Определение по дело №3002/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1897
Дата: 16 октомври 2019 г. (в сила от 13 ноември 2019 г.)
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20193110203002
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

   1897  /16.10.2019г.           гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД XLV състав,  в закрито заседание на шестнадесети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:                   

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СТОЯНА ИЛИЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията анх дело № 3002 по описа на ВРС за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59,ал.2 от ЗАНН и е образувано по възражение от Д.Г.Г. с ЕГН ********** *** срещу Резолюция за освобождаване от административно-наказателна отговорност с отправяне на предупреждение № 11-01-892/28.05.2019 год. на Директор на АДФИ София.

С възражението се оспорва Резолюция № 11-01-892 от 28.05.2019г. на  директора на Агенция за държавна финансова инспекция, гр. София. Посочва се, че оспорваната резолюция е издадена във връзка с образувано административно-наказателно производство чрез съставен АУАН № 11-01-892/29.11.2018г. от държавен финансов инспектор  на Агенцията за държавна финансова инспекция.

Твърди се, че действията на административно-наказващият орган са незаконосъобразни, че са допуснати съществени нарушения на процесуални правила и нарушения на материалния закон. Оспорват се изцяло като неоснователни и недоказани констатациите на актосъставителя и наказващият орган за извършено нарушение, изразяващо се във възлагане на обществена поръчка за транспортни услуги за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ - Варна, без да приложи условията и реда за възлагане на обществена поръчка чрез публична покана по реда Глава осма „а" от ЗОП (отм.), при наличие на законовите предпоставки за това. Твърди се, че АУАН е съставен в  нарушение на чл. 42 от ЗАНН, тъй като в него не се съдържа ясно и точно описание на конкретно нарушение, не е посочена формата на изпълнителното деяние (действие или бездействие), дали нарушението е извършено чрез сключване на договор, поемане на задължение, извършване на плащане, не е определен точно и ясно периода/момента на извършване на деянието. Посочва се, че констатацията, че през 2016 г. са сключени 44 договора за транспортни услуги за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ - Варна не се подкрепя от приложените към АУАН писмени доказателства, от които е видно, че сключените договори са по-малко на брой, а именно 24 и, че актът е съставен в нарушение на чл. 24 ЗАНН. Изразява се несъгласие с констатацията в акта, възпроизведена и в резолюцията, че „за предходната 2015 г. са отчетени разходи за транспортни услуги в размер на 31 702,06 лв." с включен ДДС, като се посочва, че от тази стойност следва да се извадят разходите за таксиметров превоз и превоз на товари, като стойността на разходваните средства е 24 146,78 лв. с включен ДДС или 20 122,32 лв., без ДДС. Оспорват се и констатациите за включване на разходите за таксиметров превоз, превоз на товари през 2016 г. в общата сума на разходите за транспортни услуги за 2016 година.

Оспорват се констатациите в резолюцията за общата стойност на възложените транспортни услуги по автомобилен превоз на студенти и служители през 2016 г..

Твърди се, че никъде в резолюцията не е посочена административно-наказателната разпоредба, с която твърдяното нарушение е обявено за противоправно и наказуемо. Посочва се също така, че към момента на съставяне на акта е приет по-благоприятен закон - Закон за обществените поръчки (обн. ДВ бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), съгласно който възложителите могат да възлагат директно обществени поръчки с прогнозна стойност по-малка от 30 000 лв. за услуги извън приложение № 2 към закона, в който смисъл се твърди, че към датата на съставяне на АУАН е отпаднала наказуемостта на деянието.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка: С акт за установяване на административно нарушение № 11-01-892/29.11.2018 год. , административния орган е приел, че жалбоподателя Г. е извършил административно нарушение по смисъла на чл. чл. 101а, ал. 1, във връзка с чл. 14, ал. 4, т. 2, във връзка с във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 2 от Закона за обществените поръчки (ЗОП изм. ДВ бр. 40/2014 г., отм.) , тъй като през  периода от 04.01.2016 г. до 14.11.2016 г., в гр. Варна  в качеството си на упълномощено лице, чрез сключване на 44 бр. договори е възложил обществена поръчка за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ-Варна на стойност по чл. 14, ал. 4 от ЗОП (отм.), без преди това да са приложени условията и реда на глава осма „а" от същият закон, при наличие на законови предпоставки за това.

В обстоятелствената част на акта за административно нарушение са описаните следните обстоятелства:

Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов" - Варна е държавно висше училище по смисъла на чл.13, ал.1 от Закона за висшето образование /ЗВО/ и юридическо лице, със седалище: гр. Варна, ул. „Марин Дринов" № 55.

Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов" - Варна / МУ-Варна/ е определен за второстепенен разпоредител с бюджет по чл.П, ал.8 от Закона за публичните финанси /ЗПФ/, с т.23 на приложение № 1 към чл.2, ал.2, т.2 от Постановление на МС № 11/ 03.02.2010 година.

Като „публичноправна организация" по смисъла на § 21 от Допълнителните разпоредби на Закон за обществени поръчки / ЗОП отм./ Медицински университет - Варна е възложител на обществени поръчки по чл.7, т.З от същия закон, като е регистриран в АОП с уникален идентификационен № 00983.

Съгласно чл.8, ал.2 от ЗОП ( отм.), възложителите или упълномощени от тях длъжностни лица, организират и провеждат процедурите за възлагане на обществени поръчки и сключват договорите за тях. Когато възложителят е юридическо лице, тези правомощията се осъществяват от лицето, което го представлява - чл.8, ал.З от ЗОП (отм.).

Органи за управление на висшето училище са общото събрание, академичният съвет и ректорът - чл.24, ал.1 от Закона за висшето образование. Ректорът представлява висшето училище, съгласно чл. 32, ал.1, т.1 от същия закон и е възложител на обществени поръчки по чл.5, ал.2, т.14 на действащият след 15.04.2016 г. Закон за обществените поръчки.

Възможността за определяне на длъжностно лице, което да организира и/или да възлага обществени поръчки е регламентирана в чл.7, ал.1 на действащият ЗОП след 15.04.2016 година.

В периода от 20.03.2012 г. до настоящия момент ректор на Медицински университет „Проф. д-р Параскев Стоянов" - Варна е проф. д-р К.Д.И..

Чрез пълномощно peг. № 1214/24.04.2013 г. проф. д-р К. И. е упълномощил Д.Г.Г. - помощник - ректор на МУ-Варна, да организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки, за които възложител е МУ - Варна, включително и с правото да сключва договори за тях. Същите пълномощия са предоставени на Д.Г.Г. с Пълномощно peг. № 099-1271/08.06.2016 година.

При проверка се установи, че през 2016 г. по счетоводна сметка 6022, подпараграф §§ 1020 на МУ - Варна са отчетени разходи за транспортни услуги в размер на 64 619,18 лв. /53849,32 лв. без ДДС/. Видно от изготвените по време на инспекцията справки, извършените разходи са за : транспортни услуги по автомобилен превоз на студенти и служители на МУ-Варна на стойност 58 021,07 лв. /48 350,89 лв. без ДДС/, транспортни услуги за таксиметров превоз - 3 520,11 лв. и за товарни превози - 3 078 лева. За предходната 2015 г. са отчетени разходи за транспортни услуги в размер на 31702,06 лева.

Превоза на студенти и служители представлява услуга с код 60140000-1 „Услуги на сухопътен пътнически транспорт, без разписание" по общия терминологичен речник (CPV).

Същата е обект на обществена поръчка по чл.З, ал.1, т.2 от ЗОП ( отм.). Определената по реда на чл.15, ал.2, т.2 на ЗОП (отм.) прогнозната стойност на поръчката за 2016 г е в праговете по чл.14, ал.4, т.2 - от 20000 до 66 000 лева. Съгласно цитираната разпоредба, възложителите могат да не провеждат процедурите по закона, но са длъжни да прилагат условията и реда на глава осма „а" при обществени поръчки на стойност без ДЦС: за доставки или услуги - от 20 000 до 66 000 лева. Стойността на поръчката е и в праговете по чл.20, ал.З, т.2 н i действащият след 15.04.2016 г. ЗОП - от 30000 до 70 000 лева.

Предвид факта, че извършените разходи за транспортните услуги по автомобилен превоз на студенти и служители на МУ-Варна са в праговете по чл.14, ал.4, т.2 на ЗОП, като съгласно чл.101а, ал.1 от ЗОП ( отм.), за възложителя МУ-Варна е възникнало задължението при възлагането на обществената поръчка да приложи условията и реда на глава осма „а" от Закона за обществените поръчки. Аналогично задължение на възложителите е регламентирано и в чл.186, във връзка с чл.187 от действащият ЗОП след 15.04.2016 година.

При извършената проверка в МУ-Варна, от публичната информация в Регистъра на обществените поръчки и в профила на купувача на МУ-Варна е видно, че за отчетените разходи за транспортни услуги не е публикувана покана за възлагане на обществената поръчка. През 2016 г. транспортните услуги за автомобилен превоз на студенти и служители са възложени с 44 отделни договора на обща стойност 56 116,31 лв. без ДЦС, първият от кои:о е № ДУ-1/ 04.01.2016 г., а последният - № ДУ-167/14.11.2016 година. На основание цитираните пълномощни за МУ-Варна договорите са подписани от Д.Г.Г..

През периода от 04.01.2016 г. до 14.11.2016 г., в качеството на упълномощено лице Д.Г.Г. е възложил обществена поръчка за транспортни услуги за автомобилен превоз на студенти и служители на МУ-Варна, без да приложи условията и реда на глава осма „а" от ЗОП (отм.), при наличие на законовите предпоставки за това.

Акта е предявен и връчен на нарушителя, който в графата бележки и възражения отразил, че не е съгласен с констатациите в него.

В срока по чл.44 от ЗАНН  са били направени възражения.

В срока по чл.34,ал.3 от ЗАНН АНО- Директора на АДФИ не е издал НП, а с писмо с изх. № 11-01-892/28.05.2019 год. е приел, че от обективна страна е налице извършено от жалбоподателя нарушение, но то е формално и от него не са  настъпили общественоопасни последици. Приел е, че стойността на обществената поръчка попада в стойностния праг посочен в чл.14, ал.4,т.2 за доставки – от 20 000 до 66 000 лв. без ДДС.След влизане в сила на ЗОП / 15.04.2016 год./ са повишени стойностните прагове, които следва да бъдат съобразявани от възложителите при провеждане на обществените поръчки. Съгласно чл.20,ал.3, т.2 от ЗОП / в сила от 15.04.2016 год./ възложителите прилагат реда за възлагане чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица, когато обществените поръчки имат прогнозна стойност при доставки от 30 000 лв. до 70 000 лв. без ДДС. С оглед изложеното АНО е приел, че стойността, с която е превишен стойностния праг от 30 000 лв. за извършване на транспортни услуги представлява малък размер, спрямо сумарната стойност на извършените разходи. Приел е също така, че в конкретния случай установеното противоправно деяние представлява маловажен случай по смисъла на чл.93,т.9 от НК, поради което е намерил, че е налице маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН и е предупредил жалбоподателя, че при повторно нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

От правна страна:

Състава на съда приема, че писмо изх. № 11-01-892/28.05.2019 год.  се явява „ мотивирана резолюция“ по смисъла на чл.54 от ЗАНН и с нея образуваното административнонаказателно производство е било прекратено на основание чл.54 от ЗАНН.

Тази резолюция не се твърди и не се установява да е оспорена, поради което е влязла в сила и с нея е приключило производството по налагане на административно наказание за това нарушение, като административно-наказващият орган се е произнесъл, че нарушителят не следва да носи административно-наказателна отговорност за това нарушение.

 

            Мотивиран от горното и на осн.чл.63, ал.2 от ЗАНН, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

            ОТМЕНЯ хода по същество на делото.

ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

 

Определението подлежи на обжалване от жалбоподателя пред АС Варна в 7 дневен срок  от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

  

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: