Р Е Ш Е Н И Е
№ 72
гр. Перник, 12.04.2021 г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административен
съд - Перник, в публично съдебно заседание проведено на осемнадесети март през две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
Съдия: Михаил Малчев
при съдебния секретар А.М., като
разгледа докладваното от съдия Михаил Малчев административно дело № 67 по описа
за 2021 година на
Административен съд - Перник, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс (АПК) вр. с чл. 215, ал. 1 и сл. от Закона
за устройство на територията (ЗУТ).
Образувано
е по жалба на И.И.Ж. срещу заповед №41/13.01.2021 г., издадена от кмета на
община Перник на основание чл. 225, ал. 2, т. 2 вр. с чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ и
чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА. С нея е наредено в 30 дневен срок, от влизането й в
сила да бъде премахнат доброволно строеж: „Плътна масивна ограда", намиращ
се в УПИ ****,****, по плана на с. Д., община Перник и административен адрес:
ул. ****, с. Д., община Перник, от И.И.Ж. с ЕГН:********** и И.С.Й.с ЕГН:**********,
в качеството им на собственици на имота.
В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на
административния акт, поради нарушение на материалния закон. Жалбоподателят поддържа,
че изграждането на оградата е изцяло съобразено с изискванията на ЗУТ. Има
изготвено конструктивно становище и геодезическо трасиране. Заявява, че оградата
е подходяща по местоположение и разположение и че евентуално би подлежала на
премахне частта от нея над 0, 60 м., а не цялата. Моли съда да отмени
обжалваната заповед като незаконосъобразна.
В
проведеното съдебно заседание, жалбоподателят редовно призован, не се явява, представлява
се от адв. Ц.. Същият поддържа жалба по подробно изложени съображения и моли
оспорената заповед да бъде отменена. Претендира присъждане на сторените в
производството разноски.
Ответникът
по жалбата – кмета
на община Перник, редовно призован не се явява, представлява се от юрисконсулт Л..
Същата оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да я отхвърли по изложени
съображения. Претендира присъждане на сторените в съдебното производство
разноски, за които представя списък по чл. 80 от ГПК.
Административен съд- Перник, в
настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по
реда на чл.
235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във
връзка с чл.
144 от АПК приетите по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
Няма спор между страните, а и от
приложения нотариален акт ****, том ****,****,****2013 г., издаден от нотариус Р.М.с
район на действие РС-Перник се установява, че И.И.Ж. и И.С.Й.са собственици от
2013 г. на недвижим имот както следва: УПИ ****,****, по плана на с. Д.,
община Перник и административен адрес: ул. ****, с. Д., община Перник.
В община Перник е постъпила жалба с
вх. №20/ТР-63/09.01.20 г. от В.Н.С., относно ограда, изграждаща се в отклонение
от строителните норми ограда в УПИ ****,****, по плана на Д., община Перник и
административен адрес: ул. „Никола Вапцаров" №35, с. Д., община Перник.
С писмо изх. №20/ТР-63-1/28.01.2020 г.
Община Перник е уведомила всички заинтересовани страни, че на 25.02.2020 г. от
13:30 часа, нейни служители ще извършат проверка на място и по документи по
повод подадената жалба. Видно от върналите се в Община Перник, известия за
доставяне, всички са били своевременно уведомени за насрочената проверка.
Видно е от констативен протокол
№1-20/ТР-63/25.02.2020 г., че по време на проверката, служителите от отдел
„Инвестиционно проектиране и контрол по строителствата" (ИПКС) при Община
Перник, са констатирали наличието на изградена плътна масивна ограда с височина
от 2.20 м до съществуващата стара прозирна ограда между **** и ****, ****, по
плана на Д., община Перник. Същата е разположена изцяло в имот ****, видно от
приложената маркировка на извършено геодезическо трасиране от 23.03.2019 г.
Оградата е с дължина около 45 м. и представлява - бетонови колони от бетонови
блокчета и плътна част от същите. По време на проверката, лицето Р.С. С. устно
е заявила, че строежът е изграден през 2019 г. На място са представени: протокол
за трасирането на границата между двата урегулирани поземлени имота., нотариално
заверено пълномощно от 28.10. 2016 г. с per. №3517 и нотариален акт от 2013 г.,
заведен под №52 в Служба по вписванията - гр. Перник. Всички констатации, извършени
по време на проверката, са подробно описани в констативния протокол.
На 14.08.2020 г., при извършен
повторен оглед на място, служители от ИПКС при Община Перник са установили, че
е започнато премахване на части от плътната масивна ограда, разположена в ****
към УПИ ****,****, по плана на Д., община Перник и са съставили констативен
протокол №2-20/ТР-63/14.08.2020 г.
На 19.08.2020 г. за установения незаконен
строеж е съставен констативен акт №3-20/ТР-63. В него е отразено, че в имот
собственост на И.С.Й.и И.И.Ж., е изпълнен строеж: „Плътна масивна ограда",
намиращ се в УПИ ****,****, по плана на Д., община Перник, без изискващите се
строителни книжа и в нарушение на: чл. 147, ал. 1, т. 7 и ал. 2 и чл. 148, ал.
1 от ЗУТ. Констативен акт №3-20/ТР-63 от 19.08.2020 г. е връчен с писмо изх. №
20/ТР-63(2) от 26.08.2020 г. на община Перник и получен от И.С.Й.на 15.09.2020
г., както и на
15.09.2020 г. от Р.С. С., упълномощена от И.И.Ж. по силата безсрочно пълномощно
от 2016 г.
В законовоустановения срок в Община
Перник е постъпило възражение с вх. №20/ТР-63-3 /16.09.2020 г. срещу
констативния акт. Възражението е разгледано от комисия, съгласно протокол от
11.11.2020 г. В последният е отразено, че на 18.02.2020 г. е постъпило
заявление с вх. №20/ТР-666 в община Перник за издаване на разрешение за строеж
на гореописаната ограда, а на 25.02.2020 г. е констатирано с протокол
№1-20/ТР-63/25.02.2020 г., че строежът е завършен без да е издадено такова.
Комисията не е приела постъпило възражение от И.С.Й.и И.И.Ж., чрез пълномощник Р.С.
С., относно строеж: „Плътна масивна ограда", намиращ се в УПИ ****,****,
по плана на Д., община Перник.
В тази връзка на основание чл. 225,
ал. 2, т. 2 и чл. 225а, ал. 1 от Закона за устройство на територията е издадена
заповед №41/13.01.2021 г. на кмета на община Перник за премахване на
гореописания строеж.
При
така установените факти, настоящият състав на Административен съд - Перник,
като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за
законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:
Предвид
данните от приложената към административната преписка обратната разписка става
ясно, че процесната заповед е връчена на пълномощник на жалбоподателя И.И.Ж. на
20.01.2021 г. Процесната жалба срещу заповедта е депозирана чрез община Перник
на 22.01.2021 г., поради което следва да се приеме, че тя е подадена в срока по
чл. 149, ал. 1 от АПК. Същата е от лице,
което има правен интерес от оспорването на заповедта, поради което е допустима
за разглеждане.
Разгледана
по същество жалбата е неоснователна.
Съобразно
разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на
оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
Като фактически основания за издаването на оспорената заповед са посочени обстоятелствата, че строежът е извършен без разрешение за строеж по чл. 148, ал. 2 и становище на инженер-конструктор по чл. 147, ал. 2 от ЗУТ, поради което е прието, че е незаконен по смисъла на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ. В заповедта е посочен констативен акт №3-20/ТР-63 от 19.08.2020 г., съставен от длъжностни лица за установяване на незаконен строеж, както и са обсъдени всички писмени доказателства, събрани по административната преписка. Като правно основание за издаване на административния акт е посочена разпоредбата на чл. 225а от ЗУТ.
Съдът
приема, че заповедта е издадена от кмета на община Перник,, в рамките на
неговата териториална и материалноправна компетентност. Съгласно разпоредбата
на чл. 223, ал. 1, т. 8 от ЗУТ, кметът на общината или упълномощено от него
длъжностно лице издава заповед за премахване на незаконни строежи от четвърта,
пета и шеста категория. Безспорно строежът е шеста категория, поради което и
съгласно разпоредбата на чл. 223, ал. 1, т. 8 и чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ съдът
намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган – кмет
на община Перник. Същият е в писмена форма и съдържа реквизитите, изискуеми съгласно
чл. 59, ал. 2 от АПК. В достатъчна степен ясно и точно е описан строежът, който
следва да се премахне, защото е квалифициран като незаконен. От нейното
съдържание по категоричен начин става ясно, че заповедта е издадена и подписана
от кмета на община Перник – С.В.. Според регламентираното в ЗУТ служебно
производство по чл. 225 и чл. 225а, право на органа е да прецени срещу кой или
кои от посочения обхват лица да бъде издадена заповедта по чл. 225, ал. 1 или
по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ, с което тези лица стават нейни адресати. Съгласно §
3 ДР на Наредба № 13/2001 г.: "Адресат/адресати на заповедта" са
физически или юридически лица, които могат да бъдат собственикът на терена,
лице с ограничено вещно право или извършителят на незаконния строеж, спрямо
които се създава задължение за премахване на незаконния строеж. ". В
случая жалбоподателят е съсобственик на имота и на незаконния строеж, което
качество правилно е възприето от административния орган за квалификация –
адресат на заповедта.
Съдът
намира, че не са допуснати и съществени нарушения на
административно-производствените правила при издаване на оспорения
административния акт. Тези правила са регламентирани в разпоредбата на чл. 225а
от ЗУТ. Касае се за процедура за премахване на незаконен строеж. В изпълнение
на законовото изискване по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ служители за контрол по
строителството в администрацията на община Перник е извършили проверки и са
съставили съответно констативен протокол №1-20/ТР-63/25.02.2020 г. и констативен акт №3-20/ТР-63 от 19.08.2020 г. за
установяване на незаконния строеж, състоянието на строежа и липсата на издадено
разрешение на строеж. Констативните протоколи са съставени в присъствието на пълномощник
на жалбоподателя. Съставеният в последствие констативен акт е надлежно връчен
на И.С.Й.и И.И.Ж.. Законът вменява задължение актът да бъде връчен, което е
изпълнено видно от данните от административната преписка. С горните действия е
било изпълнено процесуалноправното изискване на чл. 35 от АПК за издаване на
административния акт, след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение
за случая. Жалбоподателят в определения по чл. 225а, ал. 2 от ЗУТ седмодневен
срок е подал възражение, с което бланкетно е оспорил констатациите в акта.
Неговото възражение е разгледано от комисия от служители към община Перник и е
прието за неоснователно. Предвид гореизложеното съдът приема, че при издаване
на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила.
Материално-правното
основание за издаване на заповедта е, че процесният строеж е извършен без за
същия да има издадено разрешения за строеж. Административният орган се е
мотивирал с констатациите на контролните органи -липсата на издадено разрешение
за строеж и становище на инженер-конструктор за изграждането на процесната
ограда. Със съставения констативен акт е установено съществуването на
незаконния строеж, неговото местоположение и параметри. Констатациите в акта не
са оборени, доколкот по делото не са ангажирани доказателства, които да ги
опровергават.
Безспорно
се установява, че строежът представлява плътна масивна ограда е с височина от
2.20 м., разположена до съществуващата стара прозирна ограда между **** и ****,
****, по плана на Д., община Перник. Оградата е разположена изцяло в имот ****,
видно от приложената маркировка на извършено геодезическо трасиране от
23.03.2019 г. Същата е с дължина около 45 м. и представлява - бетонови колони
от бетонови блокчета и плътна част от същите. Изложените обстоятелства са
техническите характеристики и местоположението на оградата, като те не се оспорват
от жалбоподателят.
От
твърденията на самия жалбоподател, а и от останалите събрани доказателства в
административното производство, става ясно, че оградата е изградена от И.И.Ж.
през последните няколко години. С оглед на изложеното съдът приема, че процесният
строеж е извършен след 26.02.2002 г. и за това са неприложими разпоредбите за
търпимост и узаконимост по § 16 от ПР на ЗУТ и по § 127 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ. При
това положение за процесния строеж изцяло е приложим редът по ЗУТ. Безспорно
процесната ограда представлява строеж по смисъла на пар. 5, т. 38 от ДР на ЗУТ.
В разпоредбата на чл. 151, ал. 1, т. 11 от ЗУТ е предвидено, че не се изисква
разрешение за строеж за леки прозирни огради и плътни огради с височина на
плътната част до 0, 6 м. в рамките на поземления имот. По силата на чл. 147, ал. 1, т. 7 от ЗУТ не се изисква
одобряване на инвестиционни проекти, но се изискава издаване на разрешение за
строеж за плътни огради на урегулирани поземлени имоти с височина на плътната
част от 0, 60 м до 2, 20 м. Категорично от доказателствата по делото се
установява, че процесната ограда е изградена с височина на плътната част от 2.20
м. Следователно за процесния строеж се изисквало разрешение за строеж, както не
е било издадено, нито към момента на започване на строежа, нито към момента на
неговото завършване.
Поради
изтъкнатите съображения съдът приема, че процесният обект "Плътна масивна ограда"
е строеж по смисъла на § 5, т. 38 от ДР на ЗУТ, за който е било необходимо
издаване на строителни книжа - разрешение за строеж. Липсата на такова прави
строежа незаконен в хипотезата на чл. 225, ал. 2, т. 2 от ЗУТ и дава правомощие
на кмета на община Перник да издаде заповед за премахването му и с оглед шеста
категория на строежа. Този извод не може да бъде променен от подаденото след
завършването на строежа заявление с вх. №20/ТР-666/18.02.2020 г. в община
Перник за издаване на разрешение за строеж на процесната ограда.
Бланкетното
възражение на жалбоподателя за премахне само на частта от оградата над 0, 60 м.
е неоснователно. Същият дори не е изложил конкретни твърдения, които да
обосноват евентуалното предложение за частично премахне на оградата. В случая процесната
ограда не се състои от плътна и прозирна част, за да бъде възприета за
приложима нормата на чл. 151, ал. 1, т. 11 от ЗУТ – в частта над 0, 60 м.,
действаща към датата на издаване на оспорената заповед / в тази насока решение
№ 13027 от 2020 г., ВАС: "... за строежа е неприложим чл. 151, ал. 1, т.
11 ЗУТ, тъй като не отговаря на условията му. Разпоредбата изисква наличието на
лека прозирна и плътна ограда, с височина на плътната част до 0. 6м., в рамките
на един поземлен имот,... " /.
От
така установеното фактическо и правно положение и спазвайки разпоредбата на чл.
168, ал. 1 от АПК съдът приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен
орган съобразно неговите правомощия - кметът на общината, в установената от
закона форма, като при издаването й не са допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила. Заповедта е издадена в съответствие и
с материалния закон и неговата цел, поради което жалбата се явява неоснователна
и като такава следва да бъде отхвърлена.
Относно разноските:
Предвид изхода на спора и на основание
чл. 143, ал. 3 от АПК, основателно се явява искането на ответника за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение, определено от съда в размер на 100 лева за
настоящата инстанция, на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на
правната помощ във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК.
Мотивиран от
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящият съдебен състав
на Административен съд – Перник
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.И.Ж. с ЕГН:**********
против заповед №41/13.01.2021 г., издадена от кмета на община Перник на
основание чл. 225, ал. 2, т. 2 вр. с чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ и чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА.
ОСЪЖДА И.И.Ж. с ЕГН:********** *** сумата
от 100 (сто) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО може да се
обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен
срок от връчването му на страните.
Съдия:/п/