Решение по дело №860/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 818
Дата: 16 юни 2022 г.
Съдия: Наталия Георгиева Дичева
Дело: 20227050700860
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         /           ….2022 година, гр. Варна

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

в публично заседание на деветнадесети май през две хиляди и двадесет и втора година, четвърти тричленен състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРИЯ ГАНЕВА

ЧЛЕНОВЕ : 1. МАРИЯНА ШИРВАНЯН

   2.НАТАЛИЯ ДИЧЕВА

при секретаря Светлана Стоянова при участието на прокурора Мирослав Г., като разгледа докладваното от съдия НАТАЛИЯ ДИЧЕВА КНАХД №860 по описа за 2022година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава ХІІ от АПК във вр. с чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по повод касационна жалба, депозирана от Регионална дирекция на „Автомобилна администрация“ – Варна към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, срещу Решение № 308/28.02.2022 година, постановено по АНД № 4960/2021 година по описа на Районен съд-Варна, V състав, с което е отменено Наказателно постановление № 23-0000584/11.06.2021г. издадено от П. И. Ц.-директор на Регионална дирекция на „Автомобилна администрация“ гр. Варна, с което на „Мели транс“ ЕООД, Булстат *****, със седалище и адрес на управление *****, представлявано от М. Ю А. ЕГН **********, на основание чл. 105, ал. 1 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 200 лв. за нарушение на чл. 10, §2, пр. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/06 на Европейския парламент и на Съвета вр. чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

Заявените касационни основания за обжалване са допуснато нарушение на закона и съществено нарушаване на процесуалните правила. Отправеното искане към касационната инстанция е за отмяна на атакувания съдебен акт и за потвърждаване на НП.

Ответната страна-  „Мели Транс“ЕООД  чрез депозиран от 14.04.22г. отговор оспорва жалбата. Претендира разноски.

Представителят на ВОП изразява мнение за неоснователност на жалбата.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, както и становището на страните намира за установено следното:

Касационната жалба е постъпила в срок и е от надлежна страна, поради което се явява допустима за разглеждане. Наведените аргументи представляват касационни основания по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. т. 1 от НПК, приложим по препращане от чл. 84 от ЗАНН.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна.

Производството пред РС- Варна е образувано по жалба на „Мели транс“ЕООД, Булстат *****, със седалище и адрес на управление гр. Варна****, представлявано от М. Ю А. срещу Наказателно постановление № 23-0000584/11.06.2021 г. издадено от П. И. Ц.-директор на Регионална дирекция на „Автомобилна администрация“ гр. Варна, с което на дружеството, на основание чл. 105, ал. 1 от Закона за автомобилните превози е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 200 лв. за нарушение на чл. 10, §2, пр. 2 от Регламент /ЕО/ № 561/06 на Европейския парламент и на Съвета вр. чл. 78, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози.

От фактическа страна е установено, че на 10.09.2020г. в гр.Варна ж.к.Владислав Варненчик бл.203 вх.2 ет.4 ап.52 транспортното предприятие не извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на глава II от Регламент/ЕО/ 561/2006, в резултат на което водачът т. с. т. ЕГН ********** при извършване на международен автомобилен превоз на товари, видно от 2 броя CMR от 09-10.09.2020г. с влекач „Ивеко АС 440 кат N 3, рег.№ ****, собственост на превозвача и на основание на информация, извлечена за 09-10.09.2020г. от картата на водача от монтирания дигитален тахограф Siemens АС, тип 1381.10721, сер.№ **********, одобрен тип el-84, попадащ в обхвана на Регламент/ЕО/ 561/2006 за период от 24 часа от края на предходната дневна почивка, започващ в 18:57 часа на 09.09.2020г. не е ползвал намалена дневна почивка от поне 9 последователни часа. Същият е ползвал почивка от 09:45 часа на 10.09.2020 г. до 17:00 часа на 10.09.2020г. - общо 7 часа и 15 минути, като намалението е с 1 час и 45 минути.    

При така установените факти на дружеството е издаден /АУАН/ №289276/18.02.2021г, в който е посочено, че е нарушило разпоредбата на чл.10, параграф 2, изречение 2, пр.2 от Регламент/ЕО/ №561/2006г. във вр. с чл.78 ал.1 т.1 от Закона за автомобилните превози/ЗАвтП/, тъй като дружеството не е извършвало редовни проверки за осигуряване спазването на Регламент/ЕО/ 561/2006г., в резултат на което водачът Т. С. Т. не е ползвал намалена дневна почивка от поне 9 последователни часа. В АУАН като иззети писмени материали са записани: справка търговски регистър, справка ИС „Лицензи“, копие на покана рег.№ 81-00-51-60/11.01.2021 г., 2 броя CMR - 09-10.09.2020 г., 6 броя разпечатки от картата на водача и тахографа, копие от протокол № BG14 00006035/27,08.2019г.

В хода на съдебното следствие съдът е приобщил материалите по преписката.

За да отмени НП, ВРС приема от правна страна, че тъй като  е  ангажирана отговорността на транспортното предприятие за нарушение по чл.10 § 2 изр.1 пр.2 от Регламента вр.чл.78 ал.1 т.1 от ЗАвтП, то следва да бъде установено кои свои задължения по организацията на труда на водача то не е изпълнило, за да се стигне до допускане на нарушението. В конкретния случай от АУАН и от наказателното постановление не може да се установи това. Не са събрани доказателства дали става въпрос за липса на инструктаж за здраве при работа или водачът не е бил запознат с изискванията на Регламент 561/2006 г. относно условията за времето на управление, правилата за почивките в работно време и извън него. Не са събрани доказателства и за това дали са били извършвани редовни проверки. В АУАН и в наказателното постановление е видно, че нарушението е извършено при управлението от водача Т. Т. на влекач Ивеко АС 440 кат N 3, рег.№ **** Н ито в АУАН, нито в наказателното постановление е направено описание на задълженията на транспортното предприятие, които евентуално не са изпълнени. С това безспорно е допуснато съществено нарушение на разпоредбата начл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. доколкото нарушението не е описано в пълнота от фактическа страна. Въззивната инстанция приема, че не е достатъчно да се установи неизпълнение на разпоредбите за почивките от страна на водача, а следва да се докаже по несъмнен начин, че това неизпълнение е в резултат на действие или бездействие на превозвача, че то е в резултат от създадената организация на работата или от липсата на такава, а не се дължи единствено на виновно поведение на водача в следствие на неизпълнение на утвърдения от работодателя график за управление на превозното средство и за почивките. Административният орган не е изискал и няма доказателства за това дали транспортното предприятие за посочения период е изпълнило задължението си да изготви предварителен график за управление на превозното средство от съответния водач, за почивките по време на работа и за периодите, когато водачът следва да е на разположение и др. Поради гореизложеното ВРС е приел, че при издаване на атакуваното наказателно постановление е било допуснато нарушение почл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН и то се явява съществено, поради нарушеното право на защита на въззивника, който не е могъл да разбере какво точно нарушение му се вменява и въз основа на какви доказателства и съответно му е отнета възможността да организира правилно и адекватно защитата си. По този начин атакуваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

Съгласно разпоредбата начл.19 пар.2 от Регламент № 561/2006. държавата членка оправомощава компетентните органи да налагат санкции на предприятие и/или водач за нарушения на съшия регламент, които са установени на територията и за които не е наложена санкция. Следователно както транспортните предприятия, така и водачите са носители на определени задължения и всеки от тях носи отговорност за неизпълнението на съответните задължения/в този смисъл Решение на СЕС от 9 юни 2016 г. по дело Ю. С-287/14. т. 32/. В изпълнение на задължението почл.19 пар.2 от Регламента по отношение отговорността на транспортните предприятия по чл.10 пар.2 от Регламента, в разпоредбата на чл.104 ал 1 от ЗАвтП е предвидено, че превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с имуществена санкция 1000 лева. За да се приеме, че дружеството е осъществило състава на вмененото му нарушение, не е достатъчно да се установи неизпълнение на разпоредбите за работното време и почивките от страна на водач на предприятието, а следва да се установи, чрез допустими по закон средства, че това неизпълнение е в резултат на действие или бездействие на работодателя. Тъй като в случая график на водачите не се изисква - аргумент нл.88 от ЗАвтП- неизпълнението на задълженията по глава II от Регламент № 561/2006 следва да е резултат от създадената от работодателя организация на работа или от липсата на такава. Създаването на организация на трудовия процес е необходим елемент от работодателската власт на всеки работодател и обхваща дейности по управление и поставяне на задачи на участниците в този процес, по координация между изпълнителите на отделни трудови функции, по контрол за ефективно, качествено и законосъобразно изпълнение на тези трудови функции, а видно от материалите по административно-наказателната преписка тези въпроси изобщо не са изследвани. Това е довело до нарушение на чл. 57 ал.1 т.5 от ЗАНК тъй като в АУАН и в наказателното постановление не е посочено в какво точно се изразява деянието, вменено на дружеството като административно нарушение. Посочено е само, че превозвачът "... не извършва редовни проверки за осигуряване на спазването на шава II от Регламент/ЕО/ 561/2006".

Настоящият съдебен състав намира, че приетата от РС-Варна фактическа обстановка е изцяло съобразена с установените по делото факти и обстоятелства, събрани в съответствие с разпоредбите на НПК. При постановяването на съдебното решение, съдът е изследвал всички обстоятелства по установяване на административното нарушение и налагане на административното наказание. Съдът, в съответствие с изискванията на чл. 84 от ЗАНН, във връзка с чл. 14 от НПК, е постановил своето решение по вътрешно убеждение, формирано от непосредствения му контакт с разпитаните свидетели и представените писмени доказателства. Не са налице допуснати в първоинстанционното производство процесуални нарушения.

Изложените в касационната жалба основания, настоящият съдебен състав намира за неоснователни. Съдът приема, че неправилно е използвана санкционната разпоредба на чл. 105 ал.1, вместо чл.104 ал 1 от ЗАвтП от ЗАвтП, защото чл.105, ал.1 не включва състава на извършеното нарушение. Същата предвижда санкция за нарушения на ЗАвтП и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание. В случая на дружеството е повдигнато обвинение за нарушение на Регламент, поради което санкционната разпоредба на чл. 105 ал.1 от ЗАвтП е изобщо неприложима, а би следвало да се приложи чл.104 ал 1 от ЗАвтП, според която превозвач, който не осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за собствена сметка, се наказва с имуществена санкция 1000 лева. Тъй като санкцията на чл.104, ал.1 е по-висока, а съдът не може да влошава положението на жалбоподателя, без да има повдигнато обвинение за това, то правилно ВРС е отменил НП.

По тези съображения настоящата инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в съответствие с материалния закон и при стриктното съблюдаване на съдопроизводствените правила. В този смисъл, касационната жалба се явява неоснователна, а решението на въззивния съд, като правилно и законосъобразно, следва да бъде оставено в сила.

На ответната страна следва да се присъдят разноски в размер на 330лв, съгласно договор за защита и съдействие № 38/08.04.22г. В останалата част искането за разноски е неоснователно, защото липсват представени доказателства както за уговорено, така и за извършено плащане в по-висок размер.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. І-во АПК, във връзка с чл. 63в ЗАНН, съдът

 

 

 

РЕШИ :

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 308/28.02.2022 година, постановено по АНД № 4960/2021 година по описа на Районен съд-Варна, V състав.

            ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ да заплати на „Мели транс“ ЕООД, Булстат *****, със седалище и адрес на управление *****, представлявано от М. Ю А. ЕГН **********, сумата от 330лв./триста и тридесет лева/.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:                                                         Членове:      1……      

        

           2……