Решение по дело №473/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 33
Дата: 19 февруари 2021 г. (в сила от 22 юни 2021 г.)
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20207270700473
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 декември 2020 г.

Съдържание на акта

                                     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№............., град Шумен, 19.02.2021 г.

 

                                    В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в открито съдебно заседание на девети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росица Цветкова

    

при участието на секретаря Ив. Велчева

като разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова АД №473 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производство по реда на чл.145 и следващите от Административно процесуалния кодекс (АПК), образувано въз основа на жалба от „Е.В.С.“ ЕООД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от управителя В.Н., чрез пълномощник и процесуален представител адвокат Н. М. при САК, против Задължително предписание, обективирано в Констативен протокол №ДЙ-84/14.12.2020 г. на експерти при РИОСВ – Шумен.

   В жалбата се изразява несъгласие с даденото задължително предписание, като оспорващият твърди, че същото е незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени процесуални нарушения и нарушения на материалния закон. В жалбата са наведени доводи, че процесното предписание е издадено без фактическо и правно основание, тоест при липса на мотиви, както и не са налице основания за издаване на предписанието, доколкото жалбоподателят притежава разрешение за извършване на дейности по третиране на отпадъци с кодове 01 05 04“Сондажни течности от промиване със свежа вода и отпадъци от сондиране“ с обем до 1000 тона на лицензираната площадка в град Нови пазар, област Шумен. Твърди се, че процесният отпадък е неправилно квалифициран като такъв с код 01 05 04 от контролните органи, а същият представлява маса от бентонит и глина, образувана при строителни дейности, а не от дейности по проучване, добив и първични преработка на подземни богатства, както не е и пряк резултат от такива дейности. Въз основа на това жалбоподателят отправя искане към съда за отмяна на така даденото предписание и за присъждане на сторените по делото разноски. 

   Ответната страна Директор на РИОСВ град Шумен, редовно призован, за него се явява юрисконсулт Г., която изразява становище за неоснователност на жалбата и предлага същата да бъде отхвърлена.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   Съгласно Решение №15-ДО-257-05/22.12.2017 г. на Директора на РИОСВ град Шумен, с което е изменено и допълнено Решение №15-ДО-257-04/15.06.2016 г., на основание чл.73 ал.4 от ЗУО на жалбоподателя е разрешено да извършва дейност по третиране на отпадъци на посочени конкретни площадки, в това число и на площадка №1, находяща се в град Нови пазар, област Шумен, Индустриална зона, ул. Цар Освободител, УПИ №Х, ХI и ХII, площ от 4612 кв.м. В Решението конкретно са посочени видът /кодът и наименованието/, количеството, произходът на отпадъците и дейностите по третиране, като под №1 е вписано: Код на отпадък 01 05 04; Наименование на отпадъка „Сондажни течности от промиване със свежа вода и отпадъци от сондиране“; Дейности/кодове/: R13-Съхраняване на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с видове R1-R12, с изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им, R12-размяна на отпадъци за подлагане на някоя от дейностите с кодове R1-R11 /сортиране, преопаковане/ и D-Съхраняване до извършване на обезвреждането; Количество на отпадъка 1000 т.; Произход на отпадъка „Отпадъци, получени в резултата на проучване, извличане и третиране на минерални ресурси навътре в морето, в т.ч. на континенталния шелф и в изключителната икономическа зона на Р България“. 

   На 14.12.2020 г. била извършена извънредна проверка от Д.Д.Й.и Ц.К.К., и двамата служители на длъжност ст. експерт отдел „КОС“ при РИОСВ град Шумен, на площадка за дейности с отпадъци, стопанисвана от жалбоподателя и находяща се в град Нови пазар, ул. Цар Освободител, УПИ №Х, ХI и ХII. Проверката била по повод Заповед на министъра на околната среда и водите №РД-976/08.12.2020 г., с която в т.4 е наредено на територията на РИОСВ-Шумен да се провери дали са отстранени последните установени нарушения по отношение на управлението на отпадъците и изпълнени ли са предписанията от “Е.В.С.“ ЕООД.

   По време на проверката контролните органи са установили, че на площадката е налице отпадък, представляващ глинеста маса, събрана в куп с размери около 20-30 кв.м. и височина в най-високата част около 1.5-2 м. Налична е табела с кода и наименованието на отпадъка. Констатирано е, че този отпадък е приет от „Сичилсалдо“ АД в периода 01.09.2020 г. – 10.09.2020 г. в количество от 170.56 т., като от него 34.38 т. били предадени на „Екомакс“ ООД в периода 01.10.2020 г. – 02.10.2020 г. Наличното към момента на проверката количество е 136.18 т. Този отпадък е приет на основание Договор за предаване на отпадъци от 19.08.2020 г., сключен между„Сичилсалдо“ АД и жалбоподателя, като в т.3 от Договора е посочено, че се предава отпадък с код 01 05 04 – Сондажни течности от промиване със свежа вода и отпадъци от сондиране, генерирани от обекти на  „Сичилсалдо“ АД, намиращи се на територията на страната, а именно р.Вит и р.Искър. С оглед на тези констатации и издаденото Решение №15-ДО-257-05/22.12.2017 г. на Директора на РИОСВ град Шумен, контролните органи установили, че съгласно издаденото разрешение дружеството има право да приема отпадък с код 01 05 04-сондажни течности от промиване със свежа вода и отпадъци от сондиране, само ако са с произход „Отпадъци, получени в резултата на проучване, извличане и третиране на минерални ресурси навътре в морето, в т.ч. в континенталния шелф и в изключителната икономическа зона на Р България“, като процесният отпадък не е с такъв произход. Въз основа на това и на основание чл.119 ал.7 от ЗУО контролните органи дали следното предписание на дружеството: „Във връзка с установеното несъответствие на произхода на отпадъка с код 01 05 04-сондажни течности от промиване със свежа вода и отпадъци от сондиране, да се предаде количеството от този отпадък налично на площадката, на лице, притежаващо документ по чл.35 от ЗУО с включен в него съответния код /010504/ и конкретен произход, съответстващ на произхода на отпадъка.Копия на документите, удостоверяващи предаването, да се представят в РИОСВ град Шумен“. Определен е срок – 23.12.2020 г. и отговорник – управителят на дружеството.

   Констатациите и предписанието са обективирани в процесния Констативен протокол №ДЙ-84/14.12.2020 г. по реда на чл.155 ал.1 от ЗООС, който е връчен на служител на дружеството на 14.12.2020 г. Срещу предписанието е депозирана жалба на 23.12.2020 г. чрез РИОСВ-Шумен до АдмС град Шумен.

   По делото е представена и приета цялата административна преписка по издаване на оспореното Задължително предписание.

   От така установеното фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи:

   Съдът приема, че жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и срещу акт, който подлежи на оспорване. Даденото предписание, въвежда задължително поведение за жалбоподателя, поради което и съдът намира, че същото има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал. 1 АПК. В този смисъл е Определение №16148/20.12.2018 г. на ВАС, постановено по АД №14485/2018 г. и други.

   Съгласно Заповед №182/18.06.2020 г., издадена от Директора на РИОСВ-Шумен, на основание чл.119 от ЗУО са упълномощени длъжностни лица, определени поименно, които да осъществяват превантивен, текущ и последващ контрол, включително да дават задължителни предписания с определени срокове за изпълнение им, като под т.2 и т.4 фигурират имената на длъжностните лица, извършили процесната проверка и издали предписанието. Следователно, процесното предписание е издадено от компетентен по степен и материя орган.

  

 

   Съгласно препращащата норма на чл.59 от ЗООС, управлението на отпадъците се извършва и по реда на ЗУО, като в чл.119 ал.7 от ЗУО изрично е предвидено правомощие при извършване на проверките контролните органи да съставят констативни протоколи и/или актове за установяване на административни нарушения. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание и определят срок за отстраняване на нарушенията.

   Оспореното в случая задължително предписание е издадена спрямо лице, което има издадено Решение по реда на чл.35 във вр. с чл.67 и сл. от ЗУО да извършва дейности по третиране на отпадъци на определена площадка и на определен вид отпадък, с посочени конкретни кодове в Решенията. Териториалният обхват на дейност на РИОСВ - Шумен обхваща и територията на община Нови пазар.

  Съдът приема, че задължителното предписание е издадено в законоустановената форма, като съдържа относимите фактически и правни основания. В него се съдържа конкретно посочено материалноправно основание, обусловило издаването му. Волеизявлението на органа е напълно ясно и конкретно - фактическите действия, за които е задължен адресата са ясни и са посочени срокове за изпълнението им. Не е налице нарушение на изискванията за форма и съдържание на акта, както и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, водещи до отмяна на акта.

   Съдът намира, че предписанието е съобразено и с материалния закон. В тази връзка твърдението на жалбоподателя, че контролните органи неправилно класифицирали процесния отпадък с код 01 05 04, както и че същият, доколкото представлявал инертна маса, получена от строителни дейности, не е отпадък, съдът намира за неоснователно.Съгласно чл.4 ал.1 от Наредба №2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците, кодът на отпадъците се определя от причинителя на отпадъка. В настоящият случай, с оглед констатациите както в КП, така и приложените по делото писмени доказателства - Договор за предаване на отпадъци от 19.08.2020 г., сключен между„Сичилсалдо“ АД и жалбоподателя, отчетна книга за събирането и транспортирането на отпадъците, водена в дружеството, както и приемо-предавателни протоколи от 01.10.2020 г. и 02.10.2020 г., не се касае за дадена класификация на отпадъка от контролните органи, а се касае за констатирано третиране на отпадък, съхраняван на площадката на дружеството, за който отпадък дружеството няма разрешение за дейност по приемане по отношение на неговия произход. Безспорно е установено, че видът отпадък е „Сондажни течности от промиване със свежа вода и отпадъци от сондиране, генерирани от обекти на „Сичилсалдо“ АД, намиращи се на територията на страната, а именно р.Вит и р.Искър“ и приет от дружеството като отпадък с код 01 05 04, съгласно цитираните по-горе писмени доказателства. Същият отпадък обаче е с произход, различен от този по издаденото разрешение на дружеството, а именно „Отпадъци, получени в резултат на проучване, извличане и третиране на минерални ресурси навътре в морето, в т.ч. в континенталния шелф и в изключителната икономическа зона на Р България“, с оглед на което съдът намира твърдението на оспорващия за неоснователно. В тази връзка следва да се посочи и факта, отразен в КП, че при извършената проверка на площадката на дружеството на процесния отпадък е имало налична табела с кода на отпадъка и наименованието на отпадъка, които са били поставени от самото дружество, което води също до извода, че контролните органи не са давали квалификация на отпадъка, както и че този отпадък е определен като такъв с код 01 05 04 от самото дружество.   

   При тези факти съдът приема, че правилно и законосъобразно по реда на чл.119 ал.7 от ЗУО е издадено на жалбоподателя процесното задължително предписание, тъй като дружеството е приело отпадък по произход, за което няма разрешение по реда на чл.35 във вр. с чл.67 и сл. от ЗУО.

   От така установеното фактическо и правно положение съдът приема, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, в установената от закона форма и при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Актът е издаден в съответствие на материалния закон и целта на закона, поради което жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

   Ответната страна не е направила искане за присъждане на направените от нея разноски по делото, поради което, независимо от изхода на спора, такива не следва да бъдат присъдени.

   Водим от горното, съдът

 

Р     Е     Ш     И:

 

   ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Е.В.С.“ ЕООД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от управителя В.Н., против Задължително предписание, обективирано в Констативен протокол №ДЙ-84/14.12.2020 г. на експерти при РИОСВ – Шумен.

   Разноски не се присъждат.

   Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

                                                 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: