Решение по дело №610/2023 на Районен съд - Девня

Номер на акта: 206
Дата: 13 декември 2023 г.
Съдия: Юлиян Живков Николов
Дело: 20233120100610
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 юни 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 206
гр. Девня, 13.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВНЯ, ІІІ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и първи ноември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:ЮЛИЯН Ж. НИКОЛОВ
при участието на секретаря ИВЕЛИНА Н. МАРКОВА
като разгледа докладваното от ЮЛИЯН Ж. НИКОЛОВ Гражданско дело №
20233120100610 по описа за 2023 година
Предявен е положителен установителен иск с правно основание
чл.422, ал.1 ГПК вр.чл.415 ГПК, вр. чл.79, ал.1 ЗЗД и чл.92 ЗЗД от „Йетел
България“ЕАД с ЕИК *********. Ищецът твърди, че по повод договор за
мобилни услуги от 24.02.2021 г., сключен за мобилен номер 0893 715815 по
програма Тотал плюс, стандартен месечен абонамент 34.99 лева.Отв.М. И. Е.
е абонат на дружеството-доставчик на мобилни услуги „Йетел България”
ЕАД, с уговорен срок на действие 24 месеца до 24.02.2023 г.С допълнително
споразумение от 13.02.2018г. абонатът е избрал нов абонаментен план – Тотал
36.99 с действие 24 месеца до 13.02.2020г.На същата дата ответникът е
сключил и договор за лизинг на базови мобилни аксесоари със срок на
договора 23 месеца и месечна лизингова вноска в размер на 2.42 лева.
Сочи, че съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния
оператор „При ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането
на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава
ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален
договор всеки потребител-страна по договора бива уведомен за датата от
месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата
1
не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите
суми”. Ищецът твърди, че за отчетния период от 20.03.2021г. до 19.06.2021г.,
ответника дължи сумата 497.90 лева от която 155.05 лева представляваща
дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги, сумата от 45.98 лева представляваща общата стойност на
незаплатените от ответника лизингови вноски и 296.87 лева неустойка по
предсрочно прекратяване на договори за мобилни услуги.Твърди се, че отв. Е.
като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „Йетел България“ ЕАД се е съгласил и е приел Общите Условия на
оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни
услуги. Твърди, че съгласно чл.49 от Общите Условия ищецът има право да
получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят е длъжен да
заплаща определените от Йетел цени по начин и в срокове за плащане,
посочени в т.27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата,
но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“. Незаплащането в срок
на издадените от оператора на абоната фактури за ползваните мобилни
услуги е обусловило правото на Йетел да прекрати едностранно
индивидуалния договор на М.Е.. При неспазване на което и да е задължение
по част XIII от тези Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на
някое от другите задължения на потребителя, Йетел има право незабавно да
ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т.19б, в, да
прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже
сключване на нов договор с него“. Твърди също, че индивидуалният договор
влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените
случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на договора за
предоставяне на мобилни услуги. В чл.20 от Общите условия е посочено, че
всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и специфика по цени,
съгласно действащата ценова листа на Йетел. Съгласно чл.23, б месечния
абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален
договор и включва разходите за поддръжка на мрежата и се предплаща от
потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя
абонаментен план (програма) пакет. По силата на чл.26 неполучаването на
фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на
дължимата сума. Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на
2
всякакви допълнителни (извънредни) разходи, свързани със събирането на
вземания, които са присъдени по съдебен ред. Поради това, че отв. М. И. Е. не
е извършил плащане на дължимите суми, ищецът предявил в РС Девня
заявление по чл.410 ГПК за издаване на заповед за изпълнение на парично
задължение срещу ответника и е образувано ч. гр. дело №157/2020 г. Моли
съда, да приеме за установено, че ответникът дължи на ищеца сумата 497.90
лева представляваща дължими и неплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги за мобилен номер , стойността на
незаплатените лизингови вноски за четири броя базови устройства и
неустойка за предсрочно прекратяване на договора.Претендира заплащане на
направените разноски и адвокатски хонорар.
В срока по чл.131 ГПК е постъпил отговор на исковата молба.
Ответникът , чрез особен представител излага становище за допустимост на
предявения иск, но счита същия неоснователен. Оспорва претенцията за
заплащане на дължима неустойка за предсрочно прекратяване на договор за
мобилни услуги. Заявява, че ищцовото дружество не доказва възникване на
предпоставки за начисляване на неустойка, тъй като не доказва да са
предоставени и незаплатени от него услуги, даващи правото за начисляване
на неустойка. Твърди, че няма задължения към ищцовото дружество, които да
произлизат от използвани и незаплатени мобилни услуги. Моли съда, да
постанови решение, с което да отхвърли иска като неоснователен.
Претендира разноски.

Съдът, след преценка поотделно и в съвкупност на представените
доказателства, направи следните фактически изводи:
Видно от договор за мобилни услуги от 24.02.2021 г., ., сключен
за мобилен номер 0893 715815 по програма Тотал плюс, стандартен месечен
абонамент 34.99 лева.Отв.М. И. Е. е абонат на дружеството-доставчик на
мобилни услуги „Йетел България” ЕАД, с уговорен срок на действие 24
месеца до 24.02.2023 г.С допълнително споразумение от 13.02.2018г.
абонатът е избрал нов абонаментен план – Тотал 36.99 с действие 24 месеца
до 13.02.2020г.На същата дата ответникът е сключил и договор за лизинг на
базови мобилни аксесоари със срок на договора 23 месеца и месечна
лизингова вноска в размер на 2.42 лева.
3
Представени са Общи условия на „Йетел България” ЕАД за
взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги.
Видно от три броя фактури с дати съответно 20.04.2021г.,
20.05.2021г. и 20.06.2021г. е начислена сума за плащане общо 155.05 лв.
представляваща незаплатени месецни такси по абонамент и незаплатени
лизингови вноски за 4 бр. мобилни базови устройства.Неизпълнението на
горецитираните фактури в указания срок е ангажирало и договорната
отговорност на абоната по т.11 от процесния договор за услуги.

При така установената фактическа обстановка съдът направи
следните правни изводи :
По предявения положителен установителен иск:
Представените доказателства установяват наличието на валидно
сключен договор за предоставяне на мобилни услуги и наличие на
задължения по издадени фактури за процесния период. Констатацията за
неположени от ответника подписи в декларация – съгласие и в приложение –
ценова листа не опорочават валидността на сключените договори, а имат за
последица неотносимост на съответните общи условия и ценова листа за
правоотношенията между страните. Претенцията е отправена след изтичане
срока на процесния договор и не се отнася за вземане, основано на клауза от
общите условия. Месечната такса за съответния тарифен план и за
съответните лицингови вноски за мобилни апарати е вписана в договора и
допълнителното споразумение, които са подписани от ответника, при което
неплатената цена за ползвани услуги и стоки е дължима. Ответната страна не
твърди наличие на извършени плащания по съответните фактури и не
представя доказателства в такава насока, при което следва да се приеме, че
задълженията по съответните фактури относно такси и вземания за
предоставени мобилни услуги и закупени на лизинг мобилни устройства на
обща стойност 497.90лв. са изискуеми и предявеният установителен иск
следва да бъде уважен.
По предявените осъдителни искове:
Доколкото всяка от претенциите за плащане на неустойка е
основана на настъпило основание за едностранно прекратяване на договора за
мобилни услуги и възникнала поради това предсрочна изискуемост на
4
неустойка съгласно общите условия (чл.75, вр. чл.19б, б.“в“, и чл.12, т.2),
които ответникът не е подписал и са неотносими между страните по
процесния договор, всяка от предявените претенции се явява неоснователна.

С оглед изхода на спора ответникът следва да бъде осъден да
заплати на ищцовата страна обезщетение за направените разноски, от което
205.00 лв по исковото производство и 505.00 лв по заповедното производство.
Водим от изложеното, съдът

РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО, че М. И. Е. , ЕГН ********** с
адрес- с.С. К. , общ.В. д. ДЪЛЖИ на “Йетел България” ЕАД гр. София, ЕИК
*********, сумата: дължи сумата 497.90 лева от която 155.05 лева
представляваща дължими и незаплатени месечни абонаментни такси за
потребление на мобилни услуги, сумата от 45.98 лева представляваща
общата стойност на незаплатените от ответника лизингови вноски и 296.87
лева неустойка по предсрочно прекратяване на договори за мобилни услуги за
което е издадена Заповед №71 от 17.02.2023 г. за изпълнение на парично
задължение по чл.410 ГПК по ч. гр. дело №157/2023 г. на РС Девня, на
основание чл.422, вр. чл.415, ал.1 ГПК.
ОСЪЖДА М. И. Е. , ЕГН ********** с адрес- с.С.н К. , общ.В. д.
, ДА ЗАПЛАТИ на „Йетел България” ЕАД гр. София, ЕИК *********, сумата
710.00 лв (седемстотин и десет лева , 00 ст.), представляваща обезщетение за
сторени разноски, от които 205.00 лв по исковото производство и 505.00 лв по
заповедното производство на основание чл.79, ал.1 ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ОС Варна в
двуседмичен срок от съобщаването.

Съдия при Районен съд – Девня: _______________________
5