Решение по дело №212/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 462
Дата: 14 март 2023 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20237180700212
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2023 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№. 462

 

гр. Пловдив, 14.03.2023 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХIХ състав в открито заседание на четиринадесети февруари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря Б.К. и участието на прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ, като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 212 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от П. Н.Д., ЕГН **********, адрес: ***, чрез адвокат В.М., срещу Решение № 1917/13.10.2022 г., постановено по а.н.д № 3715 по описа за 2022 г., на Районен съд - Пловдив XXVI - наказателен състав, с което е потвърдено Наказателно постановление №  11-01-988 от 02.06.2022 г., издадено от директор на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ред., ДВ бр. 85 от 24.10.2017 г.) на жалбоподателя е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 13, ал. 3,т. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС).

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Оспорва се изводът на районния съд, че в хода на административното производство не са допуснати съществени процеуални нарушения. Твърди се, че не са спазени изискванията на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, тъй като в наказателното постановление липсва надлежно описание на нарушението. Сочи се, че не е спазена и разпоредбата на чл. 42, т. 7 ЗАНН, тъй като в АУАН не е посочен единният граждански номер на свидетеля на установяване на нарушението. По същество се поддържа, че вмененото на оспорващия деяние е недоказано от обективна страна, тъй като изискванията на чл. 13, ал. 3, т. 3 ЗФУКПС са били удовлетворени, чрез предварително проведен финансов контрол при „Напоителни системи“ ЕАД клон Струма – Места като част от единната счетоводната политика на дружеството. На следващо място се твърди, че  са налице и предпоставките деянието да бъде квалифицирано като „маловажен случай“, тъй като на възникнали вредни последици за бюджета на „Напоителни системи“ ЕАД. Претендира се  отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърденото с него наказателно постановление. 

3. Ответникът по касационната жалба – Агенция за държавна финансова инспекция, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок от страна с надлежна процесуална легитимация срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу НП    11-01-988 от 02.06.2022 г. на Агенция за държавна финансова инспекция. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № 11-01-988 от 17.12.2021г., съставен от С.П.Т. – на длъжност държавен инспектор при Агенция за държавна финансова инспекция. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:  На 15.06.2021 г. П. Н.Д., като директор на „НС“ ЕАД - Клон Марица, подписал електронно платежно нареждане за кредитен превод с Референтен № *********/15.06.2021 г., с което наредил по фактури №№

**********/01.03.2021 г. и **********/01.03.2021 г. плащане на задължения на „НС“ ЕАД - Клон Струма – Места към „Престиж – Бизнес -93” ООД, в общ размер на 619 347,12 лв. с ДДС, без преди това да са приложени въведените в „Напоителни системи” ЕАД контролни дейности за предварителен контрол за законосъобразност на извършените разходи, в това число попълване на заявка "Искане за извършване на разход". Плащането било извършено по договор Д-53-1791-28/05.02.2021г., сключен от „НС“ ЕАД - Клон Струма – Места с „Престиж – Бизнес -93” ООД за обект: „Спасителни и неотложни аварийни ремонтно-възстановителни работи на коригиран участък, ляв бряг на р. Марица на км. 4+500 в землището на с. Хвостяне, общ. Гърмен, обл. Благоевград.

Като причина за липсата на проведен финансов контрол при „НС“ ЕАД – Клон Марица, в писмо от 17.11.2021 г. до Агенцията за държавна финансова инспекция дружеството сочи, че съгласно действащите правила на СФУК, финансовият контрол в „Напоителни системи” ЕАД е единен информационен програмен продукт. Предварителен контрол за извършване на разхода е осъществен от клон Струма – Места с искания за извършване на разход с № ИДП-02-030811/ 22.03.2021 г. и № ИДП-02-0308823/22.03.2021 година. Разходът е одобрен от финаносовия контрольор и изпълнителния директор в Централно управление на „Напоителни системи” ЕАД на дата 22.03.2021 г., поради което предварителен контрол в клон Марица не е било необходимо да бъде извършван.

Контролните органи установили, че в конкретния случай, преди извършване на разхода от клон Марица в размер на 619 347,12 лв., е следвало да бъде извършен предварителен контрол за законосъобразност и от „Напоителни системи” ЕАД - клон Марица, тъй като разходите се извършват от клон Марица, а не от клон Струма – Места и средствата към 15.06.2021г. вече не са с първичния произход от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет.

7. Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл. 32, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1, пр. 2 от ЗДФИ е наложил на нарушителя глоба в размер на 200 лева.

8. При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че нарушението е установено безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът е изложили мотиви относно липсата на предпоставките нарушението да бъде квалифицирано като „маловажен случай“. Не е намерил и основания за намаляване размера на наложените наказания.

ІV. От правна страна:

9. По делото е безспорно установено, че в „Напоителни системи” ЕАД има разработена система за финансово управление и контрол (СФУК), задължителен елемент от която е предварителният контрол за законосъобразност при поемане на финансово задължение. Процесът на поемане на задължение предшества всяко извършване на разход. Безспорно е установено, че за разхода в размер на 619 347,12 лв. оспорващият в качеството на директора на „Напоителни системи” ЕАД – Клон Марица не е приложени въведените в „Напоителни системи” ЕАД контролни дейности за предварителен контрол за законосъобразност на извършените разходи, в това число попълване на заявка "Искане за извършване на разход". Обстоятелството, че такава процедура е била проведена в друг клон, макар и в рамките на единната счетоводната политика на дружеството, не снема задължението на ръководителя на клона извършващ разхода да проведе самостоятелен контрол за законосъобразност. Този извод се подкрепя еднозначно и непротиворечиво от правилото на чл. 16, ал. 3 от Инструкция за реда и начина на осъществяване на предварителен контрол върху документи и действия, свързани с цялостната дейност по финансово управление и контрол в „Напоителни системи” ЕАД, което предвижда за начина на разходване на паричните средства от сметки на клоновете, подлежащи на предварителен контрол, управителите на клоновете да носят отговорност за законосъобразност и целесъобразност на всеки разход извършен от съответния клон. 

Като е поел финансово задължение за сметка на управлявания от него клон, без да приложи създадените със СФУК контролни дейности, включващи и предварителен контрол за законосъобразност при поемане на задължение, касаторът като субект на задължението по чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС без съмнение е осъществил от обективна и субективна страна състава на вмененото му административно нарушение.

Правилно е районния съд е приел, че са спазени сроковете по чл. 34 от ЗАНН. Нарушението е извършено на 15.06.2021  г., а финансовата инспекция възложена със заповед от 08.10.2021 г. АУАН е съставен на 07.12.2021 г. Така, от извършване на нарушението до съставянето на акта за установяването му не са изтекли предвидените в чл. 34, ал. 2 ЗАНН срокове.

Несъстоятелни са възраженията на оспорващия за наличието на дефицит в съдържанието на издаденото наказателно постановление. Последното ясно и точно дава описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено. Фактическата обстановка е законосъобразно отнесена към приложимата санкционна норма, така щото деецът да разбере с кои свои действия е реализирал съставът на нарушението.

Относно възраженията на жалбоподателя за необходимост от посочване ЕГН на свидетеля на установяване на нарушението, следва да се съобрази т. 10 от Постановление № 10/28.09.1973 г. на Пленума на Върховния съд: "При наличие на очевидци при извършване на нарушение или при констатиране на същото следва те да се посочат в акта като свидетели, за да се осигури разкриването на обективната истина". Непосочването им във всички случаи е нередовност на АУАН, а дали тя е съществена - дали се е отразила на законосъобразността на НП, издадено въз основа на същия АУАН, следва да се преценява във всеки конкретен случай с оглед това, дали е препятствала разкриването на обективната истина. В този аспект липсата на отразено ЕГН на свидетеля в случая не препятства по никакъв начин разкриването на обективната истина и не е пропуск от категорията на съществените нарушения, обосноваващи самостоятелно отмяна на НП. Единният граждански номер на свидетелите служи за индивидуализация, респект. идентификацията им, която в случая не е спорна. Допуснато нарушение при съставяне на АУАН в случая не е съществено, тъй като не нарушава и не ограничава правото на защита на нарушителя.

Основателни са възраженията на оспорващия относно незаконосъобразността на преценката на районния съд по приложимостта на чл. 28 ЗАНН. Съгласно ТР № 1/ 2007 г. на ОСНК на ВКС преценката на административнонаказващия орган за маловажност на случая по смисъла на чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. За органа съществува императивното задължение винаги преди да издаде наказателно постановление да извърши преценка по чл. 28 от ЗАНН и ако са налице условията за това – да го приложи, а за съда, осъществяващ контрол за законосъобразност на издаденото вече наказателно постановление – задължението да извърши преценка и на това основание като част от цялостната проверка за законосъобразност, като при констатиране на маловажно нарушение следва да отмени постановлението дори само на това основание.

В горния аспект видът и характерът на защитените обществени отношения не може да бъде самостоятелно основание за изключване приложимостта на института на „маловажния случай“. Възможността и задължението за индивидуална преценка по чл. 28 от ЗАНН във всеки конкретен случай на административно нарушение не се явява и в противоречие с приложимото европейско законодателство. За да се прецени степента на обществена опасност на нарушението, е необходимо да се обсъдят всички обстоятелства, свързани с обективното отрицателно въздействие, което деянието е оказало или може да окаже спрямо обекта на посегателство. За нуждите на тази преценка следва да бъдат претеглени всички смекчаващи и отегчаващи обстоятелства, с оглед отличаването на конкретното деяние от типичните нарушения от същия вид.

Обстоятелствата, че в случая дейността на „Напоителни системи” ЕАД е подчинена на обща счетоводна политика и наличието на предходно проведен финансов контрол  от централата по отношение на извършения в клона разход, без да са налице промени в неговите параметри и основания, поставя настоящия случай в отлика с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Това смекчаващо обстоятелство и фактът, че нарушението е първо по ред, разкриват по – ниска обществена опасност на деянието. Макар административното нарушение да е извършено посредством бездействие и настъпването на вредоносни последици да не е елемент от фактическия му състав, то съвкупната преценка на смекчаващите обстоятелства в случая разкрива явно незначителна степен на обществена опасност по смисъла на чл. 28 ЗАНН.

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден и допустим, но неправилен съдебен акт, който следва да бъде отменен.

V. По съдебните разноски.

10. Жалбоподателят в настоящото производство не е отправил надлежна претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХIХ състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ  Решение № 1917/13.10.2022 г., постановено по а.н.д № 3715 по описа за 2022 г., на Районен съд - Пловдив XXVI - наказателен състав.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 11-01-988 от 02.06.2022 г., издадено от директор на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция (ред., ДВ бр. 85 от 24.10.2017 г.) на П. Н.Д., ЕГН **********, адрес: *** е наложено административно наказание "глоба" в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 13, ал. 3,т. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор

Решението е окончателно.

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                       ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                                                                                                        

   2.