Решение по дело №277/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 март 2023 г.
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20227220700277
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2022 г.

Съдържание на акта

                              Р Е Ш Е Н И Е  № 14

 

                          гр. Сливен, 07.03.2023 г.

 

                     

                        В  И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

 

 

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното заседание на осми февруари през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

                            

                                   ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

                                                       ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря Галя Георгиева и с участието на прокурора Красимир Маринов като разгледа докладваното от съдия Бозукова КАНД № 277 по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл. 63в от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на В.Д.Б. *** против Решение № 407 от 24.10.2022 г., постановено по АНД № 20222230200865/2022 г. по описа на Районен съд - Сливен, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 6748о от 03.12.2021 г. на Директора на ОДМВР - Сливен, с което на В.Д.Б., на основание  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето (ЗЗ) е наложено административно наказание "Глоба" в размер на 300 лева, за нарушение на  чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че РС Сливен не е съобразил, че наложената санкция е в нарушение на ЗАНН, доколкото заповедите на здравния министър за носене на маски на закрито не са публикувани в „Държавен вестник“. Държавата не била осигурила маски, съответно не следвало да изисква задължителното носене на такива. Носенето на облекло, прикриващо лицето било в нарушение на чл.2 ал. от Закона за ограничаване носенето на облекло прикриващо или скриващо лицето. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен, както и наказателното постановление.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се явява лично и поддържа жалбата. Моли съда да постанови решение, с което отмени решението на Районен съд – Сливен и НП.

Ответникът по касация - ОД МВР - Сливен, редовно призован, не изпраща представител. В постъпило по делото писмено становище от пълномощник заявява, че оспорва подадената жалба като неоснователна и излага становището си по същество. Моли съда да постанови решение, с което да остави в сила решението на Районен съд – Сливен.

Представителят на Окръжна прокуратура - Сливен дава заключение, че решението на първоинстанционния съд е обосновано и мотивирано и следва да бъде оставено в сила.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

Съдът, като провери данните по делото във връзка с оплакванията в касационната жалба, намира същата за неоснователна по следните съображения:

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Въз основа на събраните по делото доказателства, районният съд е приел за установено от фактическа страна, че на 14.11.2021 г., около 15. 00 часа, в сградата на *** ОУ “П. Х.“ полицейски служители,  намиращи се на територията на училището във връзка с охрана при провеждане на парламентарните избори и във връзка с увеличената заболеваемост поради "Ковид 19", респ. контролиране спазването на противоепидемичните мерки в страната, установили лице – касационният жалбоподател В.Д.Б., без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба. На нарушителя Б. бил съставен  АУАН, затова че не е изпълнил въведената с т. I. 7 от Заповед № РД 01–743/31.08.2021 г. на МЗ противоепидемична мярка по чл. 63, ал. 4 от Закон за здравето, нарушение на разпоредбата на  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето. Въз основа на съставения АУАН, директорът на ОД на МВР - Сливен издал обжалваното пред Районен съд - Сливен наказателно постановление като приел, че В.Д.Б. е извършил нарушение по  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето и на основание  чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето наложил административно наказание "Глоба" в размер на 300 лева.

За да потвърди НП, Районен съд - Сливен приел, че доводите на жалбоподателя са неоснователни, а от събраните по делото писмени и гласни доказателства безспорно се установявало, че Б. е извършил описаното нарушение; същото е описано точно в АУАН; НП не страда от пороци и е процесуално и материално законосъобразно; АНО правилно установил състава на конкретното нарушение, подвел го е под конкретна правна норма, спазвайки разпоредбата на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН, като е установил единство между констатираното нарушение, обстоятелствата, при които е извършено и нарушените законови разпоредби.

Решението на Районен съд - Сливен е валидно, допустимо и правилно.

Наведените в касационната жалба доводи за неправилност на решението на районния съд не се споделят от настоящият състав на съда. Следва да се отбележи, че решението на РС Сливен е постановено при напълно изяснена фактическа обстановка. Обсъдени са всички събрани по делото доказателства и всички възражения на нарушителя. Сливенският районен съд е изложил подробни мотиви за законосъобразността на процедурата по съставянето на АУАН и по издаване на НП, като тези мотиви се възприемат изцяло от касационния съд, поради което на основание чл.221 ал.2 изр. второ от АПК съдът препраща към тях и не следва да ги преповтаря. Доводите изложени в касационната жалба са аналогични с тези заявени и пред първоинстанционният съд, който последователно ги е обсъдил и оборил. Първоинстанционният съд е събрал всички необходими доказателства, които са установили извършеното нарушение на разпоредбата на  чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ. Свидетелите дават ясни и конкретни свидетелски показания, които установяват фактическата обстановка по делото. РС е изложил точни и обосновани доводи относно фактическата обстановка, която е съпътствала извършването и установяването на административното нарушение, както и относно точната правна квалификация на нарушението. Изцяло се споделя и изводът на първоинстанционния съд, че  при непосредствена опасност  за живота и здравето на гражданите Министърът на здравеопазването има право да издава заповеди, с които да въвежда съответни противоепидемични мерки. Дали тези мерки са законосъобразни, действително необходими, правилни и дали нарушават основни човешки права е без значение за спора, доколкото са въведени с общозадължителен административен акт – заповед на Министъра, който акт подлежи на изпълнение до изричната му отмяна ли оттегляне, като гаранцията за изпълнението му е налагането на санкцията, предвидена именно с чл.209а ал.1 от Закона за здравето във връзка с чл.53 от  ЗАНН.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон, но не констатира пороци на същото водещи до отмяната му.

По изложените по-горе съображения, Административен съд - Сливен намира, че решението на Районен съд – Сливен следва да бъде оставено в сила.

 

Предвид изложеното и на основание чл. 63в от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд гр. Сливен

 

                                             Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 407 от 24.10.2022 г., постановено по АНД № 20222230200865/2022 г. по описа на Районен съд - Сливен.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                             

 

                                                   ЧЛЕНОВЕ: