Решение по дело №97/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 май 2021 г. (в сила от 13 декември 2021 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20217220700097
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

                                      Р Е Ш Е Н И Е № 104

 

                                     гр. Сливен, 18.05.2021 г.

 

                               В   И М Е Т О  Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд – Сливен в открито съдебно заседание на двадесети април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Детелина Бозукова

 

при секретаря Радостина Желева, като разгледа административно дело № 97 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/ във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на И.Н.С. *** срещу Решение за отказ изх. № 03-200-РД/3 от 04.02.2021 г. на Директор на ОД на Държавен фонд "Земеделие" Сливен, с което на основание чл. 38, т. 3 предл. второ от ЗУСЕСИФ е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование "Стартова помощ за създаване и развитие на стопанството на млад фермер – И.Н.С., специализирано в отглеждане на праскови и увеличаването им чрез наемане на нова прасковена градина" с регистрационен номер *************в ИСУН за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. в размер на 48 895, 00 лв. /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет лева/, от които 44 005, 50 лв. /четиридесет и четири хиляди и пет лева и петдесет стотинки/ от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 4 889, 50 лв. /четири хиляди осемстотин осемдесет и девет лева и петдесет стотинки/ национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, с бенефициент И.Н.С..

В жалбата се сочи, че процесното решение е незаконосъобразно, поради допуснато съществено нарушение на административно производствените правила и противоречието му с материалния закон и неговата цел, т. е. налице са отменителните основания по чл. 146, т. 3, и т. 4 от АПК. Оспорващата изтъква, че за необходимостта от предоставяне на допълнителни документи не била уведомена по надлежния ред, предвиден в АПК, като част от документите били представени още със заявлението, а останалите били достъпни за органа по служебен път и не следвало да бъдат изисквани. Прави се искане за отмяната на решението и връщане на преписката на органа за ново произнасяне.

В проведеното съдебно заседание оспорващата чрез представител по пълномощие – адв. Б. Р. – АК Сливен, поддържа жалбата и допълва доводите в нея. Подробни съображения излага и в представени по делото писмени бележки. Претендира разноски.

Ответникът – Директор на ОД на Държавен фонд "Земеделие" Сливен, редовно призован, се представлява от ст. юриск. Д. Б., която излага становище за неоснователност на жалбата. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Сливен, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права и законни интереси са засегнати от административния акт, в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК /решението е връчено на 04.02.2021г., а жалбата е подадена на 18.02.2021г./ против решение за отказ, издадено от директор на ОД на ДФ "Земеделие" Сливен, в хода на процедура по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, проведена по реда на глава трета от ЗУСЕСИФ. Решението представлява административен акт, който на основание чл. 27, ал. 1 от с. з. подлежи на съдебно оспорване по реда на АПК. Следователно, жалбата е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна. Съображенията са следните:

Не е спорно между страните, че жалбоподателката е регистрирана като земеделски стопанин по реда на Наредба № 3/1999 г. за създаване и поддържане на регистър на земеделските стопани. На 31.05.2018 г. е подала заявление за участие с проектно предложение с наименование "Стартова помощ за създаване и развитие на стопанството на млад фермер – И.Н.С., специализирано в отглеждане на праскови и увеличаването им чрез наемане на нова прасковена градина" с регистрационен номер *************в ИСУН за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Земеделското стопанство е растениевъдно и е разположено в землището на с.К.и с.М., общ. С. Към заявлението са приложени декларации, съответно: за нередности, за отсъствие на обстоятелствата по чл.25 ал.2 от ЗУСЕСИФ, по чл.3 и чл.4 т ЗМСП, както и бизнес план, от който е видно, че общата обработваема площ на стопанството е 23,78 дка, а СПО на стопанството е 31 062,86 лева.

Няма спор, че от служители на ДФ „Земеделие“ е извършена оценка на подаденото проектно предложение в съответствие с утвърдената Процедура за обработка на проектни предложения по подмярката, резултатите от която била отразена в оценителни и контролни листа. Съгласно приложено към преписката уведомително писмо изх.№01-200-6500/57 от 18.12.2020г. /л. 93/, издадено от Директор на ОД на ДФЗ Сливен, полученият общ брой точки на кандидата И.С. е 35,54 и предложението й е включено в списъка на проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата  при размер на финансовата помощ 48 895 лева с размер на първо плащане – 24 447,50 лева и размер на второ плащане 24 447,50 лева. В писмото е посочено, че съгласно раздел 27.1 т.3 от Условията за кандидатстване преди подписване на договора кандидатът трябва да представи следните документи: декларация по чл.25 ал.2 от ЗУСЕСИФ /приложение № 4 от Условията за кандидатстване/; удостоверение за липса на задължения към общината по седалището на УО и по седалището на кандидата /издадени не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето им/; удостоверение от органите на ИА“Главна инспекция по труда“ във връзка с обстоятелства по чл.54 ал.1 т.6 от ЗОП; удостоверение за банкова сметка ***; удостоверение от НАП за липса на задължения на кандидата. В писмото е посочено още, че изискваните документи трябва да бъдат представени в срок до 30 дни от изпращане на уведомителното писмо чрез ИСУН. В писмото се съдържа предупреждение, че при непредставяне на изброените по-горе документи ще бъде издадено решение за отказ от представяне на БФП.

Видно от приложеното по делото извлечение /л.95/ от уведомлението, извършено чрез системата ИСУН, документът е качен  в ИСУН на 18.12.2020г. и е  отворен от кандидата на 29.12.2020г.

По делото са приобщени протокол за проведен телефонен разговор от служител на ОД“Земеделие“ Сливен с И.С. на 15.01.2021г. и протокол за проведен телефонен разговор от служител на ОД“Земеделие“ Сливен с И.С. на 04.02.2021г. /л.91 и сл./

 На 04.02.2021г.  на основание чл. 38, т. 3 предл. второ от ЗУСЕСИФ от Директора на ОД на ДФЗ Сливен е издадено решение за отказ с изх.№ 03-200-РД/3, с което е отхвърлено изцяло проектно предложение с наименование "Стартова помощ за създаване и развитие на стопанството на млад фермер – И.Н.С., специализирано в отглеждане на праскови и увеличаването им чрез наемане на нова прасковена градина" с регистрационен номер *************в ИСУН за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти № BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. в размер на 48 895, 00 лв. /четиридесет и осем хиляди осемстотин деветдесет и пет лева/, от които 44 005, 50 лв. /четиридесет и четири хиляди и пет лева и петдесет стотинки/ от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и 4 889, 50 лв. /четири хиляди осемстотин осемдесет и девет лева и петдесет стотинки/ национално съфинансиране от държавния бюджет на Република България, с бенефициент И.Н.С.. В решението е посочено, че с писмо изх. № 01-200-6500/57 от 18.12.2020г., отворено от кандидата на 29.12.2020г. същият е следвало до 16.01.2021г. да представи документи / декларация по чл.25 ал.2 от ЗУСЕСИФ; удостоверение за липса на задължения към общината по седалището на УО и по седалището на кандидата /издадени не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето им/; удостоверение от органите на ИА “Главна инспекция по труда“ във връзка с обстоятелства по чл.54 ал.1 т.6 от ЗОП – оригинал и копие заверено от кандидата; удостоверение за банкова сметка на името на кандидата, но към датата на издаване на решението същите не са представени. С оглед обстоятелството, че в нормативноустановения срок за отговор, изтичащ на 16.01.2021г., както и до издаване на решението за отказ, И.С. не представила необходимите документи, органът приел, че предложението й не отговаря на изискването на т.3 и т.5 от Раздел 27.1 от Условията за кандидатстване по подмярка 6.1 от ПРСР 2014-2020г. Тези мотиви послужили като основание за постановяване на решение за отказ за финансиране.

По делото са приобщени Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ / л.112/ и Процедура за обработка на проектни предложения по подмярката /л.96/.

При така установените факти, като съобрази всички събрани доказателства, неоспорени от страните по предвидения процесуален ред, настоящият състав намира следното от правна страна:

Оспореното решение за отказ е издадено на основание чл. 38 от ЗУСЕСИФ от компетентен орган – Директор на ОД на ДФЗ Сливен, съгласно заповед № 03-РД/2484 от 14.08.2020г., изменена със заповед 03-РД/2484/01.02.2021г. на ръководителя на управляващия орган – изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" – РА/л.79 и сл./. Спазена е изискуемата писмена форма и решението отговаря на изискванията откъм съдържание по чл. 59, ал. 2 от АПК, в т. ч. посочване наименованието на органа, който го издава, наименованието на акта и неговия адресат, фактически и правни основания за издаването му. Посочен е начинът за обжалването му.

