Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 921 22 юли 2020г.
град
Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд– Бургас, XVI-ти
състав, на втори юли две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в
следния състав:
Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА
Членове: ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ
ДИМИТЪР ГАЛЬОВ
Секретар: Г. Д.
Прокурор: Величка Костова
като
разгледа докладването от съдията Д.Гальов КАНД № 1051 по описа за 2020
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.63, ал.1, изр.2 от Закона за администра-тивните нарушения и наказания
(ЗАНН), вр. чл.348 от НПК, вр. чл.208-228 от Административнопроцесуалния кодекс
(АПК).
Образувано е по касационна
жалба на ЕТ„Топчу 84- С.А.“, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: с.Топчийско, общ.Руен, представляван от собственика С.Х.А., чрез упълномощен процесуален
представител, против Решение № 92 от 25.03.2020г., постановено по НАХД № 106 от
2020г. по описа на Районен съд- гр.Несебър, с което е потвърдено наказателно
постановление № 409193-F397218 от 15.01.2019г. на Началника
на отдел „Оперативни дейности”- Бургас при ЦУ на НАП, с което за нарушение по
чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане
чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин/обн. ДВ, бр.106/2006 г., в сила от 01.01.2007 г., Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., наредбата/, вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС, на едноличния търговец, на
основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. ал.1 от ЗДДС, е наложена „имуществена
санкция” в размер на 500.00/петстотин/ лева.
Касаторът, чрез
процесуалния си представител, поддържа сезиращата съда жалба. Твърди, че
решението на районния съд е неправилно като постановено в противоречие с
материалния закон и при допуснати съществени процесуални нарушения. Иска да се
отмени, както и потвърденото с него наказателно постановление.
Ответната страна, не се
представлява в касационното производство и не взема становище по касационната
жалба.
Представителят на Окръжна
прокуратура–гр.Бургас дава заключение за неоснователност на оспорването.
След
като прецени доводите и становищата на страните и събраните по делото
доказателства, въз основа разпоредбите на закона, Административен съд – Бургас,
в настоящия състав, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Касационната жалба
е подадена в срока по чл.211, ал.1 АПК, от надлежна страна, по смисъла на чл.
210, ал.1 от АПК, срещу съдебен акт подлежащ на оспорване по касационен ред,
поради което е процесуално ДОПУСТИМА.
При разглеждането
й по същество, съдът констатира следното:
Районен съд –гр.Несебър,
с Решение №
92 от 25.03.2020г., постановено по АНД № 106 по описа на съда за 2020г., е
потвърдил наказателно постановление №
409193-F397218 от 15.01.2019г. на Началника на отдел „Оперативни дейности”-
Бургас при ЦУ на НАП, с което, на едноличния търговец, за нарушение по чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите
в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин/обн.
ДВ, бр.106/2006 г., в сила от 01.01.2007 г., Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г.,
наредбата/, вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС, на осн. чл.185, ал.2, изр.2-ро, вр. ал.1 от ЗДДС, е наложена „имуществена санкция” в размер на 500.00 /петстотин/
лева.
Касаторът е санкциониран за това, че при извършена проверка от служители на НАП, на 26.07.2018г. в
19.40 часа, в стопанисвания от него търговски обект- дюнер ЗБХ „Зефир“, находящ
се в община Несебър, КК“Сл.бряг“- изток,
било констатирано, че издаденият фискален бон за извършената контролна покупка
не съдържа задължителните реквизити, съгласно чл.26, ал.1, т.7 от наредбата, а
именно: наименование на стоката/услугата, код на данъчната група, количеството
на стоката по видове на закупените стоки или услуги. За това нарушение е
съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ № F397218 от
30.07.2018г., въз основа на който е издадено оспореното пред районния съд
наказателно постановление.
За да постанови оспореното решение, районният съд е приел, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да обуславят неговата отмяна. Приел е за установено от събраните доказателства, че при проверка в търговския обект, стопанисван от едноличния търговец, била извършена контролна покупка, за която бил издаден фискален бон, в който не било посочено наименованието и количеството на стоката. Съдът е приел, че това деяние е правилно квалифицирано от административнонаказващия орган като нарушение на чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., за което законосъобразно е ангажирана отговорността на едноличния търговец, на основание чл.185, ал.2, вр.ал.1 ЗДДС.
Решението е валидно, допустимо и правилно.
Районният съд е установил релевантните за
спора факти въз основа на надлежно събрани доказателства и е обсъдил възраженията
на жалбоподателя, поради което не са допуснати съществени процесуални
нарушения, сочени в касационната жалба като основание за отмяна на оспорения
съдебен акт. Същият е постановен при правилно установена фактическа обстановка
и в съответствие с материалния закон и процесуалните правила. Касовата бележка не
съдържа съществени реквизити, като отсъствието дори само на един от посочените данни
по т.7, на чл.26, ал.1 от наредбата, е основание за ангажиране отговорността на
търговеца.
Деянието е установено по несъмнен начин от
събраните по делото доказателства, правилно квалифицирано от
административнонаказващия орган/АНО/ като нарушение на чл. чл.26, ал.1, т.7 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г., за което законосъобразно
е ангажирана отговорността на касатора, на осн. чл.185, ал.2, вр.ал.1 ЗДДС.
Разпоредбата на чл.26,
ал.1, т.7 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. е императивна, а неизпълнението на въведеното с
нея изискване относно съдържанието и задължителните реквизити на фискалната
касова бележка представлява административно нарушение, без да са настъпили
вредни последици. Ето защо съдът намира за неоснователни наведените доводи
за маловажност на случая, а именно, че въвеждането на продадените стоки
в обща група не влияе на отчитането на оборота в обекта, доколкото касовият бон
отразява действителната стойност на сделката. Ниската стойност на продадената
стока и фактът, че нарушението е първо за касатора не са смекчаващи обстоятелства,
характеризиращи нарушението с по-ниска обществена опасност в сравнение с други
нарушения от същия вид. Те са факти от значение за определяне
размера на наказанието, които в случая са взети предвид от
административнонаказващия орган, съобразно чл.27, ал.2 ЗАНН, тъй като на
касатора е наложена имуществена санкция в предвидения от закона минимум.
В заключение, липсват касационни
основания за отмяна на съдебния акт, поради което решението на районния съд
следва да се остави в сила.
Мотивиран от изложеното
и на основание чл.221, ал.2, вр. с чл.218 от АПК, Административен съд –гр.Бургас, ХVІ
състав,
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № № 92 от 25.03.2020г., постановено по АНД №
106 от 2020г. по описа на Районен съд- гр.Несебър.
РЕШЕНИЕТО е окончателно.
Председател: Членове: 1.
2.