Решение по дело №7414/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260178
Дата: 5 февруари 2021 г. (в сила от 3 март 2021 г.)
Съдия: Силвия Лъчезарова Алексиева
Дело: 20205330207414
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 260178

гр. Пловдив, 05.02.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ,ІІІ н.с., в публично съдебно заседание на осми януари две хиляди и двадесет и първа година в състав

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: СИЛВИЯ АЛЕКСИЕВА

 

при участието на секретаря Жулиета Колева като разгледа докладваното от съдията АНД № 7414/2020 г. по описа на Районен съд Пловдив, ІІІ н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление /НП/ № 36-0000627/05.11.2020 г. на директор на Регионална Дирекция „Автомобилна Администрация” Пловдив, с което на „БГ Сървис 2011“ ООД, ЕИК ********* на основание чл. 178а, ал. 4, т.1, предл. 1во от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв., за нарушение на чл. 24, ал. 1 от Наредба Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС.

Жалбоподателят чрез процесуалния си представител в жалбата и писменото си становище, моли да се отмени НП с аргумент, че не е настъпила никаква промяна на обстоятелствата и алтернативно моли да се приложи чл. 28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр. Пловдив /РД АА/, не изпращат представител в съдебно заседание, а в писменото си становище по преписката твърдят законосъобразност на акта и съставянето му като съобразено с процесуалните правила.

Съдът като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното:

Съдът намира, че жалбата е подадена в законоопределения срок, от процесуално легитимирана страна, която има право на жалба, поради което съдът намира, че същата е редовна и допустима.

От фактическа  страна съдът намери за установено следното:

„БГ Сървис 2011“ ООД било лице, на което е издадено разрешение № 1166/15.02.2017 г. за извършване на годишни технически прегледи. В обекта си за извършване на ГТП, дружеството имало две линии като дейността си осъществявали посредством техника, включваща спирачен стенд на линия едно и спирачен стенд на линия две, които били проверени за техническа изправност на 28.11.2019 г. В седемдневен срок, дружеството не заявило промяната на обстоятелствата в Регионалната Дирекция на Автомобилна администрация, находяща се в гр. Пловдив, на адрес бул. Х. Ботев , № 82. Дружеството сторило това на 02.10.2020 г. с нарочно заявление.

След като се запознал с представените със заявлението за промяна на обстоятелствата, документи, свид. К.К. – **** в РД АА, установил, че „БГ Сървис 2011“ ООД е извършило нарушение още на 06.12.2019 г. и за това съставил акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ бланков номер серия А -2019 № 277363 от 06.10.2020 г. Същият бил съставен в присъствието на представител на дружеството, а именно упълномощено лице Л. А. А. и свидетеля Х. Ч..

На база на този акт било съставено атакуваното наказателно постановление, като на БГ Сървис 2011 ООД била наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв.  на основание чл. 178а,  ал. 4 предл. 1 от ЗДвП, за нарушение на чл. 24, ал.1 от Наредба Н-32 /16.12.2011 г.

Горната фактическа обстановка се доказва от показанията на актосъставителя К., свидетеля Ч., както и от писмените доказателства АУАН, заявление с вх. № 42-03-23-1228/02.10.2020 г., Свидетелство за проверка към протокол № 248/28.11.2019 г. и свидетелство за проверка към протокол № 247/28.11.2019 г. на стендове за измерване на спирачните сили на ППС, Заповед РД -08-30/24.01.2020 г., пълномощно от П. Н. в полза на Л. А.. 

Съдът кредитира свидетелските показания на актосъставителя и частично на свидетеля Ч. (в частта им къде и защо е съставен актът), доколкото същите са логични, последователни, добросъвестно изложени и с достатъчно подробности, които се допълват взаимно, като и не съдържат съществени противоречия. Съдът не кредитира показанията на свид. Ч. по отношение на датата на подаване на заявлението и предмета на проверката, тъй като същите остават изолирани и не се подкрепят от писмените доказателства. Доказва се, че обект на периодична проверка е бил не газанализатор а спирачни стендове, и че заявлението е подадено в началото, а не в края на октомври. Тези неточности съдът намира, че не са умишлено възпроизведени от свидетеля, а са плод на множеството случаи, с които свидетелят се сблъсква при изпълнение на служебните си задължения. В останалата си част показанията на Ч. и на актосъставителя се подкрепят от наличния доказателствен материал.

Видно от гласните доказателствени средства, подкрепени от писмените такива и тъй като нито се въведоха други оспорвания на фактите, нито има доказателства, които да оборват констатациите в акта, съдът намира за доказани фактическите констатации описани в него. 

Не се установиха други противоречия между доказателствата, включително гласни и писмени като същите са еднопосочни и взаимнодопълващи се.

Относно приложението на процесуалните правила:

При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Не се констатираха нарушения на процедурата по съставянето на АУАН и НП, които да са съществени, като опорочават административнонаказателното производство и самите актове и да нарушават правата на жалбоподателя.

Съдът намира, че доколкото соченото за нарушение е извършено чрез бездействие правилно е посочено местоизвършването на нарушението, а именно мястото на дължимото поведение – Регионална Дирекция „АА“. По отношение на дата на соченото за нарушение – същата е правилно изчислена, а именно след изтичането на седмодневния срок за деклариране на обстоятелствата. Седмодневния срок е изтекъл на 05.12.2019 г. Соченото за нарушение е извършено веднага след изтичането на този срок, а именно 06.12.2019 г. като посочването на 00:01 часа не представлява някакво нарушение на процесуалните правила, а излишно уточнение.    

          Извършеното е описано недвусмислено и изчерпателно в унисон с ангажираната административно наказателна норма и правилото за поведение.

          Актът е съставен изцяло в съответствие с разпоредбата на чл.42 от ЗАНН, като соченото за нарушение е изчерпателно описано и подробно са посочени съществените обстоятелства, при които е извършено то. Актът е съставен от компетентно лице, при спазване на процедурата за съставянето му по чл. 40 и 43 от ЗАНН.

Постановлението е издадено от компетентен орган в кръга на неговата компетентност съобразно представената заповед № РД-08-30/24.01.2020 г., т. І.9, в предвидената от закона форма, при спазване на материалноправните и процесуални разпоредби и е съобразено с целта на закона. Спазен е срокът по чл. 34 от ЗАНН. В съдържанието му се съдържат задължителните реквизити и не се откриват пороци, водещи до накърняване на правото на защита на наказаното лице.

Нарушението е описано надлежно в НП от фактическа страна, като административнонаказващият орган е посочил ясно и подробно в обстоятелствената част всичките им индивидуализиращи белези  (време, място, авторство и обстоятелства, при които са извършени).

От правна страна съдът намери следното:

След преценка на цялата доказателствена съвкупност съдът намира, че се установява авторството на извършеното.

Съставителят на акта, така и наказващият орган, са квалифицирали поведението на жалбоподателя като нарушение на чл. 24, ал. 1 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията (по-долу Наредбата). Посочената норма гласи, че при промяна на обстоятелствата, удостоверени с документите по чл. 18, ал. 1, лицето по чл. 16 писмено уведомява изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" чрез ръководителя на съответното регионално звено на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в 7-дневен срок от извършването на промяната или от узнаването й, като приложи документите, които я удостоверяват. От своя страна чл. 18, ал. 1 в своята точка 10 от Наредбата сочи за такива обстоятелства:

1.     списък на уредите, съоръженията и средствата за измерване, съдържащ данни за наименованието, марката, модела, типа и фабричния им номер, придружен с копие на паспортите ЕС декларация за съответствие за газоанализатора и декларация за съответствие с одобрен тип за стендовете за проверка на спирачните сили и димомерите, като газоанализаторът, димомерът и стендът за проверка на спирачните сили са със софтуери, вписани в регистъра по чл. 15, ал. 1, както и

2.     свидетелства за проверки по реда на чл. 9, ал. 6.

Очевидно процесният документ, който се приравнява на промяна в обстоятелствата в настоящият случай не са списъци на уредите нито декларациите за съответствие, нито паспортите на уредите, тъй като такива няма заявени и описани в АУАН и НП, а необходимостта от приложени свидетелства за проверки. В нормата са посочени кои са въпросните свидетелства за проверки и те не са всички такива, а именно тези по чл. 9, ал. 6 на Наредбата, която гласи „Газоанализатори от одобрен тип по реда на Закона за измерванията, пуснати в действие преди 30.10.2016 г., трябва да са преминали последваща проверка“ Очевидно поднормативният акт в чл. 18, ал.1 т.10 изисква единствено свидетелства за последващи проверки за газанализатори, но не и за спирачни стендове. Последващите проверки на спирачни стендове са уредени в чл. 9, ал. 7 от Наредбата и явно са изключени от документите по чл. 18 , ал. 1, т. 10 (или друга точка) от цитираната наредба. Следователно не може да се вмени извършено нарушение при несвоевременно представяне на свидетелства за последващи проверки на спирачни стендове, доколкото чл. 24, ал. 1 се визират документи по чл. 18, ал. 1 т. 4,6-10, и ал. 5 (в редакцията ѝ към инкриминирания период , сега ал. 6) препраща към същите документи, а в чл. 18, ал.1 т. 10 няма посочено изискване за представяне на свидетелства за последваща проверка на спирачни стендове, тъй като препращането е към чл. 9, ал. 6, но не и към ал. 7 от Наредбата.

Липсата на задължение по чл. 24, ал. 1 при извършена последваща проверка на спирачните стендове, лицето по чл. 16 от Наредбата писмено да уведоми в седмодневен срок изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", прави издаденото наказателно постановление незаконосъобразно и поради това същото следва да се отмени.

 Извън посоченото дружеството жалбоподател е такова по чл. 16 от Наредбата и има издадено разрешение № 1166/15.02.2017 г. и доколкото нарушението е извършено от юридическо лице, не следва да бъде обсъждана субективната страна на деянието, тъй като отговорността му е обективна и безвиновна и не подлежи на установяване.

 Правилно е съобразена и санкционната норма на чл. 178а, ал. 4, т. 1, пр. 1 от ЗДвП, отговарящата на задължението по чл. 24, ал. 1 от Наредбата, а определеното наказание е справедливо и законосъобразно.

Не са налице основания за прилагане разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, т.е. не е налице „маловажен случай” на административно нарушение, доколкото извършеното не разкрива по-ниска степен на обществена опасност от други такива случаи и периодът от 11 месеца след извършване на нарушението не може да се приеме за малозначителен. Тъй като нарушението е формално и се осъществява чрез бездействие, ненастъпването на вредни последици не може да бъде аргумент за приложение на чл. 28 от ЗАНН.

Не е направено искане за разноски от страна на жалбоподателя и не е представен списък, поради което такива не следва да се присъждат. 

По изложените  съображения и на основание чл.63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

Р  Е  Ш  И:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 36-0000627/05.11.2020 г. на директор на Регионална Дирекция „Автомобилна Администрация” Пловдив, с което на „БГ Сървис 2011“ ООД, ЕИК ********* на основание чл. 178а, ал. 4, т.1, предл. 1во от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв., за нарушение на чл. 24, ал. 1 от Наредба Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС.

 

Решението подлежи на обжалване в 14–дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по реда на гл. XII от АПК на касационните основания, предвидени в НПК.

                                                         

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала!

МГ