Решение по дело №94/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 118
Дата: 23 юни 2023 г. (в сила от 23 юни 2023 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20237110700094
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 април 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 118

гр.Кюстендил, 23.06.2023г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и първи  юни две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                         ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                                              НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

секретар Антоанета Масларска и с участието на прокурор Марияна Сиракова от ОП Кюстендил като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №94/2023г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.63в от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

             Р.С.М. *** чрез пълномощника адвокат А.И. обжалва решение №64/21.03.2023г. на КРС, постановено по АНД №893/2022г. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт – неправилно приложение на материалния закон, представляващо касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК.  Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Не се претендират разноски.

            Ответникът чрез процесуалния представител в писмена молба изразява становище за неоснователност на касационната жалбата.          

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба и правилност на въззивното решение.

               Предмет на касационно оспорване е решение на КРС №64/21.03.2023г., постановено по АНД №893/2022г. Със същото е потвърдено НП №22-1139-001467/29.07.2022г. на началник сектор ПП Кюстендил. Р.С.М. *** е санкциониран на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП с административни наказания „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП.

             КРС е формирал правен извод за законосъобразност на НП, като издаденао при липса на допуснати съществени процесуални нарушения, както и поради доказаност на нарушението от обективна и субективна страна.

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на КРС. Същото обаче е неправилно, по следните съображения:

  Р.С.М. *** е санкциониран за това, че на 20.05.2021г. в 07.50ч. по ПП 1-6, км 21+500 в посока от бензиностанция „Ю-О“ към с.Ж, управлява лек автомобил Н Т с рег.№**** със задна регистрационнна табела, неиздадена от съответните органи, поставена на определеното за това място. Същата е направена от метален лист ламарина със залепено върху него бяло фолио и залепени на него черни букви и цифри. В лявата част има залепен син правоъгълник с лого ЕС. За нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП е съставен АУАН №382683/20.05.2021г., върху който е поставена резолюция за прекратяване на АНП на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН. НП е издадено въз основа на Постановление на КРП от 26.05.2021г., получено от АНО на 01.07.2022г., на основание чл.36, ал.2 от ЗАНН.

  Предметът на предявеното обвинение с АУАН и НП определя и предмета на доказване. Едновременно с това следва да е налице единство между фактическите констатации в двата акта, определящи обективната и субективната страна на нарушението и санкционната норма, чийто фактически състав същите следва да покриват. Така се очертават рамките на процеса на доказване и осъществяване правото на защита.  В АУАН и НП е посочено в пълния му обем изпълнителното деяние – неизпълнение на задължението по чл.140, ал.1 от ЗДвП, а именно по пътищата да се движат само МПС-та, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. При проверката е установена неистинска задна регистрационна табела поставена на определеното за това място и не се твърди за нерегистрирано МПС по съответния ред. В този смисъл касационният съд счита, че неправилно АНО е скрепил фактическата обстановка със санкционната норма на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, предвиждаща наказание за водач, управляващ МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. Тук КАС отбелязва, че напълно ясно и недвусмислено е описано нарушението, тъй като при нерегистрирано МПС няма как да има поставени регистрационни табели /безспорно от показанията на контролните органи се установява липса само на задна регистрационна табела/, поради което формата на противоправното деяние е следвало да е по чл.175, ал.3, пр.2 от ЗДвП. 

Доколкото АУАН очертава предмета на обвинението с всички признаци от неговия състав, то в случая предявеното срещу въззивния жалбоподател обвинение с НП се явява некоректно. В АУАН и в НП е наведена фактическа обстановка, която не е идентична откъм обективните елементи от състава на административното нарушение и не се намира в корелация с визираната правна норма от ЗДвП. Допуснато е съществено процесуално нарушение, което да се отразява пряко на правото на защита на санкционирания субект в аспекта да разбере за какво административно нарушение е привлечен към отговорност.  

По гореизложените съображения касационната инстанция намира, че КРС е постановил неправилно решение, което ще бъде отменено и вместо него ще постанови ново, с което ще отмени НП като незаконосъорлазно.

Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК, Административният съд

 

                                                           Р   Е   Ш   И:

 

              ОТМЕНЯ решение №64/21.03.2023г., постановено по АНД №893/2022г. по описа на Кюстендилския районен съд и вместо него постановява:

              ОТМЕНЯ НП №22-1139-001467/29.07.2022г. на началник сектор ПП Кюстендил, с което на Р.С.М. *** на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП.

              Решението е окончателно.        

                                                        

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                         

 

                                                  ЧЛЕНОВЕ: