РЕШЕНИЕ
град
Стара Загора
29.05.2020
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД
НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ
в открито заседание на Двадесет
и шести Май през Две хиляди и Двадесета година в състав:
Председател: Р. Чиликов
Съд. Заседатели :
при секретаря Н. Г. и в
присъствието на прокурор ………… като
разгледа докладваното от съдията Чиликов А.Н.Д. 1052 по описа за 2020 година и
за да се произнесе, взе предвид следното:
Обжалвано е наказателно постановление
№ 32 / 24.06.2019 г. на Директор РЗШ град Стара Загора.
Жалбоподателят недоволен от наложеното
наказание, моли съда да го отмени. Мотивира се , че не е извършено
административно нарушение и с допуснати процесуални нарушения при налагането на
имуществената санкция.
В с.з. чрез адвокат М. Г. поддържа
жалбата.
Въззиваемата страна в писмена защита
взема становище, че жалбата е неоснователна, че правилно е приложен материалния
закон и е спазен процесуалния ред за налагане на административно наказание и
моли да се потвърди наказателното постановление.
От събраните по делото доказателства
установени с доказателствени средства – показанията на свидетелите, писмени–
преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на
наказателното постановление и АУАН,след обсъждане становищата на страните съдът
приема за установено следното :
Жалбата е подадена в срок и от лице имащо право на жалба, поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .
Разгледана по същество жалбата е
основателна, но не на всички претендирани основания .
Административно-наказващият орган в
наказателното постановление е приел за установено следното :
На 20.12.2018 год. в склад за
ветеринарно-медицински продукти и биоциди, намиращ се на адрес град Стара
Загора, ул.”Индустриална” № 18, стопанисван от дружеството-жалбоподател при
извършена проверка във връзка с несъответствия на 4 биоцида, представляващи: Effect Rodent Pasta Bait - разрешение № 1465-3/26.02.2018 r.; Ratimor Pasta Bait - разрешение № 15653/26.02.2018 г.; Ратимор пелети
- разрешение № 1765-3/26.02.2018 г.; Снайпер паста - разрешение №
1914-3/15.03.2018 г.. В склада е установено наличието на опаковки от първите 3
биоцида и не е било констатирано наличие на биоцид Снайпер паста.
От предоставените от
управителя на ”Фарма Универсал” ЕООД разрешенията за предоставяне на пазара на
биоцидите, информационни листове за безопасност /ИЛБ/, опаковки от
Описаната фактическа обстановка се установява от
показанията на св. Д.Д. , писмените доказателства- разрешение
за предоставяне на пазара на биоцид по взаимно признаване № 1565-3/26.02.2018
г.; разрешение за предоставяне на пазара на биоцид по взаимно признаване №
1765-3/26.02.2018 г.; разрешение за предоставяне на пазара на биоцид по взаимно
признаване № 1465-3/26.02.2018 г.; заповед № РД-01-192/29.06.2018 г. от главен
държавен здравен инспектор; информационен лист за безопасност на Ratimor Pasta Bait; информационен лист за
безопасност на Effect Rodent Pasta Bait; информационен лист за
безопасност на Ratimor пелети; разрешение за предоставяне
на пазара на биоцид по взаимно признаване № 1465-3/26.02.2018 г.; информационен
лист за безопасност на Effect Rodent Pasta Bait; информационен лист за
безопасност на Ratimor Pasta Bait; информационен лист за
безопасност на Ratimor Pellets; разрешение за предоставяне на
пазара на биоцид по взаимно признаване №1914-3/15.03.2018 г.; информационен
лист за безопасност на на Снайпер Паста (Spiner pasta); пълномощно; заповед №
РД-01-192/29.06.2018 г. и заповед № РД-01-185/29.06.2018 г. на главен държавен
здравен инспектор; приемо-предавателен протокол от 31.05.2019 г.; констативен
протокол за извършена проверка № 302/20.12.2018 г.).
Въз основа на фактите на фактите и обстоятелствата
посочени в наказателното постановление е направен фактическият извод и е
описано нарушението,че жалбоподателят ”Фарма Универсал” ЕООД като притежател на
разрешение в склад за ветеринарно-медицински продукти и биоциди, намиращ се на
адрес град Стара Загора, ул.”Индустриална” № 18, стопанисван от дружеството е
предоставил на пазара биоциди в нарушение на условията на издаденото
разрешение.
При така установената фактическа
обстановка и описаното нарушение административно-наказващият орган е приел, че
е нарушен чл. 69 т. 2 б. „ а „ от Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския
парламент и на Съвета ат 22.05.2012 г. във вр. с чл. 1 т. 3 б. „ ж „ във вр. с
чл. 18 А във вр. с чл. 35, ал. 1 т. 25 от Закона за защита на вредното
въздействие на химическите вещества и смеси.
На основание чл. 35, ал. 1 т. 25 във вр. с
чл. 35, ал. 3 т. 3 от Закона за защита на вредното въздействие на химическите
вещества и смеси е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лева.
Претенциите в жалбата за опорочаване на
АУАН, като неотговарящ на изискванията на чл. 42 т.4,5 ЗАНН и чл. 42 т. 7 ЗАНН,
които опорочават наложената имуществена санкция са неоснователни. С оглед
разпоредбата на чл. 53, ал. 2 ЗАНН подобни пороци в АУАН не могат да се
окачествят като съществени процесуални нарушения и не водят до отмяна на
атакуваното наказателно постановление.
Основателни са възраженията в жалбата и
на защитника за непълнота при описанието
на обстоятелствата на извършеното нарушение и неправилно приложение на
материалния закон, но с някои уточнения.
При посочване на минималните изисквания
и стандарти за формата на наказателното постановление в чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН
законодателят ясно е разграничил изискването за описание на нарушението и за
посочване на обстоятелствата при които е извършено нарушението / всички факти и
обстоятелства релевантни за състава на административното нарушение и
конкретизация на деянието по време, място и начин на извършването му/.Описанието
на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено нарушението трябва да
са в пълно съответствие по между си и да не съдържат никакво противоречие т.е.
описаното нарушение да е логичен извод от изложените факти и обстоятелства при
които е извършено.В конкретният случай това не е така.
При излагане на фактите и
обстоятелствата констатирани от контролните органи при които е извършено
нарушението се посочват подробно несъответствията и непълнотите между етикет и
опаковка и предлагания продукт / биоцид/, а така също и несъответствие между
посоченото в етикета и издаденото разрешение. При описание на нарушението
фактическото обвинение се изразява в това, че „дружеството е предоставило на
пазара биоциди в нарушение на условията на издаденото разрешение „.Очевидно е,
че несответствието между опаковка и предлаган продукт / биоцид/ нямат връзка с
условията на издаденото разрешение. И това следва от различната правна
регламентация – за опаковане и етикиране на биоциди правната регламентация се
съдържа в чл. 18 А от Закона за защита на вредното въздействие на химичните
вещества и смеси, чл. 69 т. 2 б. „ а „
от Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета ат 22.05.2012
г / в тези норми липсва правило за поведение и регламентация свързани с
усрловията за издаденото разрешение /, а фактическият състав за предоставяне на
пазара на биоцид при условията на издадено разрешително е уреден в чл. 35, ал.
1 т. 25 от Закона за защита на вредното въздействие на химичните вещества и
смеси.
Следователно
касае е се за различни изисквания и правила с различна правна регламентация и
поставени на различен правен режим.От тук следват и изводи в няколко насоки :
-
Противоречие
между обстоятелствената част на наказателното постановление, описанието на нарушението
и правната квалификация на деянието.
-Противоречие между самата правна
квалификация на нарушението - чл. 69 т. 2 б. „ а „ от Регламент (ЕС) № 528/2012
на Европейския парламент и на Съвета ат 22.05.2012 г. във вр. с чл. 1 т. 3 б. „
ж „ във вр. с чл. 18 А от Закона за
защита на вредното въздействие на химическите вещества и смеси от една страна
и чл. 35, ал. 1 т. 25 от Закона за
защита на вредното въздействие на химическите вещества и смеси от друга страна
т.е. без да има фактическо и правно основание административно-наказващият орган
е съзрял връзка между цитираните норми.
-
Противоречие
между правната квалификация на нарушението -чл. 69 т. 2 б. „ а „ от Регламент
(ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на Съвета ат 22.05.2012 г. във вр. с
чл. 1 т. 3 б. „ ж „ във вр. с чл. 18 А
от Закона за защита на вредното въздействие на химическите вещества и
смеси във вр. с чл. 35, ал. 1 т. 25 от Закона за защита на вредното въздействие
на химическите вещества и смеси и посоченото правно основание за налагане на
имуществената санкция - чл. 35, ал. 1 т.
25 във вр. с чл. 35, ал. 3 т. 3 от Закона за защита на вредното въздействие на
химическите вещества и смеси . Правната квалификация на нарушението се отнася
до нарушения свързани с опаковане и етикиране на биоцидите, а санкционната
норма обхваща състав свързан с предоставяне на пазара на биоцид в нарушение на
условията на издането разрешение.
За да се приеме, че е удовлетворено
изискването на законодателя в чл. 57, ал. 1 т. 5,6,7 ЗАНН е необходимо да
съществува съответствие и непротиворечивост между описание на нарушението,
обстоятелствата при които е извършено нарушението, правната квалификация на
нарушението, правното основание за налагане на санкция и вида и размера на
наложената санкция, което в случая в атакуваното наказателно постановление не е
сторено.
Съответствието между обстоятелствената
част на наказателното постановление / чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН / и правната
квалификация на деянието / чл. 57, ал. 1 т. 6 ЗАНН / е от решаващо значение за
форма и законосъобразност на всеки административен акт,което в случая липсва.
Тези пороци от една страна опорочават
формата на наказателното постановление като акт на административно-наказателния
процес, а от друга ограничават и правото на защита. Последното е функция на
точно и ясно формулирано обвинение.
Адресат на задължението по чл. 69 т. чл.
69 т. 2 б. „ а „ от Регламент (ЕС) № 528/2012 на Европейския парламент и на
Съвета от 22.05.2012 е субект имащ качеството на „ притежател на разрешение“. В
чл. 3 т. 1 б. „ П „ от същия регламент се съдържа легалното определение на
субектите имащи качеството „ притежател на разрешение“. В обстоятелствената
част на наказателното постановление обаче не са посочени никакви факти и
обстоятелства в това число и съответното разрешение, които да обосноват, че
нарушителят е „ притежател на разрешение“. С оглед изискванията на чл. 57, ал.
1 т. 5 ЗАНН посочването на такива факти и обстоятелства е наложително, но този пропуск освен, че е довел до непълнота
на фактите и обстоятелствата релевантни за състава на административното
нарушение, поставя под съмнение въпроса доколко жалбоподателят е годен субект
на АНО, което прави възраженията на защитника в тази насока основателни.
Посочените процесуални нарушения могат да
се окачествят единствено като съществени и неотстраними, които сами по себе си
опорочават наказателното постановление и са повод за отмяната му.
На основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН във вр. с
чл. 143, ал. 1 АПК въззиваемата страна дължи на жалбоподателя направените по
делото разноски за един адвокат.
Видно от представеното пълномощно
жалбоподателят е защитаван в с.з. пред РС град Стара Загора от адв. Г., която
видно от пълномощното е получила възнаграждение в размер на 400 лева и видно от
пълномощното пред АС град Стара Загора възнаграждение в размерна 350 лева –
общо 750 лева .
Няма направени възражения от насрещната
страна за прекомерност на възнаграждението, поради което съдът няма основание
да го намалява.
При първоначалното разглеждане на АНД
2191/19 г., въпреки, че е отбелязано в съдебния протокол пълномощно не е
приложено.
Водим от горните мотиви съдът
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 32 / 24.06.2019 г. на Директора на РЗИ град Стара Загора, с
което е наложена имуществена санкция в
размер на 1000 лева / ХИЛЯДА /на „ Фарма Универсал „ ЕООД с ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление град Ямбол, ул. „ Граф Игнатиев “ № 94, ап. 17
представлявано от Иван Кръстев Иванов,със съдебен адрес ***, офис 13/ адв. М. Г.
*** да заплати на „ Фарма Универсал „ ЕООД с ЕИК ********* направените по
делото разноски в размер на 750 / Седемстотин и петдесет /лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14
дневен срок от съобщението на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: