Решение по дело №412/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 27
Дата: 8 февруари 2021 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20207240700412
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                        08.02.2021 год.                     гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, публично съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди двадесет и първа год., в състав        

                                                                 

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

                                                          Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА

                                                                            МИХАИЛ РУСЕВ

                       

при секретаря Ива Атанасова и в присъствието на прокурора Нейка Тенева, като разгледа докладваното от Михаил Русев КАН дело №412  по описа  за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.208 и сл. от АПК във връзка с чл.63, ал.1 предл.2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Т.Ж.П. ***, чрез пълномощника си адв. И.С.против Решение №260110 от 20.10.2020 год. по АНД №2388/2020 год. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е потвърдено наказателно постановление №20-1228-003444 от 29.04.2020 год., издадено от Началник на Група в сектор „ПП“ Стара Загора при ОД на МВР – Стара Загора, с наложено на касатора наказание на основание чл.175, ал.3, предложение първо от ЗДвП глоба в размер на 200.00 лв. и лишаване от право на управлява МПС за срок от шест месеца. В касационната жалбата се съдържат оплаквания за неправилност на решението като постановено при неправилно приложение на материалния закон - касационни основания по чл.348, ал.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Счита че решението е необосновано, тъй като не е отговорено на наведените от негова страна възражение в хода на въззивното производство.  Отделно от това считат, че решението е постановено и при неправилно приложение на материалния закон. Моли съда да постанови решение, с което да отмени Решение №260110 от 20.10.2020 год., постановено по АНД №2388/2020 год. по описа на Районен съд – Стара Загора и да се постанови друго, с което да се отмени обжалваното наказателно постановление.

Ответникът по касационната жалба ОД на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не се явява и не изразява становище по подадената касационна жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата, поради което счита, че съдебното решение, следва да бъде потвърдено.   

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна и е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Производството пред Старозагорският районен съд се е развило по жалбата на Т.Ж.П. *** против наказателно постановление №20-1228-003444/29.04.2020 год. на Началника на Група в сектор „ПП“ Стара Загора при ОДМВР - Стара Загора. С наказателното постановление, издадено въз основа на акта за  установяване на административно нарушение №GА47430/23.12.2019 год., е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца на основание чл.175, ал.3, предл. първо от ЗДвП за нарушение на разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП. От фактическа страна, нарушението се изразява, в това, че на 23.12.2020 год. в 21.45 часа в гр. Стара Загора по ул.”Свети княз Борис” до №34 в посока изток-запад управлява товарен автомобил „Фолксваген” с рег.№***, собственост на „Автоселект трейдинг“ООД, като водачът управлява МПС с изтекъл срок на валидност на рег. табели – валидни до 21.12.2019 год. и същото не е регистрирано по надлежния ред съгласно Наредба №I-45 от 24.03.2000 год. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.  По случая е образувана преписка №1228 ЗМ-50/20 год. по описа на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора, която е докладвана в РП Стара Загора, като на 01.04.2020 год. в сектор „ПП“ при ОД на МВР Стара Загора е получено постановление №1770/01.04.2020 год. за отказ да се образува наказателно производство, с мнение за налагане на административно наказание. След преценка на събраните по делото доказателства Старозагорският районен съд е приел, че наказателното постановление е издадено при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, предвидени в ЗАНН, нарушението е безспорно установено, както неговият извършител и така и неговата вина. Това го е мотивирало да постанови решение за потвърждаването на наказателното постановление.

Решението е правилно и законосъобразно.

Районният съд е изложил подробни съображения, които се споделят напълно и от настоящата инстанция и не следва да бъдат преповтаряни.

В допълнение само може да изложи следното:

На първо място не се споделят изложените доводи пред въззивната инстанция за недопустимост на образуваното производство по ЗАНН. Цитирането на постановлението на РП Стара Загора е в обстоятелствената част на обжалваното наказателно постановление, като има за цел да се изясни цялата фактическа обстановка, включително липсата на осъждане по реда на НПК за процесното деяние, доколкото същото съвпада с деянието по чл.345, ал.2 от НК. Това постановление, обаче не е послужило за образуване на административно наказателното производство. Наказателното постановление е съставено въз основа на съставеният акт за установяване на административно нарушение от 23.12.2019 год. Ето защо съдържанието и правното основание на цитираното постановление на Районна прокуратура е неотносимо към производството по издаването на обжалваното наказателно постановление.

В конкретния случай касаторът не е наказан два пъти за едно деяние. Това е така, тъй като е отказано образуването на досъдебно производство поради малозначителност на деянието, а не поради липса на извършено престъпление. Доколкото имаме пълна идентичност на фактическия състав на престъплението по чл.345, ал.2 от НК и фактическия състав на административното нарушение по чл.175, ал.3, предложение първо от ЗДвП, правилно е било изпратена преписката на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора за реализирането на административнонаказателната отговорност на касатора. Не е налице паралелност между досъдебно производство и образувано административнонаказателно такова, тъй като досъдебно производство въобще не е образувано. При така установеното, правилно наказващият орган е издал наказателното постановление и като го е потвърдил, съдът е постановил съдебен акт, съответстващ на приложимият материален закон.

Административно-наказателното производство е надлежно образувано, като не са налице законовите предпоставки за анулирането на съставеният акт за установяване на административно нарушение, предвидени в чл.34 от ЗАНН.

Посочената като нарушена разпоредба на чл.140, ал.1 от ЗДвП /както в АУАН, така и в наказателното постановление/, предвижда възможността за движение по пътищата, отворени за обществено ползване на МПС, като е необходимо същите да са регистрирани и да са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Следователно за да се движи едно МПС по пътищата отворени за обществено ползване, е необходимо на първо място съответното МПС да е регистрирано. Съгласно легалната дефиниция на понятието „регистрация“, дадено в §5, т.18а от ДР на ЗДвП, същата представлява административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер. Условията и реда за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркетата, теглени от тях, собственост на български физически и юридически лица, както и реда за служебно предоставяне и за предоставяне срещу заплащане на данни за регистрирани пътни превозни средства, са регламентирани в Наредба №I-45 от 24.03.2000 год. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. Същата се прилага за всички автомобили, като същите подлежат на регистрация, като изключение от това общо правило за регистрация на автомобили се съдържа в нормата на чл.1, ал.4 от Наредбата. Съгласно чл.2 от Наредбата, моторните превозни средства и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти. Следователно за да е възможно ползването на едно МПС по пътищата за обществено ползване, е необходимо същото да е регистрирано от звената „Пътна полиция“ в съответната областна дирекция на МВР. В конкретния случай не е спорно между страните, че процесния лек автомобил е бил надлежно регистриран в България до 21.12.2019 год., като са му били предоставени и съответните транзитни номера. Съгласно чл.27, ал.5 от горепосочената наредба, след изтичане срока на транзитните табели с регистрационен номер същите не могат да се използват, което автоматично води до прекратяването на временната регистрация на автомобила и същият не би могъл да се използва по пътищата отворени за обществено ползване.

Неоснователен е и довода, че срокът на тези регистрационни табели не е бил изтекъл към датата на проверката от страна на полицейските служители, тъй като 22.12.2019 год. е бил почивен ден. Касаторът се позавава на правило, което касае изтичането на процесуалните срокове по процесуалните закони, което обаче не е приложимо относно валидността на транзитните номера в конкретния срок. Същите се неприложими при изтичането на валидността който и да е индивидуален административен акт /разрешение, удостоверение, документ за самоличност и т.н./.

При извършената служебна проверка на обжалваното решение съдът не установи допуснати съществени процесуални нарушения, които да обосноват отмяната му. Приложен е правилно материалният закон, поради което и не са налице касационни основания за неговата отмяна. Решението като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

                                   Р     Е     Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260110 от 20.10.2020 год., постановено по АНД №2388/2020 год. по описа на Районен съд Стара Загора.

         Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

 

 

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                       ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                    2.