Решение по дело №396/2019 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 188
Дата: 18 декември 2019 г. (в сила от 10 април 2020 г.)
Съдия: Иванка Николова Пенчева
Дело: 20195210200396
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Велинград, 18.12. 2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД ВЕЛИНГРАД, в съдебно заседание на единадесети ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВАНКА ПЕНЧЕВА

при участието на секретаря  Павлина Матушева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 396/2019 г. по описа на Районен съд Велинград,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на  чл. 59 и сл. ЗАНН

Образувано е по жалба на "Бонбона“ ЕООД, против Наказателно постановление № K-0047936 от 27.05.2019г. на Директора на РД на Комисията за защита на потребителите за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, с което на дружеството-жалбоподател е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв. за нарушение на чл. 208 от Закона за туризма.  В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на наказателното постановление, като постановено в нарушение на материалния закон в резултат на неправилно формиране на правните изводи на административнонаказващия орган,   съобразно установената фактическа обстановка.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез адв. А.-АК Пазарджик поддържа жалбата. Допълнително излага съображения за незаконосъобразност на обжалвания акт резултат на допуснати съществени процесуални нарушения при посочване на времето и мястото на нарушението.

 Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на обжалване, в предвидения в чл. 59, ал. 2 ЗАНН срок за обжалване и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

              Съдът, като взе предвид оплакванията в жалбата и събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното от фактическа страна:

На 22.02.2019г., във връзка с план програма на КЗП за м. февруари  „Зима 2018/2019г.“, тема ЗТ-ЗХР, служители на КЗП актосъставителят гл. инспектор А.К.-*** и свидетелите инспектор Д. *** и ст. инспектор В.П., извършили проверка на туристически обект кафе-сладкарница „Бонбона“, находящ се в гр. Велинград, бул. „Съединение“ № 99. Установили,  че обектът бил в работен режим и в него се предоставя туристическа услуга ресторантьорство.   Обектът се помещавал в партерен етаж на жилищна сграда, бил категоризиран, на видно място била поставена категорийна символика , включваща вида и категорията на обекта  и Удостоверение  № 601 от 19.05.2016г. за утвърдена категория „една звезда“ за кафе-сладкарница с капацитет 30 места, издадено от Община Велинград, без посочен срок на валидност. В обекта се предлагали топли, безалкохолни напитки, бира, сладкарска продукция, торти, десерти, като за напитките имало съставен ценоразпис-карт лист меню със съответни продажни цени на напитките и грамажи. За предлаганите еклери, баклава, крем пита, кадаиф, негърче, крем брюле, торта имало обозначени цени, но не и грамажи. Цените били обявени в български лева с включени данъци и такси, включително  ДДС с еднакъв размер за всички потребители. Менюто било съставено на български език. В обекта имало наличен регистър на предявените рекламации. На входа на обекта имало поставена информация  за стопанисващия го търговец, работно време, но липсвал телефон за контакти и информация на английски език.

  В хода на проверката било установено,  че  обекта има закрита търговска зала с 33 броя, а 32 броя места били поставени на открито, извън обекта.  Констатациите за броя на местата проверяващите направили, след като преброили броя на масите и столовете в закритото помещение  и на открито. Местата на открито били разположени извън обекта, върху имот  общинска собственост и имали сезонен характер. Констатирано било, че в туристическия обект има само една тоалетна клетка. Предвид установеното, че обектът разполага с 65 места за сядане и не разполага с втора тоалетна клетка, контролните органи приели, че обектът кафе сладкарница не отговаря на изискванията за определената му категория съгласно изискванията на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията. Прието е, че по отношение на изграждането, обзавеждането и оборудването не са спазени минималните задължителни изисквания за туристически обект кафе-сладкарница от  Наредбата,  Приложение № 3 към чл. 17, ал. 1, т. 3 Раздел I, категория ,,една звезда“  по  т.2.1 забележка 1, т.2-за заведения за хранене и развлечение, с изключение на заведенията за бързо обслужване, тоалетни клетки за мъже и за жени / по една на 60 места/, над 60 места две тоалетни клетки за жени и две тоалетни клетки за мъже.

Констатациите на проверяващите са обективирани в Констативен протокол № К-2658648 от 22.02.2019г., с който на управителя на дружеството е указано да се яви на 07.03.2019г.  в КЗП гр. Пловдив и да представи справка за професионална и езикова квалификация на барман, сервитьор и управител на обекта.

Проверката била извършена в присъствието на управителя на жалбоподателя, който подписал съставения протокол.

При явяването си на посочената дата били представени изисканите документи, както и Договор № 23 от 26.02.2019г., сключен между жалбоподателя  и КМД ЕООД гр. София за предоставяне на химическа тоалетна.

На 28.03.2019г. служители от КЗП РД Пловдив РЗ Пазарджик извършили последваща проверка в кафе сладкарница „Бонбона“, при което установили, че липсва химическа тоалетна на територията на обекта, както и че от представения  и приет  с Протокол за проверка на документи № К-0114295 от 07.03.2019г. договор не става ясно къде точно ще бъде поставена химическата тоалетна и дали ще бъде използвана за нуждите на кафе сладкарница „Бонбона“.

Констатациите на проверяващите били обективирани на Протокол № К-2658743 от 28.03.2019г./л.13 по делото/.

            На „Бонбона“ ЕООД бил съставен АУАН № 0047936 от 09.04.2019г. /с поправка върху датата и отметка „поправката е моя“ и положен подпис/ за нарушение на чл. 114, т. 2 ЗТ. Прието е, че по време на проверката на 22.02.2019г. обектът е в работен режим и предоставя туристическа услуга ресторантьорство, разполага с 33 места за сядане на закрито и 32 места за сядане на открито, като не разполага с втора тоалетна клетка,  поради което и не отговоря на изискванията за определената   му категория съгласно   Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията.

            Въз основа на съставения акт е издадено обжалваното наказателно постановление.

           При така установената фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

          АУАН е съставен от оправомощено лице по смисъла на чл. 232, ал. 1 от ЗТ, във вр.  със  Заповед № 397 ЛС/22.04.2015 г. /л.5 по а.н.д. 396/2019г на РС Велинград/, с която А.К. е определена като длъжностно лице от КЗП, което има право да съставя АУАН за констатирани нарушения по законите и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях, контролът по приложението на които е възложен на Комисията, между които е и  ЗТ.

Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 232, ал. 2 ЗТ, във вр. със представена Заповед № 891/12.10.2016 г. /л. 4 по а.н.д. 396/2019г на РС Велинград/, с която Директорът на РД за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора/ към Комисията е оправомощен да издава НП във връзка с нарушения на конкретно посочени закони, между които и Закона за туризма.

 Предвидените в чл. 177, ал. 2, т. 5 ЗТ правомощия  на контролните органи на КЗП,  да уведомяват категоризиращия орган в случаите на нарушения на изискванията на чл. 114, т. 2 за категоризираните туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1 – 3, не касаят правото Председателя на Комисията  или оправомощените от него лица да издават НП за нарушения на ЗТ, което е уредено в закона.   

АУАН и НП са издадени в установените по чл. 34, ал.1 ЗАНН срокове - три месечен срок от откриване на нарушителя, и съответно в предвидения в чл. 34, ал.3 ЗАНН 6-месечен срок от издаване на акта за установяване на административно нарушение.

          В хода на административнонаказателното производство съдът констатира процесуални нарушения от категорията на съществените, които да налагат отмяна на санкционния акт.  

Съставеният акт за установяване на административно нарушение не отговаря и на изискванията на чл. 42, т. 3, пр. 2 от ЗАНН.  В обстоятелствената част на акта мястото на извършване нарушението е посочено нееднозначно.  Посочено е, че проверката е извършена на 22.02.2019г. в обект кафе сладкарница в гр. Велинград, на ул. „Иван Вазов“ № 7, като под наименованието на улицата е залепен стикер с надпис „адреса е бул. „Съединение“ № 99. При разпита на актосъставителя и останалите присъствали по време на проверката служители от КЗП, не се установи кой е поставил това уточнение, кога е отбелязано, както и присъствал ли е жалбоподателят при извършване на корекцията и кога е узнал за нея. След описание на фактическите обстоятелства в акта, които според актосъставителя, осъществяват признаците от посочения състав на нарушение, е прието за установено, че на 22.02.2019г.  търговецът „Бонбона“ ЕООД  предоставя туристическа услуга ресторантьорство в туристически обект кафе сладкарница „Бонбона“, находящ се в гр. Велинград, бул. „Съединение“ № 99, който не отговаря на изискванията за определената му категория съгласно горецитираната Наредба.  Налице е разминаване в посочения адрес на обекта на контрол, в който е констатирано нарушението.

Критерият за преценка, съществено ли е допуснатото  процесуално нарушение, е  дали в резултат на него е    накърнено правото на защита на жалбоподателя, включващо възможността да разбере при какви приети за осъществили се в действителността факти е ангажирана  административнонаказателна му отговорност, респ. препятства ли се съдебният контрол. Мястото на нарушението е съществен реквизит на акта и наказателното постановление и точното и коректното му посочване е гаранция за правото на защита на субекта на нарушението да изгради защитната си теза. С различното му посочване в случая,    настоящият състав намира, че е налице неяснота относно съществен елемент от неговия обективен състав, а именно къде се намира обекта на контрол, в който е извършена проверката, при която е установено посоченото в акта нарушение. Депозираните пред съда показания на длъжностните лице, извършили проверката, които  поясняват, че нарушението е извършено в обект, находящ се в гр. Велинград на бул. „Съединение“ № 99 не може да санира липсата на достатъчна яснота относно мястото на нарушението.  Съгласно чл. 42, т. 3, пр. 2 и чл. 57, т. 5, пр. 3 от ЗАНН мястото на нарушението представлява задължителен реквизит на двата акта. То  не може да се предполага   и не би могло да се установява впоследствие, а задължително следва да бъде посочено в АУАН и НП, тъй като от него се определя компетентността на актосъставителя и на административнонаказващия орган. В случая допуснатия порок на акта не може да се преодолее и чрез тълкуване на волята на акотсъставителя с позоваване на съставените и приложени по  делото протоколи за проверка, тъй като съставянето им не е задължителен етап от административнонаказателното производство при установявана на нарушение и налагане на наказания по Закона за туризма, който препраща към правилата на ЗАН-чл. 232, ал. 3 ЗТ. 

 Наличната по делото конкретизация чрез залепяне на стикер под наименованието на улицата, също не преодолява допуснатия порок на акта.   Липсват данни от кого и кога е поставен,   а също дали за това е уведомен жалбоподателя. Това поставя в невъзможност съда да прецени компетентността на органа, извършил уточнението, както и дали за това обстоятелство нарушителят е узнал преди съставяне на акта, с оглед правото му да вземе отношение и да се защити срещу обвинението.

                  Предвид гореизложеното съдът намира, че допуснатото нарушение е самостоятелно основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление като  незаконосъобразно, без да се изследва съответствието му с материалния закон.

 

 

              По изложените съображения, настоящият състав на Районен съд Велинград

 

  Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  № K-0047936 от 27.05.2019г. на Директора на РД на Комисията за защита на потребителите за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, с което    на "Бонбона“ ЕООД   ЕИК ********* със седалище и адрес на управление: гр. Велинград, ул. „Иван Вазов“ № 7, представлявано от А.П.П., на осн. чл. 208 от Закона за туризма  е наложена "имуществена санкция" в размер от 1000 лв. за нарушение на чл. 114, т. 2 от Закона за туризма.

 

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на Глава ХII от АПК и на основанията по НПК, пред Административен съд - Пазарджик в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му на страните.

                                                                                         Районен съдия:

Иванка Пенчева

 

 

 

 

 

По изП