ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр.Русе, 04.10.2023 г.
Административен
съд-Русе, I-ви
състав, в закрито
заседание на четвърти октомври през две хиляди двадесет и трета година, в
състав:
СЪДИЯ: Ивайло Йосифов
като разгледа докладваното от съдията
адм. д. № 570 по описа за 2023 г.,
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 166, ал.3 от АПК вр. 73, ал.4 вр. чл.27,
ал.2, изр.първо от ЗУСЕФСУ (загл. изм. ДВ, бр.51 от 2022 г., в сила от
1.07.2022 г.).
Образувано
е по искане от Община Ценово, съдържащо се в жалбата срещу административния
акт, за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на
оспореното решение № 03-РД/3750 от 08.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор
на ДФ „Земеделие“, с което по отношение на Община Ценово е определена финансова
корекция в размер на 5 % от стойността на финансовата помощ, изплатена за
заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка
с предмет „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи улици и тротоари,
съоръжения и принадлежностите към тях в с.Ценово, с.Долна Студена и с.Джулюница
за обособена позиция 1: „Реконструкция и рехабилитация на съществуващи улици и
тротоари, съоръжения и принадлежностите към тях в с.Ценово, с.Долна Студена и
с.Джулюница“, за който проект е сключен договор № 13125102019ДЗ от 25.10.2019
г., с избран изпълнител ДЗЗД „ПИВ“, на стойност 906 724,85 лева без ДДС,
по договор № BG06RDNP001-7.001-0080/13.05.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие“ и Община Ценово.
С
жалбата е направено искане за спиране отразяването на констатираната със същия
административен акт нередност в регистъра на нередностите по чл.14, ал.3 от
Наредбата за администриране на нередности по Европейските структурни и
инвестиционни фондове.
Съдът
намира, че искането за спиране предварителното изпълнение на решението за
финансова корекция е направено от процесуално легитимирана страна - адресат на
акта, неблагоприятно засегнат от него, при образувано съдебно производство по
оспорването му и при наличие на правен интерес, поради което е допустимо.
Разгледано по същество, то се явява неоснователно.
Разпоредбата
на чл.27, ал.2, изр.първо от ЗУСЕФСУ, към която препраща чл.73, ал.4 от същия
закон, предвижда, че оспорването на индивидуалните административни актове и на
административните договори не спира тяхното изпълнение. Специалният закон не
сочи критериите за спиране, поради което приложима е общата разпоредба на чл.166,
ал.4 вр. ал.2 от АПК, според която допуснатото предварително изпълнение на
административен акт по силата на отделен закон се спира, ако то би могло да
причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда. Предварителното
изпълнение на акта за финансовата корекция означава допустимите разходи, върху
които е определена корекцията, да не бъдат платени на бенефициента, а ако вече
са платени - да бъдат възстановени от него с произтичащите от това финансови
последици. Това следва от текста на чл.75 от ЗУСЕСИФ, който молителят
неправилно интерпретира като такъв, сам по себе си установяващ предварителното
изпълнение на административния акт, респ. от този на чл.41 от Наредба № Н-5 от
29.12.2022 г. за определяне на правилата за извършване на плащания, за
верификация и счетоводно отчитане на разходите, за възстановяване и отписване
на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за
приключване на счетоводната година по програмите.
В
случая молителят не е изложил никакви съображения, съответно не е представил
доказателства за наличието на нови обстоятелства, настъпили след съобщаването
на решението за финансова корекция в ИСУН, за това каква значителна или трудно
поправима вреда би му причинило предварителното изпълнение на този
административен акт. В отклонение от множество други случаи с бенефициери –
общини, молителят не е обосновал искането си с конкретни твърдения за евентуални
затруднения за нормалното функциониране на Община Ценово, например чрез
възпрепятстване изпълнението на нейни ангажименти, следващи от закона или поети
въз основа на договор, респ. посредством засягането по този начин на цялата
местна общност, включително на различни групи уязвими лица. Следва да се
посочи, че настъпването на тези вредни последици (или други подобни) не се
подразбира, а следва да бъде заявено и доказано от молителя, което в случая не
е сторено. Това води до извод за неоснователност на искането за спиране
предварителното изпълнение на решението за определяне на финансова корекция.
Недопустимо
се явява искането за спиране отразяването на нередността, за която е издаден
този административен акт, в регистъра на нередностите. Следва да се посочи, че
молителят се позовава на несъществуващ нормативен акт – на Наредба за
администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове,
погрешно посочен с това наименование и в решението за финансова корекция. Такъв
нормативен акт няма. Понастоящем, с ПМС
№ 111 от 10.08.2023 г., обн., ДВ, бр. 70 от 15.08.2023 г., в сила от 15.08.2023
г., е приета Наредба за администриране на нередности по Европейските фондове
при споделено управление. Тя обаче е неприложима в случая, тъй като е издадена
след датата на решението за финансова корекция. Приложим се явява друг
нормативен акт - Наредба за определяне на процедурите за администриране на
нередности по фондове, инструменти и програми, съфинансирани от Европейския
съюз. Според чл.14, ал.1 от същата, наличието или липсата на нередност се
обективира в писмен акт на компетентния административен орган по чл. 13, ал. 1,
т. 1 или в съдебен акт, който представлява първата писмена оценка, съдържаща
мотивирано заключение въз основа на конкретни факти, че е извършена нередност,
без да се засяга възможността това заключение впоследствие да бъде преразгледано
или отменено в хода на развитието на административната или съдебната процедура.
Алинея 3, изр.първо на чл.14 от наредбата указва, че установените по реда на ал. 1
нередности незабавно се вписват в регистъра за нередности.
В съдебната практика безпротиворечиво се
приема, че липсва пречка този акт да бъде инкорпориран в решението за
определяне на финансова корекция. Това обаче не променя неговия характер – актът
на административния орган, представляващ първата писмена оценка за установяване
на наличие на нередност, не представлява индивидуален административен акт,
поради което той не е годен предмет на съдебно оспорване (вж. напр. решение №
10625 от 20.08.2018 г. на ВАС по адм. д. № 3879/2018 г., VII о. и др.). Следователно, щом не се касае до индивидуален
административен акт, който да засяга права и законни интереси на конкретен
адресат, то неговото предварително изпълнение чрез незабавното му вписване в
регистъра на нередностите не може да бъде спряно по реда на чл.166, ал.4 вр.
ал.2 от АПК. Нормата изрично сочи, че визираното в нея спиране на
предварителното изпълнение се отнася само до административни актове, а, както
беше отбелязано, писменият акт на административния орган по чл.14, ал.3 от
наредбата няма такова естество, тъй като е само с процедурен характер съгласно
чл.21, ал.5 от АПК като част от цялостното производство по установяване на
нередности и определяне на финансови корекции за тях. Поради това искането за
спиране на незабавното регистриране на нередността в регистъра на сигналите за нередности
се явява недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане.
Така
мотивиран и на основание чл.166, ал.4 вр.ал.2 от АПК, съдът
О П Р Е
Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Община Ценово за спиране
на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на решение №
03-РД/3750 от 08.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с
което по отношение на Община Ценово е определена финансова корекция в размер на
5 % от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване
разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Реконструкция
и рехабилитация на съществуващи улици и тротоари, съоръжения и принадлежностите
към тях в с.Ценово, с.Долна Студена и с.Джулюница за обособена позиция 1:
„Реконструкция и рехабилитация на съществуващи улици и тротоари, съоръжения и
принадлежностите към тях в с.Ценово, с.Долна Студена и с.Джулюница“, за който
проект е сключен договор № 13125102019ДЗ от 25.10.2019 г., с избран изпълнител
ДЗЗД „ПИВ“, на стойност 906 724,85 лева без ДДС, по договор №
BG06RDNP001-7.001-0080/13.05.2019 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ, сключен между ДФ „Земеделие“ и Община Ценово.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на Община Ценово за спиране незабавното отразяване
в регистъра на нередностите на
нередността, констатирана с акт по чл.14, ал.1 от Наредбата за определяне на
процедурите за администриране на нередности по фондове, инструменти и програми,
съфинансирани от Европейския съюз, обективиран в същото решение № 03-РД/3750 от
08.08.2023 г. на зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: