Решение по дело №99/2020 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 127
Дата: 11 август 2020 г. (в сила от 11 август 2020 г.)
Съдия: Росица Христова Славчева
Дело: 20207070700099
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юни 2020 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ127

гр. Видин, 11.08.2020 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I касационен състав

в публично заседание на

Двадесет и четвърти юли

през две хиляди и двадесета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Росица Славчева

 

Касационно АД №

99

По описа за

2020

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Делото е образувано по жалба с правно основание чл.63,ал.1, изречение второ от ЗАНН, подадена от О.В.П., против Решение № 55/02.03.2020 год., постановено по НАХД №1366/2019 год. по описа на РС Видин, с което е потвърден ЕФ серия К №1890998, за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 400.00 лв.

Иска се да бъде отменено решението на ВРС.

Ответникът не взел становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена. Посочва, че при издаването на електронния фиш не са допуснати съществени процесуални нарушения и правилно е потвърден от районния съд.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени поотделно и взети в тяхната съвкупност, доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, Административният съд прие за установено следното :

Жалбата е в срок и процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Районен съд Видин е направил преценка на доказателствата по делото. Фактическата обстановка, която е приел за установена са базира на тях. Административния съд я споделя и не намира за необходимо да я преповтаря в настоящото решение.

Установено е, че на 17.12.2017г. в 10.54ч. на път ІІ-11 в с. Арчар, обл.Видинска, при управлението на лек автомобил „Шкода Октавия“ с ДК№ СА 9015ММ, касатора се движел със скорост от 71км/ч., при ограничение на скоростта до 40км./ч. Скоростта на л.а. била заснета с автоматизирано тех. средство, като бил изготвен и клип №1016 с радар №559, копие от който е приложен като писмено доказателство по делото.

Нарушението било заснето с годно автоматизирано техническо средство преминало през метрологична проверка, /видно от приложените като доказателства заверени копия на протоколи/. Техническото средство № 559 било монтирано на л.а. на полицията. Последвало издаването на Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство. На жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лева на основание на основание чл. 189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

Въз основа на приетата фактическа обстановка и правилното тълкуване на закона, въззивният съд е стигнал до верните юридически изводи, като с решението си е потвърдил Електронния фиш.

Касационната инстанция споделя доводите на въззивната такава, че електронният фиш е законосъобразен. В подкрепа на направените констатации в електронния фиш са представени клип №1016 от радар № 559, протокол от 01.10.2017г. за проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR1 - M, протокол за използване на автоматизирано техническо средство TFR1 - M от 18.12.2017г. и докладна записка относно заснетите нарушения с него от 18.12.2017г.

С Наредба № 8121з – 532/12.05.2015г. на министъра на ВР са регламентирани условията и реда за използване на автоматизираните технически средства и системи за контрол, като по този начин се отстранява празнината в закона, довела до липса на регламентация на реда за установяване на нарушенията на движението с автоматизираните технически средства и системи. Санкционираното превишаване на скоростта е осъществено след приемането на Наредбата и към този момент не е съществувала законова празнота, а и не е установено използването на системата да е в нарушение на утвърдените с Наредбата правила.

С разпоредбата на чл. 189 ал.4 ЗДвП се изключва изискването за съставяне на АУАН и издаване на НП. Тази процедура е различна от установената в ЗАНН, като началото на производството е поставено със заснемане на извършеното нарушение, посредством техническо средство. Специалният начин на установяване на административно нарушение е в съответствие с разпоредбата на чл.165 ал.2 т.6 ЗДвП, при който съответните контролни служби имат право за установяване на нарушенията да използват технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, часа на нарушението и рег.№ на автомобила. Съгласно чл.189 ал.15 ЗДвП в административно-наказателното производство са годни веществени доказателства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи от посочения вид.

В конкретния случай няма приложена декларация по реда на чл.189 ал.5 ЗДвП, която да променя данните за авторството на деянието, а и на практика това обстоятелство не се оспорва.

Съдържанието на електронния фиш е уредено в чл.189 ал.4 ЗДвП, като съгласно параграф 6, т.63 ДР на ЗДвП, същия представлява електронно изявление, което като такова има безспорно авторство, поради което не е необходимо посочването на конкретното лице, издало този фиш.

Съгласно задължението, указано му в чл. 165, ал.3 от ЗДП министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В раздел ІІІ от Наредбата е указан редът за използване на АТСС, както и задълженията на контролните органи, свързани с констатиране на нарушенията и законосъобразното им поведение в тази връзка.

По делото са представени две снимки от жалбоподателя, които Съда не може да кредитира, тъй като това са доказателства събрани не по реда на НПК. Дори да приемем, че е възможно същите да бъдат кредитирани, то не става ясно нито къде, нито кога са заснети. За с.Арчар има повече от един път през който се влиза в населеното място.

По тези съображения и предвид липсата на допуснати съществени нарушения на процесуални правила настоящият състав намира, че решението на Районен съд - Видин, като правилно и законосъобразно, следва да бъде оставено в сила

Воден от горното и на основание чл.63,ал.1, изр. ІІ - ро от ЗАНН във вр. с чл.208 АПК, Административен съд Видин

 

                                        Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 55/02.03.2020 год., постановено по НАХД №1366/2019 год. по описа на РС Видин, с което е потвърден ЕФ серия К №1890998, на ОД на МВР Видин за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство № 559, с което на О.В.П. за нарушение на чл.21, ал.2 във вр. с чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл. 189, ал.4, във вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП е наложена глоба в размер на 400.00 лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                2.