РЕШЕНИЕ
№ 1630
Варна, 22.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Варна - VI състав, в съдебно
заседание на двадесет
и трети октомври две хиляди и двадесет и трета година в
състав:
Съдия: |
ИВЕТА
ПЕКОВА |
При секретар ГАЛИНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от
съдия ИВЕТА ПЕКОВА административно дело №
20237050701929 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.45 ал.3 и 8 от ЗМСМА вр. чл.145 и сл. от АПК.
Образувано
е по жалба на Областния управител на област с административен център Варна
против Решение № 59-952 от Протокол № 59 от извънредно заседание на Общински
съвет – Суворово, проведено на 17.08.2023г., с което на основание чл.45, ал.9
вр. чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.8, ал.1 от ЗОС вр. чл.51, ал.3 от ЗКИР,
Общински съвет – Суворово е изменил свое Решение № 58-945 от Протокол № 58 от
28.07.2023 г., като по т. 1 е дал съгласие да се извърши изменение на КККР на
с. Л. в обхвата на ПИ с идентификатор ***, като от него се образуват три нови
имота: ПИ с идентификатор ***с площ от 7001 кв.м. – трайно предназначение на
територията: земеделска, начин на трайно ползване: пасище; ПИ с идентификатор ***–
811 кв.м. – трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно
ползване: за селскостопански път, горски, ведомствен път и ПИ с идентификатор ***–
17 128 кв.м. – трайно предназначение на територията: земеделска, начин на
трайно ползване: пасище; по т. 2 е дал предварително съгласие за промяна на
предназначението на ПИ с проектен идентификатор ***по КККР на с. Л., което важи
за срок от 3 години, считано от влизане в сила на решението, и е възложил по т.
3 на кмета на Община Суворово осъществяването на всички дейности, необходими за
правилното и законосъобразно изпълнение на решението.
Жалбоподателят твърди, че оспореното решение
е прието при съществено нарушение на материалноправните разпоредби, тъй като
промяната на начина на трайно ползване на имотите не почива на нито едно от
основанията, визирани в чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ. Твърди, че Общински съвет –
Суворово не е съобразил разпоредбата на чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ, изр. второ,
като счита, че в частта по т. 2 оспореното решение следва да е съобразно с изискванията
на чл. 6, ал. 1 от ЗОС, тъй като промяната в предназначението на общинските
мери и пасища е предпоставка за трансформация на вида общинска собственост, от
общинска в частна. Твърди, че не са ангажирани доказателства в подкрепа на
приложимите в чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ хипотези, както и че в решението не са
посочени относимите правни основания по ЗСПЗЗ и ЗОС, както и не са изложени
конкретни мотиви, налагащи приемането на това решение, поради което оспореният
административен акт е издаден при липса на фактически и правни основания, което
е нарушение на императивната разпоредба на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Моли
оспореното решение да бъде отменено и за присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Ответната
страна Общински съвет – Суворово, редовно призована, не се явява представител в
с.з. и не изразява становище по жалбата.
След
като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и
становищата на страните, административният съд приема за установено от
фактическа страна следното:
Обжалва
се Решение № 59-952 от Протокол № 59 от извънредно заседание на Общински съвет
– Суворово, проведено на 17.08.2023 г., с което, на основание чл.45, ал.9 вр.
чл.21, ал.1, т.8 от ЗМСМА, чл.8, ал.1 от ЗОС вр. чл.51, ал.3 от ЗКИР, Общински
съвет – Суворово е изменил свое Решение № 58-945 от Протокол № 58 от 28.07.2023
г., като по т. 1 е дал съгласие да се извърши изменение на КККР на с. Л. в
обхвата на ПИ с идентификатор ***, като от него се образуват три нови имота: ПИ
с идентификатор ***с площ от 7001 кв.м. – трайно предназначение на територията:
земеделска, начин на трайно ползване: пасище; ПИ с идентификатор ***– 811 кв.м.
– трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване:
за селскостопански път, горски, ведомствен път и ПИ с идентификатор ***– 17 128
кв.м. – трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно
ползване: пасище; по т. 2 е дал предварително съгласие за промяна на
предназначението на ПИ с проектен идентификатор ***по КККР на с. Л., което важи
за срок от 3 години, считано от влизане в сила на решението и е възложил по т.
3 на кмета на Община Суворово осъществяването на всички дейности, необходими за
правилното и законосъобразно изпълнение на решението.
От
уведомление вх. № 91-00-512/27.06.2023г., подадено от М. А. И. и К. К. Н. се
установява, че са уведомили кмета на Община Суворово за инвестиционно намерение
за изграждане 5 летни кухни – тип барбекю и 2 бунгала с леглова база 10 легла с
туристическа цел, в част от парцел ***, находящ се в землището на с. Л., община
Суворово.
От
идеен проект на бунгала за отдих и летни кухни в с. Л. с вх. № 94-00-806/10.07.2023
година се установява, че бунгалата ще бъдат преместваеми обекти, с площ по 27
кв.м. всяко, поставени на бетонни стъпки и 5 бр. летни кухни с дървена
конструкция и олекотен покрив по 18 кв.м. всяка, сглобени на бетонни стъпки.
Установява се също, че бунгалата и бетонните стъпки ще бъдат разположени на
разстояние около 20-30 метра от бреговата ивица на язовира в с. Л., в част от
поземлен имот с идентификатор *** по КККР на с. Л., с площ 7 декара.
От
докладна записка вх. № 08-00-151/18.07.2023г. на директора на Дирекция
„Общинска собственост, местни данъци и такси“ се установява, че същият е
предложил проект за решение на Общински съвет – Суворово, с което да бъде
дадено съгласие по т. 1 – да се извърши изменение на КККР на с. Л. в обхвата на
поземлен имот с идентификатор ***, като от него се образуват три нови поземлени
имоти, както следва: ПИ с идентификатор ***с площ 7001 кв.м., трайно
предназначение на територията: земеделска, с начин на трайно ползване: пасища, мери;
ПИ с идентификатор ***с площ 811 кв.м., трайно предназначение: земеделска,
начин на трайно ползване: пасища, мери; ПИ с идентификатор ***с площ 17 128
кв.м., трайно предназначение на територията: земеделска, с начин на трайно
ползване: пасища, мери; по т. 2 – да се даде предварително съгласие за
учредяване на срочно и възмездно право на строеж за изграждане на пет броя
летни кухни и два броя бунгала с обща застроена площ 144 кв.м. върху ПИ ***по
КККР на с. Л. с проектна площ 7001 кв.м. за срок от 20 години; по т. 3 – да се
даде предварително съгласие за промяна на предназначението на ПИ 43222.7.160,
като предварителното съгласие важи за срок от 3 години, считано от влизане в
сила на решението; по т. 4 – да се даде предварително съгласие ПИ ***да бъде
преобразуван в частна общинска собственост при изпълнение на предварителните
изисквания на ЗСПЗЗ, ЗОЗЗ, ЗОС и всички нормативни актове; по т. 5 – промяната
на предназначението на земята да се финансира от вносителите на инвестиционния
проект; по т. 6 – да бъде възложено на кмета на Община Суворово да упълномощи
вносителите на инвестиционния проект за провеждането на процедурите, предвидени
по ЗУТ, ЗООС, ЗСПЗЗ, ЗОЗЗ, ЗЕ и всички други приложими закони и наредби; както
и по т. 7 – да се възложи на кмета на Община Суворово осъществяването на всички
дейности, необходими за правилното и законосъобразното изпълнение на решението.
От
протокол № 45 от 25.07.2023г. на Постоянна комисия „Общинска собственост,
териториално развитие и благоустройство“ се установява, че комисията е
разгледала докладната записка и с 5 гласа „ЗА“ е одобрила проекта на решение.
От
протокол № 58 от 28.07.2023г. на Общински съвет – Суворово се установява, че по
т. 19 съветът е взел решение № 58-945 с 10 гласа – „ЗА“, 0 – „ПРОТИВ“ и 0 –
„ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“, като на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 1 от ЗОС вр. чл. 51, ал. 3 от ЗКИР е дал съгласие да се извърши изменение на КККР на
с. Л. в обхвата на ПИ с идентификатор ***, като от него се образуват три нови
имота: ПИ с идентификатор ***с площ от 7001 кв.м. – трайно предназначение на
територията: земеделска, начин на трайно ползване: пасище; ПИ с идентификатор ***-
811 кв.м. – трайно предназначение на територията: земеделска, начин на трайно
ползване: за селскостопански път, горски, ведомствен път и ПИ с идентификатор ***–
17 128 кв.м. – трайно предназначение на територията: земеделска, начин на
трайно ползване: пасище; по т. 2 е дал предварително съгласие за учредяване на
срочно и възмездно право на строеж за изграждане на пет броя летни кухни и два
броя бунгала с обща застроена площ 144 кв.м. върху ПИ ***по КККР на с. Л. с
проектна площ 7001 кв.м. за срок от 20 години; по т. 3 е дал предварително
съгласие за промяна на предназначението на ПИ с проектен идентификатор ***по
КККР на с. Л., което важи за срок от 3 години, считано от влизане в сила на
решението; по т. 4 е дал предварително съгласие ПИ ***да бъде преобразуван в частна
общинска собственост при изпълнение на изискванията в ЗСПЗЗ, ЗОЗЗ, ЗОЗ; по т. 5
е приел промяната на предназначението на земята по реда на ЗОЗЗ да се финансира
от М.И. и
К.Н., и
е възложил по т. 6 и т. 7 на кмета на Община Суворово осъществяването на всички
дейности, необходими за правилното и законосъобразно изпълнение на решението.
От
Заповед № РД-23-7706-99/04.08.2023г. на Областния управител на област с
административен център Варна се установява, че същият е върнал Решение № 58-945
на Общински съвет – Суворово, в частта относно т. 2, 3, 4, 5, 6 от Протокол №
58 от 28.07.2023г., тъй като от приложените по преписката за приемане на
решението документи не е възможно да се установи изпълнени ли са нормативните
изисквания на чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ, както и спазена ли е разпоредбата на чл.
25, ал. 5 от ЗСПЗЗ за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както
и че не е установено, че не е налице недостиг на земи за нуждите на
животновъдството. От заповедта се установява също, че Областният управител е
счел, че от решението не става ясно лицата, на които се учредява право на
строеж без търг или конкурс, попадат ли в обхвата на чл. 37, ал. 4 от ЗОС.
От
докладна записка вх. № 08-01-26/16.08.2023 г. на Председателя на Общински съвет
– Суворово се установява, че същият е приел, че са спазени нормативните
изисквания за поддържане на резерв от постоянно затревени площи и не е налице
недостиг за нуждите на животновъдството, както и е посочил, че след извършена
проверка в Общинска служба „Земеделие“ – Суворово е установено, че имотът е
изключен от специализирания слой „Постоянно затревени площи“. От докладната
записка се установява също, че Председателят е приел, че е в интерес на
общината решението да се измени, като е предложил следния проект за решение: на
основание чл. 45, ал. 9 вр. чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 1 от ЗОС
вр. чл. 51, ал. 3 от ЗКИР - по т. 1 да се даде съгласие да се извърши изменение
на КККР на с. Л. в обхвата на ПИ с идентификатор ***, като от него се образуват
три нови имота: ПИ с идентификатор ***с площ от 7001 кв.м. - трайно
предназначение на територията: земеделска, начин на трайно ползване: пасище; ПИ
с идентификатор ***- 811 кв.м. – трайно предназначение на територията: земеделска,
начин на трайно ползване: за селскостопански път, горски, ведомствен път и ПИ с
идентификатор ***– 17 128 кв.м. – трайно предназначение на територията:
земеделска, начин на трайно ползване: пасище; по т. 2 да се даде предварително
съгласие за промяна на предназначението на ПИ с проектен идентификатор ***по
КККР на с. Л., което важи за срок от 3 години, считано от влизане в сила на
решението и да се възложи по т. 3 на кмета на Община Суворово осъществяването
на всички дейности, необходими за правилното и законосъобразно изпълнение на
решението.
От
протокол № 59 от 17.08.2023г. на Общински съвет – Суворово се установява, че по
т. 1 е взел решение № 59-952 с 10 гласа – „ЗА“, 0 – „ПРОТИВ“ и 0 – „ВЪЗДЪРЖАЛ
СЕ“, като е изменил свое Решение №58-945 от Протокол № 58 от 28.07.2023г. на
основание чл. 45, ал. 9 вр. чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 1 от ЗОС
вр. чл. 51, ал. 3 от ЗКИР, като е възприел изцяло предложението за решение на
Председателя на Общински съвет – Суворово.
От
акт за публична държавна собственост №1901 от 28.05.2012 г. се установява, че
на основание чл.3, ал.2, т.1 от ЗОС, пасище мера с площ 24,941 дка, находящо се
в с. Л., м. „Церака“, имот № 007128 е актуван като публична държавна
собственост, като в съставения АДС имотът е подробно описан и в графа забележка
е посочено, че върху имота има следните ограничения: Електропровод 20 kV. На
10м от двете страни до крайните проводници или на 11м от оста на електропровода
не могат да се строят сгради и съоръжения, и да се засажда високостеблена
растителност.
Жалбата
на областния управител на област с административен център Варна е подадена в
срока по чл.45 ал.8 от ЗМСМА и е допустима за разглеждане.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
Оспореният
акт е издаден от компетентен орган – Общински съвет – Суворово, при наличие на
необходимия кворум, в писмена форма, поради което не страда от пороци, водещи
до нищожност.
Решението
обаче е прието при допуснато съществено процесуално нарушение по смисъла на чл.
59, ал. 2, т. 4 от АПК, тъй като същото не е мотивирано. При издаване на
административен акт органът е длъжен да изясни фактическата обстановка и да
установи всички факти и обстоятелства от значение за решаване на въпроса,
предмет на производството. В оспореното решение е посочено единствено, че се
издава на основание чл. 45, ал. 9 вр. чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 8, ал.
1 от ЗОС, вр. чл. 51, ал. 3 от ЗКИР. Посочените норми се отнасят единствено до
компетентността на общинския съвет. В настоящия случай липсват както
фактически, така и правни основания, които да позволят да се определи дали са
били налице материалноправните предпоставки за издаване на акта и дали са
спазени административнопроизводствените правила. Не са изложени каквито и да е
фактически основания за издаване на решението. Такива не се съдържат и в
докладната записка на Председателя на Общински съвет – Суворово, поради което
не може да се извлече волята на административния орган и да се извърши проверка
за наличието на установените в нормативния акт предпоставки за приемането на
оспореното решение. В протокола от проведеното заседание, на което е прието
процесното решение, е посочена единствено докладна записка с вх. №
08-01-26/16.08.2023г. на председателя на общинския съвет относно връщането на
Решение № 58-945 по Протокол №58 от 28.07.2023 г. В тази докладна записка обаче
е посочено, че опасенията на областния управител са неоснователни, тъй като са
спазени нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи и не е
налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството, без към същата да са
приложени каквито и да е доказателства в подкрепа на твърденията. Действително,
съгласно ТР № 16 от 31.03.1975 г. на ОСГК, няма пречка мотивите да се съдържат
в отделен документ, предхождащ постановяването на акта, но в случая такъв
документ липсва. Нито в приложения по преписката Протокол № 45/25.07.2023г. на
ПК „Общинска собственост“, нито в докладната записка на Директора на дирекция
„Общинска собственост, местни данъци и такси“, са изложени конкретни фактически
основания за издаването на оспореното решение.
Липсата
на мотиви в оспорения административен акт препятства извършването на съдебен
контрол за законосъобразност на съответствието на фактическите установявания с
приложимите правни норми и представлява съществено нарушение на закона, което
прави акта незаконосъобразен и само по себе си е основание за неговата отмяна.
Освен
горепосоченото съдът констатира, че оспореното решение е издадено при допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение
на материалния закон.
По
безспорен и категоричен начин по делото е установено, че имотът, предмет на
оспореното решение, е публична общинска собственост, с трайно предназначение на
територията: земеделска, с начин на трайно ползване – пасище.
Съгласно
разпоредбата на чл. 25, ал. 1 от ЗСПЗЗ земеделската земя, която не принадлежи
на граждани, юридически лица или държавата, е общинска собственост.
Собствеността на общините върху мерите и пасищата е публична и може да се
обявява за частна общинска собственост при промяна на предназначението на
мерите и пасищата по реда на Закона за общинската собственост.
Съгласно
разпоредбата на чл. 25, ал. 3 от ЗСПЗЗ промяна на предназначението на мерите и
пасищата по ал. 1 се допуска по изключение за: 1. изграждане на обекти на
техническата инфраструктура по смисъла на Закона за устройство на територията;
2. инвестиционни проекти, получили сертификат за инвестиции клас А или клас Б
или за приоритетен инвестиционен проект по Закона за насърчаване на
инвестициите, когато това е заявено при сертифицирането на проекта; 3.
създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи
урбанизирани територии /населени места и селищни образувания/, както и
създаване или разширяване границите на отделни урегулирани поземлени имоти
извън тях; 4. инвестиционни проекти, свързани със социално-икономическото
развитие на общината. 5. други случаи, определени в закон.
Съгласно
ал. 4 от посочената разпоредба, в случаите по ал. 3 върху мерите и пасищата
могат да се учредяват ограничени вещни права и сервитути.
Съгласно
ал. 5 на чл. 25 от ЗСПЗЗ общинският съвет приема решение за изразяване на
предварително съгласие за промяна на предназначението по ал. 3 и за учредяване
на правата по ал. 4 с мнозинство две трети от общия брой на общинските
съветници при спазване на специалните закони и на нормативите за поддържане на
резерв от постоянно затревени площи, както и при условие, че не е налице
недостиг от земи за нуждите на животновъдството. С решението си общинският
съвет определя и срока на валидност на предварителното съгласие.
Настоящият
случай е именно такъв, като видно от данните по приложената административна
преписка, включително докладната записка на директора на Дирекция „Общинска
собственост, местни данъци и такси“, както и първоначалното Решение № 58-945 по
Протокол № 58 от 28.07.2023г., целеният от общинския съвет резултат е да бъде
дадено предварителното му съгласие за промяна предназначението и учредяване на
ограничени вещни права именно по отношение на такъв вид имот – публична
общинска собственост с НТП „пасище“, какъвто е процесният имот. За да бъде
прието решение от този вид, то следва да отговаря кумулативно на изискванията,
регламентирани в чл. 25, ал. 5 до ал. 9 от ЗСПЗЗ. Съобразно разпоредбата на чл.
25, ал. 5 от ЗСПЗЗ условие за приемане на решение за изразяване на
предварително съгласие за промяна предназначението на мерите и пасищата и
учредяване на ограничени вещни права върху тях, е спазване на специалните закони
и на нормативите за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, както и
при условие, че не е налице недостиг от земи за нуждите на животновъдството.
Въпреки изрично разпределената доказателствена тежест с Определение №
2641/28.09.2023г., от страна на ответника по делото не са представени
доказателства, че действително са спазени нормативите за поддържането на резерв
от постоянно затревени площи, както и че не е налице недостиг от земи за
нуждите на животновъдството. Такива твърдения се съдържат единствено в
докладната записка на Председателя на Общински съвет – Суворово, но
доказателства в тази връзка не са приложени по административната преписка.
Решението на общинския съвет е взето в противоречие с изискването на чл. 25,
ал. 5 от ЗСПЗЗ. Макар законът да не установява изрична забрана за промяна на
предназначението на имоти публична общинска собственост и за учредяване на
ограничени вещни права върху тях, приетото решение на общинския съвет ще е
законосъобразно само ако са спазени специалните закони и нормативи за
поддържане на резерв от постоянно затревени площи и не съществува недостиг от
земи за нуждите на животновъдството. В случая Общински съвет – Суворово не само
не е изложил мотиви относно наличието или липсата на недостиг от земи за
нуждите на животновъдството, както и спазени ли са изискванията на специалните
закони и нормативи за поддържане на резерв от постоянно затревени площи, но не
е събрал и категорични доказателства преди приемане на решението си за
изпълнението на изискванията на чл. 25, ал. 5 на ЗСПЗЗ, което обосновава извод,
че оспореното решение е взето в нарушение на административнопроизводствените
правила и в противоречие с разпоредбите на материалния закон.
Съдът
счита, че в настоящият случай не е спазена и целта на закона, която е да
ограничи хипотезите, в които се допуска промяна на характера на общинската
собственост, за да се запази тя за задоволяване на нуждите на населението.
С
оглед гореизложеното, съдът намира, че обжалваният акт е незаконосъобразен и
следва да бъде отменен.
При
този изход на спора и предвид направеното искане съдът намира, че ответната
страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лева, определено съгласно чл.37, ал.1 ЗПП и чл.
24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Водим от гореизложеното и на основание
чл.172 ал.2 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 59-952 от Протокол № 59 от извънредно заседание на Общински съвет –
Суворово, проведено на 17.08.2023г.
ОСЪЖДА
Общински съвет – Суворово да заплати на Областна администрация Варна сумата от
100 /сто/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението
подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните.
Съдия: |
|