Определение по дело №185/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 май 2020 г. (в сила от 29 юли 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20207220700185
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

 

№ …

 

гр. Сливен, 27. 05. 2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на двадесет  и  седми  май,  две  хиляди  и  двадесета  година,  в  състав:

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

            Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 185 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, съобрази  следното:

 

Производството е по реда на чл. 256 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.  

Образувано е по искова молба, уточнена с молба от 27.04.2020, подадена от К.К.К. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, против Кмета на Община Бургас, с правно основание чл. 256, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 62, ал. 2 от Закона за общинската собственост. В молбата се твърди, че: на 12.02.2020 г. К. е поискал да се запознае със съдържанието на Акт № 2470 от 11.04.2000 г. по описа на актовите книги на Община Бургас; на 12.02.2020 г. в Община Бургас на К. е отказан достъп до Акт № 2470 от 11.04.2000 г.; на същата дата е подал писмено искане да му се предостави уредената в чл. 62 от ЗОС правна възможност; след около месец му е било изпратено писмо, че му се отказва достъп; налице е незаконосъобразно бездействие на Кмета на Община Бургас. Заявено е искане съдът да осъди административния орган да извърши действието по предоставяне на достъп до актовите книги на Община Бургас и конкретно до Акт за частна общинска собственост № 2470 от 11.04.2000 г.

От документите по делото е видно, че с Искане до Кмета на Община Бургас – Вх. № 94-01-5069 от 12.02.2020 г. по описа на Община Бургас, К.К.К. е поискал да му бъде издаден незаверен препис от АОС № 2470 от 11.04.2000 г. По искането е издадено Писмо Изх. № 94-01-5069-/2/ от 13.03.2020 г. по описа на Община Бургас, в което е посочено, че копие от акта за частна общинска собственост може да бъде получен от К. след представяне на документи, удостоверяващи собственост или учредени права в общинския имот, или да се мотивира причина за искането.

Съдът счита, че разглеждането на молбата е процесуално недопустимо, по следните съображения:

В чл. 256, ал. 1 от АПК е предвидено оспорване на бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт. А съгласно чл. 256, ал. 2 от АПК, неизвършването на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона, подлежи на оспорване.

Искането на К.К.К.,***, следва да се квалифицира като искане за предоставяне на административна услуга по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на Закона за администрацията  /ЗА/. На 12.02.2020 г. от К. е поискана административна услуга – издаване на препис от акт за частна общинска собственост. С писмо от 13.03.2020 г. К. е уведомен, че копие от акта за частна общинска собственост може да получи „след представяне на документи, удостоверяващи собственост или учредени права в общинския имот, или да се мотивира причина за искането”.

Предвид изложеното, съдът счита, че процесната молба не може да се квалифицира като такава с правно основание чл. 256, ал. 1 от АПК. С нея се повдига спор не относно бездействие по смисъла на посочената норма, а спор дали ответникът е следвало да предостави искана административна услуга. Този спор не може да се разгледа по реда на чл. 256 от АПК, а на основание § 8 от ПЗР на АПК във връзка с § 1, т. 2 от ДР на ЗА, следва да се приложат правилата за оспорване на индивидуални административни актове. В случая не е налице бездействие на административен орган по смисъла на чл. 256, ал. 1 от АПК, което да бъде основание за образуване на производство.

Подадената молба определя предмета на делото и съдът е длъжен да се произнесе в рамките на така очертания спор. Бездействие по смисъла на чл. 256, ал. 1 от АПК и отказ да се предостави административна услуга са различни правни фигури, с различни характеристики, предпоставки и срокове за обжалване, различен ред за разглеждане и съответно с различни правомощия на съда, регламентирани в чл. 172, ал. 2 от АПК и чл. 256, ал. 3 от АПК. Недопустимо е съдът да се произнесе по оспорване, с което не е сезиран и да подмени предмета на делото, защото постановеният съдебен акт ще бъде недопустим.

По изложените съображения, подадената молба е недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство – да се прекрати.

            Воден от гореизложеното, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба, подадена от К.К.К. с ЕГН: **********, с постоянен адрес: ***, против Кмета на Община Бургас, с която е оспорено твърдяно бездействие на Кмета на Община Бургас относно запознаване със съдържанието на Акт за частна общинска собственост № 2470 от 11.04.2000 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 185 / 2020 г. по описа на Административен съд – Сливен.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: