Определение по дело №604/2018 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 декември 2018 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20187240700604
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2018 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  361

 

гр.Стара Загора, 04.12.2018г.

 

 

 

Старозагорският административен съд в закрито заседание на четвърти декември през две хиляди и осемнадесета година, VII състав

 

 

                                                                  СЪДИЯ: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

 

при участието на секретаря......................................................, като разгледа адм.д. № 604 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба Община Сопот, адресирана до Административен съд – Пловдив, против Писмо №08-00-294/14.08.2018г. и Писмо №08-00-1991/15.11.2016г., и двете на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда“ 2007-2013г. (ОПОС).

 

С определение №1709/30.08.2018г. по адм. дело №2723/2018г. на Административен съд – Пловдив производството по делото е разделено, като жалбата срещу Писмо №08-00-1991/15.11.2016г. на УО на ОПОС е отделена за разглеждане в самостоятелно дело – адм. дело №2752/2018г., а първоначалното производство е продължило по жалбата срещу Писмо №08-00-294/14.08.2018г. на УО на ОПОС.

 

С определение №2058/17.10.2018г. по адм. дело №2752/2018г. на Административен съд Пловдив, производството по жалбата срещу Писмо №08-00-1991/15.11.2016г. на УО на ОПОС е прекратено и делото е изпратено по подсъдност на Административен съд Стара Загора.

 

В жалбата на Община Сопот срещу Писмо №08-00-1991/15.11.2016г. на УО на ОПОС се сочи, че същото е получено на 18.11.2016г. с вх.№ПР-2-7/18.11.2018г. Твърди се, че при издаване на писмото не е спазена установената в АПК форма, като липсват фактически и правни основания за издаване на акта, липсва информация пред кой орган и в какъв срок акта може да се обжалва. Сочи се, че в него липсват твърдения за нарушения на материалноправни разпоредби, включително и на общностното право. Обосновава се, че административният орган е извършил редица действия при спряно действие на ДБФП-1, с които се вменяват неправомерно задължения на община Сопот. Заявява се, че в УО при прилагане на неясни правила и ред е изчислил неправомерно и дължимата лихва. 

 

Въз основа на данните от представената административна преписка съдът намира за установено следното от фактическа страна:

 

Община Сопот е бенефициент по Договор за безвъзмездна финансова помощ БФП №58111-С0740265/12.01.2009г. (ДБФП-1) с номер на проекта рег.№58111-74-265 и с наименование на проекта „Комплексно почистване водите на гр.Сопот“.

 

С писмо изх.№08-00-1991/15.11.2016г. на Главен директор на ГД ОПОС Кмета на Община Сопот е уведомен, че е възникнала необходимост от преизчисляване размерът на верифицираните допустими разходи по проекта и собствения принос на бенефициента в рамките на допустимите разходи. Посочено е, че сумата на неверифицираните общо по проекта разходи е 3 504 567,31 лева, която включва: 1. Наложени финансови корекция в общ размер на 2 859 622,20 лева без ДДС и 2. Неверифицирани разходи по проекта в общ размер на 22 620,56 лева без ДДС. Указано е, че бенефициентът следва да възстанови по банковата сметка на ОПОС сумата от 3 599 859,99 лева, както и натрупана до момента лихва.   

 

Видно от писмо изх.№11-00-212/27.11.2018г. на Ръководител УО на ОПОС доказателства за връчването на това писмо на Община Сопот липсват.

 

С възражение изх.№ПР2-7/2 от 24.11.2016г. на Кмета на Община Сопот е възразено срещу писмо изх.№08-00-1991/15.11.2016г. на Главен директор на ГД ОПОС. Това възражение е регистрирано в МОСВ с вх.№08-00-191/25.11.2016г. Във възражението са посочени несъгласията с писмо изх.№11-00-212/27.11.2018г. на Главен директор на ГД ОПОС, като в заключение е посочено, че при липса на отговор в срок от една седмица след получаване на настоящото възражение, Община Сопот ще приеме, че налице отказ от действия на Главен директор на ГД ОПОС без правно основание. Посочено е също, че в случай, че не бъдат приети аргументите, изложени във възражението, то последното да се счита за обжалване на наложените ограничения и задължения, включително и за възстановяването на сумата от 3 599 859,99 лева, като преписката следва да се изпрати на компетентния орган.

 

На 09.05.2018г. е сключено тристранно споразумение от между Ръководител на УО на ОПОС, Кмета на Община Сопот и Министъра на финансите на РБ. С това споразумение страните, на основание чл.83, ал.3 от Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2018г., се споразумяват, че дължимата към датата на влизане в сила на споразумението сума от Община Сопот, представляваща сбора на неразплатените главници по задълженията във връзка с наложените две финансови корекции, определени с писмо изх.№95-00-924/04.10.2010г. и писмо изх.№95-00-633/23.06.2010г. по ДБФП-1 е в общ размер на 2 859 847,18 лева (чл.1, ал.1. от споразумението). С чл.2 от споразумението е постигнато съгласие сумата по чл.1, ал.1 от споразумението, на основание чл.83, ал.3 от ЗДБРБ, да се намали със сумата от общо 2 287 877,74 лева, представляваща 80 на сто от задължението по чл.1, ал.1. Съгласно чл.3 от споразумението длъжникът признава задълженията си по чл.1 от споразумението, възникнали в полза на УО. Отделно от това в споразумението е описано, че Община Сопот към датата на сключването му е в забава към УО на ОПОС  по отношение на парични задължения по наложени финансови корекции по ДБФП-1 във връзка с регистрирана нередност ОПОС/17/КФ/316, като главницата по тази регистрирана нередност е в общ размер на 3 599 859,99 лева, съгласно писмо изх.№08-00-151/10.02.2017г. във връзка с писмо изх.№08-00-191/15.11.2016г.

 

Като взе предвид доказателствата по делото настоящият съдебен състав намира, че оспорването направено Община Сопот против изх.№08-00-1991/15.11.2016г. на Главен директор на ГД ОПОС, е процесуално недопустимо по следните съображения:

 

Правото на жалба възниква и може да бъде упражнено при наличието на определени процесуални предпоставки, които обуславят и процесуалната допустимост на съдебното производство. По аргумент от разпоредбите на чл.159, т.4 и т.5 от АПК, две от предпоставките за възникване и съществуване правото на жалба са правен интерес от обжалването и жалба срещу оспорения акт, подадена преди изтичане на преклузивния срок за обжалване. Тези процесуални предпоставки са от категорията на абсолютните, за които съдът следи служебно. 

 

В разглеждания случай, въпреки, че по делото липсват данни за точния момент на получаване на оспореното писмо от Община Сопот, то от подаденото възражение изх.№ПР2-7/2 от 24.11.2014г. на Кмета на Община Сопот срещу него се установява, че най-късния момент, в който може да се приеме, че оспореното писмо е постъпило в Община Сопот е 24.11.2014г. Жалбата с изх.№С-35-18/28.18.2018г. на Община Сопот срещу това писмо е подадена много след изтичане на преклузивния 14-дневен срок за обжалването му, като дори и да се приеме, че са налице предпоставки за приложението на разпоредбата на чл.140, ал.1 от АПК, същата отново се явява просрочена.

 

Освен гореизложеното, съдът намира, че е налице и друго основание за процесуална недопустимост на жалбата. С оспореното писмо по ДБФП-1 е определено общо задължение от размер на 3 599 859,99 лева, която сума включва наложени финансови корекции и неверифицирани разходи. Същевременно, видно чл.1, ал.1 от приложеното по делото тристранно споразумение, се установява, че дължимата сума от Община Сопот, представляваща наложените финансови корекции по ДБФП е намалена на основание чл.83, ал.3 от ЗДБРБ. Съгласно текста на посочената разпоредба „размерът на неразплатените задължения на общини – бенефициенти по програми, съфинансирани от Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство, за наложени финансови корекции и/или за предоставени безлихвени заеми от централния бюджет за финансиране на плащания по проекти с наложени финансови корекции за програмен период 2007 – 2013 г. се намалява с 80 на сто чрез сключване на тристранно споразумение между управляващия орган на оперативната програма, министъра на финансите и кмета на съответната община“. С подписването на това споразумение длъжникът е признал задължението си т.1 от същото в полза на УО (чл.3 от споразумението). Освен това в споразумението изрично е записано, че Община Сопот към датата на сключването му е в забава към УО на ОПОС  по отношение на парични задължения по наложени финансови корекции по ДБФП-1 във връзка с регистрирана нередност ОПОС/17/КФ/316, като главницата по тази регистрирана нередност е в общ размер на 3 599 859,99 лева, съгласно писмо изх.№08-00-151/10.02.2017г. във връзка с писмо изх.№08-00-191/15.11.2016г. Следователно с настоящата жалба Община Сопот се опитва да оспори отново по съдебен ред вземания, признати от нея по основание и размер с тристранното споразумение, което е недопустимо.

 

По тези съображения жалбата на Община Сопот против писмо изх.№08-00-1991/15.11.2016г. на Главен директор на ГД ОПОС, като недопустима следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство – прекратено.

 

Водим от  тези съображения и на основание чл.159, т.4 и т.5 от АПК, съдът 

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Сопот против писмо изх.№08-00-1991/15.11.2016г. на Главен директор на ГД ОПОС, като процесуално недопустима.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 604/2018г. по описа на Административен съд Стара Загора.

 

Определението подлежи на обжалване пред ВАС с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                              СЪДИЯ: