
МПС. Надлежният ред за регистриране на МПС е редът, предвиден в ЗДвП и Наредба № І-
2
45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение,
временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства.
В конкретния случай управляваното от А. МПС е нерегистрирано, тъй като от
04.11.2020 г. служебно е прекратена регистрацията му на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП,
поради факта, че купувачът – свидетелката К., съжителка на жалбоподателя, не е изпълнила
задължението си в едномесечен срок от придобиването на лекия автомобил да регистрира
превозното средство, видно от ИИС „Справки” и приложените в преписката писмени
доказателства /лист 31 от делото/. Без правно значение за субективната страна на
нарушението е обстоятелството дали водачът е знаел или не за служебно извършената
дерегистрация на автомобила, т. е. дали му бил известен фактът, че моторното превозно
средство е с прекратена регистрация. Управляваният от него автомобил е с прекратена
регистрация по чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, която предвижда служебна дерегистрация на МПС
от страна на службите за контрол, в случаите на неизпълнение на задължението на
собственика да го регистрира в законоустановените срокове за това. Служебното
прекратяване на регистрацията се извършва с отбелязване в автоматизираната
информационна система, без да е необходимо да се уведомява собственика на МПС, по
аргумент на противното от чл. 18б, ал. 2 от Наредбата. Жалбоподателят като водач,
притежаващ СУМПС, е следвало да знае дали автомобилът, който управлява е с валидна
регистрация или не, още повече, че с купувача К. към датата на управление на МПС са
живели на семейни начала, видно от материалите по преписката на ВТРП и жалбоподателят
е бил наясно, че не е изпълнено задължението да бъде регистриран закупения автомобил
съобразно изискванията на закона, поради което незнанието му за последващото
прекратяване на регистрацията на моторното превозно средство не прави деянието му
несъставомерно поради липса на вина.
Нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП не изисква конкретна форма на вина, поради
което може да бъде извършено както при умисъл, така и при непредпазливост. Съгласно чл.
7, ал. 2 от ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените
случаи, като в разпоредбата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП не се изключва наказуемостта при тази
форма на вина. Управлявайки автомобила, след като е знаел, че не е изпълнено
задължението да бъде регистрирано в законоустановения срок за това, А. е бил длъжен и е
могъл да предвиди настъпването на предвидените в закона последици, свързани със
служебната дерегистрация на МПС, поради което несъмнено е налице виновно поведение от
негова страна под формата на непредпазливост. С оглед изложеното следва да се приеме, че
той е осъществил състава на вмененото му административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от
ЗДвП, поради което правилно и законосъобразно административнонаказващият орган го е
санкционирал на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, като са му наложени наказанията
глоба и лишаване от правоуправление на МПС в предвидените в закона минимални размери.
На следващо място, не са налице материалноправните последици случаят да бъде
3
счетен за маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като процесното нарушение е
типично за вида си, същото не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност за
установения ред на държавно управление в сравнение с обичайните нарушения от този вид.
В настоящия случай нарушението е застрашило обществените отношения, свързани с
регистрационния режим на МПС и с осъществяване на контрол на дейността, свързана с
безопасността на движение на пътните превозни средства, като това нарушение е формално
- самото деяние, осъществено от водача е обявено за наказуемо по административен ред, без
да е необходимо от него да са произтекли други вредни последици, поради което тяхното
наличие/липса или незначителност не следва да бъдат обсъждани при преценка дали
случаят е маловажен.
Налага се извод от всичко гореизложено, че административнонаказващият орган е
извършил правилна квалификация на деянието и е наложил съответните за извършеното
нарушение наказания, в предвидените от закона минимални размери, поради което
обжалваното наказателно постановление като законосъобразно и правилно следва да бъде
потвърдено.
Мотивиран от изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 21-0319-000128 от 01.03.2021 г.,
издадено от Началник РУ – Полски Тръмбеш при ОД на МВР – Велико Търново, с което на
АЛ. Н. АЛ., ЕГН **********, с адрес: ************** и адрес: **************, за
нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП, са му
наложени административни наказания "Глоба" в размер на 200,00 /двеста/ лева и „Лишаване
от право да управлява МПС” за срок от шест месеца.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Велико
Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
4