Р Е Ш Е
Н И Е
№
гр.Варна, ………….2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Варненският
административен съд, ШЕСТИ състав, в публично заседание на пети юли две хиляди двадесет
и първа година в състав:
Председател: ИВЕТА ПЕКОВА
и при участието на секретаря Галина Георгиева,
като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова адм.дело N 434 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда
на чл.145 и сл. от АПК вр. чл.22, §7 и чл.44 от Регламент /ЕС/ № 952/2013 на
Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013г. за създаване на
Митнически кодекс на Съюза /МКС/.
Образувано е по жалба на
„Интерком груп“ООД, ЕИК ***, седалище и адрес на управление – ****,
представлявано от П.Н., подадена чрез пълномощник И.Н.К. против решение рег.№
РТД -3000-359/12.02.2021г. на директора на Териториална дирекция Тракийска, с
което не е уважено искане № 32-149832/28.05.2020г. за корекция на код по ТАРИК
в митническа декларация с МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г.
Жалбоподателят твърди,
че обжалваното решение, с което е отказано да бъде уважено искането за корекция
на допусната техническа грешка на декларирания код по ТАРИК, която е довела до
неправилно изчислени и надвнесени държавни вземания- допълнително /защитно/мито
и ДДС, е незаконосъобразно, поради противоречието му с приложимия материален
закон, като при постановяването му са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Твърди, че решението е постановено при неизяснена
фактическа обстановка и без ясни мотиви за отказа за извършване на корекцията
на декларирания код по ТАРИК. Твърди, че още в момента на декларирането на
стоката е трябвало да възникне у митническите органи съмнение относно
коректността на декларирания код, поради описанието на стоките в кл.6/8 от
митническата декларация, а именно „метални ленти, поцинковани, със широчина 245
мм“, тъй като тарифното класиране е явно некоректно, предвид представеният в
момента на декларирането сертификат за качество, съгласно който стоката следва
да бъде класирана в позиция **********. Твърдението му се основава на Регламент
за изпълнение /ЕС/ 2020/1577 на Комисията от 21.09.2020г. за изменение на
Приложение І към Регламент /ЕИО/ 2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическа
номенклатура и Общата митническа тарифа, където в Раздел №, А са поместени
общите правила за тълкуване на Комбинираната номенклатура. Класирането на
стоките в КН се подчинява на принципите по т.1 до 6 вкл. В позиция 7212 се
класират плосковалцованите продукти от желязо или от нелегирани стомани, с
широчина, по –малка от 600 мм, плакирани или покрити. Следващите подпозиции
имат за цел да определят вида на покритието- на първо място като състав
/подпозиции 721210, 721220 и 721230/ и на следващо място- метод на покриване
/721240, 721250 и 721260/. Според подадените документи за декларираната стока
лентите са поцинковани и за да бъде определена правилната подпозиция следва да
се конкретизира вида на покритието. Стоката не може да се класира в подпозиция
721210, поради липса на калай в представения сертификат, а следващата
подпозиция- 721220 се отнася до продуктите, подложени на електролитно
поцинковане. Според обяснителните бележки към КН разграничаването на
електролитно поцинкованите продукти от продуктите, поцинковани по друг начин
/721230/ може да се осъществи по следния начин: ако се установи наличие на
алуминий или на олово в пропорции, превишаващи 0.5%, става въпрос за поцинковани
продукти, покрити чрез потапяне в гореща баня, а в противен случай е налице електролитно
поцинковане. Съгласно представения сертификат процентното съдържание на
алуминий е 0.55%, т.е. декларираната стока не следва да се класира в подпозиция
721220. Следващата подпозиция обхваща продуктите поцинковани по друг начин и е
разделена на три отделни тарифни номера, всеки от които предполага специфични
характеристики. Процесната стока не може да се класира в позиция ********** поради
процентното съдържание на титан- 0,048%, видно от приложения сертификат, както
и предвид това, че в химичната сплавна композиция присъства и силиций, а този
код по ТАРИК не допуска горещо поцинковане с други метали освен цинк и/или
алуминий. Кодът по ТАРИК ********** се отнася до стоки със следните
характеристики- плакирани или покрити чрез горещо поцинковане, дори в сплав със
силиций; химически пасивирани; със или без допълнителна повърхностна обработка
като обезмасляване или запечатване; съдържащи тегловно не повече от 0,5%
въглерод, не повече от 1,1 % алуминий, не повече от 0,12 % ниобий, не повече от
0,17% титан и не повече от 0,15% ванадий; представени на рулони, на разкроени
по размер листове и на тесни ленти. Стоката по процесната митническа декларация
следва да бъде класирана именно в този код, представлява рулони, горещо
поцинковани, дори в сплав със силиций, които съдържат тегловно не повече от
0,5% въглерод- 0,003%, не повече от 1,1 % алуминий- 0,055% и не повече от 0,17%
титан-0,048%, а отсъствието на ниобий и ванадий не променя този извод, тъй като
когато присъства този елемент то съдържанието му не следва да превишава
конкретно определения процент. Прилагането на този код не изисква да е изрично
упоменато от какъв материал е нанесеното покритие. Кодът по ТАРИК ********** предполага,
че стоките не могат да бъдат класирани в по-горните позиции, тъй като не
изпълняват специфичните им изисквания. Това се потвърждава и от правило 3 от
Общите правила за тълкуване на КН, по-конкретно чрез прилагане на първото
правило от т.“а“- позицията, която най-специфично описва стоката трябва да има
предимство пред позициите с по-общо значение. Към момента на деклариране на
стоката- 16.04.2020г. за код по ТАРИК ********** е предвидена непреференциална
квота № 098610, като стоките с произход Турция, класирани в
тарифния код се ползват от благоприятно тарифно третиране, или в случая за тези
стоки не следва да се заплаща 25%-тното допълнително /защитно/ мито. От справка
в Консултационния модул ТАРИК е видно, че последната дата на импортиране за
разпределение на количествата по отпуснатата квота е 17.06.20г. Дружеството е
подало искане за корекция на 28.05.20г., като за вземането на решение от
митническите органи не е възникнала необходимост от представяне на допълнителни
документи, а подадените към момента на декларирането са били достатъчни да
определят правилния код по ТАРИК. Твърди, че неправилно и непълно е приложен
материалния закон, като не е взет предвид чл.56, §1 вр. §2 б.“е“ вр. §3 от
Регламент /ЕС/ № 952/2013, като с това е оставил непроменено увеличеното
задължение на дружеството, възникнало на основание чл.77, §1, б“а“ от Регламент
952/2013, вследствие на техническа грешка при определяне на декларирания код по
ТАРИК. Не е съобразена и разпоредбата на чл.173, §3 от регламента. Моли да бъде
отменено обжалваното решение, като бъде задължен митническият орган да извърши
исканата корекция, както и да му бъдат присъдени направените по делото разноски
за ДТ и депозит за вещо лице, както и юрисконсултско възнаграждение в
минималния размер.
Ответникът по жалбата –директор
на Териториална дирекция Тракийска, чрез процесуалния си представител ю.к. С.,
оспорва жалбата. Твърди, че административният орган е разгледал и обсъдил
всички представени доказателства и е констатирал, че не може да бъде направен
котегоричен извод за това, че при деклариране на стоката е бил посочен
некоректен тарифен код, поради което и правилно е отказана последваща корекция.
Моли да бъде отхвърлена жалбата и да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение.
След като разгледа
оплакванията в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в
рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административният
съд приема за установено от фактическа страна следното:
Обжалва се решение
рег.№ РТД -3000-359/12.02.2021г. на директора на Териториална дирекция
Тракийска, с което не е уважено искане № 32-149832/28.05.2020г. за корекция на
код по ТАРИК в митническа декларация с МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. от
код по ТАРИК ********** на код по ТАРИК **********.
От митническа
декларация МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. се установява,
че на 16.04.2020г. „Интерком груп“ООД, с представител пред МБ Хасково ЕТ“****“
е поставило под режим допускане
за свободно обращение с цел крайно потребление стока „метални ленти
поцинковани“ с широчина 245 мм, навити в 20 рула с код по ТАРИК **********, с
произход Турция, като към декларацията са приложени търговска фактура № MGE20.040101/14.04.2020г.
и анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г. Посочено
е в преференции- непреференциална тарифна квота с номер 098612.
От искане рег.№32-149832/28.05.2020г.
се установява, че е подадено от жалбоподателя до директора на ТД Тракийска,
съгласно което поради техническа грешка стоките са декларирани с код по ТАРИК
********** – други вместо с код по ТАРИК **********- плакирани или покрити чрез
горещо поцинковане, дори в сплав със силиций; химически пасивирани; със или без
допълнителна повърхностна обработка като обезмасляване или запечатване; съдържащи
тегловно не повече от 0,5 въглерод, не повече от 1.1% алуминий, не повече от
0.12% ниобий, не повече от 0.17% титан и не повече от 0.15% ванадий;
представени на рулони, на разскроени по размери листове и на тесни ленти и в
резултат на което са му възложени за плащане и заплатени митнически сборове в
размер на 7029.66лв., а при правилно деклариране в посочения код митническите
сборове са щели да бъдат 0%. Видно от документите, приложени към искането,
които са били приложени и към МД стоките са отговаряли на всички необходими
изисквания за деклариране по по-благоприятния код. Направено е искане да бъде
поправена очевидна фактическа грешка при попълване на декларацията и след
поправянето й да бъдат възстановени неправилно платените митнически сборове или
да бъдат прихванати с бъдещи задължения на дружеството, евентуално да бъде
дадена възможност за подаване на нова декларация относно същите стоки.
Представена е фактурата от 09.04.20г., опис на стоката от 08.04.20г.,
сертификат за качество и писмо от директора на дирекция „МДМ“ в ЦМУ на Агенция
„Митници“. С последното дружеството е уведомено, че за извършването на поправка
на митническата декларация следва да бъде спазена разпоредбата на чл.173 §3 от Регламент
/ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически
кодекс на Съюза, която дава възможност за поправка на МД след вдигане на
стоката, по заявление на декларатора.
В търговската фактура
стоките са описани като горещо галванизирани ленти DX56D
+Z100, размери 0.70х245, 0хНамотка, 10 палета/с 20 намотки/,
23262 МТ. Представен е сертификат за движение, опаковъчен лист и описания в МД
анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г.
С уведомление
рег.№32-178039/23.06.2020г. дружеството е уведомено, че във връзка с извършена
по реда на чл.48 от Регламент /ЕС/ №952/2013 последваща проверка на
митническата декларация предстои издаване на решение за отказ да бъде
удовлетворено искането. Посочено е, че в приложения сертификат е посочено
съдържанието на елементите въглерод, силиций, манган, фосфор, сяра, алуминий и
титан, но не и ниобий и ванадий, както и че не и изрично упоменато от какъв
материал е нанесеното покритие, поради което представените документи не дават
основание за удовлетворяване на искането.
В подаденото
възражение дружеството е посочило, че съгласно приложения стандарт EN
10346:2005 поръчаните ленти DX56D
са въглеродна стомана и не съдържат ниобий или ванадий, тъй като са нелегирани,
като марката на стоманата е DX56D
+Z, +Z
обозначава процеса и вида на покритие- в случая цинк.
С решение №РТД-3000-359/12.02.21г./32-49148 директорът на Териториална
дирекция Тракийска е приел за установено, че с представената МД е поставена под
режим допускане
за свободно обращение с цел крайно потребление стока „метални ленти
поцинковани“ с широчина 245 мм, навити в 20 рула с код по ТАРИК **********, с
произход Турция, като към декларацията са приложени търговска фактура № MGE20.040101/14.04.2020г.
и анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г.,
при проверка на която не са взети проби за лабораторен анализ в съответствие с
чл.189 МКС поради обстоятелството, че представените документи не обосновават
съмнение относно тарифното класиране на стоката. Регистрираната МД съдържа
искане за ползване на непреференциална тарифна квота с пореден номер 098612 за
стоки, класирани в декларирания код по ТАРИК **********, като при справка в
информационна база данни „Квота“ е установено, че квотата е изчерпана и
искането за ползване е отхвърлено, поради което и на основание чл.77 §1, б.“а“
и §2 вр. чл.77 §3 и чл.85, §1 МКС, както и чл.54 ЗДДС за дружеството са
възникнало задължение за вносни мита и други публични държавни вземания, които
са заплатени с платени нареждания от 30.04.2020г. Стоките са вдигнати за
декларирания режим, а на 28.05.2020г. е подадено искането, с което дружеството
твърди, че при изготвяне на МД е допусната техническа грешка, като е деклариран
код по ТАРИК ********** – други вместо с код по ТАРИК **********, и към него са
приложени нови документи, различни от представените с МД, като искането е
подадено след като дружеството е уведомено, че непреференциална тарифна квота
№098612 е изчерпана и за стоките възниква задължение за заплащане на мито и
ДДС, а за посоченият в искането за корекция код по ТАРИК е налична
непреференциална тарифна квота № 098610, която към момента на подаване на
исксането не е изчерпана. Приел е, че след извършена повторна проверка на
представените документи към момента на поставяне на стоката под режим с МД се
констатира, че в приложения анализен сертификат е посочено съдържанието на
елементите въглерод, силиций, манган, фосфор, сяра, алуминий и титан, но не и
ниобий и ванадий, както и че не и изрично упоменато от какъв материал е
нанесеното покритие, което се изисква за прилаганена код по ТАРИК **********. С
писмо от 03.06.20г. заявителят е уведомен, че предстои издаване на решение за
отказ да се удовлетвори искането, като е предоставен срок за становище относно
мотивите. С писмо от 30.06.20г. дружеството е изразило несъгласие с тях, но
съдържащата се в него информация не обосновава съмнение относно декларирания
код по МД, поради което и на основание чл.22 §1 и 2 от Регламент /ЕС/ 952/2013
вр. чл.19 ЗМ не е уважено направеното искане за корекция.
От
заключението на съдебно-икономическата експертиза се установява, че описанието
на стоката в МРН 20BG003012005953R9/16.04.2020г. и приложените сертификати
съдържат достатъчно данни за определяне на кода по ТАРИК от страна на
митническите органи, като за целта не е необходимо да бъдат извършвани
допълнителни химически анализи и описанието на стоката отговаря на
характеристиките, описани в кода по ТАРИК ********** към 16.04.20г.
Предвид установеното
от фактическа страна, съдът приема от правна страна следното:
Жалбата е подадена от
легитимирано лице и в срок, поради което се явява допустима. Обжалваното
решение е издадено от компетентен орган, по предвидения от закона ред и форма
за индивидуалните административни актове, поради което не страда от пороци
водещи до неговата нищожност.
Разгледана по същество
е основателна, по следните съображения:
От събраните по делото
доказателства се установи по безспорен и категоричен начин, че на 16.04.2020г. в МБ Хасково е подадена митническа декларация МРН
20BG003012005953R9/16.04.2020г. за поставяне под
режим допускане
за свободно обращение с цел крайно потребление стока „метални ленти
поцинковани“ с широчина 245 мм, навити в 20 рула с код по ТАРИК **********, с
произход Турция, като към декларацията са приложени търговска фактура № MGE20.040101/14.04.2020г.
и анализен сертификат № G77082019/25.11.2019г.,
което не е и спорно между страните. В регистрираната митническа декларация е
направено искане за ползване на непреференциална тарифна квота с пореден номер
098612 за стоки, класирани в декларирания код по ТАРИК **********.
Административният орган е установил, че квотата е изчерпана и искането за
ползване е отхвърлено, като за дружеството е възникнало задължение за вносни
мита и други публични държавни вземания, които са заплатени и стоките вдигнати.
На 28.05.2020г. е
подадено искането, с което дружеството твърди, че при изготвяне на МД е
допусната техническа грешка, като е деклариран код по ТАРИК ********** – други
вместо с код по ТАРИК **********.
В обжалваното решение
митническият орган е приел, че в приложения анализен сертификат е посочено
съдържанието на елементите въглерод, силиций, манган, фосфор, сяра, алуминий и
титан, но не и ниобий и ванадий, както и че не е изрично упоменато от какъв
материал е нанесеното покритие, което се изисква за прилагане на код по ТАРИК **********,
поради което е оставил без уважение подаденото искане за корекция на
декларирания код.
Съгласно чл.173 §1 от
Регламент /ЕС/ № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета по заявление на
декларатора митническите органи могат да разрешат извършването на една или
повече поправки на данните в митническата декларация, след като тя вече е била
приета. При поправката не могат да се включват стоки, различни от
декларираните. Съгласно §2 на чл.173 не се разрешават поправки, когато
заявлението е направено, след като митиническите органи са информирали
декларатора за намерението си да извършат проверка на стоките; установили, че
данните в митническата декларация са неверни; са разрешили вдигането на
стоките. Съгласно §3 на чл.173 по заявление на декларатора, в срок от три
години от датата на приемане на митническата декларация, поправката на
декларацията може да бъде разрешена след вдигане на стоките, с цел деклараторът
да изпълни задълженията си, произтичащи от поставянето на стоките под
съответния митнически режим.
В случая стоките са
вдигнати, а заявлението е подадено в тригодишния срок по чл.173 §3 от Регламент
№952/2013 на ЕП и на Съвета, като деклараторът твърди, че е допусната
техническа грешка при деклариране на код по ТАРИК, тъй като стоката по
характеристиките си отговаря на код по ТАРИК **********, а погрешно е
декларирана с код **********.
От описанието на стоката
в митническата декларация и придружаващите я документи се установява, че характеристиките й отговарят на тези, описани
в код по ТАРИК **********. Анализният сертификат изрично е посочен в
митническата декларация при поставянето на стоката под митнически режим.
Докумените, придружаващи стоката, не са оспорени.
Според документите,
придружаващи стоката, същата по характеристики попада в код по ТАРИК **********.
В този смисъл е и заключението на вещото лице по назначената по делото
експертиза.
В търговската фактура
стоката е описана като горещо галванизирани ленти DX56D
+Z100, размери 0.70х245, 0хНамотка, 10 палета/с 20 намотки/,
23262 МТ. В опаковъчния лист е описанат по същия начин. Означението DX56D
се отнася до ниско въглеродна стомана, а +Z100 - защитния слой от
цинково покритие с минимална маса от двете страни на повърхността на изделието
от 100 гр. на кв.м.
Съгласно представения
сертификат за проверка № G77082019/25.11.2019г.
за рулони DX56D с вид покритие- Z100,
размери 0.70х1500, същите са с химичен състав- въглерод -0,003%,
силиций-0,020%, манган- 0,180%, фосфор- 0,007%, сяра- 0,006%, алуминий-0,055%,
титан- 0,048%.
Съгласно Обяснителните
бележки към Комбинираната номенклатура позиция 7212 се отнася за
плосковалцовани продукти от желязо или от нелегирани стомани, с широчина,
по-малка от 600мм, плакирани или покрити: поцинковани по друг начин /721230/, а
кодът по ТАРИК ********** се отнася до стоки със следните характеристики-
плакирани или покрити чрез горещо поцинковане, дори в сплав със силиций; химически
пасивирани; със или без допълнителна повърхностна обработка като обезмасляване
или запечатване; съдържащи тегловно не повече от 0,5% въглерод, не повече от
1,1 % алуминий, не повече от 0,12 % ниобий, не повече от 0,17% титан и не
повече от 0,15% ванадий; представени на рулони, на разкроени по размер листове
и на тесни ленти. Видно от описанието на стоката и нейните характеристики,
съгласно придружаващите я документи, стоката в случая отговаря на
характеристиките, посочени именно в този код. Същата представлява рулони,
горещо поцинковани, дори в сплав със силиций, които съдържат тегловно не повече
от 0,5% въглерод- 0,003%, не повече от 1,1 % алуминий- 0,055% и не повече от
0,17% титан-0,048%. Липсата на някои от елементите, визирани в този код не е пречка
стоката да бъде класифицирана в него, тъй като изискването е съдържанието им да
е не повече от определеното процентно съотношение.
От събраните по делото
доказателства и заключението на вещото лице се установи по безспорен и
категоричен начин, стоката отговаря на изискванията на код по ТАРИК **********.
Описането на стоката и нейните характеристики, съгласно документите, я
определят като такава по този код.
Стоката не може да
бъде класирана в код по ТАРИК **********, както счита процесуалния представител
на ответната страна, поради процентното съдържание на титан- 0,048%, видно от
приложения сертификат, както и предвид това, че в химичната сплавна композиция
присъства и силиций, а този код по ТАРИК не допуска горещо поцинковане с други
метали освен цинк и/или алуминий.
Кодът по ТАРИК
********** се отнася до стоки, представляващи плосковалцовани продукти от
желязо или от нелегирани стомани, с широчина по-малка от 600мм, плакирани или
покрити /7212/, поцинковани по друг начин /721230/; други /**********/, което предполага,
че стоките не могат да бъдат класирани в по-горните позиции, тъй като не
изпълняват специфичните им изисквания. Съгласно и правило 3 от Общите правила
за тълкуване на КН позицията, която най-специфично описва стоката трябва да има
предимство пред позициите с по-общо значение.
Предвид горното, съдът
намира, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да се отмени, а
преписката следва да се върне на административния орган за произнасяне по
искането на жалбоподателя съобразно указанията на съда по прилагането и
тълкуването на закона.
При този изход на
спора и предвид направеното искане, съдът намира, че на основание чл.143 АПК на
жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски в размер на 350
лв., от които 50лв.- ДТ, 200 лв.- депозит за вещо лице и 100лв.- юрисконсултско
възнаграждение.
Водим от
гореизложеното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ решение
рег.№ РТД -3000-359/12.02.2021г. на директора на Териториална дирекция
Тракийска, с което не е уважено искане № 32-149832/28.05.2020г. на „Интерком
груп“ООД за корекция на код по ТАРИК в митническа декларация с МРН
20BG003012005953R9/16.04.2020г.
ВРЪЩА преписката на директора на Териториална дирекция Тракийска
за произнасяне по искане № 32-149832/28.05.2020г. на „Интерком груп“ООД
съобразно указанията на съда по прилагането и тълкуването на закона.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „Интерком груп“ООД, ЕИК ***,
седалище и адрес на управление – ****, представлявано от П.Н. направените по
делото разноски в размер на 350 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд, в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните.
СЪДИЯ: