Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. В.,21.11.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Врачанският районен съд, V-ти нак.състав в публичното заседание на четиринадесети
септември през
две хиляди и осемнадесета година, в състав:
Председател:СТЕЛА КОЛЧЕВА
Съдебни заседатели:
при
секретаря Б.С.и в
присъствието на прокурора ..... като разгледа докладваното от СЪДИЯТА НАХ дело № 719 по описа за 2018 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.59-63 от ЗАНН.Образувано е по жалба на Община-В.против НП №НЯСС-258/11.06.18
г. на Зам. Председател на ДАМТН, с което на жалбоподателя за извършено нарушение
по чл.190а, ал.1,т.3 ЗВ и на основание чл.200, ал.1,т.39 ЗВ е наложена
имуществена санкция в размер на 1000.00 лв. В жалбата, поддържано и в съдебно
заседание се релевират подробни оплаквания за
незаконосъобразност на атакуваното постановление поради допуснати нарушения на
процесуалния и материален закон, с искане за отмяната му на това основание.
Ответната страна по жалбата, в
приложено писмено становище излага аргументи за неоснователност на жалбата и
законосъобразност на наказателното постановление, с молба за потвърждаването
му.
След като взе предвид
доводите и възраженията на страните и извърши анализ и преценка на събраните по
делото доказателства, съдът намира следното:
Жалбата е процесуално
допустима като подадена при условията на чл.59 от ЗАНН. Разгледана по същество
е основателна, при следните съображения:
На 14.02.2017 г., служители на ГД”НЯСС” извършили оглед и проверка на
язовир „Омарски геран”, находящ се в имот №000441 в
землището на с.В.и собственост на Община-В., съгласно съответен акт за публична
общинска собственост.Резултатите от този оглед и проверка били обективирани в констативен протокол от същата дата
№03-01-007/14.02.17 г., като с него били дадени и задължителни предписания, а
именно да се предприемат действия за въстановяване
работоспособността на спирателния кран на основния изпускател, със срок на
изпълнение -01.05.17 г. За направените констатации и дадените предписания с
протокола от 14.02.17 г., Община-В.била надлежно уведомена.
На 12.12.17
г., на горепосочения язовир, собственост на Община-В.била извършена нова
проверка от служители на РО НЯСС СЗБ- свидетелите В.Н. и И.С., за което е
съставен констативен протокол №-3-02-239/12.12.17 г. При проверката е
констатирано, че горепосочените предписания не са изпълнени. Затова и бил
съставен АУАН№03-017/12.02.18 г. за
извършено нарушение по чл.190а, ал.1, т.3 ЗВ.
Последвало е
издаването на обжалваното НП, с което за извършеното нарушение по чл.190а, ал.1,т.3
от ЗВ и на основание чл.200, ал.1,т.39 от ЗВ, на Община-В.е наложена имуществена санкция в
размер на 1 000.00 лв.
Фактическите констатации, посочени в АУАН и в НП се
доказват безпротиворечиво от всички налични
доказателства по делото: показанията на св. В.Н. и И.С., имащи качество на
свидетели присъствали при констатиране на нарушението и съставяне на акта, горецитираните писмени доказателства – констативни протоколи
от проверки, кореспонденция във връзка със съставяне и връчване на АУАН и НП. Тези
констатации, в това число относно фактите за неизпълнение на предписанието,
както към датата на проверката, така и впоследствие, не се оспорват и от самия жалбоподател.
При горната
доказателствена съвкупност, съдът намира от правна страна следното:
От събраните по делото доказателства безспорно се
установи, че в рамките на дадения срок за изпълнение на посочените в протокола
от 14.02.17 г. задължителни предписания -до 01.05.17 г., както и към момента на
съставяне на АУАН на 12.02.18 г., жалбоподателят Община-В.не е била изпълнила
тези предписания, имащи задължителен
характер, за което поведение принципно
следва да се понесе административно-наказателна отговорност на основание
чл.200, ал.1,т.39 от ЗВ.
В процесуален аспект обаче,
съдът констатира допуснато процесуално нарушение при съставяне на АУАН и
издаване на НП по чл.42,т.5 и чл.57, ал.1,т.6 ЗАНН, които представляват формално основание за отмяна на
атакуваното постановление:
Съгласно разпоредбата на чл. 190а, ал.1, т.3 от ЗВ Председателят на Държавната агенция
за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни
лица по чл.
190, ал. 4 имат право да дават
задължителни предписания на собствениците на язовирни стени
и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията
си по този
закон, включително за извършване на
мерки и действия за изясняване на
техническото състояние и на условията за
експлоатация на контролираните обекти, както и да определят
срок за тяхното
изпълнение. Внимателния прочит на текстът
на чл. 190а, ал.1, т.3
от Закона за водите установява,
че последният не съдържа правило
за поведение, към всички трети
лица - адресати на закона и следователно
няма как да бъде нарушен
от тях. Цитираната
законова разпоредба урежда правомощията на Председателя на Държавната агенция
за метрологичен и технически надзор, относно проверката и контрола на язовирни
стени и/или на съоръженията към тях. Изхождайки
от факта, че Председателят на Държавната агенция
за метрологичен и технически надзор има право съгласно
чл. 190а, ал.1, т.3 от
ЗВ да дава задължителни преписания, съдът намира, че
като нарушена е следвало да бъде
посочена съответната разпоредба на чл. 138в, ал.1- 4 от ЗВ, която
е специално създадена и урежда съответните специални
задължения и техните субекти. Следователно от текста на
АУАН и НП е видно, че нарушената законова
разпоредба е посочена грешно, като вместо
съответната разпоредба на чл.
138в, ал.1-4 ЗВ /който създава задължение
и съдържа правило за поведение/, е посочен чл. 190а, ал. 1, т. 3 ЗВ, който не съдържа правило
за поведение, а урежда правомощията на АНО.
В този смисъл е и
съдебната практика на АС-В.- Р№397/13.11.18 г. по КНАХД№427; Р№400/13.11.18 г.
по КНАХД№441/18 г. и др.
Допуснатите процесуални нарушения, посочени по–горе
по своя правен
характер са съществени и неотстраними от съда по реда
на чл. 63, ал.1
от ЗАНН, поради което и издаденото НП следва да бъде
отменено като незаконосъобразно.
При този изход на делото е
безпредметно обсъждането на останалите изложени в жалбата доводи за налични и
други процесуални нарушения.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № НЯСС-258/11.06.2018 г. на Зам.Председателя на ДАМТН, с което на
Община-В., с ЕИК:***е наложена имуществена санкция в размер на 1000.00 /хиляда/
лв. на основание чл.200, ал.1,т.39 ЗВ за извършено нарушение по чл.190а, ал.1, т.3
ЗВ.
Решението подлежи на обжалване
пред Административен съд-В.в 14-дневен срок от уведомяването на страните за
изготвянето му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: