О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
1827
гр.Плевен, 09.10.2023г. год.
Административен съд - гр. Плевен, втори
касационен състав, в закрито съдебно заседание на девети октомври две хиляди
двадесет и трета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Даниела Дилова ЧЛЕНОВЕ:
Цветелина Кънева
Катя Арабаджиева
като разгледа докладваното от съдията Кънева
касационно- административно дело № 803 по описа на Административен
съд-Плевен за 2023 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:
С Решение № 418 от 28.08.2023 г.,
постановено по НАХД № 1556 по описа за 2023 г., Районен съд – Плевен е
потвърдил Електронен фиш № ********** за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, с който на основание чл.187а ал.2 т.3 във
вр. чл. 179 ал.3б от Закона за движението по пътищата на „Октопод Инвест
Холдинг“ ЕАД със седалище и адрес на управление гр.В., представлявано от С.Д.,
е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева, за извършено
административно нарушение по чл. 102 ал. 2 от ЗДвП.
Срещу решението е подадена касационна
жалба от „Октопод Инвест Холдинг“ ЕАД, чрез адв.Г. ***, в която са наведени
доводи, че съдебният акт е неправилен, поради нарушение на материалния и
процесуалния закон. Направено е искане за спиране на производството по делото
до приключване на дело С-61/23г. на СЕС.
От страна на ответника е депозиран
писмен отговор по касационната жалба с доводи за нейната неоснователност, като
за неоснователно се счита и искането за спиране.
Настоящият касационен състав констатира,
че е налице относимо преюдициално запитване, по което е образувано дело
С-61/2023 г. на СЕС.
Преюдициалният въпрос е формулиран в
определение на АдмС – Хасково по КАНД № 997/2022 г. по описа съда, както
следва:
Дали нормата на чл.9а от Директива
1999/62/ ЕО на Европейският парламент и на Съвета от 17.06.1999г. относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури, трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото в този член
изискване за съразмерност на установените наказания за нарушения на
националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат национална
правна уредба, като разглежданата в главното производство, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на
правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на
размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера
и тежестта им, при положение, че е предвидена възможност за освобождаване от
административно-наказателна отговорност при заплащане на т. нар. „компенсаторна
такса“.
Формулираният въпрос има значение за решаването
по същество на настоящия правен спор, тъй като с Електронен фиш № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, на „Октопод Инвест Холдинг“ ЕАД гр.В. е наложена имуществена санкция в размер на 2500лв.
именно за нарушение по чл. 179, ал.3б от ЗДвП, осъществено чрез неплатена дължима
пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата, за която хипотеза се
отнася и отправеното преюдициално запитване.
Производството пред
Административен съд – Хасково по КАНД № 997/2022г. е със сходен на настоящото дело предмет – производството
по делото е образувано по касационна жалба от „Екострой" ЕООД
гр.Свиленград, против Решение № 98/12.07.2022г. по а.н.д. №
202256220200313/2022г. на РС-Свиленград, с което е потвърден Електронен фиш №
8505104327за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1 от Закона за
пътищата, издаден от Агенция "Пътна инфраструктура" към МРРБ.
С определение № 113 от 31.01.2023г.
съдебният състав на Административен съд - Хасково е спрял производството по
цитираното дело, като е отправил преюдициално запитване до Съда на Европейския
съюз съгласно чл. 267, първи параграф, буква „б” от Договора за функционирането
на Европейския съюз.
С оглед правилното приложение на процесуалния
и материален закон, настоящият касационен състав счита, че в СЕС се разглежда
дело, произнасянето по което ще има значение за правилното решаване на
настоящия правен спор.
С оглед на горните обстоятелства са налице предпоставките, визирани в
чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК, приложим с оглед препращането на чл.63в ЗАНН във вр. с чл. 228 във вр. с чл. 144 от АПК
за спиране на производството по КАД №803/2023 г. по описа на Административен
съд Плевен до произнасяне на СЕС по дело С-61/2023.
Воден от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
СПИРА производството
по КАД № 803/2023 г. на Административен съд - Плевен до произнасяне на Съда на
Европейския съюз по дело С-61/2023г., образувано по преюдициално
запитване, отправено с определение №113/31.01.2023г. по КАНД№997/2022г. на
Административен съд - Хасково.
Определението подлежи
на обжалване с частна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховен
административен съд в 7-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Деловодителят на
състава да прави ежемесечна проверка за хода на производството по дело
С-61/2023 г. на СЕС, да ги докладва на съдията- докладчик и да ги прилага по
делото.
При приключване на
производството по образуваното дело на СЕС: С-61/2023, настоящото дело да се
докладва незабавно на съдия – докладчика за възобновяване на производството.
Препис от
определението да се връчи на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/
2. /п/