Решение по дело №1034/2020 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: 260004
Дата: 12 януари 2021 г. (в сила от 15 април 2021 г.)
Съдия: Васил Венелинов Ставрев
Дело: 20204210201034
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

р  е  ш  е  н  и  е

гр. Габрово, 12.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          ГАБРОВСКИ РАЙОНЕН СЪД, в публичното заседание на четиринадесети декември през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                  

                                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАСИЛ СТАВРЕВ

 

при секретаря Ягода Лесичарска и прокурора...., като разгледа докладваното от съдията СТАВРЕВ АНД № 1034 по описа за 2020 година, и за да се произнесе съобрази следното:

 

Производство по реда на чл. 59 от ЗАНН.

Подадена е жалба от „Теленор България” ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, район „Младост”, ж.к. „Младост”, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от изп. директори Джейсън Кристос Конг и Ян Хануш – чрез адв. С.К. ***, против Наказателно постановление № 2020 – 0051917 от 17.09.2020 година на Директора на Регионална дирекция - Русе към Комисията за защита на потребителите, с което на дружеството на основание чл. 222 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за извършено нарушение по 123, ал.2 от ЗЗП.

 В жалбата се моли за отмяна на атакуваното Наказателно постановление на няколко различни основания – неизвършване на соченото нарушение, непълна цифрова квалификация, непосочване мястото на неговото реализиране и маловажност на случая. Претендира се и присъждане и на юрисконсултско възнаграждение.

Пред настоящия съдебен състав дружеството-жалбоподател не изпраща свой представител.

Административнонаказващият орган, надлежно уведомен, не се представлява. От страна на упълномощено лице - юрк. В.Б., е депозирано писмено становище, с което се мотивира цялостна доказаност на описаното деяние, липсата на процесуални пропуски при неговото установяване и документално закрепване и се оспорва възражението за приложение на чл. 28 от ЗАНН. Направено е и искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата, доказателствата по делото и разпоредбите на закона, намира за установено следното:

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът намира за установено следното:

Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и материя орган, съобразно предоставените на Директора на Регионална дирекция – Русе към Комисията за защита на потребителите правомощия посредством Заповед № 290/22.04.2015 г. на Председателя на КЗП, копие от която е налице по делото.

На 01.05.2018 г. К.Ц. закупил от магазин на „Теленор България” ЕАД в гр. Габрово мобилен телефон „SAMSUNG GALAXY S9+”. Впоследствие потребителят предявил на 12.08.2019 г., 27.08.2019 г., 09.09.2019 г. и 31.01.2020 г. рекламации на посочения апарат поради различни негови дефекти – проблеми със зареждането и връзката, както и издаване на необичаен шум /дрънчене/ при разтрисане. Първите три рекламации били удовлетворени чрез ремонт съответно на 26.08.2019 г., 05.09.2019 г. и 16.09.2019 г. При четвъртата рекламация, обективирана в Протокол № *********/31.01.2020 г., мобилният телефон бил върнат в магазина на търговеца със Сервизен протокол № *********/04.02.2020 г., където било отбелязано, че работи нормално.  Потребителят отказал да го приеме и подал до КЗП-Габрово жалба с вх. № Р-03-199/17.02.2020 г., във връзка с която служителите на АНО Д.Б. и Н.С. извършили проверка  в магазин на жалбоподателя на ул. „П.Каравелов” № 1 в гр. Габрово, където в присъствие на надлежен служител установили, че мобилният телефон издава необичаен шум /дрънчене/ при разтрисане. Освен това двете констатирали, че извършените до този момент ремонти не са отразени в гаранционната карта, както и че срокът на осъществяването им не е прибавен към гаранционния такъв, което описали в изготвения на място Констативен протокол № К – 2694428/18.02.2020 г.

Въз основа горните обстоятелства Д.Б. и Н.С. съставили против „Теленор България” ЕАД за установеното нарушение по чл. 123, ал.2 от ЗЗП АУАН № К-0051917/07.05.2020 г., на което действие въпреки изричната покана не присъствал представител на жалбоподателя. Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление, получено от служител на дружеството на 30.09.2020 г., като на 07.10.2020 г. е подадена и настоящата жалба против него.

Така изведената от съда фактология се ползва с категорична доказаност, като на преден план и видно от приложената фактура, на 01.05.2018 г. К.Ц. е закупил от търговски обект на „Теленор България” ЕАД мобилен телефон „SAMSUNG GALAXY S9+”. В завереното копие от съответния регистър се установяват предявените от потребителя общо четири рекламации – на 12.08.2019 г., 27.08.2019 г., 09.09.2019 г. и 31.01.2020 г., като първите три са удовлетворени чрез ремонт съответно на 26.08.2019 г., 05.09.2019 г. и 16.09.2019 г., което е фиксирано в приложени по делото актове, респ. първият престой при търговеца е продължил 14 дни, вторият – 9 дни, а третият – 7 дни. По делото е приложена в заверено копие и гаранционната карта на мобилния телефон „SAMSUNG GALAXY S9+”, при визуалното запознаване с която спор не възниква, че нито един от тези ремонти не е отразен в нея, както и че срокът за тях не е добавен към гаранционния, в разрез именно с императива на чл. 123, ал.2 от ЗЗП. Несъстоятелно е възражението за липса на извършено нарушение – разпоредбата на закона ясно адресира само и единствено към търговеца, продал съответната стока и издал гаранционна карта, безусловното задължение да впише там всеки извършен ремонт и да прибави неговия срок към гаранционния. Илеревантно е дали въобще са открити дефекти, какви са били те, оттранени ли са били и т.н., които са предмет на евентуално изследване в отделни производства. Неоснователно е и възражението на жалбоподателя, че осъществените ремонти са отразени в други документи, тъй като законодателят недвусмислено е посочил какво и къде следва да бъде вписано, респ. пасивността на дружеството спрямо императива на чл. 123, ал.2 от ЗЗП не може бъде оправдана с други законосъобразни негови действия.  

Липсва и сочения в жалбата съществен процесуален порок касателно цифровото описание на вмененото деяние, което е правлино квалифицирано по чл. 123, ал.2 от ЗЗП и съмнение относно неговата същност не може да възникне, дори и при изричното неупомнаване, че задължението е въведено конкретно с изр. второ на законовата разпоредба. В съответствие с императива на чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН АНО също така ясно и недвусмислено е посочил и че пасивността на „Теленор България” ЕАД е проявена в негов търговски обект в гр. Габрово, откъдето е закупен телефонът, предявени са съответните рекламации и и следвало да се направи нужното отбелязване в гаранционната карта.

Липсват основания да бъде споделено и последното възражение на „Теленор България” ЕАД – за маловажност на нарушението по смисъла на 28 от ЗАНН. Довод в тази насока е липсата на вредни последици от нарушението поради надлежни ремонти при всяка рекламация, с което заключение настоящият състав не може да се солидаризира. Задължението за привеждане на дадена стока в съответствие с договора за продажба е съвсем различно от текста на чл. 123, ал.2 от ЗЗП, гарантиращ реален гаранционен срок,  в който да не бъде включвано времето, през което потребителят обективно е бил лишен от възможността да ползва конкретната стока. А в случая поради бездействието на „Теленор България” ЕАД в гаранционния срок по отношение закупения от К.Ц. апарат не са включени общо 30 дни, което категорично е съществен пропуск. Ето защо според настоящия състав деянието има своята обществена опасност и законосъобразно е санкционирано с имуществена санкция в минималния възможен по чл. 222 от ЗЗП размер от 500 лева, като всичко гореизложено предопределя потвърждаването на атакуваното Наказателно постановление.

При този изход на делото и на основание чл. 63, ал.5 от ЗАНН „Теленор България” ЕАД следва да бъде осъдено да заплати на РД Русе към Комисията за защита на потребителите направените деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА като правилно и законосъобразно Наказателно постановление № 2020 – 0051917 от 17.09.2020 година на Директора на Регионална дирекция - Русе към Комисията за защита на потребителите, с което на „Теленор България” ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, район „Младост”, ж.к. „Младост”, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от изп. директори Джейсън Кристос Конг и Ян Хануш, на основание чл. 222 от Закона за защита на потребителите /ЗЗП/ е наложена имуществена санкция в размер на 500 /петстотин/ лева за извършено нарушение по 123, ал.2 от ЗЗП.

ОСЪЖДА на основание чл. 63, ал.5 от ЗАНН „Теленор България” ЕАД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, район „Младост”, ж.к. „Младост”, Бизнес парк София, сграда 6, представлявано от изп. директори Джейсън Кристос Конг и Ян Хануш, да заплати на РД Русе към Комисията за защита на потребителите направените деловодни разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 /осемдесет/ лева.

Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщението до страните пред Административен съд - Габрово.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: