Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
15.01.2021 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
17.12. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Мариана Кадиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
318 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП.
Депозирана е жалба от Б.С.Ю. от ***,
против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
20-1300-000528/14.10.2020 г., издадена от *** към ОДМВР гр.Кърджали, сектор
„Пътна полиция“, с която на жалбоподателя е наложена принудителна
административна мярка по чл. 171, т. 2а от ЗДвП – прекратяване на регистрацията
на ППС за срок от 6 месеца.
Счита, че процесната
заповед е нищожна, поради неспазване на установената форма, алтернативно
незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закона и при
допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените
правила.
Излага съображения, че оспорената ЗППАМ
не е мотивирана, като отразеното в акта от фактическа страна: „Управлява ППС
без да е правоспособен водач, с което виновно е нарушил чл. 150 от ЗДвП“, не
предоставяло яснота относно фактическите и правни основания за издаването на
заповедта.
На следващо място така изложените мотиви
били в съществено противоречие с обективната действителност, тъй като на
релевантната дата – 14.10.2020 г. жалбоподателят не бил управлявал собствения
си лек автомобил „Мерцедес“ с рег. № ***, което се установявало от съставения
АУАН серия *** от *** г. Освен това бил и правоспособен
водач, тъй като притежавал валидно СУМПС № ***.
Въвежда доводи относно наличните в
оспорената заповед съществени противоречия, състоящи се в това, че от една
страна било отразено, че управлявал ППС без да е правоспособен водач, а от
друга било посочено, че цитираният лек автомобил „Мерцедес“ с рег. № ***,
собственост на Б.С.Ю., бил управляван от неправоспособен водач.
Сочи, че в ЗППАМ не била посочена в
пълнота конкретната правна норма, послужила като основание за налагане на
принудителната административна мярка. В тази връзка в оспорения акт било
отразено като правно основание чл. 171, т. 2а от ЗДвП, която норма съдържала б.
„а“ и б. „б“, които хипотези съставлявали фактическите състави на основанията
за налагане на ПАМ.
Моли съда да постанови решение, с което
да отмени Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
20-1300-000528/14.10.2020 г., издадена от *** към ОДМВР гр.Кърджали, сектор
„Пътна полиция“, с която е наложена принудителна административна мярка по чл.
171, т. 2а от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.
В съдебно
заседание, лично и чрез пълномощника си адв.Л.Б.
поддържа жалбата. В допълнение към жалбата си,
жалбоподателят излага съображения, че на посочената дата предоставил
автомобила си на С. Т., който познавал много добре и заедно започнали курсовете
за придобиване на правоспособност за управление на МПС. Приятелят му
многократно бил публикувал снимка в социалните мрежи как шофира различни
автомобили. В предишни срещи С. заявил, че има *** свидетелство за управление
на МПС. На процесната дата поискал да ползва за
няколко часа автомобила и му показал шофьорската си книжка, поради което му
предоставил МПС.
В хода на устните
състезания пълномощникът адв.Б. излага доводи, че от събраните
доказателства по делото се установявало, че Б. С. Ю. е бил въведен в
заблуждение от С. Б. Т., който го е уверил, че е правоспособен водач на МПС и е
показал удостоверение за управление на МПС, издадено от ***. Със същото
удостоверение С. се е легитимирал и пред органите на „Пътна полиция” при ОДМВР
- Кърджали, но след извършена задълбочена проверка е установено, че СУМПС е неистинско,
поради което е била задействана административно - наказателна процедура спрямо
нарушителя С., а автомобилът на Б.Ю. бил спрян от движение. Предвид това и
изложеното в жалбата, моли съда да постанови решение, с което да отмени ЗППАМ и
присъди разноски на жалбоподателя, за което представя списък на разноските.
Ответникът по жалбата, *** към ОДМВР -
Кърджали, с-р „Пътна полиция“ – Р. С. К., се явява лично. Заявява, че оспорва
жалбата и моли за решение, съобразено с наличните по делото доказателства.
Съдът като прецени
събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
От представените и
приети по делото доказателства: Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 20-1300-000528/14.10.2020 г., издадена от *** към ОДМВР
гр.Кърджали, сектор „Пътна полиция“; Заповед № 292з-467/11.03.2020 г., издадена от директора на
ОДМВР - Кърджали;
АУАН серия ** № ***/*** г.; Докладна записка рег. № ***/*** г.; СУМПС № ***, издадено на 15.01.2020 г., се установява, че: Б.С.Ю., с ЕГН ********** притежава
валидно СУМПС № ***, издадено на 15.01.2020 г. и валидно до 15.01.2030 г.;
Жалбоподателят е собственик на лек автомобил „Мерцедес“ с рег. № ***; На 14.10.2020
г., около 14.30 часа, в ***, на ***, до ***, в посока към ***, С. Б. Т., с ЕГН **********,
е управлявал лек автомобил „Мерцедес“ с рег. № ***, собственост на Б.С.Ю. от ***.
При извършената проверка на водача от служители на сектор „Пътна полиция“ към
ОДМВР-Кърджали се констатирало, че С. Т. е неправоспособен, като представеното
СУМПС, издадено в *** е неистинско; На С. Б. Т. е съставен и АУАН серия ** №
***/*** г. за извършено нарушение на чл. 150 от ЗДвП. Актът е надлежно връчен
на нарушителя и подписан с възражения; Със Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 20-1300-000528/14.10.2020 г., издадена от *** към ОДМВР - Кърджали, с-р „Пътна полиция“, на Б.С.Ю. от ***, с ЕГН **********, е наложена
принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2А от ЗДвП – „прекратяване на
регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца, при което са отнети 2бр.
регистрационни табели с рег. № ***. В заповедта е отразено, че при издаването е
взет предвид съставения серия ** № ***/*** г. и лицето е извършило нарушение по
чл. 150 от ЗДвП – управлявал ППС без да е правоспособен водач.
При така установената по делото
фактическа обстановка, след преценка на допустимостта на жалбата и при извършената на основание чл.
168, ал.1 от АПК, проверка за
законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.
146 от АПК, съдът намира, че процесната жалба е
допустима като подадена в законоустановения 14 –
дневен срок от съобщаването на акта и от лице, имащо правен интерес от
обжалването, като разгледана по същество се явява основателна, респ. оспорената
заповед е незаконосъобразна.
Съгласно
чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2,
2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни
лица. Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните
работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал. 1 от Закона за движение по пътищата.
Заповедта
е издадена от компетентен орган – *** към
ОДМВР - Кърджали, с-р „Пътна полиция“, оправомощен
със Заповед № 292з-467/11.03.2020 г. на директора на ОДМВР Кърджали (т. 1), приложена
по делото/л. 13/. По делото липсват данни и не са въведени възражения, че към
посочената дата, издателят на ЗППАМ е бил възпрепятстван да изпълнява служебните си задължения. С други думи, оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
20-1300-000528/14.10.2020 г., е издадена от компетентния по смисъла на чл. 172,
ал. 1 от ЗДвП орган – *** към ОДМВР – Кърджали, сектор „Пътна полиция”, действал
по делегация, на основание посочената по-горе Заповед Рег.№ 292з-467/11.03.2020
г., издадена от директора на ОДМВР – Кърджали, с която, същият е оправомощил посочените в нея длъжностни лица да прилагат принудителните
административни мерки по чл. 171, т. 1, т. 2, т. 2а, т. 4, т. 5, б. „а”, т. 6 и
т. 7 от ЗДвП.
Предвид гореизложеното, оспореният
индивидуален административен акт е издаден от компетентен по място, материя и
степен орган в предписаната от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма.
Настоящият съдебен състав
намира, че обжалваният административен акт е издаден в нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с
приложимите материалноправни разпоредби на закона.
Нормата на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП
въвежда изискването, че принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1,
2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед
от ръководителите на службите за контрол по ЗДвП съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни
лица, респ. законодателят изрично е въвел изискването за мотивиране на
заповедта за прилагане на ПАМ. Съдът счита, че в конкретния случай това
изискване на закона не е спазено в оспорената заповед и то по отношение на
съществен елемент от тези мотиви, а именно – по отношение фактическото
основание за издаване на акта, т.е. налице е нарушение на административнопроизводствените
правила при издаването на акта, касаещи изискванията за неговото съдържание и
мотивирането му, т.е. посочването на конкретните фактически основания за
неговото издаване, съгласно изискването на чл. 59, ал. 1, т. 4 от АПК.
В оспорената ЗППАМ е налице следното
словесно описание: „На 14.10.2020 г., до ***,
в посока към *** лек автомобил Мерцедес с рег. № ***, собственост на Б.С.Ю. от ***
е управлявано от неправоспособен водач. За констатираното нарушение е съставен
АУАН серия ** № ***/*** г.“. В 1) е описано: „Управлява без да е правоспособен водач, с което виновно е нарушил чл.
150 от ЗДвП“. При така изложените фактически основания за издаването на
заповедта се налага изводът, че ПАМ е наложена на жалбоподателя в качеството му
на собственик на МПС, за това, че на 14.10.2020 г. е управлявал процесното МПС без да е правоспособен водач. В този смисъл
в оспорения акт липсва конкретизация на лицето, управлявало автомобила като
неправоспособен водач, поради което и с оглед въвеждането на нарушението на чл.
150 от ЗДвП, по горепосочения начин, то същото
се явява вменено на именно на Б.Ю. Липсва ясно и недвусмислено описание на
нарушението, на лицето извършило административното деяние, обстоятелствата, при
които е осъществено, както и отразяване, защо се налага конкретната
принудителна административна мярка и се ангажира именно отговорността на
адресата на заповедта.
Според настоящия състав, така въведените
мотиви в ЗППАМ, не съответстват на изискването за съдържание на акта, но
констатираното несъответствие не е до такава степен съществено, че да обоснове
нищожност на акта, а съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, поради което доводите на жалбоподателя за нищожност на заповедта са
неоснователни.
Безспорно е, че в оспорената заповед не е
посочено в пълнота правното основание за издаването й – чл. 171, т. 2а от ЗДвП,
без да е посочено по коя от двете букви на горепосочената разпоредба се издава
акта, респ. на основание б. „а“ или б. „б“. В конкретния случай, с оглед горепосочените
нередности в описанието на фактическите основания за налагането на ПАМ, този
пропуск се явява съществен и води до неяснота на волята на административния
орган, издал процесната заповед, като евентуално би
могло да се приеме, че принудителната мярка е наложена на основание чл. 171, т.
2а, б. „а“ от Закона за движение по пътищата/ЗДвП/.
Съгласно посочената норма/чл. 171, т.
2а, б. „а“ от ЗДвП/, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата
и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна
административна мярка прекратяване на
регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно
превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за
управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно
превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за
управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл.
69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно
превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства
– за срок от 6 месеца до една година.
Налагането на принудителна
административна мярка на посоченото основание е обусловено от наличието няколко
материалноправни предпоставки, едната от които, а
именно МПС да е собственост на лицето, срещу което се налага ПАМ, следва
задължително да е в кумулативност с някоя от
останалите, посочени в горецитираната норма.
В конкретния случай не е спорно, че Б.С.Ю.
е собственик на процесното МПС - „Мерцедес“ с рег. № ***.
Не е налице обаче посочената от административния орган материалноправна
предпоставка – жалбоподателят да е бил неправоспособен. Видно от СУМПС № ***,
издадено на 15.01.2020 г., се установява, че: Б.С.Ю., с ЕГН **********
притежава валидно СУМПС № ***, издадено на 15.01.2020 г. и валидно до
15.01.2030 г.
Цялостния анализ на събраните по делото
доказателства би могъл да обоснове предположението, че процесната
ПАМ е наложена за това, че на релевантната дата и място МПС е било управлявано
от неправоспособно лице, респ. Б.Ю. е предоставил собственото си ППС на
неправоспособно лице – С. Б. Т. Липсват обаче доказателства, установяващи, че е
налице ангажирането на административнонаказателната
отговорност на Ю. по реда на чл. 177, ал. 1, т. 3, б. „а“ от ЗДвП. Данни за
това по делото не са налични и не се сочат от издателя на оспорената заповед. В
този смисъл, съдът не следва и не може по пътя на тълкуването да изведе
действителната воля на административния орган, щом същата не е ясно и
недвусмислено изложена в оспорения ИАА, предмет на съдебното оспорване.
По изложените съображения и при така
въведените фактически основания за издаването на заповедта, съдът намира, че в
конкретния случай не е била налице посочената от административния орган материалноправна предпоставка за налагането на ПАМ, поради
което заповедта се явява издадена и в
нарушение на материалния закона по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК.
Предвид гореизложеното, то в конкретния
случай не може да се приеме, че е налице
нарушение на чл. 150, ал. 1 от , извършено от жалбоподателя.
В този смисъл, принудителната административна мярка е с превантивен характер и
съгласно нормата на чл. 171, ал. 1 от ЗДвП се налага за осигуряване на
безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на
административните нарушения.
По изложените съображения съдът намира,
че депозираната жалба от Б.С.Ю. от ***, е основателна, респ. обжалваната
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000528/14.10.2020
г., издадена от полицейски инспектор в ОДМВР гр.Кърджали, сектор „Пътна
полиция“, се явява незаконосъобразна като издадена при допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените правила
и в противоречие с приложимите материалноправни
разпоредби – отменителни основания по чл. 146, т. 3 и
т. 4 от АПК, поради което следва да бъде отменена.
При този изход на делото, предвид
надлежно въведеното искане за заплащане на деловодни разноски и представения
списък на разноските по чл. 80 от ГПК, следва да бъде осъдена ОДМВР-Кърджали да
заплати на жалбоподателя деловодни разноски в размер на 490 лв., от които 480
лв. с ДДС, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение и 10 лв. внесена
държавна такса при образуване на делото. Съдът намира за доказано по делото, че
жалбоподателят е заплатил възнаграждение за един адвокат в размер на 480 лв. с
ДДС, което се установява от представения Договор за правна защита и съдействие №
***/*** г./л. 22 от делото/. Видно от
съдържанието на посочения договор, в същия е налице надлежно отразяване, че
договореното възнаграждение в размер на 480 лв. с ДДС е заплатено, като
заплащането е брой. С други думи така представеният договор за правна защита и
съдействие удостоверява факта, че между страните е било договорено и заплатено в
брой възнаграждение в размер на 480 лв. с ДДС. Посоченият договор служи като
разписка, удостоверяваща факта на заплащането на възнаграждението, поради което
съдът намира, че това обстоятелство е доказано, поради което искането за
присъждане на разноски, произтичащи от това основание, е основателно. В този
смисъл е и Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК и по-конкретно, постановеното в
т. 1 от решението и мотивите, в тази част, съгласно които, когато
възнаграждението е заплатено в брой, този факт следва да бъде отразен в
договора за правна помощ, а самият договор да е приложен по делото. В този
случай той има характер на разписка, с която се удостоверява, че страната не
само е договорила, но и заплатила адвокатското възнаграждение. Следва да се
отбележи, че заплатеното възнаграждение е под минималния размер, визиран в
нормата на чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери
на адвокатските възнаграждения.
За понесените от жалбоподателя деловодни
разноски следва да бъде осъдено юридическото лице – ОДМВР гр.Кърджали, към
структурата на което принадлежи административния орган – полицейски инспектор в
сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР – Кърджали, издал оспорения административен
акт.
Водим от горното и на основание чл. 172,
ал. 2, пред. 2-то от АПК, съдът
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-1300-000528/14.10.2020
г., издадена от полицейски инспектор в ОДМВР гр.Кърджали, сектор „Пътна полиция“,
с която на Б.С.Ю., от ***, с ЕГН **********, е наложена принудителна
административна мярка по чл. 171, т. 2а, от ЗДвП – „прекратяване на
регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца, при което са отнети 2бр.
регистрационни табели с рег. № ***.
ОСЪЖДА
Областна дирекция на МВР-Кърджали, с административен адрес: ***, да заплати на Б.С.Ю.,
от ***, с ЕГН **********, деловодни разноски в размер на 490 лв.
Препис
от решението да се връчи на страните.
На
основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, решението не подлежи на обжалване.
Председател: