Решение по дело №193/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 209
Дата: 20 април 2021 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20217170700193
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

209

 

                                 гр. Плевен, 20 април  2021 година 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛЕВЕН, II-ри касационен състав, на тринадесети април  две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                               ЧЛЕНОВЕ:1.ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

                                                         2.ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

при секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Иво Радев, като разгледа докладваното от съдия НИКОЛАЕВ касационно административно-наказателно дело № 193 по описа за 2021 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. 2 ЗАНН, във връзка с чл. 348 НПК и чл. 208 и сл. АПК.

Производството по делото е образувано въз основа на касационна жалба подадена от адв. К.М.М. – БАК, процесуален представител на В.С.П., ЕГН **********,***, срещу Решение № 4/05.02.2021 г. на Райнонен съд – Кнежа, постановено по НАХД 248/2020 г. по описа на съда. С оспорения съдебен акт е потвърдено Наказателно постановление № 35-0000764/21.10.2020 г. на Директора на РД „АА“ - Плевен с което на основание чл. 177, ал. 3, т. 1, предл. 2 от ЗДвП на В.С.П. е наложено административно наказание "глоба"в размер на 2500 лева за извършеното нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗДвП, във вр. с чл. 6, ал. 1, т. 3, б. "а" от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ.

Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на атакуваното решение. Счита, че незаконосъобразно съдът е приел като неоснователно твърдението на жалбоподателя, че не е налице нарушение по чл. 177, ал. 3, т.1, предл. 2 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП). Навежда доводи, че липсват категорични доказателства за теглото на състав от ППС – влекач с два броя оси и полуремарки с 3 броя оси, които да обосновават извод, че приетите от административнонаказващия орган и актосъставителя обстоятелства са верни. Навежда доводи, че съдът не е отчел обстоятелството, че е ползван стационарен кантар на случайно избрана земеделска кооперация, без актосъставителят да ползва собствено (на ИА „АА") техническо средство от типа преносим електронен поосов кантар - аргумент от чл. 166, ал. 2, т. 8 от ЗДвП. Твърди, че липсва конкретна „Кантарна бележка" или друг документ, описани в процесното НП, удостоверяващи констатираното кантарно тегло. Сочи, че приложената към АУАН Кантарна бележка от моментното измерване не е връчена на водача. Счита, че наложеното наказание не е съобразено като размер с разпоредбите на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗАНН и се явява несправедливо и необосновано. С оглед на това отправя искане за отмяна на съдебното решение и на потвърденото с него наказателно постановление.

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован се представлява от адвокат К.М. ***, който поддържа жалбата. Моли да се отмени изцяло Решението на РС-Кнежа  и обжалваното наказателно постановление. Алтернативно, моли да се намали размера  на наложената глоба към   предвидения в  закона минимален размер.

Ответникът по жалбата редовно призован не се явява в съдебно заседание. В писмено становище излага съображения, че решението е правилно, обосновано и законосъобразно, съобразено с материалните и процесуалните правила. Сочи че  съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от ЗДвП „При изпълнение на функциите си по този закон  определените от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията служби: т. 8 имат право да ползват технически средства за измерване на размерите, масата или натоварването на ос, както и за проверка на техническата изправност на превозните средства, предназначени за обществен превоз или за превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и за проверка на обезопасяването на превозваните товари”. Твърди, че в този текст няма задължение да се ползва само и единстено мобилен електронен кантар, собственост на ИА „АА”. Сочи, че измерването е направено със стационарна везна тип PWICE0527, идентификационен № *********, със заверка № 44989/08.02.2019 г., заверена от стандартизация и метеорология и е установено, че общото тегло на композицията е 54520 кг, т.е. претоварване с 14520 кг. Твърди, че нарушението е извършено при форма на вината пряк умисъл, тъй като жалбоподателят е съзнавал, че автомобилът е с тегло над допустимото, и въпреки това съзнателно го е управлявал. Счита, че наложеното наказание е съразмерно с извършеното нарушение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Плевен възприема касационната жалба за допустима, но неоснователна и моли   решението на РС  Кнежа да бъде потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на предявената касационна жалба и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт, съгласно разпоредбата на чл. 210, ал. 1 от АПК и при спазване на изискванията на чл. 212 от АПК.

Разгледана по същество, касационната жалба се явява   основателна, по следните съображения:

Процесното решение е постановено при следната фактическа обстановка:

Касационният жалбоподател на 15.09.2020 г. около 12:30 часа в гр. Искър – изхода за гр. Плевен като водач на товарен автомобил от кат. 3, марка „Скания”, с рег. № ******, с прикачено полурерарке от кат. 04, с рег. № ****** извършвал обществен превоз на товари /пшеница/. Водачът бил спрян за проверка от органите на РД „АА” - Плевен, при която е констатирано, че управлява състав от ППС – влекач с два броя оси и полуремарке с 3 броя оси с надвишено общо максимано тегло от 40000 кг. След измерване със стационарна везна тип PWICE0527, идентификационен № *********, със заверка № 44989/08.02.2019 г. било установено, че общото тегло на композицията е 54520 кг – претоварване с 14520 кг.

За констатираното нарушение е съставен Акт за установяване на административно нарушение сер. А-2019, № 278395, в който актосъставителят посочил, че с горното деяние е нарушена разпоредбата на чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 от ЗДвП, във вр. с чл. 6, ал. 1, т. 3, б. "а" от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ. Актът е съставен в присъствието на нарушителя и подписан от него с възражение: „Възразявам въпросното тегло на кантара, който не изтеглиха”.

Въз основа на материалите по преписката и на изготвения АУАН, наказващият орган издал впоследствие процесното наказателно постановление.

Въззивният съд е установил, че при съставянето на акта за установяване на административно нарушение и издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на ЗАНН, водещи до неговата отмяна. Районният съд е извел и решаващия си извод относно безспорната установеност на приписаното на водача административно нарушение, като е счел, че разпоредбата на чл. 166, ал. 2, т. 8 от ЗДвП не задължава служителите на РД „АА” – Плевен за измерване на размерите, маса или натоварването на ос да ползват само мобилен електронен ктантар, собственост на агенцията. Приел е за безспорно установено, че жалбоподателят е присъствал при измеването, видял е резултата от същтото и съответно е възразил в АУАН.

Приел е, че размерът на наложеното наказание глоба не се явява прекомерно, с оглед големия размер на претоварването на МПС, което е над 14 тона, като жалбоподателят е съзнавал, че автомобилът е с тегло над допустимото и въпреки това съзнателно го е управлявал.

За да потвърди НП, районният съд правилно и обосновано е преценил събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и е стигнал до крайния извод, че в хода на административнонаказателното производство не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.

Съдът правилно е анализирал, че от разпоредбите на чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 и на чл. 139, ал. 3 от ЗДвП по същество се съдържа изискване за спазване на установения с Наредба № 11 от 03.07.2001 г. ред за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС. Този подзаконов нормативен акт регламентира както параметрите, с чието превишаване ППС попада в категорията на извънгабаритните, така и разрешителния ред чрез заплащане на такса към ИА "Пътна инфпраструктура" за движение с извънгабаритно ППС. При приетата за установена фактическа обстановка, районният съд правилно е приел, че управляваното от касатора съчленено ППС попада в хипотезата на чл. 6, ал. 1, т. 6, б. "а" от Наредба № 11 с регламентирана допустима максимална маса 40.000 тона и правилно контролният орган е приел за установено   налична към момента на проверката 54520 кг маса на съответното ППС.

В тази връзка, касационната инстанция намира, че не са налице сочените от касатора основания за отмяна на съдебния акт съобразно релевираните от него доводи, касаещи начина, по който е установено теглото на превозното средство.  По делото не се спори, че по време на проверката касаторът не е представил на контролните органи кантарна бележка,  а в представената товарителница,  не е било записано теглото на    превозваната царевица.   Именно затова се е наложило контролните органи да извършат  претегляне  на общото тегло на автомобила, при което установили, че  е налице  претоварване с 14 520 кг. От показанията на свидетелите Бешков и Христов се установява, че претеглили автомобила на везна на намиращият се наблизо земеделски производител ЕТ „ПЕПИ – 96“ гр. Искър, което измервателно средство било одобрено по реда на Закона за измерванията, притежаващо удостоверение за одобрен тип средство за измерване. Установява се, че  измерването е    извършено  в присъствието на касатора  и на представителите  на инспектората към Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията.  От ЕТ „ПЕПИ – 96“ гр. Искър била издадена кантарна бележка №1499/15.09.2020г., която приложили към АУАН.

 Съгласно разпоредбата на чл. 166, ал. 2 от ЗДвП „При изпълнение на функциите си по този закон  определените от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията служби: т. 8 имат право да ползват технически средства за измерване на размерите, масата или натоварването на ос, както и за проверка на техническата изправност на превозните средства, предназначени за обществен превоз или за превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и за проверка на обезопасяването на превозваните товари”.  Действително, контролните органи са оправомощени да извършват собствено измерване по реда на чл. 35, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ с електронна везна, отговаряща на изискванията на Закона за измерванията, но цитираната норма въвежда подобно задължение за контролните органи само в случаите, в които се извършва проверка за съответствието между масата и габаритните размери на извънгабаритно и/или тежко ППС със записаните данни в разрешителното по чл. 8, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата и в документа за платена такса по чл. 14, ал. 3. Разпоредбата на чл. 35, ал. 3 от Наредба № 11/03.07.2001 г., издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството, е неприложима в конкретния случай, тъй като касае случаите, в които се извършва проверка от администрацията, издала разрешителното или документа за платена такса, каквито в настоящия случай не са били издавани.

 До аналогичен извод е достигнал и районният съд, поради което не следва да бъде споделено твърдението на касатора за немотивираност на процесното решение.

Решаващият съд е извършил всички необходими и допустими съдопроизводствени действия за разкриване на обективната истина, в това число е приобщил към делото административно наказателната преписка по издаване на НП, изслушал е свидетели, като е постановил решение, в мотивите на което е обсъдил събраните доказателства и въз основа на тях е направил правни изводи, които се споделят изцяло от настоящата инстанция, поради което намира за излишно тяхното преповтаряне. Първоинстанционният съд правилно е приел, че касаторът като е управлявал ППС, което надвишава нормите установени от министъра на регионалното развитие и благоустройство е извършил нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2 предл. 2-ро от ЗДвП, във връзка с чл. 6, ал. 1, т. 3 б. "а" от Наредба № 11/03.07.2001 г. на МРРБ, поради което законосъобразно с НП е ангажирана неговата административно наказателна отговорност.

Същевременно касационната инстанция не споделя изводите на районния съд за правилна индивидуализация на наложеното наказание. За осъщественото от дееца нарушение законодателят е предвидил налагане на административно наказание глоба от 500 до 3000 лева, от което следва, че определеното от административния орган наказание от 2500 лева е определено в рамките на нормативно регламентираните предели. При определяне конкретния размер на същото обаче не са спазени изискванията на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН. Налагането на административни наказания се осъществява при строго регламентиран ред, като законодателят е вменил задължение на санкциониращия орган да извърши преценка на смекчаващите и отегчаващите вината обстоятелства, като вземе предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване, както и имотното състояние на нарушителя. В случая това не е сторено. Действително управлението на извънгабаритни превозни средства противно на установените правила за това крие сериозен риск за участниците в движението и за пътната инфраструктура. Тази особеност на правонарушенията от категорията на процесното не освобождава органа да прецени данните за личността на дееца, в т. ч. наличието на предходни нарушения и обществената му опасност. По делото не са представени доказателства, че жалбоподателят е извършил други нарушения, поради което съдът приема, че това е първото подобно нарушение на касатора. Установява се на следващо място, че законовото неизпълнение е осъществено от водача, в качеството му на служител на „Форум Транс” ООД. Тези обстоятелства безусловно съставляват смекчаващи отговорността такива и следва да се отчетат при определяне размера на наказанието. При отчитане на описаните смекчаващи и утежняващо отговорността обстоятелства касационната инстанция намира, че с оглед постигане целите на наказанието, произтичащи от чл. 12 от ЗАНН, на нарушителя следва да бъде определено административно наказание към минимума на предвиденото в санкционната норма, а именно глоба в размер на 500 лева. Именно наказание в този размер ще съответства на тежестта на нарушението, при съобразяване в същото време и на конкретната обществена опасност на дееца и неговото имуществено състояние.

По изложените съображения, обжалваното решение, с което районният съд е потвърдил правораздавателния акт, следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се измени наказателното постановление в частта досежно наложеното с него административно наказание глоба, като същата бъде намалена от 2500 лева на 500 лева.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ решение № 4/ 05.02.2021 г. на Районен съд - Кнежа, постановено по НАХД № 248/2020 г. по описа на същия съд и вместо него постановява:

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 35-0000764 от 21.10.2020 г. на Директор на РД „АА” град Плевен, с което на В.С.П., ЕГН **********,*** е наложено административно наказание глоба в размер на 2500.00

/две хиляди и петстотин/ лева на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 предл. 2 от ЗДвП за нарушение на чл. 139, ал. 1, т. 2, пр. 2 от Закон за движение по пътищата във вр. с чл. 6, ал. 1, т. 3, б. "а" от Наредба № 11 /03.07.2001 г. на МРРБ, като намалява размера на наложеното наказание глоба в размер на 500 /петстотин/ лева.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

 

      ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

                  2./п/