Решение по дело №492/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 397
Дата: 29 ноември 2022 г. (в сила от 29 ноември 2022 г.)
Съдия: Красимира Керанова Иванова
Дело: 20227100700492
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 397/ 29.11.2022 г., град Добрич

 

 В ИМЕТО НА НАРОДА

                                                                                  

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в публично заседание на осми ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА 

                                                             ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА                                                                                            НЕЛИ КАМЕНСКА

 

при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА САНДЕВА и прокурора при Окръжна прокуратура – Добрич, МИЛЕНА ЛЮБЕНОВА, разгледа докладваното от председателя КАНД № 492 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК.  

Образувано е по касационна жалба на „Водоснабдяване и канализация - Добрич“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Добрич, бул. „***” № 59, представлявано от изпълнителния директор - инж. Т.Г., срещу решение № 28 от 07.07.2022 г. по НАХД № 8/ 22 г. по описа на Районен съд – Генерал Тошево, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № МН – СИБ – 21 – 127/ 26.11.2021 г., издадено от Началника на Регионален отдел Метрологичен надзор Североизточна България на Главна дирекция „Метрологичен надзор“ (ГД МН) на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на касатора е наложена имуществена санкция в размер на 200 лв. (двеста лева) на основание чл. 85, ал. 2, във връзка с ал. 1 от Закона за измерванията (ЗИ) за извършено нарушение на чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от ЗИ.

Според касатора първоинстанционното решение е необосновано, неправилно и в противоречие с материалния закон. Настоява, че твърдяното нарушение не е установено по несъмнен начин. Твърди, че в административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, опорочаващи процесното наказателно постановление, като навежда довод, че нито в АУАН, нито в НП, е посочена конкретна дата на нарушението. Претендира приложимост на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението е отстранено непосредствено след установяването му и от извършването му не са настъпили вредни последици, поради което са налице предпоставките за квалифицирането му като маловажно. Иска отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго по същество, с което да бъде отменено наказателното постановление. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение в полза на жалбоподателя.      

Ответникът по касационната жалба - ****“ към ГД „Метрологичен надзор възразява срещу жалбата, навежда доводи в полза на издаденото НП и на постановеното от съда Решение № 28/ 07.07.2022 г. 

Представителят на Окръжна прокуратура – Добрич дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира следното от фактическа и правна страна:

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна.

Районният съд е приел за установено, че на 29.07.2021 г. е извършена проверка на използвано от „****” АД средство за измерване – водомер, монтиран във водопроводно отклонение с водомерен възел в шахта в двор, находящ се на ул. „Опълченска“ № 19 в гр. Генерал Тошево, при която е констатирано, че върху водомера липсва поставен знак за метрологичен контрол. Водомерът е бил произведен през 1969/1968 г.

Счел е, че експлоатационното дружество използва монтирания водомер за непрекъснато измерване на обема на доставената вода с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от Закона за измерванията (ЗИ) без наличие на знак за метрологичен контрол.    

За извършеното нарушение е съставен АУАН, въз основа на който е издадено и процесното наказателно постановление. При надзорната проверка е констатирано, че водомерът е в употреба, същият е правилно монтиран, а при външен оглед актосъставителят е установил, че върху водомера няма поставен знак за последваща проверка на средство за измерване (СИ) в употреба, защото на предвиденото място за предотвратяване на достъпа за регулиране и настройка на водомера липсва оловна пломба с отпечатък, съответстващ на знака за последваща проверка на СИ в употреба по чл. 43, ал. 1 от ЗИ, удостоверяващ извършването ѝ, която се изисква от разпоредбата на чл. 43, ал. 3 от ЗИ.

Деянието е квалифицирано като административно нарушение по чл. 44, т. 4, във връзка с чл. 43, ал. 1 от ЗИ, за извършването на което се налага наказание по реда на чл. 85, ал. 2 от ЗИ. За дата на извършване на нарушението е посочена датата на проверката, когато е констатирано използването на водомера без знак за последваща проверка.

За да потвърди НП, районният съд е приел, че процесното нарушение е осъществено, тъй като дружеството е използвало средство за измерване без знак за последваща проверка в противоречие с разпоредбата на чл. 44, т. 4 от ЗИ, която задължава лицата, ползващи средства за измерване, да не използват такива без знак за извършена последваща проверка по чл. 43, ал. 1 от ЗИ. Обсъдил е относимите правни норми, като е изложил мотиви относно неприложимостта на чл. 28 от ЗАНН.

Решението на РС – Генерал Тошево е валидно, допустимо и правилно. Приетите за установени факти съответстват на събраните по делото доказателства. Изводите на Районния съд са правилни и обосновани. Съобразени са с данните по делото и приложимите правни норми.  

Имуществената отговорност на касатора е ангажирана за това, че в качеството му на В и К оператор на територията на община Генерал Тошево е използвал водомер за измерване на изразходваното количество вода с цел осъществяване на търговски плащания по смисъла на чл. 5 от ЗИ, без измервателното средство да има поставен знак за последваща проверка съгласно изискването на чл. 43, ал. 1 от ЗИ.

Използването на средства за измерване без знаци за последваща проверка е забранено по силата на чл. 44, т. 4 от ЗИ. „****“ АД е ползвател на средство за измерване с цел отчитане на търговски плащания, поради което и по аргумент от чл. 85 от ЗИ е адресат на задължението по чл. 44, т. 4 от ЗИ, във връзка с чл. 43, ал. 1 от ЗИ: да не използват средства за измерване без знаците по чл. 35 от ЗИ (знак за одобрен тип), чл. 39, ал. 1 от ЗИ (знак за първоначална проверка) и чл. 43, ал. 1 от ЗИ (знак за последваща проверка). В настоящия случай е безспорно установено, че дружеството е използвало средство за измерване без оловна пломба с отпечатък, както и не е имало знак по чл. 43, ал. 1 от ЗИ, т.е. не е преминало последваща проверка, за което правилно е санкционирано по реда на чл. 85, ал. 2 от ЗИ. Нарушението е описано ясно и точно, както в АУАН, така и в НП, като подробно е отразено кога и как е установено и кои са доказателствата, които го потвърждават, с което са спазени изискванията на чл. 42, ал. 1, т. 3 и т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Доколкото изпълнителното деяние е продължавало и към момента на проверката, то правилно наказващият орган е приел, че това е и датата на неговото извършване.   

Неоснователно е възражението в касационната жалба за допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административнонаказателното производство. Нарушението на процесуалните правила е съществено само тогава, когато е повлияло или би могло да повлияе върху съдържанието на крайния акт по същество, което в случая не е налице. Жалбоподателят не е оспорил фактическите констатации в АУАН и НП, нито е представил доказателства, които да ги оборват, поради което правилно и законосъобразно наказващият орган е стигнал до извода, че В и К операторът не е изпълнил задължението си по чл. 44, т. 4 от ЗИ, а съответно съдът правилно е потвърдил НП..          

Неоснователно е и възражението в касационната жалба, че са налице законовите предпоставки за квалифициране на нарушението като маловажен случай. Правилно е становището на Районния съд, че деянието не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от процесния вид. Мотивите му за това се споделят изцяло от касационния състав, който на основание чл. 221, ал. 2 от АПК препраща към тях. Вярно е, че на 01.08.2021 г., след надзорната проверка от 29.07.2021 г., е демонтиран старият водомер и на негово място е монтиран водомер с изискуемия знак за контрол, но това обстоятелство не е достатъчно, за да обоснове маловажност на случая, защото от данните по делото е видно, че експлоатационното дружество е използвало средството за измерване без знак за последваща проверка почти пет години, считано от датата на изтичане на 5-годишният срок за последваща проверка.

Липсват категорични доказателства за това, че не са настъпили вредни последици от изпълнителното деяние, а и този факт не е от решаващо значение за приложението на чл. 28 от ЗАНН с оглед на формалния характер на нарушението, както правилно е преценил и Районният съд. Ползването на водомер без преминала последваща проверка може да компрометира отчитането на реалното количество доставена вода, поради което не е ясно дали през процесния период измерените стойности и заплатените от потребителя суми съответстват на действителното потребление на вода от негова страна. Нарушението е извършено от дружество, масово използващо средства за измервания, свързани с търговски плащания при продажба на вода, поради което не може да се приеме, че деянието разкрива по-ниска степен на обществената опасност. Затова, като е отказал да приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, Районният съд е изтълкувал и приложил правилно материалния закон.    

С оглед изложеното настоящият касационен състав счита, че не са налице основания за отмяна на обжалваното решение, поради което следва да го остави в сила.     

Предвид изложеното настоящата инстанция приема касационната жалба за изцяло неоснователна, а Решението на РС – Генерал Тошево за правилно и законосъобразно, поради което Решението следва да бъде потвърдено, а касационната жалба – оставена без уважение.

Ответникът е поискал разноски на основание чл. 63д, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗАНН. С оглед изхода на спора и направеното в тази връзка искане от процесуалния представител на ответника по касационното дело, на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН, във връзка с чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, съдът счита, че следва да бъдат присъдени в полза на РО „Метрологичен надзор Североизточна България“ на ГД „Метрологичен надзор“ на ДАМТН разноски за юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в размер на 80 лв. (осемдесет лева), платимо от касатора. За определянето му в минимално предвидения в чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ размер съдът съобрази реализираното процесуално представителство, изразяващо се в изготвено писмено становище и това, че делото не се отличава със значителна фактическа и/или правна сложност.

Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Добрич, касационен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 28 от 06.06.2022 г., постановено по НАХД № 8/ 2022 г. по описа на Районен съд – Генерал Тошево.

ОСЪЖДА „Водоснабдяване и канализация - Добрич“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр. Добрич, бул. „***” № 59, представлявано от изпълнителния директор - инж. Т.Г. да заплати на РО „Метрологичен надзор Североизточна България“ на ГД „Метрологичен надзор“ на ДАМТН   сумата от 80.00 лв. (осемдесет лева), представляваща разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                      ЧЛЕНОВЕ: