Решение по дело №434/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1125
Дата: 2 август 2021 г. (в сила от 15 юни 2022 г.)
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20217050700434
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр.Варна, ………….2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, ШЕСТИ състав, в публично заседание на пети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

        

                                                Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

и при участието на секретаря Галина Георгиева, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова  адм.дело N 434 по описа за 2021  год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК вр. чл.22, §7 и чл.44 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза /МКС/.

Образувано е по жалба на „Интерком груп“ООД, ЕИК ***, седалище и адрес на управление – ****, представлявано от П.Н., подадена чрез пълномощник И.Н.К. против решение рег.№ РТД -3000-359/12.02.2021г. на директора на Териториална дирекция Тракийска, с което не е уважено искане № 32-149832/28.05.2020г. за корекция на код по ТАРИК в митническа декларация с МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г.

Жалбоподателят твърди, че обжалваното решение, с което е отказано да бъде уважено искането за корекция на допусната техническа грешка на декларирания код по ТАРИК, която е довела до неправилно изчислени и надвнесени държавни вземания- допълнително /защитно/мито и ДДС, е незаконосъобразно, поради противоречието му с приложимия материален закон, като при постановяването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди, че решението е постановено при неизяснена фактическа обстановка и без ясни мотиви за отказа за извършване на корекцията на декларирания код по ТАРИК. Твърди, че още в момента на декларирането на стоката е трябвало да възникне у митническите органи съмнение относно коректността на декларирания код, поради описанието на стоките в кл.6/8 от митническата декларация, а именно „метални ленти, поцинковани, със широчина 245 мм“, тъй като тарифното класиране е явно некоректно, предвид представеният в момента на декларирането сертификат за качество, съгласно който стоката следва да бъде класирана в позиция **********. Твърдението му се основава на Регламент за изпълнение /ЕС/ 2020/1577 на Комисията от 21.09.2020г. за изменение на Приложение І към Регламент /ЕИО/ 2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа, където в Раздел №, А са поместени общите правила за тълкуване на Комбинираната номенклатура. Класирането на стоките в КН се подчинява на принципите по т.1 до 6 вкл. В позиция 7212 се класират плосковалцованите продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина, по –малка от 600 мм, плакирани или покрити. Следващите подпозиции имат за цел да определят вида на покритието- на първо място като състав /подпозиции 721210, 721220 и 721230/ и на следващо място- метод на покриване /721240, 721250 и 721260/. Според подадените документи за декларираната стока лентите са поцинковани и за да бъде определена правилната подпозиция следва да се конкретизира вида на покритието. Стоката не може да се класира в подпозиция 721210, поради липса на калай в представения сертификат, а следващата подпозиция- 721220 се отнася до продуктите, подложени на електролитно поцинковане. Според обяснителните бележки към КН разграничаването на електролитно поцинкованите продукти от продуктите, поцинковани по друг начин /721230/ може да се осъществи по следния начин: ако се установи наличие на алуминий или на олово в пропорции, превишаващи 0.5%, става въпрос за поцинковани продукти, покрити чрез потапяне в гореща баня, а в противен случай е налице електролитно поцинковане. Съгласно представения сертификат процентното съдържание на алуминий е 0.55%, т.е. декларираната стока не следва да се класира в подпозиция 721220. Следващата подпозиция обхваща продуктите поцинковани по друг начин и е разделена на три отделни тарифни номера, всеки от които предполага специфични характеристики. Процесната стока не може да се класира в позиция ********** поради процентното съдържание на титан- 0,048%, видно от приложения сертификат, както и предвид това, че в химичната сплавна композиция присъства и силиций, а този код по ТАРИК не допуска горещо поцинковане с други метали освен цинк и/или алуминий. Кодът по ТАРИК ********** се отнася до стоки със следните характеристики- плакирани или покрити чрез горещо поцинковане, дори в сплав със силиций; химически пасивирани; със или без допълнителна повърхностна обработка като обезмасляване или запечатване; съдържащи тегловно не повече от 0,5% въглерод, не повече от 1,1 % алуминий, не повече от 0,12 % ниобий, не повече от 0,17% титан и не повече от 0,15% ванадий; представени на рулони, на разкроени по размер листове и на тесни ленти. Стоката по процесната митническа декларация следва да бъде класирана именно в този код, представлява рулони, горещо поцинковани, дори в сплав със силиций, които съдържат тегловно не повече от 0,5% въглерод- 0,003%, не повече от 1,1 % алуминий- 0,055% и не повече от 0,17% титан-0,048%, а отсъствието на ниобий и ванадий не променя този извод, тъй като когато присъства този елемент то съдържанието му не следва да превишава конкретно определения процент. Прилагането на този код не изисква да е изрично упоменато от какъв материал е нанесеното покритие. Кодът по ТАРИК ********** предполага, че стоките не могат да бъдат класирани в по-горните позиции, тъй като не изпълняват специфичните им изисквания. Това се потвърждава и от правило 3 от Общите правила за тълкуване на КН, по-конкретно чрез прилагане на първото правило от т.“а“- позицията, която най-специфично описва стоката трябва да има предимство пред позициите с по-общо значение. Към момента на деклариране на стоката- 16.04.2020г. за код по ТАРИК ********** е предвидена непреференциална квота № 098610, като стоките с произход Турция, класирани в тарифния код се ползват от благоприятно тарифно третиране, или в случая за тези стоки не следва да се заплаща 25%-тното допълнително /защитно/ мито. От справка в Консултационния модул ТАРИК е видно, че последната дата на импортиране за разпределение на количествата по отпуснатата квота е 17.06.20г. Дружеството е подало искане за корекция на 28.05.20г., като за вземането на решение от митническите органи не е възникнала необходимост от представяне на допълнителни документи, а подадените към момента на декларирането са били достатъчни да определят правилния код по ТАРИК. Твърди, че неправилно и непълно е приложен материалния закон, като не е взет предвид чл.56, §1 вр. §2 б.“е“ вр. §3 от Регламент /ЕС/ № 952/2013, като с това е оставил непроменено увеличеното задължение на дружеството, възникнало на основание чл.77, §1, б“а“ от Регламент 952/2013, вследствие на техническа грешка при определяне на декларирания код по ТАРИК. Не е съобразена и разпоредбата на чл.173, §3 от регламента. Моли да бъде отменено обжалваното решение, като бъде задължен митническият орган да извърши исканата корекция, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски за ДТ и депозит за вещо лице, както и юрисконсултско възнаграждение в минималния размер.

Ответникът по жалбата –директор на Териториална дирекция Тракийска, чрез процесуалния си представител ю.к. С., оспорва жалбата. Твърди, че административният орган е разгледал и обсъдил всички представени доказателства и е констатирал, че не може да бъде направен котегоричен извод за това, че при деклариране на стоката е бил посочен некоректен тарифен код, поради което и правилно е отказана последваща корекция. Моли да бъде отхвърлена жалбата и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

След като разгледа оплакванията в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Обжалва се решение рег.№ РТД -3000-359/12.02.2021г. на директора на Териториална дирекция Тракийска, с което не е уважено искане № 32-149832/28.05.2020г. за корекция на код по ТАРИК в митническа декларация с МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. от код по ТАРИК ********** на код по ТАРИК **********.

От митническа декларация МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. се установява, че на 16.04.2020г. „Интерком груп“ООД, с представител пред МБ Хасково ЕТ“****“ е поставило под режим допускане за свободно обращение с цел крайно потребление стока „метални ленти поцинковани“ с широчина 245 мм, навити в 20 рула с код по ТАРИК **********, с произход Турция, като към декларацията са приложени търговска фактура № MGE20.040101/14.04.2020г. и анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г. Посочено е в преференции- непреференциална тарифна квота с номер 098612.

От искане рег.№32-149832/28.05.2020г. се установява, че е подадено от жалбоподателя до директора на ТД Тракийска, съгласно което поради техническа грешка стоките са декларирани с код по ТАРИК ********** – други вместо с код по ТАРИК **********- плакирани или покрити чрез горещо поцинковане, дори в сплав със силиций; химически пасивирани; със или без допълнителна повърхностна обработка като обезмасляване или запечатване; съдържащи тегловно не повече от 0,5 въглерод, не повече от 1.1% алуминий, не повече от 0.12% ниобий, не повече от 0.17% титан и не повече от 0.15% ванадий; представени на рулони, на разскроени по размери листове и на тесни ленти и в резултат на което са му възложени за плащане и заплатени митнически сборове в размер на 7029.66лв., а при правилно деклариране в посочения код митническите сборове са щели да бъдат 0%. Видно от документите, приложени към искането, които са били приложени и към МД стоките са отговаряли на всички необходими изисквания за деклариране по по-благоприятния код. Направено е искане да бъде поправена очевидна фактическа грешка при попълване на декларацията и след поправянето й да бъдат възстановени неправилно платените митнически сборове или да бъдат прихванати с бъдещи задължения на дружеството, евентуално да бъде дадена възможност за подаване на нова декларация относно същите стоки. Представена е фактурата от 09.04.20г., опис на стоката от 08.04.20г., сертификат за качество и писмо от директора на дирекция „МДМ“ в ЦМУ на Агенция „Митници“. С последното дружеството е уведомено, че за извършването на поправка на митническата декларация следва да бъде спазена разпоредбата на чл.173 §3 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически кодекс на Съюза, която дава възможност за поправка на МД след вдигане на стоката, по заявление на декларатора.

В търговската фактура стоките са описани като горещо галванизирани ленти DX56D +Z100, размери 0.70х245, 0хНамотка, 10 палета/с 20 намотки/, 23262 МТ. Представен е сертификат за движение, опаковъчен лист и описания в МД анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г.

С уведомление рег.№32-178039/23.06.2020г. дружеството е уведомено, че във връзка с извършена по реда на чл.48 от Регламент /ЕС/ №952/2013 последваща проверка на митническата декларация предстои издаване на решение за отказ да бъде удовлетворено искането. Посочено е, че в приложения сертификат е посочено съдържанието на елементите въглерод, силиций, манган, фосфор, сяра, алуминий и титан, но не и ниобий и ванадий, както и че не и изрично упоменато от какъв материал е нанесеното покритие, поради което представените документи не дават основание за удовлетворяване на искането.

В подаденото възражение дружеството е посочило, че съгласно приложения стандарт EN 10346:2005 поръчаните ленти DX56D са въглеродна стомана и не съдържат ниобий или ванадий, тъй като са нелегирани, като марката на стоманата е  DX56D +Z,  +Z обозначава процеса и вида на покритие- в случая цинк.

С решение №РТД-3000-359/12.02.21г./32-49148 директорът на Териториална дирекция Тракийска е приел за установено, че с представената МД е поставена под режим допускане за свободно обращение с цел крайно потребление стока „метални ленти поцинковани“ с широчина 245 мм, навити в 20 рула с код по ТАРИК **********, с произход Турция, като към декларацията са приложени търговска фактура № MGE20.040101/14.04.2020г. и анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г., при проверка на която не са взети проби за лабораторен анализ в съответствие с чл.189 МКС поради обстоятелството, че представените документи не обосновават съмнение относно тарифното класиране на стоката. Регистрираната МД съдържа искане за ползване на непреференциална тарифна квота с пореден номер 098612 за стоки, класирани в декларирания код по ТАРИК **********, като при справка в информационна база данни „Квота“ е установено, че квотата е изчерпана и искането за ползване е отхвърлено, поради което и на основание чл.77 §1, б.“а“ и §2 вр. чл.77 §3 и чл.85, §1 МКС, както и чл.54 ЗДДС за дружеството са възникнало задължение за вносни мита и други публични държавни вземания, които са заплатени с платени нареждания от 30.04.2020г. Стоките са вдигнати за декларирания режим, а на 28.05.2020г. е подадено искането, с което дружеството твърди, че при изготвяне на МД е допусната техническа грешка, като е деклариран код по ТАРИК ********** – други вместо с код по ТАРИК **********, и към него са приложени нови документи, различни от представените с МД, като искането е подадено след като дружеството е уведомено, че непреференциална тарифна квота №098612 е изчерпана и за стоките възниква задължение за заплащане на мито и ДДС, а за посоченият в искането за корекция код по ТАРИК е налична непреференциална тарифна квота № 098610, която към момента на подаване на исксането не е изчерпана. Приел е, че след извършена повторна проверка на представените документи към момента на поставяне на стоката под режим с МД се констатира, че в приложения анализен сертификат е посочено съдържанието на елементите въглерод, силиций, манган, фосфор, сяра, алуминий и титан, но не и ниобий и ванадий, както и че не и изрично упоменато от какъв материал е нанесеното покритие, което се изисква за прилаганена код по ТАРИК **********. С писмо от 03.06.20г. заявителят е уведомен, че предстои издаване на решение за отказ да се удовлетвори искането, като е предоставен срок за становище относно мотивите. С писмо от 30.06.20г. дружеството е изразило несъгласие с тях, но съдържащата се в него информация не обосновава съмнение относно декларирания код по МД, поради което и на основание чл.22 §1 и 2 от Регламент /ЕС/ 952/2013 вр. чл.19 ЗМ не е уважено направеното искане за корекция.

         От заключението на съдебно-икономическата експертиза се установява, че описанието на стоката в МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. и приложените сертификати съдържат достатъчно данни за определяне на кода по ТАРИК от страна на митническите органи, като за целта не е необходимо да бъдат извършвани допълнителни химически анализи и описанието на стоката отговаря на характеристиките, описани в кода по ТАРИК ********** към 16.04.20г.

Предвид установеното от фактическа страна, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е подадена от легитимирано лице и в срок, поради което се явява допустима. Обжалваното решение е издадено от компетентен орган, по предвидения от закона ред и форма за индивидуалните административни актове, поради което не страда от пороци водещи до неговата нищожност.

Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:

От събраните по делото доказателства се установи по безспорен и категоричен начин, че на 16.04.2020г. в МБ Хасково е подадена митническа декларация МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. за поставяне под режим допускане за свободно обращение с цел крайно потребление стока „метални ленти поцинковани“ с широчина 245 мм, навити в 20 рула с код по ТАРИК **********, с произход Турция, като към декларацията са приложени търговска фактура № MGE20.040101/14.04.2020г. и анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г., което не е и спорно между страните. В регистрираната митническа декларация е направено искане за ползване на непреференциална тарифна квота с пореден номер 098612 за стоки, класирани в декларирания код по ТАРИК **********. Административният орган е установил, че квотата е изчерпана и искането за ползване е отхвърлено, като за дружеството е възникнало задължение за вносни мита и други публични държавни вземания, които са заплатени и стоките вдигнати.

На 28.05.2020г. е подадено искането, с което дружеството твърди, че при изготвяне на МД е допусната техническа грешка, като е деклариран код по ТАРИК ********** – други вместо с код по ТАРИК **********.

В обжалваното решение митническият орган е приел, че в приложения анализен сертификат е посочено съдържанието на елементите въглерод, силиций, манган, фосфор, сяра, алуминий и титан, но не и ниобий и ванадий, както и че не е изрично упоменато от какъв материал е нанесеното покритие, което се изисква за прилагане на код по ТАРИК **********, поради което е оставил без уважение подаденото искане за корекция на декларирания код.

Съгласно чл.173 §1 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета по заявление на декларатора митническите органи могат да разрешат извършването на една или повече поправки на данните в митническата декларация, след като тя вече е била приета. При поправката не могат да се включват стоки, различни от декларираните. Съгласно §2 на чл.173 не се разрешават поправки, когато заявлението е направено, след като митиническите органи са информирали декларатора за намерението си да извършат проверка на стоките; установили, че данните в митническата декларация са неверни; са разрешили вдигането на стоките. Съгласно §3 на чл.173 по заявление на декларатора, в срок от три години от датата на приемане на митническата декларация, поправката на декларацията може да бъде разрешена след вдигане на стоките, с цел деклараторът да изпълни задълженията си, произтичащи от поставянето на стоките под съответния митнически режим.

В случая стоките са вдигнати, а заявлението е подадено в тригодишния срок по чл.173 §3 от Регламент №952/2013 на ЕП и на Съвета, като деклараторът твърди, че е допусната техническа грешка при деклариране на код по ТАРИК, тъй като стоката по характеристиките си отговаря на код по ТАРИК **********, а погрешно е декларирана с код **********.

От описанието на стоката в митническата декларация и придружаващите я документи се установява, че  характеристиките й отговарят на тези, описани в код по ТАРИК **********. Анализният сертификат изрично е посочен в митническата декларация при поставянето на стоката под митнически режим. Докумените, придружаващи стоката, не са оспорени.

Според документите, придружаващи стоката, същата по характеристики попада в код по ТАРИК **********. В този смисъл е и заключението на вещото лице по назначената по делото експертиза.

В търговската фактура стоката е описана като горещо галванизирани ленти  DX56D +Z100, размери 0.70х245, 0хНамотка, 10 палета/с 20 намотки/, 23262 МТ. В опаковъчния лист е описанат по същия начин. Означението DX56D се отнася до ниско въглеродна стомана, а +Z100 - защитния слой от цинково покритие с минимална маса от двете страни на повърхността на изделието от 100 гр. на кв.м.

Съгласно представения сертификат за проверка № G77082019/25.11.2019г. за рулони DX56D с вид покритие- Z100, размери 0.70х1500, същите са с химичен състав- въглерод -0,003%, силиций-0,020%, манган- 0,180%, фосфор- 0,007%, сяра- 0,006%, алуминий-0,055%, титан- 0,048%.

Съгласно Обяснителните бележки към Комбинираната номенклатура позиция 7212 се отнася за плосковалцовани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина, по-малка от 600мм, плакирани или покрити: поцинковани по друг начин /721230/, а кодът по ТАРИК ********** се отнася до стоки със следните характеристики- плакирани или покрити чрез горещо поцинковане, дори в сплав със силиций; химически пасивирани; със или без допълнителна повърхностна обработка като обезмасляване или запечатване; съдържащи тегловно не повече от 0,5% въглерод, не повече от 1,1 % алуминий, не повече от 0,12 % ниобий, не повече от 0,17% титан и не повече от 0,15% ванадий; представени на рулони, на разкроени по размер листове и на тесни ленти. Видно от описанието на стоката и нейните характеристики, съгласно придружаващите я документи, стоката в случая отговаря на характеристиките, посочени именно в този код. Същата представлява рулони, горещо поцинковани, дори в сплав със силиций, които съдържат тегловно не повече от 0,5% въглерод- 0,003%, не повече от 1,1 % алуминий- 0,055% и не повече от 0,17% титан-0,048%. Липсата на някои от елементите, визирани в този код не е пречка стоката да бъде класифицирана в него, тъй като изискването е съдържанието им да е не повече от определеното процентно съотношение.

От събраните по делото доказателства и заключението на вещото лице се установи по безспорен и категоричен начин, стоката отговаря на изискванията на код по ТАРИК **********. Описането на стоката и нейните характеристики, съгласно документите, я определят като такава по този код.

Стоката не може да бъде класирана в код по ТАРИК **********, както счита процесуалния представител на ответната страна, поради процентното съдържание на титан- 0,048%, видно от приложения сертификат, както и предвид това, че в химичната сплавна композиция присъства и силиций, а този код по ТАРИК не допуска горещо поцинковане с други метали освен цинк и/или алуминий.

Кодът по ТАРИК ********** се отнася до стоки, представляващи плосковалцовани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина по-малка от 600мм, плакирани или покрити /7212/, поцинковани по друг начин /721230/; други /**********/, което предполага, че стоките не могат да бъдат класирани в по-горните позиции, тъй като не изпълняват специфичните им изисквания. Съгласно и правило 3 от Общите правила за тълкуване на КН позицията, която най-специфично описва стоката трябва да има предимство пред позициите с по-общо значение.

Предвид горното, съдът намира, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да се отмени, а преписката следва да се върне на административния орган за произнасяне по искането на жалбоподателя съобразно указанията на съда по прилагането и тълкуването на закона.

При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че на основание чл.143 АПК на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 350 лв., от които 50лв.- ДТ, 200 лв.- депозит за вещо лице и 100лв.- юрисконсултско възнаграждение.

Водим от гореизложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение рег.№ РТД -3000-359/12.02.2021г. на директора на Териториална дирекция Тракийска, с което не е уважено искане № 32-149832/28.05.2020г. на „Интерком груп“ООД за корекция на код по ТАРИК в митническа декларация с МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г.

ВРЪЩА преписката на директора на Териториална дирекция Тракийска за произнасяне по искане № 32-149832/28.05.2020г. на „Интерком груп“ООД съобразно указанията на съда по прилагането и тълкуването на закона.

ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „Интерком груп“ООД, ЕИК ***, седалище и адрес на управление – ****, представлявано от П.Н. направените по делото разноски в размер на 350 лв.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                               СЪДИЯ: