Решение по дело №918/2019 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 129
Дата: 25 март 2020 г. (в сила от 25 март 2020 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20197080700918
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 129

 

гр. Враца,  25.03.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 25.02.2020 г. /двадесет и пети февруари две хиляди и двадесета година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря  СТЕЛА БОБОЙЧЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАНД № 918 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. АПК във вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Областен отдел „Автомобилна администрация“ (ОО „АА“) – Враца против Решение № 90 от 07.11.2019 г., постановено по АНД № 204/2019 г. по описа на РС – Козлодуй. С оспореното решение е отменено НП № 26-0000093 от 21.05.2019 г., издадено от Началник  ОО „АА“ - Враца, с което на „С. **“ ООД *** е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева на основание чл. 96, ал. 1, т. 8, предл. второ от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП).

В касационната жалба са релевирани възражения за неправилност на съдебното решение поради нарушение на материалния закон - касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Ответникът - „С. **“ ООД ***, редовно призован, не се представлява в съдебно заседание. От процесуалния му представител е депозиран писмен отговор по касационната жалба, в който развива доводи за неоснователност на жалбата и правилност на съдебния акт. Претендира присъждане на направените разноски пред първата и касационната инстанции.

Участващият по делото прокурор от ОП – Враца дава заключение за основателност на касационната жалба.

Административен съд - Враца, в настоящия касационен състав, след преценка на доказателствата по делото и във връзка с доводите на страните намира, че касационната жалба е подадена в  законоустановения 14-дневен преклузивен срок по чл. 211, ал. 1 АПК, от надлежна страна, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което същата е допустима. Разгледана по същество е и ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Козлодуй е НП № 26-0000093 от 21.05.2019 г., издадено от Началник ОО „АА“ - Враца, с което на „С. **“ ООД *** е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева на основание чл. 96, ал. 1, т. 8, предл. второ от ЗАвтП.

При осъществен контрол за законосъобразност на НП, въззивният съд е приел, че при съставянето на АУАН и НП е допуснато съществено процесуално нарушение, с което се засяга правото на защита на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице, като е нарушена императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като и в двата акта не е посочено мястото на извършване на нарушението.

При тези констатации въззивният съд е направил извод за незаконосъобразност на издаденото НП и го е отменил.

Решението е неправилно.

След анализ на събрания по делото доказателствен материал касационната съдебна инстанция приема, че ответникът по касация е нарушил разпоредбата на чл. 96, ал. 1, т. 8, предл. 2 от ЗАвтП, допускайки да се извърши превоз по автобусна линия, за която не притежава валидно маршрутно разписание. На 10.07.2018г. „С. **“ ООД *** е осъществил превоз на пътници с автобус марка „Форд“ с рег.№ ******** по редовна автобусна линия *** - *** - ***, видно от пътен лист № 329819 и от тахографски лист, съставени на същата дата. За осъществяване на този превоз санкционираното дружество не е притежавало валидно маршрутно разписание. При точно установена фактическа обстановка административнонаказващият орган правилно е квалифицирал описаното нарушение и е приложил съответната санкционна норма. Предвидената имуществена санкция е с фиксиран размер, поради което и налагането ѝ се явява справедливо.

Настоящият касационен състав не споделя извода на въззивния съд за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, изразяващо се в непосочване на мястото на извършване на нарушението в АУАН и в НП. Административнонаказателната отговорност на ответника е ангажирана след извършена комплексна проверка по документи в ***, в административната сграда на отдела, като след констатиране на допуснатото нарушение е съставен АУАН. Описанието на санкционираното нарушение е достатъчно пълно и ясно, за да разбере извършителят в какво се обвинява, респективно да организира защитата си в пълен обем. И в АУАН и в НП изрично е посочено, че допуснатият да бъде извършен превоз без валидно маршрутно разписание е осъществен по маршрут *** - *** - ***. Това обстоятелство категорично изключва извода за допуснато нарушение на административнопроизводствените правила, визирано в чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Настоящият състав на АдмС - Враца приема, че извършеното от дружеството административно нарушение не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН - такъв, при който извършеното административно нарушение, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административно нарушение от съответния вид. Затова санкционираното юридическо лице не следва да бъде освободено от административно-наказателна отговорност. В конкретния случай извършеното деяние е застрашило обществените отношения, предмет на защита, с достатъчна интензивност, за да се приеме, че същото е административно нарушение, подлежащо на санкциониране.

При осъществяване на правомощията си по чл. 222, ал. 1 от АПК и въз основа на фактите, установени от районния съд, настоящият съдебен състав съобрази следното:

От формална страна наказателното постановление е издадено от компетентен орган, в изпълнение на функциите му и в него се съдържат всички изискуеми от закона реквизити. В хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения. Разгледано по същество, наказателното постановление е правилно и законосъобразно.

С оглед горното касационната инстанция приема, че оспореното решение на РС - Козлодуй е неправилно, поради което следва да бъде отменено. След отмяната му и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като при произнасянето си въззивният съд не е допуснал съществени процесуални нарушения и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че наказателното постановление следва да бъде изцяло потвърдено.

Затова и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд - Враца

 

Р Е Ш И:

      

ОТМЕНЯ Решение № 90 от 07.11.2019 г., постановено по АНД № 204/2019 г. по описа на Районен съд – Козлодуй, с което е отменено НП № 26-0000093 от 21.05.2019 г., издадено от Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Враца и ВМЕСТО НЕГО

 

ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА НП № 26-0000093 от 21.05.2019 г., издадено от Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Враца, с което на „С. **“ ООД *** е наложена имуществена санкция в размер на 3000 лева на основание чл. 96, ал. 1, т. 8, предл. второ от Закона за автомобилните превози.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

                                                                              

               2.