Решение по дело №328/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 май 2023 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700328
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

             365/30.05.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и пети май през две хиляди двадесет и трета година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №328/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.73, ал.4 от Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК) за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на Драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана, със седалище и адрес на управление гр.Монтана, ул.“И*** “ №* , представлявана от Л.Б. срещу Решение №РД-02-14-437/03.04.2023г. на Ръководителя на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ- ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСЕФСУ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI 2014ТС1615СВ007 във вр. с раздел I, т.1, б.“а“ и т.3 от Заповед №РД-02-14-195/21.02.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство е определена финансова корекция в размер на 100% от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор с реф.№СВ007.2.13.091-SER-05 от 30.12.2019г. между Драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана и „Юропиън дивелъпмънт консултинг“ ЕООД с предмет „Консултации във връзка с изпълнение на проектна дейност 5 и 9, лектори и преводачи“ на стойност 12497,56 лева с ДДС (6390 евро с ДДС). В жалбата се излагат доводи, че оспореният административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи, че е издаден е при допуснати съществени нарушения на административнопроизводсвените правила, при наличието на противоречие с материалния закон и целта на закона. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Ч*** , подържа жалба, моли да бъде уважена, като доводи излага в писмени бележки, и претендира присъждане на разноски по делото. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт И*** , оспорва жалбата в постъпил по делото писмени бележки, като излага и доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на разноски в полза на ответника.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение №РД-02-14-437/03.04.2023г. на Ръководителя на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ- ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСЕФСУ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI 2014ТС1615СВ007 във вр. с раздел I, т.1, б.“а“ и т.3 от Заповед №РД-02-14-195/21.02.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство е определена финансова корекция в размер на 100% от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор с реф.№СВ007.2.13.091-SER-05 от 30.12.2019г. между Драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана и „Юропиън дивелъпмънт консултинг“ ЕООД с предмет „Консултации във връзка с изпълнение на проектна дейност 5 и 9, лектори и преводачи“ на стойност 12497,56 лева с ДДС (6390 евро с ДДС). За да мотивира издаването на оспореният административен акт, след като се е запознал с изготвен доклад за нередност и възражения на оспорващият, административният орган е приел, че между лицата А*** В*** Н*** (част от екипа на проекта – правен експерт) и А*** Г*** Г*** (собственик и управител на изпълнителя е налице свързаност, като свързаност се установява и между А*** Г*** и А*** Н*** във връзка с участието им в дружества свързани с Е*** Р*** , която е съпруга на А*** Г*** . Административният орган е приел, че е нарушена разпоредбата на чл.61 от Регламент 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18.07.2018г., чл.178, пар.1 от Регламент №1046/2018 на Европейския парламент и на Съвета от 18.07.2018г. за финансови правила, приложими за общия бюджет на Съюза, във вр. с т.2.5.4 „Конфликт на интереси“ от Практическото ръководство за обществени поръчки и безвъзмездни помощи за външни дейности на ЕС, като е класифицирал нередността като такава по т.1 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата, във вр. с чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ и е определил финансова корекция в размер на 100% от стойността на договора.

По делото не е спори по отношение на следните факти:

Между Министерство на регионалното развитие и благоустройството и Градска община Медиана, гр.Ниш е сключен  Договор за субсидия по Инструмента за присъединителна помощ II №РД-02-29-143/03.07.2019г. (л.110-132 по делото). Партньор по сключения договор е Общински драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана.

Със Заповед №56/18.07.2019г. на Директора на „Драгомир Асенов“ – Монтана (л.143 по делото) са назначени членовете на екипа, отговорен за управление на проект СВ007.2.13.091 „Танцуваме и играем заедно“, финансиран по програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 ССI №2014ТС1615СВ007-2, от името на партньор 2.

Общински драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана е провел процедура за избор на изпълнител по тръжна процедура, което се установява от Доклад за преговори за единна обществена поръчка (л.169-171 по делото) и е сключил с „Юропиън дивелъпмънт консултинг“ ЕООД договор за услуги с предмет „Консултации във връзка с изпълнение на проектна дейност 5 и 9, лектори и преводачи“.

С писмо изх.№99-00-3-41/07.03.2023г. (л.34-41 по делото), Ръководителят на националния орган е уведомил оспорващият за постъпилия доклад за нередности по проект с рег.№СВ007.2.13.091 финансиран по програма ИНТЕРРЕГ ИПП България- Сърбия 2014-2020 и му е предоставил възможност да подаде възражения. Оспорващият е представил писмени възражения №99-00-3-41(2)/23.03.2023г.  (л.31-33 по делото), с което е оспорил констатациите за допуснати нередности.

С оспореното Решение №РД-02-14-437/03.04.2023г. на Ръководителя на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ- ИПП България-Сърбия 2014-2020, с което на основание чл.73, ал.1 и чл.70, ал.1, т.1 от ЗУСЕФСУ във вр. с §5, т.4 от ДР ЗУСЕФСУ и §1, т.2 от ДР на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ (Наредбата), чл.20 от Меморандума за изпълнение на Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020 по линия на инструмента за присъединителна помощ (ИПП II) ССI 2014ТС1615СВ007 във вр. с раздел I, т.1, б.“а“ и т.3 от Заповед №РД-02-14-195/21.02.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство е определена финансова корекция в размер на 100% от допустимите разходи, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове по Договор с реф.№СВ007.2.13.091-SER-05 от 30.12.2019г. между Драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана и „Юропиън дивелъпмънт консултинг“ ЕООД с предмет „Консултации във връзка с изпълнение на проектна дейност 5 и 9, лектори и преводачи“ на стойност 12497,56 лева с ДДС (6390 евро с ДДС).  Административния акт е надлежно съобщен на оспорващия на 06.04.2023г. (известие за доставяне на л.103 по делото), тоест жалбата с вх.№99-00-3-41(5)/24.24.2023г., която е подадена на 20.04.2023г. (товарителница на л.11 по делото), е подадена в рамките на законоустановеният срок.

От събраните по делото доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като съгласно чл.69, ал.1 от ЗУСЕФСУ, управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл.2, т.36 и т.38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 Съгласно чл.73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл.9, ал.5 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. В ал.4 на същата разпоредба е предвидено, че управляващите, счетоводните и одитните органи и междинните звена се създават като звено в администрация по реда на Закона за администрацията или Закона за местното самоуправление и местната администрация, или като отделна администрация, доколкото това е приложимо съгласно правото на Европейския съюз, функциите на такъв орган може да се предоставят за изпълнение и от друг орган или организация. Съгласно чл. 28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник на МРРБ, Главна дирекция "Стратегическо планиране и програми за регионално развитие" (ГД "СППРР") изпълнява функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г. и всички произтичащи от това задължения и отговорности съгласно регламентите на Европейския съюз и Структурните и инвестиционните фондове. Следователно, на основание чл.9, ал. 5 ЗУСЕФСУ, Министърът на регионалното развитие и благоустройството, като ръководител на министерството, на основание чл.25, ал. 1 от Закона за администрацията и чл.28, ал.1, т.1 от Устройствения правилник на МРРБ, е ръководител на УО, одобрил проекта и той е компетентният орган, който би следвало да е автор на административния акт, с който се налага финансова корекция. Няма пречка по аргумента на чл.9, ал.5 предл. последно от ЗУСЕФСУ, министърът да делегира своите правомощия на друго лице, като в случая това е сторено със Заповед № РД-02-14-195/21.02.2023г. на Министъра на регионалното развитие и благоустройство (л.13, 14 по делото), с която на Д*** Г*** ,  Заместник министър на регионалното развитие и благоустройството, са възложени правомощия на ръководител на Управляващия орган по програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ-ИПП България-Сърбия 2014-2020, тоест издателя на акта е надлежно овластен с материална компетентност.

Административният акт е издаден в предвидената в чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ писмена форма и е мотивиран. Не се установява при издаване на оспореният административен акт да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. В съответствие с разпоредбата на чл.73, ал.2 от ЗУСЕФСУ, преди издаването на решението по ал. 1 управляващият орган е осигурил възможност на бенефициера да представи в разумен срок, който не е бил по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Неоснователно е поддържаното в жалбата, че възраженията на бенефициера не са обсъдени в мотивите на оспореният административен акт, тоест спазено е изискването на чл.73, ал.3 от ЗУСЕФСУ.

По разбиране на настоящият съдебен състав жалбата е основателна, тъй като административният акт е издаден в противоречие на материалния закон и целта на закона. Това е така, тъй като съгласно чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ финансовата подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция когато по отношение на бенефициента е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046.  В чл.61, т.3 от Регламент (ЕС) 2018/1046  е посочено, че конфликт на интереси съществува когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. В контекста на процедурите за възлагане понятието "конфликт на интереси" е свързано с принципите на добро управление, прозрачност и равно третиране. Понятието се отнася до ситуации, при които лицата, участващи в изпълнението на бюджета на Общността и имащи задължение за неговото правилно разходване, действат безпристрастно и обективно и не са опорочени по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Конфликтът на интереси се отнася за лицата, участващи в процедурите на етап подготовка, отваряне и оценка, не се използва по отношение на участниците. Предполагаемият конфликт на интереси е свързан с обективни обстоятелства, засягащи доверието в независимостта или безпристрастността на субект или лице, дори и когато конфликтът на интереси не намери реално изражение или ако лицето в действителност не се възползва от ситуацията. Затова е от изключителна важност да се гарантира ефективното спазване на правилата за предотвратяване на конфликт на интереси и да се избягват всякакви съмнение относно уместността в поведението на лице, участващо в разходването на европейски средства. С включването на формулировката "ситуации, които обективно могат да бъдат възприети като конфликт на интереси" в чл. 61 от Финансовия регламент 2018 г. разпоредбата частично се привежда в съответствие с определението за конфликт на интереси, дадено в Директивата за обществените поръчки. За разлика от последната, в Регламент (ЕС) 2018/1046 е включено понятието "обективно". Това означава, че рискът от предполагаем конфликт на интереси следва да се основава на обективни и разумни съображения, т.е. следва да бъдат подложени на проверка фактическите данни за наличие на връзки между функциите и съответния интерес. Понятието за конфликт на интереси е обективно понятие и за да бъде характеризирано, не трябва да се вземат предвид намеренията на заинтересованите лица, конкретно тяхната добросъвестност (Решение на Съда от 10 юли 2001 г. по дело Ismeri Europa/Сметна палата, C-315/99 P, точки 44-48). По принцип възложителите нямат задължение да изключват участници винаги при съмнение за конфликт на интереси. Важно е обаче да бъде доказано, че конфликтът на интереси не е оказал влияние върху поведението на възложителя и участника в процедурата за възлагане на обществената поръчка, както и че не съществува реална опасност от нарушаване на конкуренцията между участниците и на принципите на равно третиране, на прозрачност на процедурата. В това отношение анализът на риска от конфликт на интереси налага конкретна преценка, от една страна, на офертата, и от друга страна, на положението на съответния участник и изключването на последния е мярка, която цели да гарантира зачитането на принципите на прозрачност и на равни възможности на оферентите. (Решение на Общия съд от 13 октомври 20015г. по дело Intrasoft International SA, T-403/12, точки 74—79). В областта на възлагането на обществени поръчки наличието на структурни връзки между две дружества по принцип може да доведе до конфликт на интереси по смисъла на Регламент (ЕС) 2018/1046, но в този случай на проверка следва да бъде подложено обстоятелството дали тези установени отношения са оказали конкретно влияние върху поведението на дружеството в рамките на тази процедура. За да се намира участникът в положение на конфликт на интереси, трябва твърденият конфликт да е повлиял на протичането на процедурата за възлагане на обществената поръчка или на резултата от нея. ( Решение на Общия съд от 27 април 2016г. по дело European Dynamics Luxembourg SA и др,. T-556/11, точки 43,45 и 71).

В случая оспорващият основателно поддържа, че административният орган не е установил, че бенефициера е допуснал конфликт на интереси при упражняване на функциите си. Данните за свързаност, когато лицата не попадат формално в категорията на свързани лица по смисъла на §1, ал.1 ДР на ТЗ към момента на провеждане на поръчката, трябва във всички случай да сочат на опорочаване на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на бенефициера поради причини, свързани с икомически или друг интерес, водещо до конфликт на интереси по смисъла на чл.61 от Регламента. Не се сочат каквито и да е факти и доказателства, а и не се излагат обосновани доводи, че евентуалната свързаност между експерта по проекта А*** Н*** и А*** Г*** , който е управител на дружеството определено за изпълнител, води до пряк личен интерес за служителя А*** Н*** . Административният орган се позовава на фактически установявания, които са изведени от публични регистри, но в мотивите на оспореният административен акт липсва обосновка и анализ от които да се изведе извода, че А*** Н*** е участвал при вземането на решение за определяне на изпълнителя по проекта, респективно, че за него е налице интерес от сключването на договора с изпълнителя. В мотивите на административния акт са посочени връзки между тези лица, но липсват мотиви, че така установените взаимоотношения между лицата са опорочили проведената процедура. След като е изложил установените от него и неоспорени факти, административният орган не е обосновал извод защо е приел наличие на конфликт на интереси, не е изложил никакви конкретни съображения по какъв начин се проявява икономическия интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Органът изобщо не е подложил на анализ съдържанието на условията на възложителя, дадената оценка на спечелилия участник и начинът на формирането й предвид въведените от самия възложител условия, което е относимо към обективното установяване на твърдян конфликт на интереси. В тази връзка следва да се посочи, че горните доводи са относими и за описаната връзка на Е*** Р*** – съпруга на А*** Г*** , която е разглеждана в контекст на връзка между А*** Г*** и А*** Н*** без да се обосновават факти и доказателства, които да обосноват наличието на свързаност по смисъла на приложимия материален закон.

Настоящият съдебен състав отбелязва, че разпоредбата на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046 е приложима, когато се установи опорочаване на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансовия участник по причини, свързани с икономически или друг пряк или косвен личен интерес. Установените по делото обстоятелства не сочат категорично на такова опорочаване в отсъствие на формална свързаност по смисъла на §1, ал. 1 ДР на ТЗ.

При този изход на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващият за присъждане разноски по водене на съдебното производство изразяващи се в заплатена държавна такса за образуването му, ответника следва да заплати на ответника разноски по делото в размер на 99,98 лева

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №РД-02-14-437/03.04.2023г. на Ръководителя на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ- ИПП България-Сърбия 2014-2020 е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а жалбата да се уважи като основателна, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение №РД-02-14-437/03.04.2023г. на Ръководителя на управляващ орган на програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ- ИПП България-Сърбия 2014-2020.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Драматичен театър „Драгомир Асенов“ – Монтана, със седалище и адрес на управление гр.Монтана, ул.“И*** “ №* , БУЛСТАТ * , разноски по воденото съдебно производство в размер на 99,98 (деветдесет и девет и 98 ст.) лева

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: