Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
16.12.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
17.11. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и
следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Марияна Динкова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
1219 |
по описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-257/30.12.2019 г.,
издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1,
т.39 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер
на 2 000 лв. на Община Черноочене, ЕИК *********, адрес с.Черноочене, ул. „Шеста“ № 9, представлявана
от кмета Айдън Осман, за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от
ЗВ.
Жалбоподателят Община Черноочене намира издаденото
наказателно постановление за незаконосъобразно, тъй като не било извършено
процесното административно нарушение. В нарушение на чл.52, ал.4 от ЗАНН
наказващият орган не събрал доказателства за извършването му, не провел и
разследване на спорните обстоятелства. При съставяне на акта и при издаване на
наказателното постановление били допуснати съществени нарушения на материалния
и процесуалния закон. В нарушение на чл.57, т.5 от ЗАНН, атакуваното
постановление не съдържало описание на нарушението, датата и мястото, където е
извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата,
които го потвърждават. На следващо място, на Община Черноочене в нарушение на
чл.40, ал.2 от ЗАНН не била изпратена покана за съставянето на АУАН, което също
водело до нарушаване правото на защита. Сочи още, че правната квалификация на
нарушението била неправилна. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени
наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник
адвокат, който поддържа жалбата. Моли наказателното постановление да бъде
отменено като незаконосъобразно. От събраните по делото доказателства безспорно
се установило, че били нарушени процесуалните правила и ограничено правото на
защита на жалбоподателя. Претендира и за присъждане на направените по делото
разноски.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебното заседание, не се представлява.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание
на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 05.06.2019 г. свидетелите Ц.И. и Д.К. – служители в РО
НЯСС ЮБ при ДАМТН, извършили справка в деловодната система на ДАМТН, при която
установили, че Община Черноочене не била подала информация във връзка с
даденото им предписание с Констативен протокол
№ 08-02-21/22.03.2019 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията
към тях“ със срок на изпълнение 27.05.2019 г., а именно въз основа на геодезическо
заснемане да се представят данни за завирен обем, водосборна област на язовира,
завирени обеми при коти НВРВН и ННРВН на водохранилището и оразмерителните водни
количества на преливника и основния изпускател, в ДАМТН, Регионален отдел „Надзор
на язовирните стени и съоръженията към тях-Южна България“ с адрес гр.Кърджали, ул.„Деспот
Слав“ № 1, ет.4, стая 419. По този повод на 14.06.2019 г. двамата свидетели Ц.И.
и Д.К., извършили проверка и на място на язовир „Черноочене“, находящ се в землището
на с.Черноочене, обл.Кърджали, при която присъствал и служител на Община
Черноочене. Последната била собственик на язовира съгласно Акт № 498 за публична
общинска собственост от 29.10.2009 г. Проверката продължила и в Община
Черноочене, където проверяващите отишли и поискали от служителя Х.Ш., който бил
заедно с тях, да представи исканите данни съгласно цитирания по-горе
констативен протокол. Било им отговорено, че такива не са изготвени. Така
проверяващите свидетели Ц.И. и Д.К. установили, че това предписание не е изпълнено
от жалбоподателя до 27.05.2019 г., тъй като в посочения срок въпросната
информация не била постъпила в ДАМТН. По този повод на 12.08.2019 г. срещу
жалбоподателя бил съставен акт за установяване на административно нарушение по
чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, а именно за деяние съставляващо
неизпълнено на 28.05.2019 г. задължително предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от
ЗВ. АУАН бил съставен в отсъствие на нарушителя, след връчване на надлежна
покана входирана в Община Черноочене на 01.08.2019 г. На 20.08.2019 г. бил
предявен на кмета на Община Черноочене, но той отказал да подпише и получи
акта. Отказът му бил надлежно удостоверен с подпис на свидетел. На 30.12.2019
г. наказващият орган издал атакуваното
наказателно постановление, с което на основание
чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ наложил административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 2 000 лв. на Община Черноочене, за нарушение по
чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на свидетелите Ц.И., Д.К. и М.К., на които съдът дава
вяра изцяло като последователни, непротиворечиви и безпристрастни; Акт за установяване
на административно нарушение № 08-054/12.08.2019 г.; Покана за съставяне на АУАН
изх.№ 85-02-223/31.07.2019 г.; Констативен протокол № 08-02-68/14.06.2019 г.; Констативен
протокол № 07-04-21/22.03.2019 г.; Акт № 498 за публична общинска собственост; Скица
№ К00246/03.09.2015 г., както и другите приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок, поради което следва да бъде
разгледана по същество.
С обжалваното
наказателно постановление на Община Черноочене е наложено административно наказание за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ.
Разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ задължава собствениците
на язовирни стени и съоръжения към тях да изпълняват предписанията по ал.1, т.3. Текстът на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ съответно
предвижда, че председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4
имат право да дават предписания на
собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно
правомощията си по този закон и наредбата по чл.141, ал.2,
включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото
състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение
на язовирите по приложение №
1 към чл.13, т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява
съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение. Санкцията за посоченото нарушение е наложена на
основание чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
или юридическо лице, което не изпълни
предписание по чл.138а, ал.3, т.5 или задължение по чл.190а, ал.2 от ЗВ. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят
е осъществил административно нарушение по чл.190а, ал.2 от ЗВ, чието изпълнително деяние се изразява в неизпълнение на
задължително предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ. В случая на Община Черноочене
е било дадено предписание относно язовир „Черноочене“ – въз основа на геодезическо
заснемане да се представят данни за завирен обем, водосборна област на язовира,
завирени обеми при коти НВРВН и ННРВН на водохранилището и оразмерителните водни
количества на преливника и основния изпускател, в ДАМТН, Регионален отдел „Надзор
на язовирните стени и съоръженията към тях-Южна България“ с адрес гр.Кърджали, ул.„Деспот
Слав“ № 1, ет.4, стая 419, което Общината като собственик на язовира и адресат
на предписанието не е сторила в определения срок до 27.05.2019 г. Правилно е
констатирано от контролните органи, че е налице нарушение извършено на 28.05.2019
г., тъй като дори и след тази дата информацията за изпълнение на цитираното
предписание не постъпила в ДАМТН, а дадения краен срок за това изтекъл на 27.05.2019
г. Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност
по арг. от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се
доказва изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли и съзнавал ли е
дееца елементите от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При
индивидуализиране на наказанието обаче наказващият орган не е спазил принципите
на чл.27 от ЗАНН, тъй като не е съобразил степента на обществена опасност на
деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства. В случая деянието е с типичната за този вид нарушения
обществена опасност, не са представени и доказателства
жалбоподателят да е бил наказван
друг път с влязъл в сила акт за подобно нарушение. Затова законосъобразно се
явява наказание към минималния размер на предвиденото в закона, което налага
наказателното постановление да бъде изменено като наложената „имуществена
санкция” се намали на 1 000 лв. Това наказание съдът счита, че е достатъчно и
справедливо, за да постигне целите на административнонаказателното преследване.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да
са допуснати нарушения на процесуалните правила или материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на наказателното постановление. АУАН и
атакуваното постановление са съставени правилно и законосъобразно, от
компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав признаци,
посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които е извършено, както и
доказателствата, които го подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От
изложените в акта и наказателното постановление факти става ясно какво деяние е
осъществено от жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна
квалификация, като не е налице съществено нарушение
на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният
акт до степен, налагаща отмяната му. Словесното описание на констатираното
нарушение и установената по делото фактическа обстановка съответстват на
посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава. На следващо
място, събрани са достатъчно доказателства за извършеното административно
нарушение, за което жалбоподателят е понесъл санкция. Действително АУАН е
съставен в отсъствие на нарушителя, но това е сторено след изпълнена процедура
по чл.40, ал.2 от ЗАНН – отправена и получена в Община Черноочене покана за
съставяне на акта. Не се установи да са допуснати и съществени процесуални
нарушения на предвидената в ЗАНН процедура относно връчването на АУАН. Същият е
бил надлежно предявен на кмета на Община Черноочене, но той е отказал да го
подпише и получи, за което обстоятелство са налице гласни и писмени
доказателства.
С оглед изхода на делото, жалбоподателят няма право на разноски и не следва да му се присъждат поисканите такива от пълномощника.
Така мотивиран,
Съдът
Р
Е Ш И:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-257/30.12.2019 г.,
издадено от заместник-председател на ДАМТН, с което на основание чл.200, ал.1,
т.39 от ЗВ е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер
на 2 000 лв. на Община Черноочене, ЕИК *********, адрес с.Черноочене, ул. „Шеста“ № 9,
представлявана от кмета Айдън Осман, за нарушение по чл.190а, ал.2 вр. чл.190а,
ал.1, т.3 от ЗВ, като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание
„имуществена санкция” от 2 000 лв. на 1 000 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14 -дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: