Решение по дело №1052/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 33
Дата: 13 януари 2022 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20211420201052
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 33
гр. Враца, 13.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на шестнадесети декември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20211420201052 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59-63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на В. КР. ХР. от гр.Враца,
ЕГН ********** - управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД, гр.Враца
против Наказателно постановление (НП) №11-01-115 от 13.08.2021 г., издадено от
директора на АДФИ – гр.София, с което за извършено нарушение на чл.13, ал.3, т.5 вр.
чл.13, ал.4 вр. чл.9, ал.2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния
сектор (ЗФУКПС), на основание чл.35, ал.1 вр. чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната
финансова инспекция (ЗДФИ) е наложено административно наказание „глоба” в
размер на 500.00 /петстотин/ лева.
В жалбата се релевират оплаквания, че издаденото НП е неправилно и
незаконосъобразно, а при съставянето на АУАН са допуснати съществени процесуални
нарушения и нарушения на материалния закон. Твърди се, че НП е издадено в
нарушение на чл.52, ал.4 и чл.53, ал.1 ЗАНН, както и че АНО е следвало да приложи
чл.28 ЗАНН. Допълнителни доводи в тази насока се съдържат в приложеното писмено
становище на процесуалния представител на жалбоподателя, в което моли НП да бъде
отменено по изложените съображения.
Ответната страна - Агенцията за държавна финансова инспекция е депозирала
писмена защита чрез главния юрисконсулт, в която предлага жалбата да бъде оставена
без уважение, а НП да бъде потвърдено, като изтъква, че същото е правилно и
законосъобразно.
Страните претендират присъждане на разноски по делото.
1
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е образувано със съставянето на
АУАН №11-01-115 от 15.02.2021 г. за това, че на 03.01.2019 г., в гр.Враца, В. КР. ХР. в
качеството си на управител на „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД, гр.Враца и
ръководител на организация от публичния сектор по чл.2, ал.2, т.7 от Закона за
финансовото управление и контрол в публичния сектор - търговско дружество по чл.61
ТЗ, е сключила допълнително споразумение към Договор № 2017-ОП- 02/01.06.2018 г.
с „Автобусни превози 98“ АД гр.Враца за наемане на употребявани моторни средства,
с което е поела финансово задължение за заплащане наем, без преди подписване на
споразумението да е упражнен предварителен контрол за законосъобразност, разписан
във въведените през месец декември 2008 г. Системи за финансово управление и
контрол. Въз основа подписаното Допълнително споразумение, за което няма попълнен
контролен лист или друг документ, удостоверяващ извършен предварителен контрол за
законосъобразност преди поемане на задължението, в периода от 03.01.2019г. до
31.12.2019г. в „Тролейбусен транспорт-Враца“ ЕООД-гр.Враца е извършен разход на
стойност 34 хиляди лева без ДДС. Предходната обществена поръчка е възложена по
реда на чл.194, ал.1 ЗОП, видно от сключения договор, публикуван в профила на
купувача. По ДС е извършен разход на стойност 34 хиляди без ДДС, което означава, че
след превишението от 30 хиляди лева е налице и нарушение на чл.20, ал.3, т.2 от ЗОП,
съгласно настъпила законодателна промяна в сила от 01.03.2019 г.
Актосъставителят квалифицирал нарушението по чл.13, ал.3, т.5 вр. чл.13, ал.4
вр. чл.9, ал. 2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Срещу така съставения акт е постъпило писмено възражение, вх.№11-01-
115/22.02.2021г. от В. КР. ХР..
Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение, след
преценка на възраженията и събраните доказателства по случая, наказващият орган е
издал атакуваното НП №11-01-115 от 13.08.2021 г., издадено от директора на АДФИ –
гр.София, с което за извършено нарушение на чл.13, ал.3, т.5 вр. чл.13, ал.4 вр. чл.9,
ал.2 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор (ЗФУКПС),
на основание чл.35, ал.1 вр. чл.32, ал.1, т.1 от Закона за държавната финансова
инспекция (ЗДФИ) на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба”
в размер на 500.00 /петстотин/ лева.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни
доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и свидетеля по
съставянето и връчването на акта, посочен в АУАН. Съдът кредитира изцяло
показанията на свидетелите, същите са достоверни, непротиворечиви, кореспондират и
2
се припокриват с изложеното в АУАН и в писмените материали към него. Събраните
по делото писмени доказателства, съставляващи цялата административно наказателна
преписка се кредитират изцяло от съда като релевантни към конкретния казус и
подкрепящи описаната фактическа обстановка в АУАН и НП, като в това число са:
Наказателно постановление 11-01-115/13.08.2021; Вьзражение 11-01-1157/22.02.2021
г.; Акт за установяване на административно нарушение 11-01-115/15.02.2021 г.;
Справка изх.84 от 27.01.2021 г. за отговорните длъжностни лица в ,,Тролейбусен
транспорт-Враца» ЕООД, гр. Враца през периода от 01.01.2018 година до 31.12.2019
година; Справка, изх.115 от 02.02.2021 г. за извършените разходи за наем на
употребявани моторни превозни средства за периода 01.01.2019 г. — 31.10.2019 г.;
Допълнително споразумение с ,,Автобусни превози 98” АД гр. Враца от 03.01.2019г.;
Договор с ,,Автобусни превози 98” АД, гр. Враца; Договор за възлагане на
управлението 234 от 28.09.2018 г.; Констативен протокол от 26.01.2021 година;
Системи за финансово управление и контрол от м. декември 2008 г.; Инструкция за
поемане на финансов ангажимент при осъществяване на търговската дейност на
«Тролейбусен транспорт – Враца» ЕООД гр. Враца.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните
правни изводи:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения седемдневен
срок и същата е процесуално допустима.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени от материално и териториално компетентните за това
органи, което се установява от приложените Заповеди от л.72 до л.78 вкл. от делото,
издадени от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с която са
определени, както актосъставителя, така и неговите задачи.
Актът за установяване на административно нарушение и наказателното
постановление са издадени в предвидената от закона писмена форма. Изискванията
към процедурата по връчването на АУАН и НП на жалбоподателя са спазени съгласно
нормативните разпоредби. Актът за установяване на административно нарушение и
НП съдържат всички необходими реквизити съобразно чл.42 от ЗАНН и чл.57, ал.1 от
ЗАНН. Посочена е дата – 03.01.2019 г. и място – град Враца на извършване на
нарушението. Посочени са обстоятелствата, при които същото е било извършено,
прецизно е описано самото нарушение и е дадена правилната правна квалификация, от
което следва, че не са налице неотстраними съществени процесуални нарушения,
водещи до отмяна на издаденото НП.
Установява се безспорно от приетите и приложени писмени доказателства, че по
време на финансовата инспекция на ,,Тролейбусен транспорт - Враца” ЕООД ,
извършена от АДФИ гр.София е констатирано, че жалбоподателят В.Х. е управител на
3
,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД-гр.Враца и като такъв се явява ръководител на
организация от публичния сектор по чл.2, ал.2, т.7 от ЗФУКПС. Съгласно чл.3, ал. 1 от
същия закон ръководителите на организациите по чл.2 отговарят за осъществяване на
финансовото управление и контрол във всички ръководени от тях структури, програми,
дейности и процеси при спазване на принципите за законосъобразност, добро
финансово управление и прозрачност. Ръководителят е дльжен да осигури контролни
дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да дават разумна
увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, като една от тези
контролни дейности включва политики и процедури за предварителен контрол за
законосъобразност. Съобразно §1, т.10 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС
,,Предварителен контрол за законосъобразност” са всички проверки на документи,
факти и обстоятелства, свързани с предоставяне на увереност за спазване на
приложимото законодателство, преди да се вземе решение или да се извърши действие
от страна на ръководителите на организациите по чл. 2. Предварителният контрол за
законосъобразност се извършва от финансови контрольори и/или от други лица,
определени от ръководителите на организациите по чл.2.” При извършване на
финансовата инспекция на ,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД-гр.Враца е
установено, че към датата на извършване на нарушението са действали Методически
указания за осъществяване на предварителен контрол на Министерство на финансите
от 11.09.2006 г., според които ръководителите на организациите от публичния сектор
следва да създадат, въведат и обезпечат прилагането на писани политики и процедури
за осъществяване на предварителен контрол за законосъобразност, който да се
извършва преди поемане на финансово задължение и осъществяване на разход. В
,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД-гр.Враца, считано от м.декември 2008 г.
година са въведени Вътрешни правила за въвеждане на Системи за финансово
управление и контрол, включващ Инструкция за изграждане и функциониране на
Система за предварителен контрол в дружеството и Инструкция за поемане на
финансов ангажимент при осъществяване на търговската дейност на дружестово. В
Инструкцията за поемане на финансов ангажимент при осъществяване на търговската
дейност на дружеството в т.5 ,,Предварителен контрол” е регламентирано, че
предварителният контрол при поемане на финансов ангажимент се осъществява от
съставителя на годишните счетоводни отчети, а при необходимост от специални
компетенции за извършване на предварителен контрол може да бъде привлечено и
лице, притежаващо специфични знания и умения, което се намира в облигационно
правоотношение с дружеството. Съгласно Инструкцията за изграждане и
функциониране на Система за предварителен контрол в дружеството: Предварителният
контрол в ,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД е контрол за законосъобразност на
всички документи и действия, свързани с финансовата дейност. Законосъобразността е
съответствие на поеманите задължения и извършваните разходи с действащата
4
нормативна уредба. Предварителният контрол се осъществява чрез проверки,
извършвани от главния счетоводител или от упьлномощено от улравителя лице, което
следи за спазване на нормите, уреждащи поемането на задължения и извършването на
разходи. Главният счетоводител или упълномощено от управителя лице проверява
документи преди вземането на решение за поемането на задължение или извършването
на разход, която проверка предшества полагането на двойния подпис. При
извършената проверка в ,,Тролейбусен транспорт-Враца” ЕООД е установено, че в
дружеството няма назначен финансов контрольор или друго лице, което да упражнява
предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на задължения и преди
извършване на разходи. Предварителен контрол не е осъществяван от главния
счетоводител или от друго лице и контролни листове не са попълвани. Съгласно чл.9,
ал.2 от ЗФУКПС, делегирането по ал.1 не освобождава ръководителя от отговорност за
изпълнението на делегираните правомощия. Установено е безспорно, че предварителен
контрол за законосъобразност, предшестващ полагането на двоен подпис не е
упражнен преди сключването на Допълнително споразумение с «Автобусни превози
98»АД гр.Враца, сключено на 03.01.2019 г. за наемане на употребявани МПС за срок от
10 месеца на стойност 34 000.00 лева без ДДС.
След преценка на обстоятелствата и доказателствата по делото, съдът намира, че
въззивникът е извършил посоченото в АУАН и НП нарушение на чл.13, ал.3, т.5 вр.
чл.13, ал.4 вр. чл.9, ал.2 от ЗФУКПС При така изяснената фактическа обстановка на
база на събраните доказателства по същество е налице безспорна установеност на
нарушението, поради което правилно е ангажирана административнонаказателната
отговорност на дружеството-жалбоподател.
Не е налице маловажност на случая, тъй като в конкретния случай
санкционираното нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност
на обичайните нарушения от същия вид. В тази насока възражението е неоснователно.
В АУАН и НП е налице ясно и конкретно описание на нарушението. Фактическото
описание на нарушението е достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава
възможност на жалбоподателя да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила при съставяне на АУАН и при издаване на НП. Наложеното наказание „глоба”
е в размер от петстотин лева, което е близо до минимума и е определен от АНО, който
правилно е приложил закона по отношение на приложимите санкционни разпоредби.
По отношение възраженията на жалбоподателя, съдът намира същите за
неоснователни, тъй като в настоящия случай в съставените АУАН и НП са посочени
дата и място на нарушението, описаното деяние отговаря на дадената правна
квалификация, а извършването на визираното нарушение е доказано от обективна и
субективна страна.
5
Предвид гореизложеното, съдът намира жалбата за неоснователна, поради което
същата не следва да бъде уважена, а атакуванато НП следва да бъде потвърдено изцяло
като правилно и законосъобразно.
Предвид обстоятелството, че АНО претендира направени по делото разноски и
при този изход на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден на основание чл.63,
ал.3 ЗАНН да заплати на АДФИ гр.София направените в хода на делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 80.00 /осемдесет/ лева,
съгласно чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-115 от 13.08.2021 г.,
издадено от директора на АДФИ – гр.София, с което за извършено нарушение на чл.13,
ал.3, т.5 вр. чл.13, ал.4 вр. чл.9, ал.2 ЗФУКПС, на основание чл.35, ал.1 вр. чл.32, ал.1,
т.1 ЗДФИ на В. КР. ХР. от гр.Враца, ЕГН **********-управител на „Тролейбусен
транспорт-Враца“ ЕООД е наложено административно наказание „глоба” в размер на
500.00 /петстотин/ лева.
ОСЪЖДА на основание чл.63, ал.3 ЗАНН В. КР. ХР. от гр.Враца да заплати на
АДФИ гр.София разноски в размер на 80.00 лева, направени в хода на делото за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.
Враца по реда на гл.XII Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
6