Решение по дело №1127/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2545
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 4 август 2020 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20187180701127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 април 2018 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА Б.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2545

 

гр.Пловдив, 09.12.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                  Административен съд - Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на шести ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                             Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря  М.Г.

Като разгледа докладваното АД № 1127 по описа за 2018 г., за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на Глава Х от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл. 5, ал. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти/ЗЗНН/.

         Образувано е по жалба на "И.О." ООД, ЕИК по БУЛСТАТ ***, представлявано от Г.Я.С. и И.Й.С., със седалище и адрес на управление ***, срещу Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", с което спрямо търговското дружество са определени нива на запаси за извънредни ситуации, както следва:

    - за периода 30.04.2018 г. – 30.04.2019 г. по видове, съобразно чл. 2, ал.1 от ЗЗНН:автомобилни бензини – 3 364,535 тона; газьоли- 24 712,110 тона; гориво за дизелови двигатели- 31 117, 923 тона; нефт - 10 719, 910 тона като е разпоредено, дружеството да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с така определените количества, като създаде и вложи до 30 април 2018 г. количествата  нефтопродукти при спазване на условията по чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН и да съхранява определените запаси за извънредни ситуации за срок до 30.04.2019г.

           И по жалба на"И.О." ООД, ЕИК по БУЛСТАТ ***, представлявано от Г.Я.С. и И.Й.С., със седалище и адрес на управление *** срещу Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", с която е изменено Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" като са определени нива на запаси на извънредни ситуации за периода от получаване на заповедта до 30.04.2019г. по видове, съгласно чл. 2, ал.1 от ЗНН както следва: автомобилни бензини- 3 334,084 тона, газьоли -24 484,715тона; гориво за дизелови двигатели- 30 834, 776 тона; нефт – 10 605, 284 тона.

        Поддържа се, че оспореното разпореждане, не е обективирано в предвидената от процесуалния закон форма, доколкото същото не е мотивирано - не са посочени фактическите основания за издаването му. Твърди се в тази насока, че в административния акт не са посочени конкретни данни за равностойността в нефт на вноса и вътреобщоностните пристигания на нефтопродуктите по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН за предходната календарна година, съобразно чл. 14 от ЗЗНН, нито данни за равностойността в нефт на потреблението им на територията на страната през предходната календарна година в съответствие с Приложение ІІІ на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14.09.2009 г., съобразно чл. 12 от ЗАНН. Според жалбоподателя, не е посочен начинът на изчисляване на нивата на определения запас на "И.О." ООД.

       Поддържа се също така, че разпореждането е постановено в нарушение на материалния закон.

       Твърди се в тази насока, че нивото на задължителния запас за извънредни ситуации е неправилно определено, доколкото неправилно е изчислен средно дневния нетен внос и вътреобщностните пристигания на нефт и нефтопродукти и средно дневното потребление на нефтопродуктите на територията на страната през предходната 2018 г.

      Поддържа се на следващо място, че постановеният административен акт е несъответен на целта на закона, като в случая не е спазен принципът на съразмерност, прогласен в чл. 6 от АПК. Подробни съображения в тази насока са развити в обстоятелствената част на жалбата и в представената по делото писмена защита.

        Иска се оспореният административен акт да бъде отменен и присъждане на разноските по делото.

         Относно Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" се твърди, че същата е нищожна, тъй като се изменя вече издаден административен акт, който от своя страна е оспорен и Съдът е постановил  с Определение № 1299 от 28.06.2018г. спиране на предварителното изпълнение на Разпореждането.

 Твърди се, че когато даден индивидуален административен акт е оспорен по съдебен ред, то същият не може да бъде изменен, съгласно разпоредбата на чл. 156 от АПК. Сочи се, че в случая не са приложими нормите на чл. 91 от АПК и чл. 99 от АПК. Твърди се, че и ЗЗНН също не предвижда възможност за изменение на разпореждането за определяне на нива за задължителен запас за извънредни ситуации.

         Претендира се прогласяването на нищожността на оспорената Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси.

        Заместник председателят на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" , чрез процесуалния си представител юрисконсулт Х., намира жалбата против Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" за неоснователна.

       Председателят на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" излага подробни съображения относно необоснованост на жалбата против Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" в придружително писмо от 08.05.2018г./л. 68 по делото/. Претендира отхвърляне на жалбата като неоснователна.

        Председателят на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", чрез процесуалния си представител юрисконсулт Х., намира жалбата против Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" за неоснователна.

        Жалбата против Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" и против Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси",  е подадена в предвидения за това процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

        Съдът установи следната фактическа обстановка:

         Със Заповед № РД-09-12 от 24.01.2018 г. на Председателя на ДРВВЗ, на основание чл. 7, ал.1, т.7 и т.8 от ЗЗНН е назначена нарочна комисия със задача да разгледа и анализира информацията за внос, ВОП, износ, бункероване, ВОИ, продажби от производство и резултати получени по реда на чл. 4, ал.2 от ЗЗНН, подадена от задължените лица; изготви съответните предложения; чл. 4 ал. 3 от ЗЗНН, подадена от Агенция „Митници" с писмо вх. № СП-4/25.01.2018 г. с гриф за сигурност „За служебно ползване", съхранявано в секретно деловодство в Централно управление на ДА ДРВВЗ;

чл. 4 ал. 4 от ЗЗНН, подадена от Министерство на енергетиката (МЕ) с писмо вх. № 620/30.01.2018 г.;чл. 4, ал. 5, подадена от Националния статистически институт (НСИ) с писмо вх.№ 451-4/02.02.2018 г.;чл. 4 ал. 6 от ЗЗНН, подадена от Министерство на отбраната (МО) с писмо вх. № 451-1/09.02.2018 г.;чл. 4 ал. 7 от ЗЗНН, подадена от Министерство на вътрешните работи с писмо вх.№ 451/06.02.2018 г.;констативните протоколи от извършените проверки в случаите на несъответствие;писмо вх. № 723/20.02.2018 г. от „Летище София" ЕАД; писмо вх. № 710/12.02.2018 г. от „Лукойл Ейвиейшън Б." ООД; писмо вх.№ 724/02.03.2018 г, от „Л.Б. Бункер" ЕООД с цел изчисляване на нетния внос и вътрешнообщностните пристигания на нефт и нефтопродуктите по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН в равностойност на нефт, и равностойността в нефт на потреблението им в страната през 2017 г., определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации (ЗИС), които задължените лица и ДА ДРВВЗ следва да създадат и поддържат за периода от 30.04.2018 г. до 30.04.2019 г., както и разпределението им по нефт и видове нефтопродукти за агенцията и задължените лица.

            В резултат от извършената дейност, работната група излиза с предложения относно статута „задължено лице" и количествата, с които всяко едно от дружествата е участвало в годишното потребление или в нетния внос и вътрешнообщностни пристигания по видове нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН.

            Резултатите от работата на комисията са обективирани в Протокол № 1442 от 26.03.2018 г./л.109 и сл./. Посочено е че е събрана и оценена информацията получена по реда на чл. 4 от ЗЗНН от задължените лица; от Агенция "Митници"; от Министерство на икономиката и енергетиката; от Националния статистически институт; Министерство на отбраната; Министерство на вътрешните работи, както и от констативни протоколи от извършени проверки в случаите на несъответствие, с цел изчисляване на нетния внос и вътреобщностните пристигания на нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН в равностойност на нефт и съответно, равностойността в нефт на потреблението в страната през 2017 г. и определяне на нивата на запасите а извънредни ситуации, които задължете лица, следва да създадат и поддържат за процесните периоди от време.

           В резултат на извършената дейност, комисията е формирала предложения относно статута "задължено лице" и количествата, с които всяко едно от посочените в протокола 40 дружества е участвало в годишното потребление или в нетния внос и вътреобщностните пристигания по видове нефтопродукти.

           В пункт 17 от протокола е изложена информация относно "И.О." ООД.  Посочено е че според годишната информация предоставена от Агенция "Митници" по реда на чл. 4, ал. 3 от ЗЗНН, през 2017 г., дружеството е осъществила внос на газьоли, гориво за дизелови двигатели, ВОП на автомобилен бензин и гориво за дизелови двигатели и ВОИ на гориво за дизелови двигатели.

        Дружеството е представило справка декларация вх. № 972 от 16.02.2018г.

       Поради констатирано несъответствие в информацията получена по реда на чл. 4, ал. 2 и чл. 4, ал.3 от ЗЗНН, спрямо дружеството е извършена проверка, по отношение на която е изготвен Констативен протокол №728 от 09.03.2018г. /л. 427/ 

        Установено е пълно съвпадение на данните, които дружеството е декларирало и данните, които са констатирани по време на проверката. В КП-л. 428 по делото е посочено, че от Таблица 2 е видно, че дружеството е декларирало коректно крайните салда за 2017г. в Справка-декларация по чл. 4, ал.2 от ЗЗНН на газьоли, гориво за дизелови двигатели, тежки горива и автомобилни бензини.

 Дружеството коректно е декларирало количеството на внесените през 2017г. нефтопродукти. Дружеството правилно е декларирало в справката-декларация по чл. 4, ал.2 от ЗЗНН количествата от осъществен през 2017г. ВОП на автомобилен бензин и гориво за дизелови двигатели.

Констатирано е, че декларираните вътреобщностни изпращания от дружеството в справката-декларация по чл. 4 ал.2 от ЗЗНН съответстват на количеството установено при проверката.

        Въз основа на тази информация са приети за установени, следните данни:

1.Нетния внос и ВОП на нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както

следва:1.1наличности към 01.01.2017 г.:-автомобилен бензин в размер на 452,862 тона; газьол в размер на 9 427,803 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 9 489,928 тона; котелно гориво в размер на 348,680 тона;1.2внос на:суровини за рафинерията в размер на 82 316,223 тона; газьол в размер на 146 152,910 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 176 248,200 тона;1.3 ВОП на: автомобилен бензин в размер на 21 914,275 тона;гориво за дизелови двигатели в размер на 20 449,974 тона; 1.4.износ на:газьол в размер на 51,898 тона; котелно гориво в размер на 286,100 тона;1.5. ВОИ на: гориво за дизелови двигатели в размер на 999,824 тона; 1.6. наличности към 31.12.2017 г.:суровини за рафинерията в размер на 8 021,607 тона; автомобилен бензин в размер на 1 313,206 тона; газьол в размер на 913,784 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 10 474,155 тона; котелно гориво в размер на 62,580 тона.

2. Годишното потребление на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, както следва:2.1 наличности към 01.01.2017 г.: автомобилен бензин в размер на 452,862 тона; газьол в размер на 9 427,803 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 9 489,928 тона; котелно гориво в размер на 348,680 тона;2.2 внос за потребление на: газьол в размер на 1 608,909 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 50 176,886 тона; 2.3 ВОП за потребление на: автомобилен бензин в размер на 21 914,275 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 9 870,731 тона; 2.4 продажби от производство: газьол в размер на 120,035 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 356 433,642 тона; котелно гориво в размер на 6 779,680 тона;2.5. износ на: газьол в размер на 51,898 тона; котелно гориво в размер на 286,100 тона; 2.6. ВОИ на: гориво за дизелови двигатели в размер на 999,824 тона;

2.7 наличности към 31.12.2017 г.: автомобилен бензин в размер на 1 313,206 тона; -газьол в размер на 913,784 тона; гориво за дизелови двигатели в размер на 10 474,155 тона; котелно гориво в размер на 453,220 тона.

           Предложено от комисията е посочените количества, да бъдат включени в съответните методики.

           В този хронологичен порядък, със Заповед № РЗЛ-2 от 26.03.2018 г. /л.82/, Председателя на ДА ДРВВЗ е наредил в Регистъра на задължените лица за периода 30.04.2018 г. до 30.04.2019 г. да бъдат вписани, конкретно посочени 40 дружества, между които и "И.О." ООД, които през 2017 г. са внасяли и осъществявали вътреобщностни пристигания на нефт, суровини за рафинериите, газов кондензат, тежки горива и нефтопродукти по чл. 2, ал.1 от ЗЗНН.

           Последвало е издаването на Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.201г. г. на Заместник председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", София, с което спрямо търговското дружество са определени нива на запаси за извънредни ситуации, както следва: за периода 30.04.2018 г. – 30.04.2019 г. по видове, съобразно чл. 2, ал.1 от ЗЗНН:автомобилни бензини – 3 364,535тона; газьоли- 24712,110тона; гориво за дизелови двигатели- 31 117, 923 тона; нефт-10 719, 910 тона като е разпоредено, дружеството да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с така определените количества, като създаде и вложи до 30 април 2018 г. количествата  нефтопродукти при спазване на условията по чл. 30, ал. 1 от ЗЗНН и да съхранява определените запаси за извънредни ситуации за срок до 30.04.2019г.

          Разпореждането е издадено от заместник председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", съгласно оправомощителна заповед № РД-10-150 от 29.05.2017г./л. 19 по АД № 9984/18г. по описа на ВАС.

           В обстоятелствената част на разпореждането е посочено, че процесните количества „автомобилни бензини“, "газьоли" и "гориво за дизелови двигатели", „нефт“ са определени, въз основа на представената информация по реда на чл. 4, ал. 2 и ал. 3 от ЗЗНН, обстоятелствата по чл. 12, ал. 5 и чл. 14 от ЗЗНН, Протокол №1442 от 26.03.2018 г., изчисленията са по Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, утвърдена със Заповед № РД-10-61/18.03.2014 г. и „Общото разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „ДРВВЗ за периода 30.04.2018г-30.04.2019г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 14 от ЗЗНН.

         В хода на съдебното оспорване на Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.201г. на Заместник председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е издадена Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", с която е изменено Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.201г.

        При издаването на тази заповед са съобразени Регламент (ЕО) №  1099/2008 относно статистиката за енергийния сектор, с оглед представената информация по реда на чл. 4 и чл.14 от ЗЗНН, Докладна записка № 3014/04.07.2018 г., изчисленията по „Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти", утвърдена със Заповед № РД-10-246/04.07.2018 г. и „Актуализирано общо разпореждане за нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция ,Държавен резерв и военновременни запаси", които следва да бъдат поддържани до 30.04.2019 г., определени въз основа на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на нефт и нефтопродукти, съгласно чл. 14 от ЗЗНН", утвърдено от председателя на ДА ДРВВЗ и Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-13/27.03.18 г.

         Определените нива на запаси за извънредни ситуации за периода от получаване на заповедта до 30.04.2019г по видове, съгласно чл. 2, ал.1 от ЗЗНН са редуцирани при съпоставка с тези, определени с Разпореждането от 27.03.2018г.

         За периода 30.04.2018 г. – 30.04.2019 г. по видове, съобразно чл. 2, ал.1 от ЗЗНН: автомобилни бензини – 3 364,535 тона на 3 334,084тона; газьоли - 24 712,110тона на 24 484, 715тона; гориво за дизелови двигатели- 31 117, 923 тона на 30 834, 776тона; нефт - 10 719, 910 тона на 10 605, 284тона.

          В хода на съдебното производство бе изслушано и прието, без заявени резерви от страните, заключение по назначена съдебно-счетоводна експертиза, която Съдът кредитира като компетентно и обективно изготвена и в съответствие с доказателствата по делото.

          Въз основа на данните, съдържащи се в приобщените по делото доказателства и извършена проверка от вещото лице Г., направени изчисления по Методика за изчисляване на средно дневния нетен внос и вътреобщностни пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, е представено заключение в два варианта: първи вариант с включване на количествата нафта за страната, дори ако лицето не произвежда нафта, както е при жалбоподателя; втори вариант – без такива количества нафта. Т. е. експертът е работил по две различни методики, съответно приложени в двата административни акта.

 В хода на съдебното производство са приети по делото: Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г.; Методика за изчисляване на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл. 2, ал.1 от ЗЗНН,/ Методиката/, утвърдена със Заповед № Рд-10-61 от 18.03.2014г.; Методика, утвърдена със Заповед № РД-10-246 от 04.07.2018г и самата заповед; работни справки за нетния внос за 2017г. на жалбоподателя.

          С оглед установеното от фактическа страна Съдът формира следните правни изводи:

          Относно законосъобразното упражняване на правото на отзив на административния орган Съдът съобрази следното:

          Фактите са следните: Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018г. на Заместник председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е получено от жалбоподателя на 29.03.2018г., оспорено пред Административен съд-Пловдив в срок на 12.04.2018г.

          С Определение № 767 от 17.04.2018г. на ПАС е спряно предварителното изпълнение на Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.201г. на Заместник председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Определението на ПАС е отменено с Определение № 7597 от 07.06.2018г. на Върховния административен съд.

          Дружеството-жалбоподател подава нова молба с искане за спиране на 27.06.2018г. с приложени писмени доказателства.  Административен съд-Пловдив, в настоящия състав, постановява Определение № 1299 от 28.06.2018г., по АД № 1127/18г., с което спира предварителното изпълнение. Определение № 1299 от 28.06.2018г. на ПАС е оставено в сила с Определение № 10644 от 21.08.2018г. на Върховния административен съд, постановено по адм. дело № 9984/2018г.

          В хода на съдебното оспорване е издадена Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", с която е изменено Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.201г.

           Правото на отзив на административния орган по чл.91, ал.1 от АПК не е някакъв вид контрол по административен ред, а законова възможност на органа, като издател на обжалвания акт, сам да го оттегли, отмени или измени при наличие на предвидените за това предпоставки: жалба от заинтересованата страна/и/ и определен срок, в който преразглеждането на издадения акт е възможно. От това следва, че отзивът е свързан с наличието на жалба, независимо от адресата й / до по-горестоящия административен орган или съда/.

            В случая Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е издадена след подадена жалба на "И.О.", ЕИК по БУЛСТАТ ***, представлявано от Г.Я.С. и И.Й.С., срещу Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", поради което Председателят на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е имал възможност да преразгледа оспореното Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. в законово определения 7-дневен преклузивен срок от получаването на жалбата.

          Председателят на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е получил препис от жалбата на 25.04.2018г. /присъствен ден/ /л.65-гръб по делото. Следователно до 02.05.2018г. административният орган е можел да се произнесе по чл. 91, ал.1 от АПК, тъй като органът е едноличен, а не колективен.

         В посочения срок няма произнасяне на административния орган. След изтичане на 7-дневния преклузивен срок, едва на 09.07.2018г.  Председателят на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" изменя оспореното Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

         Стабилна е практиката на ВАС, че след изтичане на преклузивния срок, органът-издател на акта, не разполага с правото на отзив, тъй като не е налице една от предпоставките за това.

           В конкретния казус е налице упражняване на права, с които по принцип административният орган разполага, но които са упражнени извън предвидения в закона срок. Това се приравнява на липса на права. Отсъствието на правомощие за издаване на процесната заповед към на 09.07.2018г. , когато е издадена заповедта на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", означава, че този акт се явява нищожен, поради липса на компетентност по време. Липсата на компетентност на органа представлява съществен порок на административния акт, водещ до неговата нищожност.

         Не е налице хипотезата и на чл. 99 от АПК, тъй катоцитираната разпоредба предвижда възможността влязъл в сила индивидуален или общ административен акт, който не е бил оспорен пред съда, да бъде отменен или изменен от непосредствено по - горестоящия административен орган, а ако актът не е подлежал на оспорване по административен ред - от органа, който го е издал, само при наличието на някоя от посочените в т. 1 до 7 предпоставки. Както вече се коментира Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. е издадена в хода на съдебното оспорване. Ясно е, че не е изпълнено изискването и на чл. 156 от АПК и оттегляне на първоначално издадения акт не е сторено.

         Съгласно чл. 8, ал.3 от ЗЗНН председателят на агенцията издава индивидуални административни актове при условията и по реда на Административнопроцесуалния кодекс, доколкото в този закон не е предвидено друго.

         ЗЗНН не предвижда ред за изменение на разпорежданията за определяне на нива за задължителен запас за извънредни ситуации.   

         Ето защо Съдът намира, че Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е нищожна и не следва да се проверява съответствието на акта с материалния закон.

          При това положение е необходимо да се провери законосъобразността на Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси"/Разпореждане/.

         Разпореждането е издадено от компетентен административен орган, съгласно оправомощителна Заповед № РД-10-150 от 29.05.2017г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", с която земестник председателят е оправомощен да определя индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лице за всеки период на съхраняване. Да издава актове, предвидени в ЗЗНН. /л. 19 по АД № 9984/18г. по описа на ВАС/.

         От приетата по делото Докладна записка от Д. К.-Директор на Дирекция АПОЕК до Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" става ясно, че изчисленията в оспореното Разпореждане са извършени съгласно „Методика за изчисляване на средно дневния нетен внос и вътрешнообщностните пристигания на нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт и определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН" /Методиката/, утвърдена със Заповед № РД-10-61/18.03.2014 г. на Председателя на ДА „ДРВВЗ".

         От цитираната Докладна записка се установи, че към момента на издаване на Разпореждането тази Методика не е съответствала на действащите нормативни изисквания за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации, конкретно на изискванията на Регламент /ЕО/ № 1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета.

           Относно статистиката за енергийния сектор, по отношение на актуализациите на годишната и месечната статистика за енергийния сектор, въведени с изменение на последния с Регламент /ЕС/ 2017/2010 на Комисията /конкретно приложение А, глава 3.4, раздел 3.4.7, а именно: Нефтените продукти са агрегиран продуктов  показател, равен на сбора от

нефтозаводски газ, етан, втечнени нефтени газове, нафта, бензин за двигатели, авиационен бензин, гориво за реактивни двигатели от бензинов тип, гориво за реактивни двигатели от керосинов тип, друг вид керосин, газьол/дизелово гориво, мазут, минерален терпентин и SBP, смазочни материали, битум, парафинови восъци, нефтен кокс и друга продукти."

          По този начин се конкретизират петролните продукти, които са от значение за изчисляването на нетния внос и ВОП и задължението по отношение на запасите. Внася се уточнението, че при изчисляване на нетния внос и ВОП, в частта нефтопродукти, всички позиции: внос, износ, бункерни доставки, наличности в началото на годината и наличности в края на годината, съдържат в себе си сумата на всички енергийни продукти от Регламента, в т.ч. се прибавя и нафтата. След това съответната сума се намалява със същото това количество нафта, включено в сумата (видно от точки 16., 18., 20., 23. и 24. от таблица Days Equivalent Calculation (Изчисляване на еквивалента в дни) на разработения във формат Excel софтуерен макет на Евростат, общовалиден и ползван от всички държави - членки). По този начин количествата нафта нямат никакво относимо значение към математическите изчисления, т.е. влиянието на нафтата се игнорира.

          Следва да се посочи, че Регламент /ЕС/ 2017/2010 на Комисията е публикуван в Официалния вестник на ЕС  L  293/3 от 10.11.2017г., в сила от 22.11.2017г., следователно е приложим към момента на издаване на процесното Разпореждане.

          Методиката, утвърдена със Заповед № РД-10-61 от 18.03.2014г. и приложена при издаването на процесното Разпореждане, не съответства на действалата към момента на издаване нормативна база. Затова и експертът в ССчЕ, кредитирана от съда, посочва, че при първия вариант на изчисляване /съобразно Заповед № РД-10-61 от 18.03.2014г./ на участието на задълженото лице се включва и количеството нафта за страната, дори и ако лицето не произвежда нафта, както е при „И.О.“ ООД,  което е в нарушение на приложение А, глава 3,4, раздел 3.4.7 от Регламента /ЕС/ 2017/2010 на Комисията, а при втората методика  /приложена в Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018г. на Председателя на ДА ДРВВЗ/ без включване на нафта, съгласно тези изисквания и изискванията на Регламент (ЕО) №  1099/2008 относно статистиката за енергийния сектор.

         Във връзка с гореизложеното Съдът намира, че спрямо търговското дружество – жалбоподател са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода 30.04.2018 г. – 30.04.2019 г. по видове, които не са съобразени със законовите изисквания, ето защо издаденото Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018г. на Заместник председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" е незаконосъобразно и като такова ще следва да бъде отменено.

          С оглед изхода на делото, искането на жалбоподателя за присъждане на разноски следва да бъде уважено на основание чл.143, ал.1 от АПК.  Не е направено възражение от процесуалния представител на ответника относно прекомерност на адвокатското възнаграждение.

           Разноските, които ответникът дължи в полза на жалбоподателя се установиха в размер на 12 670 лв. /дванадесет хиляди шестстотин и седемдесет лева/, от които 50 лв.- внесена ДТ, 620 лв. - внесен депозит за вещо лице; 12 000лв. - изплатено адвокатско възнаграждение, видно от Договор за правна защита и съдействие и платежно нареждане от 27.11.2018г.

   Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Пловдив, ХV състав

Р Е Ш И:

            ОБЯВЯВА нищожността на Заповед № РД-10-262 от 09.07.2018 г. на Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".

             ОТМЕНЯ Разпореждане № Р-12-13 от 27.03.2018 г. на Заместник Председателя на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси"

               ОСЪЖДА Държавната агенция"Държавен резерв и военновременни запаси" да заплати в полза на "И.О." ООД, ЕИК по БУЛСТАТ ***, представлявано от Г.Я.С. и И.Й.С., със седалище и адрес на управление ***, сумата в размер на 12 670 лв. /дванадесет хиляди шестстотин и седемдесет лева/.

              Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                    Административен съдия: /п/