Решение по дело №192/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 180
Дата: 8 юни 2020 г. (в сила от 19 октомври 2020 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20201520200192
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№....................................

гр.Кюстендил, 08.06.2020 г.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

            Кюстендилски районен съд,  ІІІ-ти състав , в открито съдебно заседание на двадесет и седми май, две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                    Председател: Мая Миленкова

                                                                                    секретар: Цветанка Александрова  

            Като разгледа докладваното от съдия Миленкова АНД№ 192 по описа за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Делото е образувано по жалба на А.Г.Х., с ЕГН – ********** *** против електронен фиш /ЕФ/ с. К № 2443915/2018 г.  , издаден от  ОДМВР К., с който на осн. чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП й е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 400 лева.

            Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:

С електронен фиш серия К № 2443915/2018г., издаден от ОДМВР К.,  на А.Х.,  на осн. чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП  е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 400 лева, за това че на 24.11.2018 г. в  15:20 ч.,  в с.Б. , на ВП II-62, км. 4+730, с посока на движение – към гр.Д. е  извършила нарушение за скорост с МПС –  лек автомобил м.“**“, модел „Кю3“, с рег.№ Е***КХ нейна собственост, с установена скорост  на движение – 82 км/ч. / след приспаднат толеранс от 3 % в полза на водача/, при разрешена такава, за  населено място от 50 км/ч. Превишаването на скоростта е установено и заснето със стационарно техническо средство SITRAFFIC  LYNX ERS 400 и същото  представлява нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

            Недоволна от издадения и връчен й електронен фиш останала жалбоподателката, която го обжалвал в срок и сочи в жалбата си, че същият е незаконосъобразен, издаден в противоречие с  процесуалните правила.

В съдебно заседание жалбоподателката  се явява. Оспорва  ЕФ  и моли  същият да бъде отменен като незаконосъобразен.  

Въззиваемата страна не изпраща представител и не изразява становище по  жалбата.

От събраните по делото писмени доказателства, от становището на жалбоподателя, изложено в жалбата  съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 24.11.2018 г . в 15:20ч. в с.Б., обл. Кюстендилска , на ВП II62, км. 4+730, при движение в посока към гр.Д.,  със стационарно техническо средство  автоматизирано техническо средство SITRAFFIC  LYNX ERS 400 била засечена скоростта на движение на МПС – лек автомобил м.““, модел „Кю3“, с рег.№ Е***КХ, с установена скорост на движение 75км/ч, при разрешена  такава, за  населено място – 50 км/ч. Техническото средство е  преминало дължимия контрол за годност , видно от Протокол от проверка № 69-С-ИСИ/19.10.2018 г. Същото представлява  мобилна система за видеоконтрол. Въз основа на  заснетия с  техническото средство видеоклип е издаден електронен фиш от ОД на МВР-К. за налагане на глоба в размер на 400 лева на  собственика на описаното превозно средство,  за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Жалбата е процесуално допустима , но по същество е неоснователна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

В случая съдът констатира, че ЕФ отговаря на формалните изисквания описани по-горе.

Спазени са разпоредбите на чл. 57 от ЗАНН и чл. 189, ал. 4 от ЗДП. В ЕФ са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

След като прецени събраните по делото доказателства съдът счете, че материалния закон е приложен правилно. По категоричен начин от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява, че е реализирано нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДП като разрешената скорост е била 50км. /час, а въззивникът се е движел със скорост от 85 км/ч.

Нарушението е било установено с годно стационарно техническо средство SITRAFFIC  LYNX ERS 400  и при спазване на изискванията предвидени в НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В тази насока са приложените към административнонаказателната преписка писмени доказателствени средства относно  техническата изправност на  техническото средство.

Съгласно ТР № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ВАС издаването на ЕФ е строго ограничено и е възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства, със съответните обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДП), които работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответния контролен орган. Видно от мотивите на ТР водещото в случая е необходимостта от наличието на правила които да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ползват и мобилни технически средства.

Редакция чл. 189, ал. 4 от ЗДП към момента на установяване на нарушението гласи, че При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Съгласно § 6, т. 65 от ДР на ЗДП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от Закона за движението по пътищата Министърът на вътрешните работи е издал НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., с която се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

 Неоснователно се явява възражението на жалбоподателката за това , че  контролните органи не са спазили изискването на чл. 7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. , която изисква  обозначаване с пътен знак Е24, както и  оповестяване чрез средствата за масова информация на местата, на които се извършва контрол на скоростта на движение с автоматизиране технически средства  и системи.  Цитираната норма, обаче към момента на установяване на процесното нарушение не е действала , тъй като е отменена с ДВ бр.6/2018 г., в сила от 16.01.2018 г. , който момент предшества  датата24.11.2018 г., на която е установено нарушението .  

Анализа на всички посочените нормативни разпоредби налага извода, че към дата на нарушението отразена в ЕФ – 24.11.2018 год. нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Въведените с Наредбата изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган - освен включването и изключването на мобилното АТСС /чл. 9 от Наредбата/, отговарят на изискванията залегнали в цитираното по-горе Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал. 4 от ЗДП с ДВ., бр. 19 от 2015г и последващата промяна на нормата през 2017 год. В контекста на горното и отчитайки настъпилата законодателна промяна настоящия съд приема, че ЕФ за нарушение за скорост по ЗДвП може да бъде издаден и когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В горната насока е налице достатъчно константна съдебна практика

Действително видно от приложената към административнонаказателната преписка снимка от нарушението и показанията на радара техническото средство е отчело скорост на движение 85км/час, а въззивникът е наказан за движение със скорост 72км/час. Това обаче безспорно показва, че при определяне на доказаната скорост на движение АНО е взел предвид и допустимата регламентирана в ЗИ грешка, каквото задължение е и вменено с нормата на чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Що се касае до автора на деянието според настоящия съд той също е бил определен коректно от органите на МВР доколкото не е спорно, че МПС-то, с което е било извършено нарушението е собственост А.Г.Х..

 Доколкото превишението на скоростта е 32км/ч., а нарушението е извършено в населено място, то правилно е приложена и санкционната норма на чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДП като е определено наказание и във фиксирания в тази норма размер – 400 лв., поради което и не се налага корекция на ЕФ в тази насока.

По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло електронен фиш  с.К № 2443915/2018 г.  , издаден от  ОДМВР К., с който на осн. чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП  е наложено на А.Г.Х., с ЕГН – ********** *** административно наказание „ глоба“ в размер на 400 лева.

            Решението подлежи  на обжалване с касационна жалба пред Кюстендилския административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                               Районен съдия: