Р Е Ш Е Н И Е
№
22.01.2020г., град ***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
секретар: ИГЛИКА ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД № 1983 по описа за 2019 - та година и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал.1 ЗАНН
С Наказателно постановление № РД-И-016/19.06.2019г. на ***НА И.А.П.Л. на “С.Т.”
*** - *** ЕИК: *** е наложена имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/
лева, на основание чл.288 ал.1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната
медицина, за извършено нарушение по чл.220 ал.1 вр.чл.219 ал.1 ЗЛПХМ.
Санкционираното лице подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - *** чрез наказващия орган. Оспорва приетата
в хода на административнонаказателното производство фактическа обстановка като
изтъква, че в действителност, продажбата на лекарствен продукт, в процесния
случай, е извършена от страна на *** – ***, която по това време е обучавала и
контролирала отпускането на лекарствени продукти от страна на работещата на
каса ***. В този смисъл, счита издаденото Наказателно постановление /НП/ за
неправилно и моли за неговата отмяна; алтернативно, моли за приложението на
чл.28 ЗАНН, тъй като случаят следва да се разглежда като „маловажен“.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от съответен
юрисконсулт, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения и пледира
за отмяна на Наказателното постановление.
За ответната страна – И.А.П.Л. - се явява съответен юрисконсулт, който
оспорва жалбата; счита, че в хода на административнонаказателното производство
надлежно са спазени процесуалните правила, издадено е законосъобразно и
правилно Наказателно постановление, което пледира да бъде потвърдено.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След като щателно обсъди събраните по делото доказателствени материали -
поотделно и в тяхната съвкупност - Съдът намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) от 14.03.2019г. от страна
на М.Г.С. – ***от ИАЛ, в присъствието на свидетелите В.С.Л. и С.М.М., както и
съответен пълномощник на *** на “С.Т.” *** /л.22 от делото/. Съставен е във
връзка с извършена проверка от служители на ИАЛ на *** г. в аптека на “С.Т.” ***
/Разрешение за търговия на дребно с лекарствени продукти № 217/30.11.2007 г./,
находяща се на адрес гр. ***, ул. „***“, ***, ***. При същата проверка, при контролна
покупка от страна на проверяващия М.С., ***ЕГН: ********** - служител в
аптеката на дружеството, отпуснала (продала) на експерта на ИАЛ лекарствен
продукт с режим на отпускане „без лекарско предписание” - ***, с партиден ***,
срок на годност-03.2021 г., в количество 1 опаковка; продажбата била отразена
във фискален бон ***от ***г., издаден от “С.Т.” *** *** 34, ЕИК: ***, аптека „***“,
***, ***. Изяснено е, че ***е лице без фармацевтично образование
/неправоспособно лице/; за същата е представен трудов договор № 8 /30.10.2018г.,
сключен със “С.Т.” ***, за изпълняване на длъжността „***“ в аптеката на
дружеството, находяща се на адрес: гр. ***, ***, при непълно работно време - 6
часа, както и допълнително споразумение № 1/30.11.2018г. към трудов договор ***г.
и справка за приети и отхвърлени уведомления по чл. 62, ал. 5 от КТ от ***. С
вх. № ИАЛ-4211/28.01.2019г. ***т на „С.Т.“ *** представил уверение №
МК-004/24.01.2019г. от страна ***- гр. ***, ***- в подкрепа на това, че *** е записана
редовно обучение в *** курс - държавна поръчка, в ***по специалност “***“. На
тази основа, ***равен е извода, че на *** г. “С.Т.” *** - търговец на дребно с
лекарствени продукти, е допуснал дейностите по отпускане на лекарствени
продукти в аптеката на горепосочения адрес, да се извършват от неправоспособно
лице – такова без фармацевтично образование – нарушение по чл.220 ал.1
вр.чл.219 ал.1 ЗЛПХМ. При съставяне на АУАН не са ***равени възражения; не са
постъпили възражения и по реда, и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Описаната по – горе фактическа обстановка е възприета изцяло от
административнонаказващия орган. На тази основа, издал обжалваното Наказателно постановление,
с което на “С.Т.” *** - *** ЕИК: *** е наложена имуществена санкция в размер на
5000 /пет хиляди/ лева, на основание чл.288 ал.1 от Закона за лекарствените
продукти в хуманната медицина, за извършено нарушение по чл.220 ал.1 вр.чл.219
ал.1 ЗЛПХМ.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен, а
Наказателното постановление – издадено, от компетентни лица /л.28 – 29, л.41 от
делото, чл.295 ЗЛПХМ/. Служебната проверка за законосъобразност, извършвана от
въззивната инстанция не установява допуснати в хода на
административнонаказателното производство нарушения на процесуалните правила.
Поради това Съдът приема, че издаденото Наказателно постановление е
формално законосъобразно. По неговата правилност се събраха гласни
доказателствени средства - показания на свидетелите М.Г.С., В.С.Л., ***, както
и писмени доказателства /л.17 – 21, л.24 – 27, л.37 от делото/. Изцяло в
потвърждение на изложената в АУАН и НП фактическа обстановка са показанията на
свидетелите С., Л., представените по делото Уверение на името на ***, заверени
преписи от Трудов договор и допълнително споразумение към същия трудов договор,
на името на посоченото лице, заверен препис от справка на *** във връзка с приети
и отхвърлени уведомления по чл.62 ал.5 КТ, Констативен протокол за извършена
проверка от ***г. и фискален бон ***от ***г., издаден от “С.Т.” *** – ***. От
тези доказателствени източници, фактическата обстановка в АУАН/НП се доказва по
убедителен, последователен начин – и Съдът не намира основания да лиши от
доверие който и да било от тях – поради което ги кредитира и приема за доказана
предадената по-горе фактическа обстановка. В допълнение към вече изложеното
следва да бъде отбелязано, че от споменатите доказателствени материали се
установява и това, че *** – *** в проверяваната аптека, стопанисвана от
санкционираното юридическо лице – е работела с клиенти на каса самостоятелно, в
близост до нея не е имало други лица /в т.ч. – други служители на аптеката/,
обслужила е св.С. също така самостоятелно и е издала фискален бон, в който е
отразена като „оператор“, самата тя - ***.
Що се отнася до показанията на св.*** – магистър фармацевт, работеща в
проверяваната аптека и присъствала при проверката на ***г., то същите показания
не се намират в противоречие с изложената в АУАН/НП фактическа обстановка,
изводима от вече споменатите доказателствени източници, а внасят някои детайли:
че действително, *** е работела на каса, но за всеки отпускан продукт е
получавала ***ътствие/съдействие от страна на ***, която същевременно –
работела на друга каса в аптеката; че в аптеката е създадена такава организация
на работа и с други технически сътрудници – същите да могат да работят с
клиенти и да им отпускат лекарствени продукти без лекарско предписание, под
надзора на магистър фармацевт, а когато следва да се отпусне лекарствен продукт
по лекарско предписание – магистър фармацевтът следва да обслужи клиента лично.
Така дадените от страна на св.*** показания, няма пречка да бъдат кредитирани,
още повече, че не са събрани доказателства в тяхно опровержение; в тази връзка ***ример,
св.М.С. посочва, че действително, в процесната ситуация е имало момент, в който
*** е ***уснала касата и се е отправила към шкафовете, в които се съхраняват
лекарствените продукти, т.е. ***ълно възможно е да се е консултирала, своего
рода, със св.***; същевременно, св.С. е категорична в това, че цялата
комуникация „клиент – служител в аптеката“ е протекла между нея и ***, без
намесата на трето лице, вкл. – ***.
Следва да бъде ***омнено, че съобразно чл.219 ал.1 ЗЛПХМ, „Аптеката е здравно заведение, в което се
извършват следните дейности: съхраняване, приготвяне, опаковане, контролиране,
даване на консултации, отпускане по лекарско и без лекарско предписание на
разрешени за употреба в Република България лекарствени продукти, на медицински
изделия, на диетични храни за специални медицински цели и храни за кърмачета и
преходни храни, както и хранителни добавки, козметични и ***рно-хигиенни
средства.“, а съобразно чл.220 ал.1 ЗЛПХМ, „Дейностите по чл. 219, ал. 1 се извършват от ***.“. Следователно, в
светлината на процесния случай, отпускането на лекарство без лекарско
предписание е следвало да бъде извършено от ***. По делото е установено по
несъмнен начин, че към ***г., ***не е имала такава правоспособност; не е имала
правоспособност дори като ***, а е била студент в специалността „***“ – ***
курс, държавна поръчка в МУ – ***.
ЗЛПХМ регламентира правата и задълженията на *** и ***ите като лица,
извършващи дейностите по чл.219 ал.1 ЗЛПХМ. Длъжността „***“ не е
регламентирана като имаща каквото и да било отношение към тези дейности; нещо
повече – съобразно чл.220 ал.3 ЗЛПХМ, „***ът
може да извършва всички дейности по чл. 219, ал. 1 под контрола на *** с
изключение на: отпускане на лекарствен продукт по лекарско предписание, контрол
и даване на консултации, свързани с лекарствените продукти.“. С други думи
– и при отчитане показанията на св.*** – в проверяваната аптека е създадена
изначално погрешна организация на работа, тъй като дейностите, предвидени като
допустими за извършване от ***, де факто са възложени на лица с длъжността „***“,
без тези лица да имат правоспособност дори като ***.
Следва да бъде подчертано, че разпоредбата на чл.220 ал.1 ЗЛПХМ е
императивна по своя характер и не търпи други изключения, освен вече цитираното
по чл.220 ал.3 ЗЛПХМ. Следва да бъде подчертано и това, че тезата, че работата
с клиенти в аптека може да бъде извършвана от *** без необходимото образование,
но под своего рода „надзор“ на правоспособен магистър фармацевт, представлява
недопустимо заобикаляне на коментираната императивна законова разпоредба;
същата теза би могла и да е финансово по-изгодна за търговеца на лекарствени
продукти, но в никакъв случай не отговаря нито на интересите на пациентите,
нито – на точния смисъл на Закона.
Ето защо и при отчитане на установените по делото факти и обстоятелства
Съдът намира, че нарушението по чл.220 ал.1 вр.чл.219 ал.1 ЗЛПХМ, за което е
санкционирано „С.Т.“ *** – ***, се явява доказано по несъмнен начин. Същото
нарушение е правилно описано и квалифицирано както от актосъставителя, така и
от административнонаказващия орган. Също така правилно, последният е пристъпил
към налагане на имуществена санкция на основание чл.288 ал.1 от Закона за
лекарствените продукти в хуманната медицина – в размер от 5000 до 10 000
лв. Предвид обстоятелствата на случая, в т.ч. – че се касае за първо по ред
нарушение, размерът на имуществената санкция уместно е определен в самия
минимум – а именно, 5000 лева, поради което, повече няма да бъде обсъждан. Нарушението
не представлява „маловажен случай“, тъй като административнонаказателната
отговорност на юридическите лица и едноличните търговци е безвиновна и по
съображения за по – ниска обществена опасност на деянието, тази отговорност не
може да бъде изключена – в този смисъл е и трайната практика на касационната
инстанция; отделен е въпроса, че в конкретния случай, обществената опасност е
типична за разглеждания вид нарушение.
Крайният извод е, че обжалваното Наказателно постановление е както
законосъобразно, така и правилно, поради което следва да бъде потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № РД-И-016/19.06.2019г. на ***НА И.А.П.Л. с което на “С.Т.” *** -
*** ЕИК: *** е наложена имуществена санкция в размер на 5000 /пет хиляди/ лева
на основание чл.288 ал.1 от Закона за лекарствените продукти в хуманната
медицина, за извършено нарушение по чл.220 ал.1 вр.чл.219 ал.1 ЗЛПХМ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – ***, в
14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: