Решение по дело №988/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 927
Дата: 23 юни 2021 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040700988
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 927                   Година 23.06.2021              Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, ХVІ-ти състав, на двадесет и седми май две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

                                                

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Даниела ДРАГНЕВА                                                    ЧЛЕНОВЕ:  1.Веселин ЕНЧЕВ

                                                                                           2.Димитър ГАЛЬОВ

 

Секретаря: С. Х.

Прокурор: Христо Колев

като разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен характер дело номер 988 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба подадена от Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури гр.Бургас срещу решение № 260255/22.03.2021г., постановено по н.а.х.д. № 4811 по описа за 2020г. на Районен съд Бургас. Счита решението за постановено в нарушения на материалния закон и съдопроизводствените правила, като твърди, че съдът неправилно е възприел фактическата обстановка, както и че не е ценил в съвкупност събраните по делото доказателства. Излага доводи за съставомерност на деянието и правомерно ангажиране на отговорността на соченото за нарушител лице. Иска се отмяна на съдебното решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление, алтернативно връщането му за ново разглеждане от друг състав.

Ответникът – М.В.Б. ***, дава становище за оставяне в сила на съдебния акт.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Бургас дава заключение за отмяна на решението на районния съд.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество тя е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Бургас е отменил наказателно постановление № 02-179/03.11.2020г., издадено началник отдел „Рибарство и контрол - Черно море” гр.Бургас, с което на М.Б. за извършено нарушение по чл.30, ал.3, т.1 от Закона за рибарството и аквакултурите (ЗРА) и на основание чл.70, ал. 1 от ЗРА, е наложена глоба в размер на 1 500 лева. При извършената служебна проверка съдът не е установил съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и при издаване на НП. По същество съдът е обосновал извод, че вмененото на Б. нарушение не се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото доказателства. Преценил, е че деянието за което е ангажирана отговорността му не е съставомерно, тъй като не е доказано, че е извършвал риболов именно на посоченото в наказателното постановление място, като и дали изобщо е извършвал каквито и да е действия, представляващи риболов, с оглед на което е отменил издаденото наказателно постановление.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, следи служебно.

Възраженията на касатора са неоснователни. Съдебното решение не страда от посочените пороци и е съобразено с материалния закон и процесуалните правила, макар и настоящия съдебен състав да не споделя част от изложените мотиви.

Неправилно първоинстанционният съд е приел, че при издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. В мотивите на наказателното постановление е прието, че лицето извършва стопански риболов на черна мида в акваторията на Черно море, в близост на пристанището на Бургас, до буй № 14, с посочени координати. Прието е, че с тези си действия Б. е извършил нарушение на чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА, във връзка със заповед № РД 09-69/21.02.2019г. на министърът на земеделието, храните и горите, налагаща временна забрана за извършване на риболов.

Съгласно чл.30, ал.3, т.1 от ЗРА, министърът на земеделието, храните и горите съгласувано с министъра на околната среда и водите определя  временни забрани за стопански и любителски риболов във водни обекти по чл.3, ал.1, т.1 и 2 или отделни зони от тях за опазване на популациите от риба и други водни организми.

В заповед № РД 09-69/21.02.2019г. на министърът на земеделието, храните и горите (Заповедта), в четири точки са предвидени забрани за риболов както в посочените естествени води и водни обекти, така и в изкуствените водни обекти. В наказателното постановление не е посочена, която от предвидените забрани е нарушило санкциониранато лицето. Това нарушение не би било съществено, ако от изложените в наказателното постановление факти, тя би могла да се установи.   Действително посочено е че риболова е бил извършен в близост на пристанището на Бургас, до буй № 14, но липсват повече данни посредством които, да се установи дали наказващият орган е приел, че е нарушена забраната по т.1.1 от Заповедта. В тази точка е предвидена забрана за стопански риболов в акваторията на пристанищата с отдалеченост до 1 морска мила от бреговата линия, с изключение на риболов в зоните на действие на специализираните уреди за стопански риболов (даляни), определени със заповеди на изпълнителния директор на ИАРА. Нито в АУАН, нито в НП са посочени както каква е отдалечеността на пристанището от бреговата линия, така и налице ли са даляни, които да изключват тази забрана. Същевременно в т.1.2.3 от Заповедта е предвидена забрана за стопански риболов с всякакъв вид тралиращи уреди в зоната ограничена от бреговата линия до линията Фар „Несебър“ – гр.Черноморец, Южен нос, под която забрана също би могло да попадне приетото за извършено от лицето нарушение, с оглед на конкретното място, в което е прието, че е извършван риболова, но също липсват данни относно уредите с които е извършван риболова. Ето защо, след като не се установява коя е конкретната забрана, която наказващият орган е приел за нарушена от  санкционираното лице и тя не се установява от описаните факти, то наказателното постановление е издадено при съществени процесуални нарушения, които водят до нарушаване правото на лицето да разбере за какво точно и на какво основание е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност.

На следващо място, правилно първоинстанционния съд е приел, че не е безспорно установено мястото на което е прието, че лицето е извършило  вмененото му административно нарушение, както и че именно то е извършило стопанския риболов.

От събраните в проведеното административнонаказателно и съдебно производство доказателства не става ясно как точно е установено, че именно Б. е осъществил състава на нарушението за което е ангажирана отговорността му. В тежест на наказващият орган е да установи авторството на вмененото нарушение, като в случая последният безспорно не е изпълнил това свое задължение. Данните от административната преписка са противоречиви, като контролните длъжностни лица на ИАРА не споделят непосредствени възприятия относно факта на нарушението и неговото авторство, доколкото административнонаказателното производство е инициирано след подаден сигнал от РД „Гранична полиция“ за лодка в акваторията на пристанището, която в последствие е придружена до брега от служители на ИА „Морска администрация“. Видно от показанията на актосъставителя, той е съставил АУАН на собственика на лодката, на които се води лицензът за риболов, тоест от него е установено, че М.Б. е собственик на лодката и има лиценз за риболов, но не и че той лично е извършил риболова. Същевременно от актосъставителя се сочи, че уловът на черна морска мида се извършва от водолази, като той не си спомня някой да е бил с водолазен костюм, като такива спомени няма и свидетеля по акта. Същевременно от свидетеля П. – старши полицай на ГКПП пристанище Бургас, се сочи, че по време на съставяне на акта са били жалбоподателя и брат му, който брат е бил облечен с водолазен костюм. От свидетеля Тодоров – капитан в Дирекция „Морска администрация“ Бургас, се сочи, че единият човек е бил с неопрен, а другия е бил водолаз във водата, но от него не се установява, дали жалбоподателя или брат му са били с водолазен костюм във водата. Видно от изложеното, в случая не се установява безспорно, че именно М.Б. е извършил вмененото му нарушение, като изводите в тази насока на актосъставителя и наказващия орган почиват изцяло на предположения, което е недопустимо.

Налице е и неясното относно конкретното място на което се твърди, че е извършено нарушението, като данните на които се позовава наказващият орган са координатите сочени от Морска администрация, а събраните веществени доказателства не сочат на категоричен извод, че именно лодката на ответника се е намирала в обсега на забранената за риболов. Видно от показанията на актосъставителя Я., той не споделя преки и лични възприятия относно извършването на риболов в забранена зона от ответника по касация, напротив посочва, че е пристигнал на морска гара, а лодката е била на кея, като отбелязва и че на кея е имало две лодки и лицата са установени пак там.

Доколкото в рамките на проведеното административнонаказателно производство, обстоятелствата във връзка със съществени елементи на нарушението са останали неизяснени, правилно районният съд е приел, че не е безспорно установено, че именно санкционираното лице е осъществило състава на вмененото му административно нарушение, поради което и неправилно е била ангажирана неговата административнонаказателна отговорност, която не може да почива на предположения.

С оглед изложеното и на основание  чл.221, ал.2, предл.първо от АПК, във връзка с чл.63, ал.1, изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

На основание чл.143, ал.1 от АПК, във връзка с чл.63, ал.3 от ЗАНН, в полза на ответника следва да се присъдят част от направените разноски за адвокатско възнаграждение пред настоящата съдебна инстанция в размер на 540,00 лева, тъй като направеното от касатора възражение за прекомерност е основателно.

Съгласно чл.78, ал.5 от ГПК, във връзка с чл.144 от АПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от Закона за адвокатурата. Съгласно чл.18, ал.2 от Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по правилата на чл.7, ал.2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението.

На М.Б. е наложена глоба в размер на 1 500,00 лева и минималния размер на адвокатското възнаграждение за една инстанция се определя на 316,80 лева, съгласно чл.7, ал.2, т.1, във връзка с чл.18, ал.2 от Наредба №1/09.07.2004г. В случая, с оглед фактическата и правна сложност на делото и след като се съобрази, че пред настоящата съдебна инстанция е проведено само едно открито съдебно заседание, следва да се присъди адвокатско възнаграждение в размер близък до минималния предвиден в Наредбата, а именно 320,00 лева.

Мотивиран от изложеното Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 260255/22.03.2021г., постановено по н.а.х.д. № 4811 по описа за 2020г. на Районен съд Бургас.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури гр.Бургас да заплати в полза на М.В.Б. ***, разноски по делото в размер на 320,00 лева (триста и двадесет лева).  

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                           ЧЛЕНОВЕ: 1.                       

 

 

                                                                                                   2.