Решение по дело №90/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2021 г. (в сила от 16 март 2021 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700090
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               132/16.03.2021 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на единадесети март през две хиляди и двадесет и първа година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Антоанета Лазарова                                                        разгледа

Адм.дело №90/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на В.П. ***, подадена чрез пълномощника му адвокат П., срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0996-000010/08.01.2021г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „М*** Л 200“ с рег.№М*** за срок от шест месеца. В жалбата се поддържа искане за отмяна на оспорения административен акт, като се поддържа, че е незаконосъобразен. В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адвокат П., поддържа жалбата си и развива доводи н подкрепа на искането за отмяна на оспорения административен акт, като претендира и присъждане на разноски по делото.

         Ответника по жалбата не взема становище по спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0996-000010/08.01.2021г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „М*** Л 200“ с рег.№М*** за срок от шест месеца. Мотивите се свеждат до това, че на 07.01.2021г. оспорващия, който управлява около 16.10 часа ППС товарен автомобил „М*** Л 200“ с рег.№М*** , отказва да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози и не изпълнява предписание за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози, с което е нарушил разпоредбата на чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП. При така описаната фактическа обстановка, административния орган е бил мотивиран на основание чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП да издаде оспорения административен акт, с които по отношение на оспорващия е наложена оспорваната принудителна административна мярка.

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

От приетия на л.16 по делото АУАН№ GА352009/07.01.2021г. се установява, че на 07.01.2021г. в 16.10 часа в гр.Монтана по бул.“Г*** А*** “ кръстовището с ул.“И*** Д*** “, оспорващия управлява товарен автомобил „М*** Л 200“ с рег.№М*** - като в 16.25 часа в сградата на сектор „Пътна полиция“ ОД на МВР Монтана, оспорващия отказва да бъде изпробван за наркотични вещества и техни аналози с техническо средство DRUGTEST 5000 с фабричен номер ARКС-0035. На оспорващия е издаден талон за изследване №090639 (л.21 по делото).

 Със Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0996-000010/08.01.2021г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „М*** Л 200“ с рег.№М*** за срок от шест месеца. Оспореният административен акт е връчен на лично оспорващият на 29.01.2021г., което се установява от подписа му върху разписка на административния акт, тоест жалбата с вх№000-2643/09.02.2021г., с която е оспорен административния акт, е подадена в рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.

От така описаната фактическа обстановка, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

По аргумент от разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от Началник сектор „Пътна полиция” към ОД на МВР Монтана, който е овластен с правомощия със Заповед №301з-1411/07.06.2017г. на Директора на ОД на МВР Монтана (л.17 по делото), която е основана на дадени правомощия със Заповед №8121з-1524/09.12.2017г. на Министъра на вътрешните работи (л.18 по делото), като в случая и заеманата от административния орган длъжност може да се идентифицира с ръководител на служба за контрол по този закон (Арг.: чл. 172, ал. 1, вр. с чл. 170 и чл. 165 от ЗДвП), тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен акт.

         Оспорения административен акт за налагане на ПАМ е издадена в предвидената писмена форма, като в него са изложени фактическите и правни основания, които са мотивирали административния орган за налагане на ПАМ.

Настоящият съдебен състав счита, че от събраните по делото доказателства следва да се приеме, че административния акт е издаден в нарушение на материалния закон. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП се прекратява регистрацията на ППС на собственик, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. В конкретния случай от описанието в оспорения административен акт се установява, че принудителната административна мярка е наложена на оспорващия, тъй като е отказал да му бъде извършена проверка с тест за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози и не изпълнява предписание за химико-токсилогично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози, с което е нарушил разпоредбата на чл.174, ал.3, пр.2 от ЗДвП. Видно от приетия по делото Талон за изследване №090639 (л.21 по делото), в 17,00 часа на 07.01.2021г., на оспорващия е указано в срок от 45 мин да се яви в ЦСМП Монтана за извършване на химико-токсично лабораторно изследване за установяване на употреба на наркотични вещества или техни аналози. От служебно приетото по делото заверено копие от регистър/дневник на МСО към МБАЛ „Д-р С*** И*** “ АД гр.Монтана (л.32 по делото), което е изпратено с писмо вх.№413/25.02.2021г. (л.31 по делото), във връзка със служебно изискани от настоящия съдебен състав доказателства, се установява, че в 17,25 часа на 07.01.2021г. на оспорващия е взета кръв за изследване за употреба на наркотични вещества или техни аналози, като пълнотата изисква да се отбележи, че при даването на кръв за изследване, оспорващия е спазил както срока от 45 мин по Талон за изследване №090639, така и срока от 45 мин по чл.6, ал.6, т.2 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози. При наличието на това установяване по делото следва да се приеме, че оспорения административен акт е издаден в нарушение на материалния закон, тъй като оспорващия е изпълнил предписанието за извършване на химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози в указания срок, тоест не е налице описания отказ, който е мотивирал издаването на оспорения административен акт. Следва да се отбележи, че разпоредбата на чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП предоставя алтернативна възможност проверката за употреба на наркотични вещества или техни аналози да бъде извършена с тест за установяването им или чрез химико-токсилогично лабораторно изследване, тоест след като оспорващия се е подложил на химико-токсилогично лабораторно изследване в рамките на указания срок от 45 мин не са налице материално правните предпоставки за налагане на оспорената ПАМ.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия за присъждане разноски по водене на съдебното производство, съгласно разпоредбата на чл. 143, ал.1 от АПК, ответника, чрез юридическото лице Областна дирекция на МВР Монтана, следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия претендираните разноски по делото в размер на 390 (триста и деветдесет) лева , който се следват като разноски за адвокатско възнаграждение платено на адвокат П. в размер на 380 (триста и осемдесет) лева, които са платени по силата на Договор за правна защита и съдействие, защита и съдействие (л.10 по делото), както и 10 (десет) лева внесена държавна такса за образуване на делото.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0996-000010/08.01.2021г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана, с която на основание чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС товарен автомобил „М*** Л 200“ с рег.№М*** за срок от шест месеца е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, а жалбата да се уважи като основателна, като на оспорващия се присъдят сторените разноски по делото, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №21-0996-000010/08.01.2021г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, сектор „Пътна полиция“ Монтана.

ОСЪЖАДА Областна дирекция на МВР Монтана да заплати на В.П. ***, ЕГН * разноски по воденото съдебно производство в размер на 390 (триста и деветдесет) лева.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: