Решение по дело №207/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 февруари 2022 г. (в сила от 18 февруари 2022 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20217160700207
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 24

 

Гр. Перник, 18.02.2022 година.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, касационен състав, в публично съдебно заседание проведено на шестнадесети февруари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                                       ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                                         СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при съдебния секретар А.М. и с участието на прокурор Моника Любомирова от Окръжна прокуратура Перник, като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов КАНД № 207 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 70 – чл. 73 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 419 и следващите от Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК), във връзка с чл. 84 от ЗАНН.

Образувано е по предложение на наблюдаващ прокурор при Районна прокуратура Перник, който заявява, че досъдебно производство № 686/2019 година по описа на 01 РУ Перник при ОДМВР Перник е било образувано по реда на чл. 354а, ал. 3 от НПК срещу С.Г.К.. В хода на разследването е установено, че на 03.11.2019 година С.Г.К. е управлявал МПС в едногодишния срок от наказването му по административен ред с Наказателно постановление № 17-1158-002820 от 31.07.2017 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, представляващо престъпление по чл. 343в, ал. 2 от НК. С Постановление от 05.07.2021 година С.Г.К. е привлечен в качеството на обвиняем за извършено престъпление по чл. 343в, ал. 2 от НК, като по време на дадените обяснения е заявил, че с Наказателно постановление № 19-1158-004726 от 28.11.2019 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник е наказан по административен ред, като НП е влязло в сила на 26.06.2020 година. Според вносителя на предложението са налице основания за възобновяване на административнонаказателното производство по смисъла на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН – когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. С позоваване на чл. 72, ал. 1, предложение второ от ЗАНН се предлага да бъде възобновено административнонаказателното производство, приключило с издаването на НП № 19-1158-004726 от 28.11.2019 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, след което да се отмени същото и се прекрати административнонаказателното производство.

В проведеното съдебното заседание вносителя на предложението редовно призован не се явява.

В проведеното съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Перник, прокурор Моника Любомирова поддържа искането за възобновяване по изложените съображения и моли съда да постанови решение, с което да възобнови административнонаказателното производство, както и да отмени издаденото наказателно постановление.

В проведеното съдебното заседание административнонаказващият орган редовно призован, се представлява от главен юрисконсулт З.В., която моли съда да отхвърли направеното предложение за възобновяване и отмяна на издаденото НП по подробно изложени мотиви.

В проведеното съдебно заседание заинтересованата страна С.Г.К., редовно призован не се явява и не се представлява.

Настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник след като прецени доводите изложени в предложението, приложените към него доказателства и становището на страните приема от фактическа страна следното:

С Наказателно постановление № 19-1158-004726 от 28.11.2019 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник при ОДМВР Перник на С.Г.К. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 лева за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, за това, че на 03.11.2019 година в гр. Перник управлява МПС – лек автомобил „***“ с рег. № РК *** ВВ след като е лишен от това право по административен ред с НП № 17-1158-002820 от 31.07.2017 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, влязло в сила 07.09.2019 година.

С Постановление за привличане на обвиняем от 05.07.2021 година на Районна прокуратура Перник, С.Г.К. е привлечен в качеството на обвиняем, за това, че на 03.11.2019година в гр. Перник е управлявал МПС без съответно свидетелство за управление в едногодишния срок от наказването му за същото деяние по административен ред с НП № 17-1158-002820 от 31.07.2017 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, влязло в сила 07.09.2019 година, съставляващо престъпление по чл. 343в, ал. 2 от НК.

При съпоставка между двете производства /административнонаказателното и наказателното/, съдът приема, че фактическият състав на административното нарушение, възприето в НП покрива фактическия състав на престъпление по чл. 343в, ал. 2 от НК. В случая няма съмнение за идентичност на фактите, обусловили привличането към административнонаказателна и наказателна отговорност на едно лице, поради което се съобрази, че в тази хипотеза приоритет има наказателната отговорност – по аргумент от чл. 33, ал. 2 от ЗАНН. Неспазване на установеното правило „При констатиране на признак/признаци на извършено престъпление административнонаказателното производство се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор. Веществените доказателства и вещите по чл. 41 се пазят от административнонаказващия орган до произнасянето на прокурора“, следва да бъде отстранено посредством предвидения в ЗАНН институт на възобновяване на производството. В случай, че административнонаказателната отговорност е реализирана по – рано от наказателната, поради което следва да се възобнови административнонаказателното производство по реда на чл. 72, ал. 1 от ЗАНН и да се отмени издаденото в рамките на това производство НП. По този начин се избягва нарушаване на установената забрана за повторно осъждане за едно и също нещо, израз на която е нормата на чл. 4, т. 1 от Протокол № 7 към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи /КЗПЧОС/, чрез премахване на единствената законова пречка за нормалното развитие на наказателното производство.

С Тълкувателно решение № 3 от 22.12.2015 година на ОСНК на ВКС по тълкувателно дело № 3/2015 година, чийто постановки са потвърдени с Тълкувателно решение № 4/06.02.2018 година на ОСНК на ВКС по тълкувателно дело № 4/2017 година, постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл. 24, ал. 1, т. 6 НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забраната за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние/, в                     т. 1.2.2. е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по – широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на това, както и с оглед практиката на ЕСПЧ, в цитираното по – горе ТР е възприето, че компенсацията на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл. 4, § 1 от Протокол № 7, може да бъде постигната чрез прекратяване на второто по ред наказателно производство на основание чл. 4, § 1 от Протокол № 7 и по реда на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК. След постановяване на посоченото тълкувателно решение са последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в ДВ бр. 63 от 2017 година, в сила от 5.11.2017 година, с които е въведена система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. Същевременно в нормата на чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН е предвидено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства – когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Настоящият случай е такъв. Налице е приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП и образувано за същото деяние и срещу същото лице наказателно производство. Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно ТР № 3 от 22.12.2015 година на ВКС по тълкувателно дело № 3/2015 година на ОСНК на ВКС, безспорно съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Фактите на инкриминираното поведение са едни и същи, а деянието, за което е приключило административнонаказателно производство, осъществява признаците на предвиден в НК престъпен състав. Съответен с правото на ЕКПЧ по отношение второстепенното значение на формалните вътрешноправни квалификации е изведеният от СЕС критерий за приложение на принципа ne bis in idem – тъждеството на деянието /историческият акт/, разбирано като съвкупност от неразривно свързани помежду си факти, независимо от правната квалификация или от защитавания правен интерес. Според СЕС отправната точка за преценка на понятието „същото деяние“ е „конкретното незаконно поведение“, „идентичността на фактическите актове“ – по делата V. E. C-436/04 /решение от 9 март 2006 г. /, G. and others C-467/04 /решение от 28 септември 2006 г. /, J. L. V. S. C-150/05 /решение от 28 септември 2006 г. /, G. and B., съединени дела С-187/01 и С-385/01 /решение от 11 февруари 2003 г./ е приета тезата, че приложението на правилото ne bis in idem не се изключва заради различия в правната квалификация на едно и също деяние или с оглед критерия „тъждество на защитения правен интерес“, който може и да не е еднакъв. Следователно, водещо е значението на фактическата идентичност или съществено сходство от обективна и субективна страна на конкретно осъщественото от дееца поведение. Посочените по – горе норми не съдържат отрицателна предпоставка, изразяваща се в погасяване на задължението по влязло в сила НП и/или съставяне на АУАН от длъжностно лице в структурата на органа по досъдебното производство, обосноваваща отхвърляне на предложението като неоснователно по отношение чл. чл. 70, ал. 2, т. 5 от ЗАНН.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 73, ал. 4, т. 2 от ЗАНН, настоящия касационен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателно производство, образувано по предложение на наблюдаващ прокурор при Районна прокуратура Перник, по отношение Наказателно постановление № 19-1158-004726 от 28.11.2019 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, влязло в сила на 26.06.2020 година, с което на С.Г.К. е наложено административно наказание„Глоба“ в размер на 300 лева за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, за това, че на 03.11.2019 година в гр. Перник управлява МПС – лек автомобил „***“ с рег. № РК *** ВВ след като е лишен от това право по административен ред с НП № 17-1158-002820 от 31.07.2017 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник.

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-1158-004726 от 28.11.2019 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник, с което на С.Г.К. е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 300 лева за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП, за това, че на 03.11.2019 година в гр. Перник управлява МПС – лек автомобил „***“ с рег. № РК *** ВВ след като е лишен от това право по административен ред с НП № 17-1158-002820 от 31.07.2017 година на началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Перник.

ПРЕКРАТЯВА образуваното административнонаказателно производство.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

 

ЧЛЕНОВЕ: /п/

 

 

                    /п/