Решение по дело №348/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 245
Дата: 30 април 2019 г. (в сила от 15 октомври 2019 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530200348
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

           Р Е Ш Е Н И Е

 

                   30.04.2019 година        град Стара Загора

 

                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд           ОСМИ наказателен състав

На двадесет и осми март             Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 348 по описа за 2019 година

 

            Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 18-1228-004634 от 22.01.2019 год., издадено от Началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР Стара Загора.

     Жалбоподателят Г.В.И. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.

     Въззиваемата страна ОД на МВР Стара Загора, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

     Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено следното:

     С обжалваното НП жалбоподателят е санкциониран на основание чл.175, ал.3, предложение първо от ЗДвП (”Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер) за нарушение на чл.140, ал.1 от същия закон (По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По републиканските пътища, отворени за обществено ползване, включени в трансевропейската пътна мрежа, и по такива, които са извън нея, или по техни участъци се допускат само моторни превозни средства с валиден винетен стикер, залепен по начин, възпрепятстващ повторното му ползване”), изразяващо се в това, че на 19.09.2018 год. около 13,30 часа в с.Змейово, общ.Стара Загора до центъра на селото управлявал мотопед с неустановена марка, бяло-черен цвят, с посочен номер на рама, като е установено, че мотопеда е без табела/регистрационен номер/ и не е регистриран по надлежния ред.

     В НП изрично е посочено, че то е било издадено при условията на чл.36, ал.2 от ЗАНН въз основа на постановление № 4127/27.09.2018 год. на РП Стара Загора за прекратяване на бързо производство № 1959-зм-837/2018 год. по описа на Първо РУ Стара Загора, като е използван събрания в последното доказателствен материал, с който нарушителят бил запознат. От цитираното постановление на РП Стара Загора е видно, че то е било образувано срещу жалбоподателя за това, че на 19.09.2018 год. в с.Змейово, общ.Стара Загора е управлявал МПС (моторно превозно средство) – мотопед с неустановена арка с номер на рама VG5SA235000005369, което не е било регистрирано по надлежния ред – престъпление по чл.345, ал.2 във връзка с ал.1 от НК. Съпоставяйки формулировката на двете обвинения (наказателното и административнонаказателното) помежду им и със съдържанието на постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство може да се направи обоснован извод, че е налице е субективна и обективна идентичност между наказателното обвинение по прекратеното наказателно производство и последвалото административнонаказателно обвинение.

     В хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН процесуалната функция на АУАН – акт за установяване на административно нарушение, тъй като такъв не се съставя, се реализира от сезиращия административнонаказващия орган акт, в частност – постановлението на прокурора за прекратяване на наказателното производство. Ето защо възприетите от прокурора фактически положения следва да обуславят нарушението, за което впоследствие се издава НП. В случая обаче, макар прокурорът да е приел в мотивите си, че извършеното деяние, поради своята малозначителност не е общественоопасно, съставлява административно нарушение по чл.175, ал.3 от ЗДвП, и респективно да е постановил препис от постановлението му за прекратяване на наказателното производство да се изпрати на Началника на Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР град Стара Загора за осъществяване на правомощията му по ЗАНН, той също така е приел изрично, че е налице ”втората хипотеза на разпоредбата на чл.9, ал.2 от НК, а именно деянието, макар формално да осъществява признаците на предвиденото в закона престъпление, не е престъпно, тъй като неговата обществена опасност е явно незначителна”, на което именно основание е прекратил наказателното производство. Тъй като по въпросите, изключващи отговорността, чл.11 от ЗАНН препраща към общата част на НК, доколкото в ЗАНН не е предвидено друго, а ЗАНН не урежда кога едно нарушение е общественоопасно и кога не, приетото от прокурора означава, че деянието на жалбоподателя (управление на нерегистрирано по надлежния ред МПС) дори да е било извършено, не съставлява не само престъпление, но и административно нарушение, доколкото обществената опасност е присъща не само на престъплението, но и на административното нарушение (разликата между тях, когато едно деяние осъществява едновременно състав на престъпление и на административно нарушение, се свежда единствено до степента на засягане на съответните, защитени от закона обществени отношения).

     Следователно, макар наказателното производство да е било образувано срещу жалбоподателя за престъпление, идентично по обективните си признаци с административното нарушение, за което е бил санкциониран с НП и прокурорът с оглед на приложението на чл.9, ал.2 от НК във втората му хипотеза – обществената опасност на деянието е явно незначителна да е разпоредил санкционирането му по административен ред, административнонаказващият орган, независимо че делото му е било препратено при условията на чл.36, ал.2 от ЗАНН след прекратяване на наказателното производство по случая, не е могъл и не е следвало да издава обжалваното НП – чл.84 от ЗАНН във връзка с чл.24, т.6 от НПК, поради влязло в сила постановление за прекратяване на наказателното производство за същото деяние на основание, изключващо съставомерността на деянието не само като престъпление, но и като административно нарушение.

     По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП като незаконосъобразно следва да бъде отменено.

     Водим от горните мотиви, съдът  

         

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 18-1228-004634 от 22.01.2019 год., издадено от Началник група в Сектор ”Пътна полиция” към ОД на МВР Стара Загора.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: