Решение по дело №846/2020 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 246
Дата: 26 октомври 2020 г. (в сила от 30 март 2021 г.)
Съдия: Пламен Стоянов Георгиев
Дело: 20205640200846
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
Номер 24626.10.2020 г.Град гр. Хасково
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – ХасковоХ наказателен състав
На 22.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Пламен С. Георгиев
Секретар:Кристина П. Стоева
като разгледа докладваното от Пламен С. Георгиев Административно
наказателно дело № 20205640200846 по описа за 2020 година
и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и
наказания.
Образувано е по жалба от „Напоителни системи“ ЕАД, град София срещу Наказателно
постановление № НЯСС - 102 от 15.07.2020 г. на Заместник – председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор, с което на основание чл. 83 от ЗАНН и чл. 201,
ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, на жалбоподателя е наложена административна
санкция: имуществена санкция в размер на 5000 лева за неизпълнение на задължение по чл.
190а, ал. 2, във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите. В подадената жалба се
релевират оплаквания за незаконосъобразност на атакуваното с нея наказателно
постановление, което било издадено при съществени нарушения на процесуалните правила
при съставяне на акта за установяване на административно нарушение след изтичане на срока
по чл. 34 от ЗАНН, определен в жалбата като преклузивен, който факт изключвал
възможността за реализиране на отговорността, така и при необоснованост на изводите в него
за допуснато нарушение. Твърди се от жалбоподателя, че „Напоителни системи“ ЕАД, град
София било изготвило много преди съставянето на процесния АУАН, анализ за техническото и
експлоатационно състояние и оценка на сигурността на язовирната стена и съоръженията към
язовир „Пампорово“, в подкрепа на които твърдения били представени съответни
доказателства, като се излагат конкретни съображения в подкрепа на тази група доводи. При
условията на евентуалност се отправя и възражения за наличие на хипотеза по чл. 28 от ЗАНН.
Въз основа на тях се отправя искане съдът да постанови решение, с което да отмени
1
обжалваното наказателно постановление.
В съдебно заседание пред Районен съд – Хасково, „Напоителни системи“ ЕАД, град
София, редовно призовани, не изпращат упълномощен по делото представител.
Административнонаказващият орган – Заместник – председателят на Държавна агенция
за метрологичен и технически надзор, редовно призован, не се явява и не изпраща
представител в съдебно заседание. В представено писмено становище, чрез упълномощен
представител, жалбата се оспорва и се заявяват съображения в насока нейната
неоснователност, доколкото НП било законосъобразно издадено и мотивирано, включително и
при определяне на административната санкция. Моли се санкционния акт да бъде потвърден от
съда, като се претендират и разноски, съобразно чл. 63, ал. 3 ЗАНН.
Жалбата е подадена в законоустановения срок, както се установява въз основа на
събраните доказателства за датата на връчване на санкционния акт и датата на нейното
предаване в съда, срещу подлежащ на обжалване акт, от субект, легитимиран да атакува
наказателното постановление, поради което е процесуално допустима.
ХАСКОВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, за да се произнесе по основателността , и след като
се запозна и прецени събраните доказателства при извършената проверка на обжалваното
наказателно постановление, намира за установено следното:
На 15.08.2019 г., била извършена, от свидетелите М. М. К. , на длъжност „***“ в РО
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, Южна централна България на ГД, МН
към ДАМТН и Д. Г. К. , *** в РО „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“,
Южна централна България на ГД, МН към ДАМТН проверка на язовир „Пампорово“, находящ
се в поземлен имот с идентификатор 67653.15.300 в землището на гр. Смолян, община Смолян,
област Смолян, м. „Малък Картъл“, собственост на „Напоителни системи“ ЕАД, съгласно Акт
за публична общинска собственост № 1536/19.04.2002 г. в отсъствие на представител на
собственика на язовира и в присъствие на лицето И. К., на длъжност *** в „Пампорово“ АД. В
хода на проверката, след обхождане от контролните органи, и оглед на язовирната стена било
констатирано, че водното ниво в момента на проверката се поддържа на кота 1,5 м под кота
преливен ръб, тъй като бил определен режим на експлоатация с ограничение на такова ниво (в
период от две години), отразен в Протокол от проведен експертен технически съвет № АД-07-
28-297 от 26.06.2018 г. установено било, че короната била с локални деформации откъм
въздушния откос. Водният откос бил с каменна броня, без видими нарушения. Въздушния
откос бил обрасъл е с висока тревна растителност, с една берма, по която имало изградена
канавка за отвеждане на повърхностните води, която била запълнена със земни маси и на
практика не изпълнявала предназначението си. Невъзможността за обстоен оглед на
въздушният откос възпрепятствала визуалното установяване на поява на признаци за
нарушаване на показателите за конструктивната и технологична сигурност на язовирната
стена, което не позволявало, според контролните органи, да се определи и техническото й
състояние. Дренажът в петата на въздушният откос и преливникът, който бил в десния скат
2
били без видими нарушения, а спирателният кран на основния изпускател бил в изправно
техническо състояние. В момента на проверката той бил затворен. Извършена била подмяна на
спирателния кран през 2013 г. В петата на въздушния откос, се наблюдавала засилена
филтрация. В лявата част има изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество.
Видимо в момента на проверката това количество било доста, но не били представени
официални данни и измервания за него. За резултата от проверката бил съставен Констативен
протокол № 08-03-8/15.08.2019 г., в който контролните органи обективирали предписания, с
оглед констатациите по – горе в две направения. Първото било по техническата документация,
изразяващо се в това да се уведоми писмено Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях - Южна
България“, с адрес гр. Хасково, бул. „България“ №152, ет. 5, за резултати и анализи на
наличните наблюдения и измервания с КИС, със срок на изпълнение: 23.09.2019 г., а второто
направление - по осъществяване на безопасна техническа експлоатация, изразяващо се в това
да се изготви и представи в Държавна агенция за метрологичен и технически надзор,
Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях - Южна България“, с
адрес гр. Хасково, бул. „България“ № 152, ет. 5, Анализ за техническото състояние на
язовирната стена и съоръженията към нея, приет на Експертен технически съвет, предвид
наличието на филтрацията. Протоколът с констатациите, обективирани в него и дадените
предписания бил изпратен на „Напоителни системи“ ЕАД с Писмо изх. № 85-01-883 от
26.08.2019 г. на ДАМТН и съответно бил получен на 28.08.2019 г., според отразяването в
приложената разписка.
На 30.10.2020 г. била извършена от свидетелите Ц. С. И. , на длъжност „***“ в РО
„Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях“, Южна централна България на ГД, МН
към ДАМТН и Д. Г. К. , последваща проверка на място на язовир „Пампорово“, находящ се в
поземлен имот с идентификатор 67653.15.300 в землището на гр. Смолян, община Смолян,
област Смолян, м. „Малък Картъл“, собственост на „Напоителни системи“ ЕАД, както и
проверка по документи за установяване на факта изпълнени ли са дадените предписания. В
хода на последващата проверка било възприето, чрез обход и оглед на голяма язовирна стена и
съоръженията към нея, че филтрацията продължавала, а след преглед на документацията от
експлоатацията - че липсвал изготвен Анализ за техническото състояние на язовирната стена и
съоръженията към нея, приет на Експертен технически съвет, както и такъв не бил регистриран
в деловодната система на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. С това
приели, че не било изпълнено задължителното предписание дадено в Констативен протокол №
08-03-8/15.08.2019 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към
тях“ да се изготви и представи в Държавна агенция за метрологичен и технически надзор,
Регионален отдел Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях - Южна България, с
адрес гр. Хасково, бул. „България“ № 152, ет. 5, Анализ за техническото състояние на
язовирната стена и съоръженията към нея, приет на Експертен технически съвет, предвид
наличието на филтрация, със срок за изпълнение 28.10.2019 г. Въз основа на тези констатации
и изводи, обективирани в съставен Констативен протокол № 08-03-12/30.10.2019 г.,
3
контролните органи от състава на ДАМТН достигнали до извод за нарушение по чл. 190а, ал.
1, т. 3 от ЗВ и с Покана, изх. № 85 – 02 – 6/13.01.2010 г., Изпълнителният директор на
„Напоителни системи“ ЕАД, град София бил поканен да се яви на 27.01.2020 г. за съставяне и
връчване на АУАН.
В резултат, на 27.01.2020 г. бил съставен от свид. Ц. С. И. , Акт за установяване на
административно нарушение № 08 – 010 от същата дата срещу Напоителни системи“ ЕАД, в
отсъствие на представител на дружеството, след като такъв не бил изпратен, а впоследствие на
26.02.2020 г. актът бил предявен чрез пълномощник в лицето на А. П. П., който пописал акта,
без да впише обяснения и/или възражения в съответната предвидена за това графа, посочвайки,
че ще направи такива в срок. На същата дата – 26.02.2020 г. чрез това лице бил връчен и
екземпляр от съставения АУАН, според отразеното в приложената по АНП разписка.
Възражения срещу съставения акт за установяване на административно нарушение са
постъпили в рамките на законоустановения срок от връчването му, в които се навеждат доводи
във връзка с давностните срокове по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН за съставяне на акта за установяване
на административно нарушение, както и за липсата на осъществен състав на нарушение
предвид твърденията за изготвен Годишен доклад за техническата и стопанска експлоатация на
яз. „Пампорово“ за периода 2015 г. – 2017 г., представен и приложен по административно –
наказателната преписка.
При издаване на наказателното постановление, административнонаказващият орган
възприел фактическата обстановка, описана в акта за установяване на административно
нарушение, и след като приел подаденото възражение за неоснователно, на основание чл. 83
ЗАНН, вр. чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 и позовавайки се на Заповед № А – 5/02.01.2018
г. на Председателя на ДАМТН, София, наложил процесната имуществена санкция.
Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от представените по
делото писмени доказателства, посочени на съответното място по – горе, както и от
показанията на разпитаните в хода на съдебното производство свидетели. Съдът кредитира
показанията на свидетелите Ц. С. И. и Д. Г. К. относно обстоятелствата, свързани с извършване
на процесната проверка, констатациите, до които са достигнали в нейния ход и тези, свързани с
процедурата по съставяне на АУАН, като еднопосочни с останалия събран доказателствен
материал. За резултата от предшестващата проверка, извършена на 15.08.2020 г. и за
обстоятелствата, свързани с процедурата по съставяне на процесния АУАН, съдът дава вяра на
изложеното и от свид. М. М. К. и ги възприема като вътрешно безпротиворечиви и логически
последователни, поради което ги възприема при обосноваване на фактическите си изводи по
делото, като спор относно осъществената фактическа обстановка всъщност не е налице, а
единствено възражения относно правната оценка на установените факти в контекста на
представен анализ за предходен период.
При така установените факти съдът намира от правна страна следното:
4
Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите, собствениците на
язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3
и по чл. 138а, ал. 3, т. 5. Според ал. 1, т. 3 на цитираната разпоредба, Председателят на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него
длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на
язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и
наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване
на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с
изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните
обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за
тяхното изпълнение. По силата на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, наказва се с глоба,
съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото
или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или
задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20 000 лв. Следователно, деянието за което на
дружеството - жалбоподател е наложена административна санкция, е обявено от закона за
наказуемо с административна санкция, като по силата на чл. 201, ал. 12 от Закона за водите,
наказателните постановления по ал. 11 се издават от председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор или от оправомощени от него длъжностни лица.
При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление съдът не констатира
процесуални нарушения от категорията на съществените, които да налагат отмяна на
санкционния акт на процесуално основание. Не са допуснати и нарушения на чл. 40 от ЗАНН,
във връзка със съставянето и връчването на АУАН в отсъствие на представляващия по закон
„Напоителни системи“ ЕАД, град София, след като при надлежно изпратена покана за
съставяне на акта за установяване на административно нарушение, не е бил изпратен
упълномощен представител, а впоследствие, при предявяване на акта, чрез овластено за целта
лице, е осигурена възможност чрез него представляващият по закон жалбоподателя, да се
запознае с неговото съдържание, както и да направи възражения по него. Спазени са
давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН, доколкото в случая съставът на нарушението
предвижда като форма на изпълнителното деяние бездействие, а именно неизпълнение на
задължения, вменени със закон, като оттам ясни са твърденията, както за датата на извършване
на твърдяното нарушение, така и датата на откриване на нарушителя, като начален момент, от
който започва да тече давностният срок, съответно едногодишният в първата хипотеза и
тримесечният – във втората, като началният момент и в двата случая е 29.10.2019 г.
Съставеният акт за установяване на административно нарушение отговаря на изискванията на
чл. 42 от ЗАНН, налице е описание на нарушението откъм основните му съставомерни белези:
дата, начин на осъществяване и място, като конкретно са посочени кои изисквания на закона в
широк смисъл на понятието не са удовлетворени от собственика на процесния язовир в лицето
на „Напоителни системи“ ЕАД, град София и това е довело до неизпълнение на дадено
предписание, а дадената правна квалификация е релативна на въведените фактически
твърдения.
5
На следващо място, обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен
орган, в кръга на неговите правомощия, спазени са формата и редът за издаването му, а по
съдържанието си отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, установяваща изискуемите
реквизити, като не намират опора в закона твърденията на процесуалния представител на
жалбоподателя за наличие на несъответствие и непълнота в твърденията, водещи до
ограничаване правото на защита от гледна точка мястото на нарушението, изхождайки от
характера на деянието.
От материалноправна страна обстоятелствата, изложени в акта и наказателното
постановление, проверени от съда с допустими по закон доказателствени средства, се
установяват по недвусмислен и категоричен начин. Преценката по делото се дължи в насока
дали въз основа на тях може да се направи извод за допуснато нарушение, като отговорът на
този въпрос е положителен.
Изпълнителното деяние на нарушението по 200, ал. 1, т. 39, вр. чл. 190а, ал. 2, вр. ал. 1, т.
3 от Закона за водите се изрязва в конкретната хипотеза в неизпълнение на задължително
предписание, отправено от страна на контролните органи до „Напоителни системи“ ЕАД, град
София, като собственик на язовира, оттам и надлежен адресат на предписанието и на
задължението за неговото изпълнение в дадения срок за това, което от своя страна очертава
обективната и субективна страна на административното нарушение, визирано в нормата на по
200, ал. 1, т. 39, вр. чл. 190а, ал. 2, вр. ал. 1, т. 3 от ЗВ. Това предписание е било ясно и
конкретно и не създава трудност да бъде разбрано съдържанието на насрещното задължение за
неговото изпълнение. Нещо, което в случая не е било изпълнено, а извод в обратна насока не
може да се гради от правния анализ на факта, че е представен Годишен доклад за техническата
и стопанска експлоатация на яз. „Пампорово“ за периода 2015 г. – 2017 г., тъй като процесните
проверки касаят пропуски в поддържането на техническата изправност на язовира и неговите
съоръжения след изтичане на този период, визиран в годишния доклад, което по преценка на
контролните органи е налагало нова оценка на състоянието с изготвяне на актуален анализ, в
каквато насока е дадено изрично предписание. Обстоятелството, на което се позовава
жалбоподателят може да бъде оценено при индивидуализация на санкцията, но не променя
преценката за съставомерност на деянието, а тъкмо напротив – съдържа признание на факта, че
актуален анализ не е изготвен, без значение дали собственикът на язовира споделя или не
тезата на контролните органи за необходимост от такъв, вследствие констатираната засилената
водна филтрация в петата на въздушния откос.
С оглед изложеното, съдът намира, че от обективна страна са осъществени признаците на
състава на административно нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 39, вр. чл. 190а, ал. 2, вр. ал. 1, т. 3
от Закона за водите, както правилно деянието е квалифицирано от
административнонаказващия орган. Вмененото нарушение е формално, на просто извършване,
чрез неизпълнение на задължение за предприемане на определено действие, което е
безпротиворечиво установено, без значение от конкретния брой неизпълнени предписания,
явяващо се едно деяние – нарушение по чл. 190, ал. 2, вр. ал. 1, т. 3 от ЗВ и едно основание за
6
ангажиране на отговорността, като изготвянето на анализ за предходен период, съдържащ се в
годишния доклад за 2015 г. – 2017 г. е факт, който не променя характера на деянието от гледна
точка неговата обществена опасност и преценката по чл. 28 от ЗАНН, но има известно
значение за индивидуализация на санкцията. При определяне на маловажните случаи при
административните нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл.
93, т. 9 от НК. Действително, по делото не се установява да са настъпили някакви вредни
последици за хората, околната среда или инфраструктурата от така извършеното нарушение, но
това само по себе си не води автоматично до маловажност на нарушението, още повече че
законодателят не диференцира това дали едно неизпълнено предписание е нарушение или не
според това дали е свързано с настъпването на някакви вредни последици. За да се прецени
приложението на чл. 28 от ЗАНН релевантни са не само липсата на вредни последици или
тяхната незначителност, но и другите обстоятелства, които могат да обосноват изводи в тази
насока. В случая безспорно обаче вредни последици, при това значителни и касаещи живота и
здравето на хората, както и за публично или частно имущество могат да настъпят вследствие
на неподдържана в добро техническо и експлоатационно състояние язовирната стена на
процесния язовир или съоръжения и неизпълнение на конкретни предписания за отстраняване
на пропуски по тях. Доколкото обаче такива не са намерили проявление в обективната
действителност и при липса на твърдения за предходни нарушения, като процесното което, е
първо, както и при липса на други отегчаващи отговорността обстоятелства, с определяне на
имуществената санкция от АНО на минималния законов размер, е налице основание за
ревизиране на този аспект от дейността му при реализиране на отговорността. По този начина,
в рамките на преценката по реда на чл. 27 от ЗАНН, съдът приема, че размерът на наложената
административна санкция е необходимо да бъде намален съобразно установения специален
минимум от 1000 лева, в какъвто смисъл следва да бъде изменено наказателното
постановление.
Мотивиран така, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС - 102 от 15.07.2020 г. на Заместник –
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на
„Напоителни системи“ ЕАД, град София, на основание чл. 83 от ЗАНН и чл. 201, ал. 12 и чл.
200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите, е наложена административна санкция: имуществена
санкция в размер на 5000 лева за за неизпълнение на задължение по чл. 190а, ал. 2, във връзка с
чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция
на 1000.00 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд - Хасково в 14 – дневен
срок от съобщаването му на страните.
7
Съдия при Районен съд – Хасково: /п/ не се чете



Вярно с оригинала!
Секретар:К.С.

8