В проведеното производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от служители на ДФ „Земеделие“ е извършена оценка на подаденото проектно предложение на С. в съответствие с утвърдената Процедура за обработка на проектни предложения по подмярката, резултатите от която са отразени в приложимите оценителни и контролни листа. Съгласно приложено към преписката уведомително писмо изх.№01-200-6500/57 от 18.12.2020г., издадено от Директор на ОД на ДФЗ Сливен, полученият общ брой точки на кандидата И.С. е 35,54 и предложението й е включено в списъка на проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата  при размер на финансовата помощ 48 895 лева с размер на първо плащане – 24 447,50 лева и размер на второ плащане 24 447,50 лева. В писмото е посочено, че съгласно раздел 27.1 т.3 от Условията за кандидатстване кандидатът трябва да представи следните документи: декларация по чл.25 ал.2 от ЗУСЕСИФ/приложение № 4 от Условията за кандидатстване/; удостоверение за липса на задължения към общината по седалището на УО и по седалището на кандидата/издадени не по-рано от 6 месеца преди датата на представянето им/; удостоверение от органите на ИА“ГИТ“ във връзка с обстоятелства по чл.54 ал.1 т.6 от ЗОП; удостоверение за банкова сметка на името на кандидата; удостоверение от НАП за липса на задължения на кандидата. В писмото е посочено още, че изискваните документи трябва да бъдат представени в срок до 30 дни от изпращане на уведомителното писмо чрез ИСУН. В писмото се съдържа предупреждение, че при непредставяне на изброените по-горе документи ще бъде издадено решение за отказ от представяне на БФП. Видно от приложеното по делото извлечение от уведомлението, извършено по електронен път чрез системата ИСУН, съгласно т.8 втора хипотеза, предложение предпоследно от раздел 27.1 на Условията за кандидатстване, документът е отворен от кандидата на 29.12.2020г.

Основното възражение на жалбоподателката е, че уведомителното писмо с изх.№ 01-200-6500/57 от 18.12.2020г., издадено от Директор на ОД ДФЗ Сливен не е изпратено по пощата, не й е връчено на хартиен носител и за него не е информирана по надлежния ред, съгласно чл.18а от АПК. Възражението е неоснователно поради следното:

Нормата на  чл. 38, т. 3, от ЗУСЕСИФ, въвежда задължение за ръководителят на управляващия орган, в 10-дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2, да издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на кандидат, който не отговаря на изискванията за бенефициент или не е представил в срок доказателства за това.

Видно от доказателствата по делото от Директор на ОД ДФЗ Сливен е отправено уведомление до И.С. за одобряването й като кандидат за сключване на административен договор и за предоставяне на документи. Поканата е изпратена до адресата на посочената във формуляра за кандидатстване електронна поща, съгласно т.8 хипотеза втора предложение предпоследно на раздел 27.1 от Условията за кандидатстване. В уведомителното писмо изрично е отразено какви документи следва да бъдат представени, като е посочен и срокът за това - 30 календарни дни от изпращане на писмото. Безспорно е, че на 29.12.2020 г. на имейла на подателя на поканата е получено потвърждение за отварянето й. Представеното към административната преписка писмо за одобрение с изх.№01-200-6500/57 от 18.12.2020г. е прикачено и сведено до знанието на И.С. чрез системата ИСУН, видно от приложеното извлечение под формата на „Print Screen“ /заснета снимка на екран на л.20 от делото/, като същото безспорно е отворено като прикачен документ на 29.12.2020 г. В това писмо изрично е отразено, че документите следва да бъдат изпратени в срок до 30 календарни дни от получаване на писмото, както, че посоченият срок започва да тече от деня следващ този, в който писмото е получено от адресата.

На първо място, съдът намира за доказано по делото, че процесното писмо, представляващо покана за предоставяне на документи, е изпратено по електронен път чрез системата ИСУН 2020 от ОД на ДФЗ Сливен до И.С. на 18.12.2020г. Това писмо, като прикачен файл, е отворено от жалбоподателката именно на 29.12.2020г., с което  е сведено до знанието й по начина, предвиден в раздел 23 т.6 и т.7 от условията за кандидатстване. Съгласно този текст кандидатът трябва да посочи електронен адрес, който да е асоцииран към профила му в ИСУН 2020 и не може да го променя в периода на кандидатстване и оценка, като кореспонденцията и уведомленията във връзка с оценката на проектното предложение се осъществяват през ИСУН чрез електронния профил на кандидата. Редът и условията за предоставяне на финансовата помощ по подмярка 6.1 се съдържа именно в утвърдените документи за кандидатстване чрез подбор в ИСУН 2020. Тези условия за кандидатстване са общодостъпни, доколкото са публикувани на интернет страницата на МЗХГ и на ДФ“Земеделие“. Отделно от изложеното по делото е приобщен протокол за проведен телефонен разговор от служител на ОД “Земеделие“ Сливен с И.С. на 15.01.2021г., съгласно който С. лично е уведомена от служител на ОД ДФЗ Сливен, че срокът за отговор в ИСУН по уведомителното писмо за одобрение, изпратено на 18.12.2020г. изтича на 19.01.2021г. и ако не представи исканите документи, проектното предложение ще бъде отказано. С втори протокол – от 04.02.2021г. И.С. е уведомена, че срокът на отговора в ИСУН и предоставяне на исканите документи е изтекъл и следва да се яви в ОД за получаване на решение за отказ за финансиране. Тези протоколи не са оспорени от страните по предвидения в чл.193 от ГПК процесуален ред, поради което съдът следва да ги кредитира като годни доказателства. Горното мотивира съда да приеме за безспорно установено по делото, че на 29.12.2020 г. от имейла на оспорващата е отворено уведомителното писмо, съдържащо искане за предоставяне на допълнителни документи и И.С. е надлежно уведомена за предоставения й 30 дневен срок за представяне на изисканите документи на 29.12.2020г. Съгласно в т. 8 на раздел 23 от Условията на кандидатстване за дата на получаване на въпросните уведомления, се счита датата на изпращането им чрез ИСУН, следователно за административния орган съответните срокове започват да текат в момента, в който документът бъде прикачен в системата, доколкото се предполага, че кандидатът, който е посочил електронен адрес, е получил съобщение по имейла, и следва да предприеме необходимите действия. От представените по делото документи и в частност от „Print Screen“ е видно, че въпросното уведомително писмо за одобрение е отворено от профила на оспорващата на 29.12.2020 г. и доколкото срокът за представянето на документите е 30 дни, считано от датата на поканата, този срок е изтекъл на 29.01.2021г., като до тази дата, както и до датата на постановяване на решението за отказ изисканите документи не са били представени.

Неоснователен е доводът на оспорващата, че уведомлението за одобрение е следвало да й бъде връчено по реда на чл.18а от АПК по пощата. Член 42 и чл.43 от приложената по делото Процедура за обработка на проектните предложения регламентира реда и начина на изпращане на съобщения, както разписва, че уведомителното писмо за одобрение, така и на решението за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ се съобщават чрез системата ИСУН, която регламентация съответства и е в синхрон с текстовете, разписани в раздел 27, ал. 1 от Условията за кандидатстване.

Неоснователно е и възражението на оспорващата, че документите са били представени към заявлението й. В случая декларацията по чл.25 ал.2 от ЗУСЕСИФ има специфично съдържание и форма и е необходимо да бъде представена със собственоръчно положен подпис от кандидата към момента, когато същият следва да предприеме действие към подписване на договора. Удостоверенията за липса на задължение е необходимо да бъдат представени, доколкото Държавен фонд „Земеделие“ няма достъп до системата на Дирекция „Местни данъци и такси“, както и до базата данни на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“. Относно удостоверението за банкова сметка следва да се отбележи, че с оглед спецификата на процеса на изплащане на финансови средства, административният орган изисква не просто посочване на номера на банковата сметка, а удостоверение за банковата сметка на името на кандидата.

В заключение следва да се посочи, че съгласно чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, при одобрен оценителен доклад кандидатите от списъка по чл. 35, т. 1, а в случаите по чл. 37, ал. 2 – и от списъка по чл. 35, т. 2, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване. Неизпълнението на задължението за предоставяне на доказателства от страна на кандидатите в посочения срок, води до задължение за ръководителя на управляващия орган да издаде мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на основание  чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ. При това положение задължение и основание за ръководителя на управляващия орган е да издаде мотивирано решение за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, което той е извършил с оспорения акт.

Предвид горното, съдът намира, че оспореният акт е издаден при липса на допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, при правилно приложение на материалния закон и в съответствие с целите на закона.

При този изход на делото и на основание чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. с чл. 37 от ЗПП във вр. с чл. 24 от Наредба за изплащането на правната помощ в полза на ДФ „Земеделие“, което е юридическо лице, следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, пред. последно от АПК, съдът

                                      Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на И.Н.С. *** срещу Решение за отказ изх. № 03-200-РД/3 от 04.02.2021 г. на Директор на ОД на Държавен фонд "Земеделие" Сливен, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

 

 ОСЪЖДА И.Н.С. *** с ЕГН ********** да заплати на ДФ“Земеделие“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.

 

Препис от решението да се връчи на страните.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС, в 14 - дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.    

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: