РЕШЕНИЕ
№ 24
гр. Русе, 15.08.2022 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Русе, VІІІ състав, в публично заседание на втори август през две хиляди
двадесет и втора година, в състав:
СЪДИЯ: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА
при секретаря БИСЕРКА
ВАСИЛЕВА като разгледа
докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА адм. дело № 200 по описа за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по
пътищата (ЗДвП) във вр. чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на Е.Й.Т. ***, представлявана от адв. З.М. ***, против Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 22-3393-000045/04.05.2022 г. на Началник
сектор към ОДМВР – Русе, РУ 02 –Русе, по чл. 171,
т. 2А, б. А от ЗДвП - „прекратяване регистрацията на ППС“
за срок от 6 месеца. Наведени са доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед - издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и в нарушение на изискването за форма на акта. Претендира се отмяната й. Претендират се разноски за съдебното производство,
съобразно представен списък /л.66 от делото/
Ответникът – Началник сектор към ОДМВР –
Русе, РУ 02 - Русе, чрез процесуалния си представител – главен
юрисконсулт Т.Й., оспорва жалбата. Претендира присъждане на разноски за
юрисконсулт в размер на 240 лева, съгласно
представен списък /л.67 от делото/. Прави
възражение за прекомерност на разноските за адвокат на оспорващата страна.
Административният съд, като обсъди
доказателствата по делото и доводите и възраженията на страните, и като извърши
цялостна проверка на оспорената заповед във връзка с правомощията си по чл. 168
от АПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Оспорената заповед е връчена на
нейния адресат на 04.05.2022 г., видно от отбелязването в разписката в самата
заповед /л.31 от делото/, а жалбата против същата е подадена на 17.05.2022 г. в
деловодството на АС-Русе. Жалбата е допустима
като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК и от надлежна страна – адресат на
оспорената заповед, имаща право и интерес от оспорване.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
С оспорената Заповед за
прилагане на ПАМ № 22-3393-000045/04.05.2022 г. на Началник сектор към ОДМВР –
Русе, РУ 02 – Русе, спрямо жалбоподателката Е.Т. е приложена принудителна
административна мярка по чл.
171, т. 2А, б. А от ЗДвП - „прекратяване
регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца”.
Разпоредбата на чл.171
от ЗДвП предвижда за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и
за преустановяване на административните нарушения да се прилагат различни по
вид принудителни административни мерки. Процесната ПАМ е постановена на
основание чл.171, т.2А,
б.А от закона. Цитираната
норма, в относимата редакция съобразно датата на оспорената заповед, а именно редакцията на ДВ, бр. 2 от 2018 г., в
сила от 3.01.2018 г., разписва прекратяване на регистрацията на пътно превозно
средство /ППС/ на собственик, който управлява моторно
превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за
управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно
превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за
управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от НПК,
както и на собственик, чието моторно
превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства
– за срок от 6 месеца до една година.
Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана
заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.
Със Заповед №8121з-1632 от 02.12.2021 г. на Министъра на вътрешните работи
/л.46 и л.47 от делото/ министърът
определя структури за осъществяване на
контрол по ЗДвП по смисъла на чл.165, ал.1 от същия закон, между които и
Областните дирекции на МВР /т.1.3 от заповедта/. На основание тази заповед и в
съответствие с нормата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, със Заповед
№ 336з-3170/31.12.2021 г. ВПД директорът на ОД на МВР-Русе е оправомощил длъжностни лица, които да прилагат
с мотивирана заповед ПАМ по ЗДвП, между които по т.3 и началниците на сектор/група
„Охранителна полиция“ към РУ при ОДМВР-Русе /л.48 от делото/. От представеното
удостоверение от 06.06.2022 г. на ОД на МВР-Русе /л.49 от делото/ се установява,
че към датата на издаване на процесната заповед - 04.05.2022 г. авторът й -
гл.инспектор М.З.Х. е заемал длъжността „началник сектор „Охранителна полиция“
към Второ РУ-Русе при ОД на МВР-Русе“. Изводът
е, че процесната заповед е издадена в условията на делегирана компетентност –
разписана е законова възможност за делегиране и е налице нарочен писмен акт на ръководител на служба за контрол по ЗДвП, с който изрично се възлага
съответното правомощие на органа-издател на индивидуалния административен акт.
Оспорената заповед е незаконосъобразна –
издадена в нарушение на изискванията по чл.59, ал.2, т.4
от АПК, в какъвто смисъл са основателни наведените в жалбата
доводи.
Съгласно цитираната разпоредба административният акт трябва да съдържа
фактически и правни основания за издаването си. В случая в оспорената заповед,
като правно основание за издаването й, е възприета горецитираната
разпоредба
чл.171, т.2а, б.“а“
от ЗДвП. От фактическа страна е посочено, че на 04.05.2022
г. е съставен АУАН №135450 срещу Ц.В.Ц. от гр.Русе за
управление на лек автомобил „Ауди А4 Авант“, с рег.№ Р3147 КН, след като е
лишен от това право по административен ред.
Изписаното с думи предложение от
разпоредбата на ЗДвП в оспорената заповед е бланкетно и е препис на хипотезата на
закона, без да е ясно какво има предвид органът под „лишен от това право по
административен ред“. Оспореният акт препраща към АУАН №135450 от 04.05.2022 г.
на старши полицай от Второ РУ на ОДМВР-Русе /л.7 от делото/. Той е съставен на
третото лице Ц.Ц. за нарушение по чл.150А, ал.1 от ЗДвП, за това, че 04.05.2022
г. в гр.Русе управлява л.а. „Ауди А4“, собственост на жалбоподателката Е.Т.,
след като СУМПС му е отнето по съдебен
или административен ред. Цитираната в АУАН норма гласи, че за да управлява МПС, водачът трябва да притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада
управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да
управлява МПС по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за
управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1
или 4 или
по реда на чл. 69а от НПК
и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.
В АУАН от една страна е посочено, че третото лице Ц.Ц. управлява собствения на
оспорващата лек автомобил след като СУМПС му е отнето, а от друга страна, че
управлението от водача е след като той е
лишен от право да управлява МПС по съдебен или административен ред. На практика
в АУАН са посочени три от хипотезите, предвидени в разпоредбата, послужила като
правно основание за прилагане на процесната ПАМ по
чл. 171, т. 2А, б. А от ЗДвП, без обаче да са наведени конкретни
обстоятелства, относими към лишаването от право на водача да управлява МПС по административен
ред /възприетата хипотеза от издателя на оспорената по делото заповед за
прилагане на ПАМ/. Принципно е допустимо мотивите на административния акт да са
изложени в друг, предхождащ издаването му документ. В случая обаче с
позоваването в заповедта на горецитирания АУАН не се изясняват
фактическите основания за налагане на ПАМ, обратното - неяснотата се
задълбочава. При издаването на оспорената заповед е допуснато нарушение на
формата й – липсват фактическите основания, които са задължителен нейн реквизит
по аргумент от чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. С излагането на тези
основания/мотиви до знанието на страната се довеждат съображенията, по които
административният орган е издал индивидуалния административен акт. В противен
случай, какъвто е процесният, не се осигурява правото на адекватна защита на адресата
срещу акта. Фактическите основания са юридическите факти, от които органът
черпи упражненото от него публично право, поради което непосочването им в
текста на административния акт препятства индивидуализиране пределите на
упражнената власт, съответно - препятства проверката за законосъобразност на
обективираното в акта властническо волеизявление. Констатираната от настоящия
съд липса на фактически основания за издаване на обжалваната заповед не може да
бъде попълнена за първи път в хода на съдебното производство по оспорването й с
представяне на доказателства – справка за нарушител-водач на третото лице Ц.Ц. /л.29-л.30 от делото/. Още по-малко тези
релевантни обстоятелства могат да бъдат изяснявани в хода по съществото на
делото – в писмените бележки вх.№3272 от 06.08.2022 г. по описа на АС-Русе,
депозирани от ответника, са наведени твърдения, че Ц. В. Ц. е бил лишен от
право да управлява МПС по административен ред с АУАН №142640 от 17.03.2022 г.
/л.39 от делото/ и НП № 22-0269-000067/28.03.2022 г. на ОД на МВР-Бургас /л.40
от делото/. Съдът не може и не следва да замества мотивите -
фактическите основания за издаване на заповедта, тъй като по този начин би
подпомогнал една от спорещите страни, с което би нарушил основни
принципи в административния процес и по-конкретно - принципа за равенство на страните в
административното производство, прогласен в чл.8 от АПК.
С оглед горното оспорената заповед е
издадена при допуснато съществено нарушение на изискването й за форма, което е
достатъчно основание за отмяната й.
При този изход на делото, на основание чл. 143, ал. 1 АПК, на жалбоподателката следва да се присъдят разноски за
платената държавна такса в размер на 10 лева /удостоверена с платежни документи
на л.13 и л.14 от делото/, както и своевременно поискано, договорено и платено
в брой възнаграждение за един адвокат в размер на 500 лева, удостоверено с
представения договор за правна защита и съдействие от 15.05.2022 г. /л.4 от
делото/.
Съдът намира за неоснователно направеното от ответника възражение на
прекомерност на адвокатското възнаграждение, предвид заплащането му в минималния размер, определен в чл. 8, ал. 3 от Наредба №
1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.
Воден
от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 1 и 2 от АПК, Административен съд
– Русе, VIІІ състав
ОТМЕНЯ по направеното оспорване от Е.Й.Т. ***, Заповед
за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 22-3393-000045/04.05.2022 г. на Началник
сектор към ОДМВР – Русе, РУ 02 - Русе, по чл. 171, т. 2А, б. А от ЗДвП -
„прекратяване регистрацията на ППС“ за срок
от 6 месеца.
ОСЪЖДА Областна
Дирекция на Министерство на вътрешните работи - Русе
да заплати в полза на Е.Й.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, сумата 510лв. /петстотин и десет лева/,
представляваща съдебно-деловодни разноски.
Решението
е окончателно на основание чл. 172, ал. 5, изреч. 2-ро от ЗДвП.
Съдия: