О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1897 /16.10.2019г. гр. Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД XLV състав, в закрито
заседание на шестнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОЯНА ИЛИЕВА
като разгледа докладваното от съдията анх дело № 3002 по описа на ВРС за 2019 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.
59,ал.2 от ЗАНН и е образувано по възражение от Д.Г.Г.
с ЕГН ********** *** срещу Резолюция за освобождаване от
административно-наказателна отговорност с отправяне на предупреждение №
11-01-892/28.05.2019 год. на Директор на АДФИ София.
С възражението се оспорва
Резолюция № 11-01-892 от 28.05.2019г. на
директора на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София. Посочва
се, че оспорваната резолюция е издадена във връзка с образувано
административно-наказателно производство чрез съставен АУАН №
11-01-892/29.11.2018г. от държавен финансов инспектор на Агенцията за държавна финансова инспекция.
Твърди
се, че действията на административно-наказващият орган са незаконосъобразни, че
са допуснати съществени нарушения на процесуални правила и нарушения на
материалния закон. Оспорват се изцяло като неоснователни и недоказани
констатациите на актосъставителя и наказващият орган
за извършено нарушение, изразяващо се във възлагане на обществена поръчка за
транспортни услуги за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ - Варна,
без да приложи условията и реда за възлагане на обществена поръчка чрез
публична покана по реда Глава осма „а" от ЗОП (отм.), при наличие на
законовите предпоставки за това. Твърди се, че АУАН е съставен в нарушение на чл. 42 от ЗАНН, тъй като в него
не се съдържа ясно и точно описание на конкретно нарушение, не е посочена
формата на изпълнителното деяние (действие или бездействие), дали нарушението е
извършено чрез сключване на договор, поемане на задължение, извършване на
плащане, не е определен точно и ясно периода/момента на извършване на деянието.
Посочва се, че констатацията, че през 2016 г. са сключени 44 договора за
транспортни услуги за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ - Варна
не се подкрепя от приложените към АУАН писмени доказателства, от които е видно,
че сключените договори са по-малко на брой, а именно 24 и, че актът е съставен
в нарушение на чл. 24 ЗАНН. Изразява се несъгласие с констатацията в акта,
възпроизведена и в резолюцията, че „за предходната 2015 г. са отчетени разходи
за транспортни услуги в размер на 31 702,06 лв." с включен ДДС, като се
посочва, че от тази стойност следва да се извадят разходите за таксиметров
превоз и превоз на товари, като стойността на разходваните средства е 24 146,78
лв. с включен ДДС или 20 122,32 лв., без ДДС. Оспорват се и констатациите за
включване на разходите за таксиметров превоз, превоз
на товари през 2016 г. в общата сума на разходите за транспортни услуги за 2016
година.
Оспорват се констатациите в
резолюцията за общата стойност на възложените транспортни услуги по автомобилен
превоз на студенти и служители през 2016 г..
Твърди се, че никъде в
резолюцията не е посочена административно-наказателната разпоредба, с която
твърдяното нарушение е обявено за противоправно и
наказуемо. Посочва се също така, че към момента на съставяне на акта е приет
по-благоприятен закон - Закон за обществените поръчки (обн.
ДВ бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), съгласно който
възложителите могат да възлагат директно обществени поръчки с прогнозна
стойност по-малка от 30 000 лв. за услуги извън приложение № 2 към закона, в
който смисъл се твърди, че към датата на съставяне на АУАН е отпаднала
наказуемостта на деянието.
Съдът, като обсъди събраните по
делото доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка: С
акт за установяване на административно нарушение № 11-01-892/29.11.2018 год. ,
административния орган е приел, че жалбоподателя Г. е извършил административно
нарушение по смисъла на чл. чл. 101а, ал. 1, във връзка с чл. 14, ал. 4, т. 2,
във връзка с във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки
(ЗОП изм. ДВ бр. 40/2014 г., отм.) , тъй като през периода от 04.01.2016 г. до 14.11.2016 г., в
гр. Варна в качеството си на
упълномощено лице, чрез сключване на 44 бр. договори е възложил обществена
поръчка за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ-Варна на стойност
по чл. 14, ал. 4 от ЗОП (отм.), без преди това да са приложени условията и реда
на глава осма „а" от същият закон, при наличие на законови предпоставки за
това.
В обстоятелствената част на
акта за административно нарушение са описаните следните обстоятелства:
Медицински университет „Проф.
д-р Параскев Стоянов" - Варна е държавно висше училище по смисъла на
чл.13, ал.1 от Закона за висшето образование /ЗВО/ и юридическо лице, със
седалище: гр. Варна, ул. „Марин Дринов" № 55.
Медицински университет „Проф.
д-р Параскев Стоянов" - Варна / МУ-Варна/ е определен за второстепенен
разпоредител с бюджет по чл.П, ал.8 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/, с
т.23 на приложение № 1 към чл.2, ал.2, т.2 от Постановление на МС № 11/
03.02.2010 година.
Като „публичноправна
организация" по смисъла на § 21 от Допълнителните разпоредби на Закон за
обществени поръчки / ЗОП отм./ Медицински университет - Варна е възложител на
обществени поръчки по чл.7, т.З от същия закон, като е регистриран в АОП с
уникален идентификационен № 00983.
Съгласно чл.8, ал.2 от ЗОП (
отм.), възложителите или упълномощени от тях длъжностни лица, организират и
провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите
за тях. Когато възложителят е юридическо лице, тези правомощията се
осъществяват от лицето, което го представлява - чл.8, ал.З от ЗОП (отм.).
Органи за управление на висшето
училище са общото събрание, академичният съвет и ректорът - чл.24, ал.1 от
Закона за висшето образование. Ректорът представлява висшето училище, съгласно
чл. 32, ал.1, т.1 от същия закон и е възложител на обществени поръчки по чл.5,
ал.2, т.14 на действащият след 15.04.2016 г. Закон за обществените поръчки.
Възможността за определяне на
длъжностно лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки е
регламентирана в чл.7, ал.1 на действащият ЗОП след 15.04.2016 година.
В периода от 20.03.2012 г. до
настоящия момент ректор на Медицински университет „Проф. д-р Параскев
Стоянов" - Варна е проф. д-р К.Д.И..
Чрез пълномощно peг. № 1214/24.04.2013 г. проф. д-р К. И. е упълномощил Д.Г.Г. - помощник - ректор на МУ-Варна, да организира и
провежда процедури за възлагане на обществени поръчки, за които възложител е МУ
- Варна, включително и с правото да сключва договори за тях. Същите пълномощия
са предоставени на Д.Г.Г. с Пълномощно peг. № 099-1271/08.06.2016 година.
При проверка се установи, че
през 2016 г. по счетоводна сметка 6022, подпараграф
§§ 1020 на МУ - Варна са отчетени разходи за транспортни услуги в размер на 64
619,18 лв. /53849,32 лв. без ДДС/. Видно от изготвените по време на инспекцията
справки, извършените разходи са за : транспортни услуги по автомобилен превоз
на студенти и служители на МУ-Варна на стойност 58 021,07 лв. /48 350,89 лв.
без ДДС/, транспортни услуги за таксиметров превоз - 3 520,11 лв. и за товарни
превози - 3 078 лева. За предходната 2015 г. са отчетени разходи за транспортни
услуги в размер на 31702,06 лева.
Превоза на студенти и служители
представлява услуга с код 60140000-1 „Услуги на сухопътен пътнически транспорт,
без разписание" по общия терминологичен речник (CPV).
Същата е обект на обществена
поръчка по чл.З, ал.1, т.2 от ЗОП ( отм.). Определената по реда на чл.15, ал.2,
т.2 на ЗОП (отм.) прогнозната стойност на поръчката за 2016 г е в праговете по
чл.14, ал.4, т.2 - от 20000 до 66 000 лева. Съгласно цитираната разпоредба, възложителите
могат да не провеждат процедурите по закона, но са длъжни да прилагат условията
и реда на глава осма „а" при обществени поръчки на стойност без ДЦС: за
доставки или услуги - от 20 000 до 66 000 лева. Стойността на поръчката е и в
праговете по чл.20, ал.З, т.2 н i действащият след 15.04.2016 г. ЗОП - от 30000
до 70 000 лева.
Предвид факта, че извършените
разходи за транспортните услуги по автомобилен превоз на студенти и служители
на МУ-Варна са в праговете по чл.14, ал.4, т.2 на ЗОП, като съгласно чл.101а,
ал.1 от ЗОП ( отм.), за възложителя МУ-Варна е възникнало задължението при
възлагането на обществената поръчка да приложи условията и реда на глава осма
„а" от Закона за обществените поръчки. Аналогично задължение на
възложителите е регламентирано и в чл.186, във връзка с чл.187 от действащият
ЗОП след 15.04.2016 година.
При извършената проверка в
МУ-Варна, от публичната информация в Регистъра на обществените поръчки и в
профила на купувача на МУ-Варна е видно, че за отчетените разходи за
транспортни услуги не е публикувана покана за възлагане на обществената
поръчка. През 2016 г. транспортните услуги за автомобилен превоз на студенти и
служители са възложени с 44 отделни договора на обща стойност 56 116,31 лв. без
ДЦС, първият от кои:о е № ДУ-1/ 04.01.2016 г., а последният - № ДУ-167/14.11.2016
година. На основание цитираните пълномощни за МУ-Варна договорите са подписани
от Д.Г.Г..
През периода от 04.01.2016 г.
до 14.11.2016 г., в качеството на упълномощено лице Д.Г.Г.
е възложил обществена поръчка за транспортни услуги за автомобилен превоз на
студенти и служители на МУ-Варна, без да приложи условията и реда на глава осма
„а" от ЗОП (отм.), при наличие на законовите предпоставки за това.
Акта е предявен и връчен на нарушителя,
който в графата бележки и възражения отразил, че не е съгласен с констатациите
в него.
В срока по чл.44 от ЗАНН са били направени възражения.
В срока по чл.34,ал.3 от ЗАНН
АНО- Директора на АДФИ не е издал НП, а с писмо с изх. № 11-01-892/28.05.2019
год. е приел, че от обективна страна е налице извършено от жалбоподателя
нарушение, но то е формално и от него не са
настъпили общественоопасни последици. Приел е,
че стойността на обществената поръчка попада в стойностния праг посочен в
чл.14, ал.4,т.2 за доставки – от 20 000 до 66 000 лв. без ДДС.След влизане в
сила на ЗОП / 15.04.2016 год./ са повишени стойностните прагове, които следва
да бъдат съобразявани от възложителите при провеждане на обществените поръчки.
Съгласно чл.20,ал.3, т.2 от ЗОП / в сила от 15.04.2016 год./ възложителите
прилагат реда за възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до
определени лица, когато обществените поръчки имат прогнозна стойност при
доставки от 30 000 лв. до 70 000 лв. без ДДС. С оглед изложеното АНО е приел,
че стойността, с която е превишен стойностния праг от 30 000 лв. за извършване
на транспортни услуги представлява малък размер, спрямо сумарната стойност на
извършените разходи. Приел е също така, че в конкретния случай установеното противоправно деяние представлява маловажен случай по
смисъла на чл.93,т.9 от НК, поради което е намерил, че е налице маловажен
случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН и е предупредил
жалбоподателя, че при повторно нарушение ще му бъде наложено административно
наказание.
От
правна страна:
Състава на съда приема, че
писмо изх. № 11-01-892/28.05.2019 год.
се явява „ мотивирана резолюция“ по смисъла на чл.54 от ЗАНН и с нея
образуваното административнонаказателно производство
е било прекратено на основание чл.54 от ЗАНН.
Тази резолюция не се твърди и
не се установява да е оспорена, поради което е влязла в сила и с нея е
приключило производството по налагане на административно наказание за това
нарушение, като административно-наказващият орган се е произнесъл, че
нарушителят не следва да носи административно-наказателна отговорност за това
нарушение.
Мотивиран от горното и на осн.чл.63, ал.2 от ЗАНН, Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ хода по същество на делото.
ПРЕКРАТЯВА производството по делото.
Определението подлежи на
обжалване от жалбоподателя пред АС Варна в 7 дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: